Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäkäyvä yh/sinkku ja koira?

Vierailija
14.01.2022 |

Ajatus koiran hankinnasta on virinnyt pikku hiljaa. Elämäntilanteesta sen verran, että olen 10-vuotiaan lapsen yh, käyn kokopäivätyössä ja asumme kerrostalokolmiossa. Lisäksi meillä on kissa. Koiria meillä ei ole koskaan ollut.

Miten yksinelävä/yh käytännössä selviää koiran kanssa? Lapsihan mulla on jo aika iso, ja varmaan voisi pissattaa pienen koiran koulun jälkeen. Tosin siihen menee tietysti aikaa, että uskaltaa antaa sen lapsen tehtäväksi. Lapsesta olisi myös koiralle seuraa, on eläinrakas ja touhuaa kissankin kanssa koko ajan. Lenkittäminen jäisi tietysti minun tehtäväkseni.

Itse teen tällä hetkellä noin puolet ajasta etätyötä, mutta tämähän voi muuttua jos joskus koronasta päästään ja työnantaja päättääkin lopettaa etätyömahdollisuuden.

Mikä rotu voisi olla hyvä meidän tilanteeseemme? Koiran tulisi olla kooltaan pieni, se ei saisi olla haukkuherkkä ja koska kyseessä olisi ensimmäinen koira, olisi hyvä että luonne olisi helppo. Mitä muuta kannattaa huomioida yhden aikuisen perheessä? Hoitopaikkoja koiralle meillä on ainakin kaksi.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi pieni rotu niin muksukin voi sitä talutella.

Itse olen sinkku ja ollut vajaa 40kg hauva kohta 10v. Kuumetauti selvittiin hyvin, koira tuntui jopa ymmärtävän että nyt pitää olla rauhallisesti. Jos iskee mahatauti niin olen varautunut hankkimaan vaipat, eikai muutakaan vaihtoehtoa ole.

Vierailija
2/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä hankikoira sivulla testi ja katsoa jos joku sen tarjoamista roduista sopisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin tarkkaan myös aikaa niin sanotusti lapsen jälkeen. Koira elää hyvinkin 15 vuotta tai yli. Pärjäätkö koiran kanssa myös sitten, kun toinen lenkittäjä muuttaa omilleen?

Itse en suosittele. Hankin koiran edellisen puolison kanssa ja kaksin homma luisti. Eron jälkeen koiran hoidosta tuli aikamoista palapeliä. Asumme lähekkäin ja olemme väleissä, joten hoidamme koiras vuorotellen ja auttelemme siinä toisiamme. Silti se aiheuttaa hirveästi lisätyötä, stressiä ja koiralle pitkiä päiviä yksin. Ja meidän koira on jo 17-vuotias (erosta 5 vuotta nyt) joten on laiska sohvaperuna joka ei enää vaadi pitkiä lenkkejä.

Vierailija
4/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä hankikoira sivulla testi ja katsoa jos joku sen tarjoamista roduista sopisi.

Ihan perseestä se sivu, minullekin suositteli koiraa, joka ei missään tapakusessa  olisi minulle sopiva. On kompetenssia sanoa, kun olen eläinalan ammattilainen

Vierailija
5/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hanki koiraa ellei sille ole hoitopaikkaa tiedossa. Esim lomailut voi unohtaa heti, pitkät työpäivät myös. Lasta ei voi laskea vastuuhenkilöksi vielä vuosiin. Huonolla tuurilla (ja laiskalla koulutuksella) saatte remmirähjääjän, jota ei vielä teinikään voi yksin ulkoiluttaa.

Koira vaatii todella paljon enemmän työtä ja aikaa kun mitä ihmiset luulee! Minulla hullulla on niitä kaksi😅 Toki lenkittäjiäkin on neljä.

Vierailija
6/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira vaatii eniten koulutusta ensimmäiset kaksi vuotta. Hanki koira sellaiseen aikaan, että sinulla on varmasti aikaa ja jaksamista kouluttaa koiraa johdonmukaisesti sen kahden vuoden ajan. Sinä aikana ei lapsi myöskään voisi lenkittää koiraa yksin, vaan kanssasi yhdessä jotta oppii koulutustavat.

Vierailija
7/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen asia on laskea, onko koiran päivittäisten kustannusten lisäksi  varaa maksaa jopa tuhansien eurojen lääkärikustannuksia, leikkaukset saattavat maksaa 3 tuhattakin ja jos huono tuuri, voi tulla useampi keissi  pienen ajan sisällä

Lapselle ei tosiaan antaa kuin pienen koiran ulkoilutettavaksi, alle 10 kg ja siihen haukkuherkyyteen kannatta kiinnittää huomiota. Usein sen havaitsee, kun käy pentuja katsomassa, jos emä / isä on kovia haukkumaan, saattaa pennusta hyvinkin tulla kova haukkuja. Tietysti  koulutuskin vaikuttaa jokun verran

Vierailija
8/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sinkku ja ollut vajaa 40kg hauva kohta 10v. Kuumetauti selvittiin hyvin, koira tuntui jopa ymmärtävän että nyt pitää olla rauhallisesti. Jos iskee mahatauti niin olen varautunut hankkimaan vaipat, eikai muutakaan vaihtoehtoa ole.

Kummalle ne vaipat on ?!

Vierailija
9/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kodinvaihtaja?

Vierailija
10/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koira on pääasiassa juurikin 10-vuotiaan hoidettavana, ja kissa 8-vuotiaan. Minä tietenkin ostan ruoat ja kustannan ell käynnit jne, mutta lapset ruokkivat, harjaavat, pesevät, siivoavat laatikon ja ulkoiluttavat/lenkittävät lemmikkinsä. Ovat kerran pari kuussa isällään, jolloin minä joudun hoitamaan kaiken eläimiin liittyvän.

Tietysti myös varmistan, että jokainen eläin saa syödäkseen ja juodakseen, ja muutenkin kaikki ok.

En ikinä olisi koiraa meille ottanut, jos tuo vanhempi lapsi ei olisi koirahullu. Me nuoremman kanssa ollaan kissaihmisiä.

Vierailija
11/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hanki koiraa ellei sille ole hoitopaikkaa tiedossa. Esim lomailut voi unohtaa heti, pitkät työpäivät myös. Lasta ei voi laskea vastuuhenkilöksi vielä vuosiin. Huonolla tuurilla (ja laiskalla koulutuksella) saatte remmirähjääjän, jota ei vielä teinikään voi yksin ulkoiluttaa.

Koira vaatii todella paljon enemmän työtä ja aikaa kun mitä ihmiset luulee! Minulla hullulla on niitä kaksi😅 Toki lenkittäjiäkin on neljä.

Hoitopaikkoja on. Sehän tässä epäilyttää, että mikä se todellinen työmäärä oikein on. Olisi mukavaa päästä kokeilemaan koiraelämää hetkeksi, niin tietäisi vähän mitä on luvassa. Kellään tutulla vaan ei ole koiraa (ainakaan sellaista, jonka voisi ottaa hoitoon).

Vierailija
12/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota koiraa kun sulla on jo kissa. Se kattia kohtaan epäreilua. Lemmikkien hamstraus ei ole enää muodissa.

Vierailija
13/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on kattia kohtaan epäreilua.

Vierailija
14/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kerrostalossa kolme koiraa räksyttää koko päivän, yksi niistä välillä yölläkin. Taukoamatta. Mietin, muutanko itse vai alanko laatia valituksia isännöitsijälle ja eläinsuojeluun.

Töölössä on paljon koiria ja kadut ihan kusessa. Aina vedotaan siihen, että miehet kusee kadulle, mutta jos kaikki töölöläismiehet kusisivat kolme kertaa päivässä joka kadun kulmaan, ei näky olisi tämän kummempi.

Eli jos haluat häiritä naapureita metelillä ja tarjota kusisen ympäristön lähiseutusi lapsille ja aikuisille, niin ota ihmeessä joku piski.

Vierailija
15/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummalle ne vaipat on ?!

Minulle vaipat. :D Koira on pakko ulkoiluttaa vaikka taluttajalta suihkuaisi tavaraa kummastakin päästä.

Vierailija
16/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota koiraa kun sulla on jo kissa. Se kattia kohtaan epäreilua. Lemmikkien hamstraus ei ole enää muodissa.

Mitä hamstrausta se on, jos on 1 koira ja 1 kissa ? Minulla  on 6 kissaa ja 2 koiraa, tuttavia on joilla on jopa 12 kissaa. Näyttelykissoja joista pidetää hyvää huolta, eikä omistajat  ole vähävaraisia

Vierailija
17/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitopaikkoja on. Sehän tässä epäilyttää, että mikä se todellinen työmäärä oikein on. Olisi mukavaa päästä kokeilemaan koiraelämää hetkeksi, niin tietäisi vähän mitä on luvassa. Kellään tutulla vaan ei ole koiraa (ainakaan sellaista, jonka voisi ottaa hoitoon).

Ei se koira-arki paljastu muiden koiria hoitamalla. Lisäksi on ell-käynnit, kynsienleikkuut, korvien hoidot, pesut, harjaukset jne.

Vierailija
18/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloitusta? Ap sanoi että hoitopaikkoja on kaksi.

Vierailija
19/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikea asenne! Kannattaa kysellä esim paikallisesta Fb-ryhmästä hoitokoiraa! Meidän naapureilla on ns. hoitokoira, eivät halunneet lapsiperheeseen hankkia omaa koiraa heti, vaan hoitavat yhden sinkkunaisen koiraa aina pari päivää viikossa ja välillä pidempiä aikoja. Saivat siitä tosi hyvän kuvan koira-arjesta ja päättivät olla ottamatta koiraa, mutta innoissaan hoitavat tätä heidän ottokoiraansa😁 saivat samalla uuden ystävän omistajasta! Ja tosiaan Fbstä löytyi.

Vierailija
20/36 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jokaisella tindernaisellakin on koira, joten eiköhän se jotenkin järjesty

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän