Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitienpäivälounas ABC:llä...

Vierailija
10.05.2015 |

... keskustelu puuttuu vielä täältä.

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole mistään 150 euron aterioista vaan siitä miksi juhlapäivänäkin pitää maksukykyisten ihmisten elämä olla tuollaista ABC-arkisuutta.

Hyvin sanottu. Tätä ei ilmeisesti tahallaan haluta ymmärtää. Miksei juhlaa voida juhlia, vaan mennään jonnekin arkiseen paikkaan ankean näköisinä.

Koska muu olisi pröystäilyä. Suomalaisten luterilaisiin hyveisiin on sukupolvien ajan kuulunut vaatimattomuus ja säästäväisyys. Mitä halvemmalla pääsee, sen parempi. Tästä äitien, isoäitien ja isoisoäitien ajattelutavasta on vaikea päästä eroon. Kahvilakulttuurikin on yleistynyt vasta tällä vuosituhannella, koska aiemmin pidettiin yksinkertaisesti tyhmänä ihmistä, joka maksaisi kahvikupillisesta enemmän kuin mitä maksaa kotona keitetty kahvi. Muutenkin suomalaiset ovat olleet nihkeitä käyttämään maksullisia palveluita. Siivotaan itse, laitetaan ruokaa itse, pestään pyykit itse jne, koska olisi tyhmää maksaa sellaisesta, minkä osaa tehdä itsekin. Menee vielä muutama sukupolvi ennenkuin vanhat asenteet ovat jääneet historiaan. 

Kaikilla ei sitä rahaa ole kylvää ympäriinsä kahviloihin, ravintoloihin tai muihin palveluihin. Köyhä kansa ja köyhemmäksi menee.

Vierailija
102/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain paikoissa se ainoa kelvollinen ja kohtuullisen välimatkan päässä oleva lounaspaikka on (valitettavasti) ABC.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isät viedään ravintolaan, äidille pitää kelvata maantieräkälä.

Vierailija
104/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abc:lla tarjotaan mautonta ruokaa. Suomalaisten makuun kuitenkin sopivaa, kuten mainitsivat jossain lehdessä. Se ruoka on tehty keskimääräiseen makuun, siksi siinä ei maut erotu, kuten pitäisi. Noin neljä viisi kertaa olen käynyt ja ihmettelin sitä ruokaa silloin, mutta se johtui nimenomaan makujen puutteesta.

Vierailija
105/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole mistään 150 euron aterioista vaan siitä miksi juhlapäivänäkin pitää maksukykyisten ihmisten elämä olla tuollaista ABC-arkisuutta.

Hyvin sanottu. Tätä ei ilmeisesti tahallaan haluta ymmärtää. Miksei juhlaa voida juhlia, vaan mennään jonnekin arkiseen paikkaan ankean näköisinä.

Koska muu olisi pröystäilyä. Suomalaisten luterilaisiin hyveisiin on sukupolvien ajan kuulunut vaatimattomuus ja säästäväisyys. Mitä halvemmalla pääsee, sen parempi. Tästä äitien, isoäitien ja isoisoäitien ajattelutavasta on vaikea päästä eroon. Kahvilakulttuurikin on yleistynyt vasta tällä vuosituhannella, koska aiemmin pidettiin yksinkertaisesti tyhmänä ihmistä, joka maksaisi kahvikupillisesta enemmän kuin mitä maksaa kotona keitetty kahvi. Muutenkin suomalaiset ovat olleet nihkeitä käyttämään maksullisia palveluita. Siivotaan itse, laitetaan ruokaa itse, pestään pyykit itse jne, koska olisi tyhmää maksaa sellaisesta, minkä osaa tehdä itsekin. Menee vielä muutama sukupolvi ennenkuin vanhat asenteet ovat jääneet historiaan. 

