Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on sopiva viikkoraha 11-vuotiaalle?

Vierailija
10.05.2015 |

Meillä vain 1 lapsi. Ostamme hänelle oikeastaan kaiken, mitä hän tarvitsee. Hänen ei ole tarvinnut juurikaan omia rahojaan käyttää. Nyt mietin, mikä on sopiva viikkoraha tuon ikäiselle ja mitä te laitatte tuon ikäiset itse kustantamaan omista rahoistaan?

Meillä hän on saanut kaiken tarvitsemansa vanhemmilta. Harrastusvälineet, vaatteet, puhelimen, tietokoneen, ipadin jne.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 18:23"]Itse suosittelen, että annatte hänelle vaikkapa 50 - 100 e / kk, mutta vastineeksi lakkaatte ostamasta hänelle yhtään mitään, vaan saa tuosta saamastaan rahasta sitten ratkaista, että mitä käyttää harrastuksiin, kavereiden kanssa kulkemiseen, vaatteisiin, elektroniikkaan ym. mitä sit haluaakin. Ruoat tietty kotona pöytään, mutta muut hoitakoon itse sillä mitä saa. Oppii lapsi, että elää valintojen maailmassa ja että jos ostaa yhtä niin se on toisesta asiasta pois.
[/quote] Ihan älytön ajattelutapa. 11 vuotias on täysin lapsi, eikä esim. vaatteiden hankintaa voi hänelle sysätä. Minusta koko viikkoraha on typerä ajatus, jos on karkkipäivä kerran viikossa, niin ne karkit ostaa vanhempi. Rahaa tarpeen mukaan esim. elokuviin ja hankintoihin. Koemenestys on se mistä itse aion palkita rahalla tulevaisuudessa, kympistä ruhtinaallinen palkinto. Meillä on myös vain yksi lapsi joka saa kaiken tarpeellisen eikä osaa olla koskaan mitään vailla.

Vierailija
2/27 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 15:14"]Toi ns. 16-vuotias on kyllä joku katkera ja kateellinen tapaus, kun niin vähän haluaa nuoremmalle.
[/quote]

Kiitos kysymästä, isäni on yksi Suomen menestyneimpiä yritysjohtajia. :D Mun perheellä olis varaa ostaa mulle viikottain uus luikkari ja viedä maailmanympärysmatkoille, mutta mieluummin opin rahan arvon ja valmistaudun tulevaan opiskelijaelämääni. Terveisin sama 16- vuotias. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 15:57"]

Itse olen saannut tuon ikäisenä noin kympin viikossa, 15-vuotiaana sain 20e viikossa josta maksoin mopoon bensat, meikit, kahveilut kaverien kanssa jne omia pieniä menoja.Mahdollisimman nuorena on mielestäni hyvä aloittaa viikkorahan/kuukausirahan antaminen. Näin opitaan rahan arvo, opitaan myös säästämään pitkäjänteisemmin johonkin haluamaan tavaraan/asiaan, sekä punnitaan miten paljon rahaa menee mihinkin. - T 18v.

[/quote]

Tämä 18-v. kuulostaa järkevältä ja tällä tavalla ajattelevan nuoren haluaisin itsekin kasvattaa.

ap

Vierailija
4/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 11-v saa 20 e/kk. Ostaa sillä karkit itse, ei muuta (tosin säästää tuosta reilusti yli puolet aina, omasta tahdostaan) Kuukausirahan eteen siivoaa huoneensa,, yksi keittiövuoro per viikko ja imuroi alakerran kerran viikossa (joka ei ole kovin iso homma meillä).

Vierailija
5/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 14:18"]

Meillä 11v ja 13v saaneet jo jonkin vuoden kuukausirahaa 25e. Sisältää oman huoneen siivoamisen, tiskikoneen tyhjentämisen, roskienviennin ja siivouspäivänä auttamisen. Oma-alotteisesta imuroinnista/ ruohonleikkuusta/ lumitöistä saa extraa. Maksavat itse leffassa käynnit, kaverien synttärilahjat, vaatteet joita ei tarvitse mutta haluaa, "lauantaikarkit" jne.

[/quote]

Pidimme juuri ns. perhepalaverin lapsen kanssa. Päädyimme kuukausirahaan, joka on 20 euroa. Siitä saa maksaa omat Aku Ankan taskukirjansa ja muut jutut, joista on kiinnostunut ja jotka eivät ole mitään pakollisia. Meillä vaan epätyypillinen tapaus sikäli, että ei pidä roskaruuasta eikä karkista eikä erityisemmin edes leffassa käymisestä, joten hänellä ei kulu paljon rahaa omiin menoihin. Sanoi sitten säästävänsä, jotta voi joskus ostaa bensakäyttöisen radio-ohjattavan veneen (maksaa noin tonnin). Näillä nyt sitten mennään. Kiitos kommenteistanne.

ap
[/quote]

