Voiko lapselle tulla siniset silmät?
Voiko lapselle tulla siniset silmät, jos toisella vanhemmalla ruskeat (hänen vanhemmillaan ruskeat ja siniset) ja toisella vihreät (hänen vanhemmillaan ruskeat ja vihreät)?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla vihertävän ruskeat silmät, miehellään tummanruskeat.
Lapsilla:
1. Siniset
2. Vihertävän ruskeat
3. RuskeatMolemmilla puolilla toisella isovanhemmalla on siniset silmät.
Silmät tummenevat iän myötä varhaislapsuudessa. Vihreäsilmäiseksi voi sinisilmäinen muuttua vielä ala-asteella. Tuo ensimmäinen lapsi voi ehkä vielä muuttua vihreäsilmäiseksi riippuen hänen iästä. Aika vahvat ruskeat geenit kuitenkin vanhemmilta, vaikka heterotsygootteja ovatkin. Tummanruskeasilmäisellä taitaa olla kuitenkin ruskeasilmäinen isä syrjähypyn seurauksena. :) Aika harvinaista taitaa olla, että sinisilmäiset vanhemmat saisivat kuitenkaan tummanruskeasilmäistä lasta.
Nyt ymmärränkin tekstin paremmin, että vain toisella isovanhemmalla per perhe oli siniset silmät eli sieltähän se vahva tummanruskea tuleekin. Luulin aiemmin, että molemmat isovanhemmat olivat sinisilmäisiä eli kaikki neljä. Ei syrjähyppyä siis kuitenkaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ja siskollani on saman väriset silmät kuin isällämme, eli sinertävät. Äidillä on ruskeat.
Se, että ruskea geeni on dominoiva, ei tarkoita, että se periytyy helpommin. Vaan sitä, että jos saat toiselta vanhemmalta "sinisilmägeenin" ja toiselta "ruskeasilmägeenin", sinusta itsestäsi tulee ruskeasilmäinen. Omille lapsille voi sitten antaa eteenpäin sen sinisilmägeenin (tai samalla todennäköisyydellä ruskeasilmägeenin).
Ja siis tämä oli se peruskoulubiologian yksinkertaistus. Oikeastihan silmien väriin vaikuttaa useampikin geeni ja geenimuunnoksiakin voi sattua sekaan.
Ja siis tämän yksinkertaistetun mallin mukaan kahdelle sinisilmäiselle ei voisi tulla ruskeasilmäistä lasta, koska sinisilmäisillä on mallin mukaan kaksi sinisilmägeeniä eivätkä voisi antaa eteenpäin kuin sinisilmägeenejä.
Mutta kuten sanottu, silmien väri ei periydy näin suoraviivaisesti kuin meille on koulussa opetettu.
Totta. Minun veli on ruskeasilmäinen vaikka kummatkin vanhemmat ovat vihreä/sinisilmäisiä. Mutta ruskeasilmäisyyttä on iso-isovanhemmilla.
Minä olen ruskeasilmäinen ja kaikki kolme lasta sinisilmäisiä että sillä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla. Mieheni äiti oli musta (siis todella tumma) ja hänellä oli ihan tummanruskeat, melkein mustat silmät. Isänsä siniset. Miehelleni tuli harmaat silmät. Minulla on pähkinänruskeat silmät ja lapsillamme myös pähkinänruskeat. Eli voi tulla. Kaksi ruskeasilmäistäkin voi saada sinisilmäisen lapset vaikka tämä toki harvinaista onkin.
Mikä logiikka tässä oli?
Se että sitä säätelee useampi geeni ja joskus yllättyy, toisinaan ei. Mieheni silmät olivat varmasti yllätys, etenkin jos ajattelee sen perusteella mitä koulussa aikanaan yksinkertaistetusti väitettiin, mutta meidän lastemme silmät taas ei.
Kaikki, jotka kävivät lukion 70- ja 80 -luvun alussa, tietävät, että realin vakio kysymys oli: äiti kanilla on punaiset silmät ja isi kanilla ruskeat silmät. Millaiset silmät tulee kolmannessa polvessa yhdelle neljästä? Se kaikki oli pakko tietää, mikäli aikoi saada ladaturin realista 1973. Sain neljä laudauria kuudesta. En ymmärrä nykyisiä monen laudaturin ylioppilaita. Jokaisesta aineesta voi tenttiä laudaturin. Minun aikana reaaliin kuului kaiikki muut , paitsi matikka ja kielet.
Ruskea silmäiset vanhemmat voivat saada sinisilmäisen lapsen, mutta jos kaksi sinisilmäistä vanhempaa saa ruskea silmäisen lapsen on äiti käynyt vieraissa
Minulla on ruskeat silmät ja puolisolla siniset. Molemmista lapsista tuli vihreäsilmäisiä.
Mikä logiikka tässä oli?