Saisko kuitenkin itse määrittää mikä on itsestä juhlavaa? Meillä molemmat vanhemmat olemme johtotehtävissä, paljon työmatkoja, hotelliöitä ja illallisia hienoissa ravintoloissa. Odotan nyt miestä mökille, tulee myöhässä lentomuutosten takia vasta nyt aamulla. Juodaan kohta kahvit, lounaaksi syötävä hirvenpaisti on uunissa. Lapset kokemassa katiskoita, josko iltapalaksi savustettuja kutuahvenia. Vaikka sataisikin, on mukava syödä lounas kuistilla infrapunalamppujen lämmittäessä, kuunnella joutsenia, kuoveja ja kuikkia, kaikki yhdessä ilman kiirettä. Juhlava on arjesta poikkeavaa, sellaista, jonka kokee itselleen tärkeäksi. Annetaanpa jokaisen itse määrittää oman juhlan ja sen raamit.

Vierailija
106/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla ABC poikkeaa kenenkään arjesta?

Vierailija
107/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisko kuitenkin itse määrittää mikä on itsestä juhlavaa? Meillä molemmat vanhemmat olemme johtotehtävissä, paljon työmatkoja, hotelliöitä ja illallisia hienoissa ravintoloissa. Odotan nyt miestä mökille, tulee myöhässä lentomuutosten takia vasta nyt aamulla. Juodaan kohta kahvit, lounaaksi syötävä hirvenpaisti on uunissa. Lapset kokemassa katiskoita, josko iltapalaksi savustettuja kutuahvenia. Vaikka sataisikin, on mukava syödä lounas kuistilla infrapunalamppujen lämmittäessä, kuunnella joutsenia, kuoveja ja kuikkia, kaikki yhdessä ilman kiirettä. Juhlava on arjesta poikkeavaa, sellaista, jonka kokee itselleen tärkeäksi. Annetaanpa jokaisen itse määrittää oman juhlan ja sen raamit.

Tottakai saa itse määrittää. Mutta ei tarvitse määrittää muiden kuin itsensä osalta. Jos jollekin ABC:llä ruokailu on riittävän juhlavaa, se on ihan ok heille eikä muiden pitäisi mennä määrittelemään toisten juhlavuutta. Tuossa edellisessä kommentissani koitin van selventää, miksi meillä Suomessa edelleenkin eletään aika vaatimattomasti. 

Vierailija
108/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla ABC poikkeaa kenenkään arjesta?

Mä olen kohta 60 v enkä ole koskaan käynyt ABC:llä. Joten olisihan siellä syöminen aika spesiaali juttu mulle. 

Vierailija
109/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juhlaa pitäisi viettää arkisesti? Eikö mikään ole koskaan mitään, kaikki yhtä ABC:tä ja Radio Novaa?

Vierailija
110/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Suomessa voisi juhlia ruokakulttuurin parissa kun sellaista ei ole.

Vierailija
111/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Abc:lla tarjotaan mautonta ruokaa. Suomalaisten makuun kuitenkin sopivaa, kuten mainitsivat jossain lehdessä. Se ruoka on tehty keskimääräiseen makuun, siksi siinä ei maut erotu, kuten pitäisi. Noin neljä viisi kertaa olen käynyt ja ihmettelin sitä ruokaa silloin, mutta se johtui nimenomaan makujen puutteesta.

Minulle suolaisuus ja mausteet ovat juuri sopivat, mutta jos ei sinulle, niin maustehyllyllä on runsaasti vaihtoehtoja. Etkö ole huomannut?

Vierailija
112/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Suomessa voisi juhlia ruokakulttuurin parissa kun sellaista ei ole.

MItä määrität ruokakulttuuriksi? Italialaisen ja ranskalaisen ruokakulttuurin? Suomalainen ruokakulttuuri, jossa käytetään paljon kalaa, riistaa ja marjoja ei sellaista ole? Ehkä kaupungeissa ei ole suomalaista ruokakulttuuria muuta maalta se ei ole vielä hävinnyt.

Vierailija
113/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvakaa ihmisiksi ja viekää äiti oikeaan ravintolaan.

Vierailija
114/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Keski- ja Etelä-Euroopan maissa kaikki juhlimassa perhetapahtumia bensa-asemalla?