Ihan kuin meidän lapsi, tosin hän haluaa kauko-ohjattavan lennokin.
Omilla synttärilahjaksi saaduilla rahoilla ostaa mm. Akun taskareita, lennokkitarpeita, jne.
Pihahommilla, metsätöillä saaduilla lisätienistellä hankkii mm tietokonneen osia /pelejä

Vierailija
6/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelen, että annatte hänelle vaikkapa 50 - 100 e / kk, mutta vastineeksi lakkaatte ostamasta hänelle yhtään mitään, vaan saa tuosta saamastaan rahasta sitten ratkaista, että mitä käyttää harrastuksiin, kavereiden kanssa kulkemiseen, vaatteisiin, elektroniikkaan ym. mitä sit haluaakin. Ruoat tietty kotona pöytään, mutta muut hoitakoon itse sillä mitä saa. Oppii lapsi, että elää valintojen maailmassa ja että jos ostaa yhtä niin se on toisesta asiasta pois.

Vierailija
7/27 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka isäs mahtaa olla?

Vierailija
8/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä provo. Jos ei, niin katso peiliin ja mieti, millaista rahankäyttöä mukulasi tosta oppii. T. 16 vuotias tyttö.

Vierailija
9/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole provo. Ja asiallisia vastauksia kaipaan. Meillä on mahdollisuus antaa lapselle kaikki ja nyt pohdin itsekin, mitä hänen olisi hyvä oppia ja miten se tapahtuisi ja millä viikkorahalla. Hänellä ei ole oikeastaan mitään ihmeempiä tarpeita. Hän ei koskaan vingu mitään eikä vaadi mitään. Ollaan haluttu mahdollistaa hänelle harrastaminen ja tekniikan oppiminen. Ei kai tämä nyt niin tavatonta ole?

Vierailija
10/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5e?

Vierailija
11/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:34"]

Selvä provo. Jos ei, niin katso peiliin ja mieti, millaista rahankäyttöä mukulasi tosta oppii. T. 16 vuotias tyttö.

[/quote]

Miten 16-vuotias ajattelee, että mikä olisi kohtuullista?

Vierailija
12/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:34"]

[/quote]

[/quote] 5€ kk

Vierailija
13/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:34"]

[/quote]

[/quote]

Jos _11-vuotiaalle_ on maksettu kaikki tabletista eteenpäin, niin sopiva kuukausiraha olisi 15 euroa. Ei siellä mäkissäkään tarvitse koko aikaa juosta.

Vierailija
14/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:39"]5e?
[/quote]

5€?? Jestas!!! Ite sain 5mk ton ikäsenä!! Ite antaisin ehkä 2€

Vierailija
15/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sama tilanne ja ikä lapsella. viikkoraha 5 e

Vierailija
16/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saa viikkorahaa luokkatason mukaisesti. Viidesluokkalainen 5 e ja seiskaluokkalaisena 7 euroa. Ovat saaneet ekasta luokasta alkaen.

Vierailija
17/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viikkoraha yhtä monta euroa kuin monennellako luokalla on. Ton ikäisellä siis ehkä 5e, jos on vitosella? Edellytyksenä, että rahan saa on, että siivoaa oman huoneen.

Vierailija
18/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 11v ja 13v saaneet jo jonkin vuoden kuukausirahaa 25e. Sisältää oman huoneen siivoamisen, tiskikoneen tyhjentämisen, roskienviennin ja siivouspäivänä auttamisen. Oma-alotteisesta imuroinnista/ ruohonleikkuusta/ lumitöistä saa extraa.

Maksavat itse leffassa käynnit, kaverien synttärilahjat, vaatteet joita ei tarvitse mutta haluaa, "lauantaikarkit" jne.

Vierailija
19/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 14:18"]

Meillä 11v ja 13v saaneet jo jonkin vuoden kuukausirahaa 25e. Sisältää oman huoneen siivoamisen, tiskikoneen tyhjentämisen, roskienviennin ja siivouspäivänä auttamisen. Oma-alotteisesta imuroinnista/ ruohonleikkuusta/ lumitöistä saa extraa. Maksavat itse leffassa käynnit, kaverien synttärilahjat, vaatteet joita ei tarvitse mutta haluaa, "lauantaikarkit" jne.

[/quote]

Pidimme juuri ns. perhepalaverin lapsen kanssa. Päädyimme kuukausirahaan, joka on 20 euroa. Siitä saa maksaa omat Aku Ankan taskukirjansa ja muut jutut, joista on kiinnostunut ja jotka eivät ole mitään pakollisia. Meillä vaan epätyypillinen tapaus sikäli, että ei pidä roskaruuasta eikä karkista eikä erityisemmin edes leffassa käymisestä, joten hänellä ei kulu paljon rahaa omiin menoihin. Sanoi sitten säästävänsä, jotta voi joskus ostaa bensakäyttöisen radio-ohjattavan veneen (maksaa noin tonnin). Näillä nyt sitten mennään. Kiitos kommenteistanne.

ap

Vierailija
20/27 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse sain 80-luvulla 50 markkaa viikossa. Eli nykykurssin mukaan joku 10 euroa olisi passeli viikkoraha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän