Raskausdiabetes - voiko yksittäinen mässäily aiheuttaa vakavia oireita?
Otsikossa tulikin jo kysymykseni. Olen tokassa raskaudessa ollut huolissaan verensokereista. Ne olivat normaalin ylärajoilla ekassa raskaudessa, tässä tokassa en päässyt rasitukseen, koska riskitekijöitä ei ollut. Minulla on kuitenkin aina ollut korkeat arvot ihan raskauden ulkopuolellani, samoin äidilläni. Siksi olenkin yrittänyt loppuraskaudesta syödä jotakuinkin raskausdiabetes-dieetin mukaisesti, eihän terveellisestä syömisestä nyt haittaakaan ole.
Hyvin olen pitänyt itseni syömisen suhteen kurissa. Kunnes tänään olin kovasti maassa, surullinen ja jostain hullusta uhmasta sain karmean ahmimisvimman. Olen siis tänään syönyt vain ainoastaan makeaa, ja sitä on mennyt reipas määrä.
Morkkis tuli. Järki sanoo, että kun huomenna palaan ruotuun, niin hommasta ei ole suurta haittaa. Mutta eikös normidiabeetikolle sokerin ahmiminen voi aiheuttaa jo kerrasta haittoja? Onkohan sama raskausdiabeteksessa? Tai itseni puolesta en ole huolissani, vaan vauvan. Ainakin kauheaa hikeä pukkaa tuon morkkisen lisäksi ja ihan kuin supistuksiakin olisi normaalia enemmän? Kuvittelenkohan vain?
Ruoskikaan ja ojentakaa, niin en enää koskaan mene tekemään samaa. Tiedän kyllä raskausdiabeteksen haitat sikiölle noin ylipäätänsä pidemmällä aikavälillä. Mutta olettaen ettei sikiö ole yhden päivän mässäilystä kasvanut jättiläiseksi.
Ei kerrasta ole haittaa.
Mulla oli myös raskausdiabetes ja mulle painotettiin, että satunnainen herkkujen syöminen ei tee hallaa, jos muuten syö terveellisesti. Lapsi oli syntyessään alle 3200g ja täysin terve.