Vierailija
115/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä äitienpäivälounas aakkoshuoltamolla jaksaa olla vuodesta toiseen yhtä kiihottava aihe? Jokainen syököön mitä syö, missä syö, mitä se muille kuuluu? Miksi siitä pitää edes mainita? Me mennään Essolle, repikää siitä.

Vierailija
116/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta tuo varmuuden etten vie ketään syömään ABC:lle.

Olisi todella noloa joutua tirskunnan aiheeksi.

Vierailija
117/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyihän tämä ketju taas tänäkin vuonna. Itse en menisi syömään Savoy-ravintolaan, en hinnasta enkä ilmapiiristä huolimatta. Parsaa, karitsaa, kyyhkyä kamalaa. Niukka ruokalista mutta rahastus toimii vain n. 70€ per henki.

ABC:lle ei tarvitse mennä pönöttämään vaan reilusti vaikka lenkin jälkeen, on valinnan varaa. 

Katsokaas Savoyn tarjontaa. hutoi...

Vierailija
118/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju aloitettu 4 vuotta sitten 😀 näköjään ikuisuusaihe.

Vierailija
119/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muista ollaanko kertaakaan käyty äitienpäivänä syömässä mitenkään hienosti. Tämä osuu sellaiseen kohtaan kalenterissa, että juuri on käyty pari kertaa kalliisti syömässä - minun synttärit ja vappu on äitienpäivän lähellä. Tänäkin vuonna meni 250€ + 280€ näihin syöminkeihin. Ei äitienpäivä ole minulle niin iso juttu, että pitäisi näiden edellisten jälkeen heti perään käydä syömässä 250€ edestä. Antaa nyt lompakon levätä välillä. Kesäkuussa on puolestaan miehen synttärit ja sitten syödään taas hienosti ja kalliisti. 

Jos normaalissa arjessa ei ole varaa siihen, että käydään koko perheen voimin ulkona syömässä, saati kalliissa ravintolassa, niin onhan tuo ABC:n äitienpäivälounas ihan jees. Ja etenkin kun lapset ovat pieniä, niin tuo on melko turvallinen ja rento ympäristö harjoitella ravintolassa syömistä. Ok, se on noutopöytä, mutta tulee siinä kuitenkin harjoiteltua pöydässä istumista, pöytäseurueen kanssa keskustelua ja hyviä pöytätapoja. Vilkkaiden leikki-ikäisten lasten kanssa ei ehkä kannata kovin fine diningiin lähteä, se ei ole aikuisillekaan kivaa. Sitten kun se syöminen ja pöydässä istuminen alkaa sujua, voidaan siirtyä ravintoloihin, joissa harjoitellaan ruuan tilaamista tarjoilijalta. Ja opetellaan maistelemaan erilaisia ruokia ja ehkä tulee uusia ruokavälineitäkin (esim. puikot) repertuaariin. 

Jos lasten kasvun myötä perheen tulotaso ei nouse niin että fine diningiin olisi ikinä varaa, niin eikö silloinkin ole parempi että osaa iloita siitä ABC:n äitienpäivälounaasta sen sijaan että itkisi, kun ei taaskaan ole varaa syödä hienosti? Panostetaan sitten siihen lasten kasvatukseen ja kannustetaan heitä tsemppaamaan opintojensa kanssa. Ehkä tulee joskus se päivä, kun vanhemmat vievät lapsensa hienoon paikkaan syömään kiitokseksi hyvästä kasvatustyöstä.

Vierailija
120/134 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 12:32"]

Paljonko se absilounas oikein maksaa?

S-kortilla tarjoushinta 12,90€ per lärvi ja lapsille on oma halvempi menu. Ei mun mielestä mikään kovin halpa paikka tuo absi, pala lohta, perunamuusia, vähän parsakaalia ja soosi maksoi sen verran että sillä saa annoksen jo muistakin ravintoloista, ja mäkkäriltä kaksi isoa ateriaa.

Miksi et syönyt salaatteja, siellä on monenlaista, porkkanaraastetta, salaattia, tomaattia, kurkkua, marinoitua punasipulia ja paprikaa, papuja , pähkinöitä, siemeniä jne. Ei niin kovin epäterveellistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä