Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vegaania moititaan prosessoidun ruoan syömisestä mutta lihansyöjää ei?

Vierailija
14.01.2022 |

Tällä palstalla kaikki vegaanivihaketjut sisältävät moitteen siitä miten vegaanit syövä yliprosessoitua ruokaa, nyhtökauraa, tofua(joka oikeasti on tuhansia vuosia vanha ruokalaji ja valmistetaan juoksuttamalla kuten juusto).

Minä olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta josta vegaani 20 vuotta. Facebookissa oli ketju jossa ihmiset esittelivät jääkaappejaan. Olin hämmästynyt. Yhdellä hyllyllä oli kasviksia, juureksia ja hedelmiä ja kaikki muut hyllyt olivat täynnä prosessoitua ruokaa purkeissa ja paketeissa. Itselläni jääkaapissa on juureshylly täynnä juureksia ja muut hyllyt täynnä kasviksia ja hedelmiä. Jossain nurkassa on yksi nyhtökaura tai vönerpaketti. Papuja käytän myös paljon mutta ne ovat kuivahyllyssä tai pakastimessa.

Miksi vegaanit mielletään "tekoruoan" syöjiksi mutta lihansyöjiä ei? Kyllähän sekin näyttää asian todellisen laidan kun katsoo kauppoja, juusto-, jogurtti-,rasva-, kerma-, valmisruoka-, makkara-, leikkele-,karamelli-, sipsi- ja kastikehyllyt ovat metritolkulla täynnä prosessoituja tuotteita jotka eivät sovi vegaaniruokavalioon vaan sekasyöjän ruokavalioon. Ihan muutama-pari vegaanituotetta löytyy joukosta.

Näin sitä porukkaa kaasuvalotetaan vaikka mitään todisteet kertovat ihan toista.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö vain kasviperäistä ravintoa, se ihan hyvä juttu. Kun alkaa kutsua itseään vegaaniksi, johtaa siihen, että tulee pakonomainen tarve tuomita muita.

Vierailija
42/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jatkuvasti toitotetaan että punaisen lihan syöjät syövät liikaa nitriilejä. Tuollahan tarkoitetaan nimenomaan prosessoitua lihaa, makkaroita ja meetvursteja, jotka jostain syystä lasketaan punaiseksi lihaksi ja samalla pilataan lihan mainetta terveellisenä ja hyvänä proteiinin lähteenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vegaanit korvaavat ruoka-aineita, joita sekaanit syövät prosessoimattomina, prosessoiduilla tuotteilla.

Vierailija
44/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän jatkuvasti toitotetaan että punaisen lihan syöjät syövät liikaa nitriilejä. Tuollahan tarkoitetaan nimenomaan prosessoitua lihaa, makkaroita ja meetvursteja, jotka jostain syystä lasketaan punaiseksi lihaksi ja samalla pilataan lihan mainetta terveellisenä ja hyvänä proteiinin lähteenä.

Minä en kyllä nitriiliä syö. Ei tulisi mieleenikään pilkkoa kumihanskoja lihapataan.

Vierailija
45/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein vegaaniravinto on prosessoitu tunnistamattomaan muotoon. Itse kyllä pidän kasvisruuasta, kunhan siinä ei ole tuollaisia prosessoituja ainesosia kuten soijasuikaleet jne. Pidän myös lähiruuasta enkä mielellään osta toiselta puolelta planeettaa kuljetetuista jutuista.

Eipä naudanpihviäkään lehmäksi tunnista tai wieninleikettä possuksi.

Etkö oikeasti tajua miten ontuvia perusteluja esität?

Ruoka kypsennetään jotta se sulaisi paremmin. Et sinä syö lihaa elävän eläimen prosessoimattomasta, karvaisesta pepusta.

Vierailija
46/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vegaanit korvaavat ruoka-aineita, joita sekaanit syövät prosessoimattomina, prosessoiduilla tuotteilla.

Esimerkiksi?

Syötkö lihan raakana nahkoineen?

Vierailija
47/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoassa ei ole laadukkaita proteiineja ja se muutenkin vaatii kaikenlaisten jauheiden ja pillereiden syöntiä, jotta ravintoaineiden puutteelta edes enimmiltä osin vältytään.

Vierailija
48/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä harmittaa, kun tietävät tekevänsä väärin. Kokevat, että kasvissyöjät syyllistävät heitä. Pitää päästä sitten jollain argumentilla keventämään omaa taakkaa. Lihansyöjä somessa syö vain itse metsästettyä hirveä ja itse poimittuja puolukoita, kasvissyöjä brasilialaista sademetsäsoijaa ja avokadoja ;)

Se on kyllä todella omituista, että te ette vaan tajua.

Vierailija
49/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva vegaani syö suomalaista ruokaa eli valmistaa ateriansa itse. Esimerkiksi viili on hapattamisen tulosta, ei siinä ole samanlaista monipolvista tuotantoprosessia kuin vaikka tofussa.

Otahan tofusta nyt itsekin selvää. Sitä pystyy tekemään ihan kotioloissa soijapavuista. Monet kerrat tehnyt ja monia kertoja tulen tekemään.

Sekasyöjä.

Vierailija
50/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On terveellisesti syöviä vegaaneja ja on terveellisesti syöviä "sekaaneja". Sitten on näitä pika- ja valmisruokaa mättäviä, epäterveellisesti syöviä henkilöitä ihan molemmissa ryhmissä. Keskivartalolihava makkaransyöjä ja keskivartalolihava sipsikaljavegaani on ihan samalla linjalla... Parasta on kokata ruoka alusta asti itse ja välttää lisäaineita, sillä pääsee jo pitkälle.

Vierailija
51/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lihansyöjää arvostellaan, mutta kun ei kiinnosta.

Vierailija
52/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanien kuvitellaan olevan terveellisyyden perikuvia. Se tuntuu olevan yhä niin monen sekaanin päässä, että hirvittää.

Sitten nappasivat nämä pari prosessoitua ruokaa "lyömäaseeksi" vegaaneja vastaan, kun he tuntuvat olevan uhka muulle maailmalle.

Onneksi ilmapiiri on muuttumassa. Itse olin n. 20 vuotta sitten vegaani reilu kymmenen vuotta. Silloin ei saanut mitään prosessoitua ruokaa, hyvä jos papuja ja linssejäkään, suomesta. Hienoa, että nykyään on arkea helpottavia ruokia vegaaneille ja vegeillekin.

Miksi en enää ole vegaani, koska kiinnostuin liikaa ruuasta. Kouluttauduin elintarvikepuolella pidemmälle ja olen ollut paljon erilaisissa keittiöissä ja koekeittiöissä, labroissa töissä. Ollakseni hyvä työssäni, en voi olla puritaaninen vege. Pitää ottaa huomioon kaikenlaiset valiot ja tekniikat jne., joten työni puolesta lihat on taas arkipäivää mulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme