Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset odottavat nykyään, että valtio maksaa KAIKKI heidän ylimääräiset ja yllättävät kulunsa?? (kuten kallistuneen sähkön)

Vierailija
14.01.2022 |

Tämä korona-aika ja sen mukana tulleet erilaiset tuet on vissiin sekoittaneet ihmisten päät ja nyt odotetaan jo, että valtio tai kunta maksaa uuden talon (se tulipaloperhe) ja vielä sähkölaskunkin.

https://yle.fi/uutiset/3-12267729

Jos sähkölaskusi on tuplaantunut normaalista etkä enää selviä sen maksamisestä niin olet venyttänyt taloutesi kyllä aivan liian tiukalle. Ja jos et oikeasti selviä siitä, niin yhteiskuntamme turvaa toimeentulosi nimenmukaisesti toimeentulotuella. Sen tarkoitus EI OLE turvata sinulle samaa elintasoa kuin ennen sähkön hinnan nousua/tulipaloa/mitä vain sattumanvaraista tapahtumaa. Sen EI OLE tarkoitus kustantaa sinun keskiluokkaista elämää sähkölämmitteisessä omakotitalossa, jos sinulla ei ole itselläsi enää varaa siihen.

Miten ihmiset ei tajua tätä enää nykyään??

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinnan, viimeaikainen nousu perustuu poliittiseen päätöksentekoon eli päästökauppaan ja sen kautta syntyneeseen vinoutumaan mm sähköenergian hinnassa.

Vierailija
2/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Mistäköhän ihmiset kuvittelevat, että valtiolla on rahaa kustantaa kaikkien elämä. Olen hoitokodissa töissä ja todella paljon on omaisia, jotka ovat todella pöyristeitä siitä, että asukas joutuu tuomaan esimerkiksi omat lakanat, peiton ja tyynyn tai kun kunta ei maksa lääkkeitä. Onhan se kamalaa, jos itse pitää jostain maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat eläneet yli varojen ja kaikki ovat nyt veloissaan ja p-a. Kyllähän siinä tuplaantuvat kustannukset alkavat jossain vaiheessa risomaan. Itse on huvittanut kun kovatuloiset veli ja hänen puoliso palloittelivat pitkään asuntopäätöksensä kanssa, niin monet ns. normituloiset ostelevat järkyttävän hintaisia hesakämppiään sen kummemmin miettimättä. Eihän täällä arvot voi laskeakaan... Mutta pienikin korkojen nousu romauttaa tämän velkakuplan totaalisesti.

Ehkä Kiuru on veitsenterällä tarkoittanutkin koko ajan taloutta eikä terveyttä.

Vierailija
4/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa riskin valitsemalla pörssisähkön omasta tahdosta silloin pitää hyväksyä nousut ja laskut .  Siis sellasen pörssisähkösopimuksen . 

Vierailija
5/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso ihmistyhmä, jotka eivät edes käsitä tai halua käsittää mikä se ”valtio” on. Siis meillä on oikeasti lukemattomia aikuisia ihmisiä, joilla on kummelitasoinen ”artisti maksaa”-käsitys yhteiskunnan toiminnasta ja esimerkiksi tukien ja koko sosiaalisen tukiverkon kustannusten maksajista, ikäänkuin sitä rahaa tulisi jostain roopeankan rahasäiliöstä jossa taikasampo jauhaa koko ajan lisää. Toki näistä pösilöistä osa on saanut elättinä elämisen mallin omilta vanhemmiltaan, mutta silti ihmisten ymmärtämättömyys ja ihan puhdas röyhkeys on aivan käsittämätöntä. Aina ollaan käsi ojossa yhteiskunnan kukkarolle kun mahdollista.

Toisaalta, nykysuomessa monien yrittäjien toimintamalli on täysin sama, ja se on nähty nyt korona-aikaan erityisesti. Voitot halutaan pitää itse, mutta tappiot ja riskit ulkoistetaan yhteiskunnalle.

Vierailija
6/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion tehtävä on ylläpitää peruspalveluita ja infraa siten, että kohtuullisen elämän edellytykset toteutuvat.

