Veljen vaimo oli yrittänyt itsaria. Miten lohduttaa?
Kauheaa. Olen sanaton ja surullinen. Veljen vaimo on elossa sairaalassa. Pahat jäljet jäi. Veli luki eilen puhelimessa vaimon kirjoittaman itsariviestin. :( Ensi viikolla ehkä päästään katsomaan sairaalaan. Mitä voin sanoa ja vienkö kukkia?
Kommentit (100)
Vie hengellistä luettavaa,Raamattu on opas.
Itse olen pohtinut itsemurhaa, ja kamalin vaihtoehto on mielikuvissani se, että jäisin elämään ja läheiset tulisivat lohduttamaan. Lohduttamaan minkä vuoksi?
Enemmän toivoisin vain ihan sellaista suoraa palautetta, että "en voi tietää ja ymmärtää, miltä sinusta tuntuu, mutta minä olen kauhean kiitollinen, että jäit elämään. Jos ikinä tarvitset mitään apua, kysy ja kerro ihmeessä. Olemme aina sinua varten olemassa" ja sen jälkeen ihan vain normaalia olemista. Ehkä sellainen lämmin, mutta suora ja rento kohtaaminen on parasta.
En haluaisi missään tapauksessa, että kukaan näyttäisi minulle järkytystään. Ihmisten järkyttyminen tuntuu pahalta, koska se jotenkin korostaa sitä omaa vuosien hirvittävää pahaa oloa. Että tuossa ne nyt järkyttyvät, kun minulla oli mahdollisuus päästä pois omasta tuskastani. Ihmettelisin omalla tunnetasollani, miten he voivat olla järkyttyneitä, että se on itsekästä ja pahantahtoista. Järjellä ymmärrän toki, että järkytys on erittäin normaali tunne kyseisessä tilanteessa. Siskoni mies teki itsemurhan ja olihan se lohdutonta, mutta toisaalta kovin ymmärrettävääkin.
Ei kai oikein voi muuta kuin tuoda julki kuinka tapahtunut koskettaa itseä ja tarjota apua omalta osaltaan. Konkreettisen avun ihminen muistaa ikuisesti. Veljelle menet termarin ja kahvipullien kanssa. Veljen vaimolle harkinnan ja tapauksen mukaan jotakin vastaavaa avuntarjousta.
Välttäisin poliitikkokieltä. Siitä kuinka ajatukset ovat jonkun luona yms. tauhkaa.
kuka idiootti tänne tulee taas kertomaan asioitaan. Olet varmaan helposti tunnistettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Millä keinolla yritti, kun mainitsit, että pahat jäljet jäi? Ihan vain siksi kysyn, että siitä voisi hiukan päätellä, kuinka motivoitunut oli kuolemaan.
Joka tapauksessa tuskin haluaa sinne koko sukua toljottamaan ja silittämään(??!) ja "ymmärtämään".
Lääkkeillä, viilellyt ranteitaan ja kaulaansa ja yrittänyt hirttäytyä. Veli kertoi että yritys epäonnistui. Kuulostaa kamalalta. :(
Kun viiltää pystysuunnassa, tulee hyvää tulosta.
Veljen vaimo saa apua sairaalassa, siellä varmaan selvitetään hänen psyykkinen vointinsa kunnolla, onko hän masentunut, psykoottinen, itsemurhariski ym. Todennäköisesti haluavat kuulla veljesi näkemyksiä tilanteesta. Voit tukea veljeäsi lievittämällä hänen mahdollisia syyllisyydentunteitaan tapahtuneesta, kuuntelemalla ja ohjaamalla ammattiauttajan puheille. Mielenterveyshäiriöistä kärsivien omaisille on monenlaista apua tarjolla. Veljesi on varmasti asiasta järkyttynyt, jopa traumatisoitunut, ja tarvitsevat yhdessä vaimonsa kanssa tukea.
-Psyk.sh
Kelaa ku se muidu sairaalassa lukee tätä ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Itsarin tekevät ovat päättäneet tekevänsä sen ja lohduttelu ei auta mitään. Koska heidän tekemä asia on nyt epäonnistunut.
Hän tarvitsee terapiaa nyt eikä omaisia kyselemään ja lohduttelemaan koska se lisää vain masennusta.
Voi olla myös hätähuuto. Tovottavasti saa oikeaa hoitoa tämän jälkeen.
Sen kun muistaa, että "syy" voi olla ihan mitä vain. Kukaan ei näe toisen ihmisen pään sisälle. Itselle palasi mieleen vähän alle 40-vuotiaana lapsuuden äärimmäisen traumaattiset tapahtumat, siinä oli suuri riski päättää päivänsä. Taistelu muistikuvien kanssa terapiaan saakka oli yhtä helvettiä.
Itse varmasti laittaisin viestin jossa kertoisin että olen lähellä jos haluaa jutella. Itsemurhaa yrittänyt on vereslihalla, on sanottava asiat suoraan mutta loukkaamatta, vähättelemättä sekä ennenkaikkea keskityttävä kuuntelemaan, ei antamaan neuvoja ja ohjeita.
Laita usein pieniä viestejä, sellaista mihin ei vaadita vastausta. En tiedä väleistänne mutta jotenkin noin lähtisin liikkeelle. Jos päsmäröit ja puutut liikaa, teet vaikeasti lähestyttävän vaikutelman. Keskity vain siihen että hän tietää että hän on ajatuksissasi, välität ja olet siinä jos hän jotain tarvitsee.
Paljon voimia teille kaikille.
Kun halusi jättää tämän elämän niin kova pala nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä keinolla yritti, kun mainitsit, että pahat jäljet jäi? Ihan vain siksi kysyn, että siitä voisi hiukan päätellä, kuinka motivoitunut oli kuolemaan.
Joka tapauksessa tuskin haluaa sinne koko sukua toljottamaan ja silittämään(??!) ja "ymmärtämään".
Lääkkeillä, viilellyt ranteitaan ja kaulaansa ja yrittänyt hirttäytyä. Veli kertoi että yritys epäonnistui. Kuulostaa kamalalta. :(
Ei oikein kuulosta uskottavalta. Viillellyt ranteita, kaulaa ja sitten vielä yrittänyt hirttäytyä? Ei mene läpi. Tiesin jo aloituksesta, että olet trolli. Kuka ylipäänsä tulee kertomaan tällaisia juttuja kun jotkut voi näistä helposti tunnistaa osapuolet.
höhö höpö mitään voi tunnistaa. tämä on ihan arkipäivää päivystyksissä ja psykiatrisissa sairaaloissa.
Anteeksi mutta saako kysyä miten yritti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään väliö kuinka ”vakavasti” joku on yrittänyt tappaa itsensä. Jos yrittää tappaa itsensä vähemmän tappavimmalla teolla SEURAAVASTA kerrasta tulee vielä pahempi.
Näin minulle kävi. Eka aloitin masennuslääkkeiden yliannostuksesta. Viimeisin yritys oli auton alle meno ja siitä sairaalaan. Eli yritykset vain pahenevat, vaikka olisi aluksi ”lievempi” itsemurha yritys, jota jotkut sanovat huomionhauksi.
Lohduta, että kyllä se ensi kerralla onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Älä sano että "ymmärrät". Googlaa.
Googlaa?
Silität kättä ja kysy voitko auttaa jotenkin
Vierailija kirjoitti:
kuka idiootti tänne tulee taas kertomaan asioitaan. Olet varmaan helposti tunnistettavasti.
:( Tuliko parempi mieli? Sellainen ei idiootti joka haluaa auttaa veljeään. En ole mt-hoitaja mutta olen läsnä veljelle.
Koska terapian pitäisi pystyä tarjoamaan muutos. Toki asiakas sen toteuttaa, mutta terapeutti antaa siihen eväät.