Esim. vesi, ruoka, sähkö, julkinen ja yksityinen liikenne, koulutus, asuminen ja työpaikat. Valtion tarkoitus on mahdollistaa mm. nämä asukkaille.

Ei valtion tarvitse menoja kustantaa, mutta poliittisella päätöksenteolla tulee varmistaa, että nämä ovat kansalaisten ulottuvilla. Tästä huonona esimerkkinä sähkönsiirron ulkoistaminen ja Caruna, jonka tarkoitus on tuottaa voittoa ihmisille pakollisella kulutushyödykkeellä.

Vierailija
7/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat eläneet yli varojen ja kaikki ovat nyt veloissaan ja p-a. Kyllähän siinä tuplaantuvat kustannukset alkavat jossain vaiheessa risomaan. Itse on huvittanut kun kovatuloiset veli ja hänen puoliso palloittelivat pitkään asuntopäätöksensä kanssa, niin monet ns. normituloiset ostelevat järkyttävän hintaisia hesakämppiään sen kummemmin miettimättä. Eihän täällä arvot voi laskeakaan... Mutta pienikin korkojen nousu romauttaa tämän velkakuplan totaalisesti.

Ehkä Kiuru on veitsenterällä tarkoittanutkin koko ajan taloutta eikä terveyttä.

Totta. Amerikoissa viikolla mitattiin inflaatioksi 7%.

Ihmiset ei ymmärrä että oikeastaa se tarkoittaa että lainan koron pitäisi olla 7%+ x%+ markinaali x%.

Veikkailen että loppu on hieman pahempi kuin 90-luvulla kun tämä realiteetti realisoituu.

Vierailija
8/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkön hinnan, viimeaikainen nousu perustuu poliittiseen päätöksentekoon eli päästökauppaan ja sen kautta syntyneeseen vinoutumaan mm sähköenergian hinnassa.

Jos tätä kallistunutta sähköä aletaan verovaroista halventamaan niin se vie kuluttajilta kannustimet vähentää sähkön kulutusta, mikä on ollut koko päästökaupan ideana. Eikö se nyt olisi hölmöintä ikinä? Lopputuloksena vain tulonsiirtoa veronmaksajilta sähköntuottajille. 

Vierailija
9/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi, Norja ja Kreikkakin näyttävät tukevan kotitalouksia, Suomella ei ole varaa. Koskaan.

Vierailija
10/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi, Norja ja Kreikkakin näyttävät tukevan kotitalouksia, Suomella ei ole varaa. Koskaan.

Suomalla on varaa tukea muita mutta ei omia .

Vierailija
11/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkkisi sähkölaskun suuruudesta johtuu vähä-älyisistä päättäjistä. Samoin kuin esimerkiksi taksisotku. Pöhlöt voivat keksiä kaikkea älytöntä, mutta eivät joudu mihinkään vastuuseen mistään idioottimaisista ratkaisuistaan.

Mutta toki sen verran pitäisi olla puskuria, että voi isotkin laskut maksaa. Ja itsehän hän on valinnut pörssisähkön. 

Vierailija
12/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus on korona-aikana viskonut tukirahaa holtittomasti oikealle ja vasemmalle ilman minkäänlaista kontrollia ja nyt onkin kassa tyhjä. Inflaation sen on kyllä saanut laukkamaan kun joillain (yrityksillä ja yrittäjillä) on sattumalta ylimääräistä rahaa taskut pullollaan.

Vierailija
13/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliittisten päätösten takia meille on luotu tälläinen hinnannousu kaikkeen. Ei ole vaihtoehtoa mistä valita, nämä vain tulee.

Kyllä minä olen oikeasti pahoillani kun yritykseni kaatuu näihin. Kaiken hinta on noussut ja nousu jatkuu. Minulle jää käteen vain laskuja kun lappu on luukulla. Hinnannousut on merkittäviä enkä näihin osannut varautua. Ei minulle ehtinyt kertyä säästöjä.

Jos pitää valita ostanko ruokaa lapsille vai maksanko yrityksen poltto-ainekuluja, sähköjä ja tuotantopanosten hintaa niin valitsen lapset.

Vierailija
14/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliittisten päätösten takia meille on luotu tälläinen hinnannousu kaikkeen. Ei ole vaihtoehtoa mistä valita, nämä vain tulee.

Kyllä minä olen oikeasti pahoillani kun yritykseni kaatuu näihin. Kaiken hinta on noussut ja nousu jatkuu. Minulle jää käteen vain laskuja kun lappu on luukulla. Hinnannousut on merkittäviä enkä näihin osannut varautua. Ei minulle ehtinyt kertyä säästöjä.

Jos pitää valita ostanko ruokaa lapsille vai maksanko yrityksen poltto-ainekuluja, sähköjä ja tuotantopanosten hintaa niin valitsen lapset.

Yrittäjillä on tämä sama harha, että on valtion ja muiden veronmaksajien vastuulla pitää yritys kannattavana koska onhan hän itse sentään tehnyt KAIKKENSA. Kyllä elinkelvottomia yrityksiä meni konkurssiin ennen koronaa ja sähkön hinnan nousuakin. Nykyään vain kaikki laitetaan niiden syyksi. 

Kukaan ei halua enää nykyään ottaa lusikkaa kauniiseen käteen ja todeta, että okei, tähän ei ole enää varaa, nyt täytyy sopeuttaa elintasoa. 

Vierailija
15/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sillä tätä korkeaa verotusta on meille mainostettu. Veroja maksetaan koska hyvinvointivaltio, turvaverkko jne. Silmiä avaavaa huomata että tämä systeemi toimii vain toiseen suuntaan.

Vierailija
16/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjillä on tämä sama harha, että on valtion ja muiden veronmaksajien vastuulla pitää yritys kannattavana koska onhan hän itse sentään tehnyt KAIKKENSA. Kyllä elinkelvottomia yrityksiä meni konkurssiin ennen koronaa ja sähkön hinnan nousuakin. Nykyään vain kaikki laitetaan niiden syyksi. 

Kukaan ei halua enää nykyään ottaa lusikkaa kauniiseen käteen ja todeta, että okei, tähän ei ole enää varaa, nyt täytyy sopeuttaa elintasoa. 

Jos kaiken hinta nousee 20-40% niin kyllä se on jo niin merkittävä nousu että pistää jaloilleen. Ei kaikki yritykset ole mitään miljoonakerhoja. Oma yritys työllisti minut ja elin sillä siten että sain maksettua yksityistalouden kohtuulliset menot ja ruokaa. Nyt käteen ei jää enää mitään.

Myös asiakkaat vähenee kun ei ole ostovoimaa ja tuotteen hinta nousee.

Kyse ei ole pelkästä sähkönhinnasta vaan KAIKEN muunkin hinnan noususta. Jos ei ole elänyt yli varojen ennenkään, on hyvin maltilliset yksityistalouden kulut ja elänyt järkevästi muutenkin niin kuluja on paha mennä vähentämään.

Sinulla ei taida olla oikeasti hajuakaan millaista on olla pienyrittäjä Suomessa. Minä en ole mitään tukia saanut milloinkaan, yrityslainan sain. Sen maksamista jatkan vaikka yritys kaatuukin.

Vierailija
17/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu, että on vaan oikeuksia, mutta ei vastuuta omasta tai perheensä elämästä. Ymmärrän, että elämässä tulee yllättäviä käänteitä, joista on vaikeaa selvitä juuri sillä hetkellä, mutta aina ei voi olettaa että esim. hankittu elintaso säilyy loputtomasti ennallaan.

Vierailija
18/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohisalo ja muut Vihreät ilmoittivat, että ilmastosyistä nousevan sähkön hinnan kompensointi tehdään täysimääräisenä valtion toimesta, joten ilman muuta meillä on oikeus odottaa, että ministerin sana pitää ja vihreä siirtymä kompensoidaan veronmaksajille.

Vierailija
19/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio ohjaa omilla veropäätöksillään polttoaineiden ja sähkön hintaa.

Joku raja sillekin kiskonnalle kiitos.

20/51 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on osasyy ja toinen on hirvittävästi viivästynyt Olkiluodon kolmas yksikkö.

Reaktorin oli alun perin määrä valmistua jo toukokuussa 2009.

Nyt on lisäksi suunnitteila uusi voimala.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hanhikivi_1_-ydinvoimalan_rakennushanke

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän