Huh, Turussa melkein viidesosa asukkaista köyhiä
Ei kyllä uskoisi kun katsoo Turun vuokria. Miten köyhällä on oiein varaa asua Turussa?
lähde
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008520346.html
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Turkuhan on täynnä naapureita, joilla on Kela Gold. Työvoimapula on hyvin paikattu.
Mitä olen lukenut niin nämä tienaavat tuilla enemmän kuin iso osa suomalaisista työssäkäyvistä eli ei noita kyllä voida laskea pienituloiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvempi vuokralla asuva maksaa itse vuokraansa
Ai mitenkä niin? 2000 euron kuukausituloilla ei yksinasuva saa kyllä ostettua itselleen asuntoa velaksi mutta joutuu kyllä maksamaan itse vuokransa.
Oletko kuullut asumistuesta? Yli 60% vuokralla asuvista saa asumistukea. Jos on varaa maksaa oma vuokransa, on myös varaa ostaa oma asunto.
Olet väärässä. 2000€ brutosta jää käteen hikisesti 1600€. Se on liikaa asumistuen saantiin mutta aivan liian vähän asuntolainaan. Hyvin - hyvin - suuri osa suomalaisista on näitä väliinputoajia joilla ei oikeasti olisi varaa kumpaankaan!
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tästä artikkelista Juuti Turun keksit?
Lukutaito?
Mikä vi#un Juuti? Osaan kyllä lukea ja etsiä artikkelista tilastoja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mitenkä niin? 2000 euron kuukausituloilla ei yksinasuva saa kyllä ostettua itselleen asuntoa velaksi mutta joutuu kyllä maksamaan itse vuokransa.
Oletko kuullut asumistuesta? Yli 60% vuokralla asuvista saa asumistukea. Jos on varaa maksaa oma vuokransa, on myös varaa ostaa oma asunto.
Olet väärässä. 2000€ brutosta jää käteen hikisesti 1600€. Se on liikaa asumistuen saantiin mutta aivan liian vähän asuntolainaan. Hyvin - hyvin - suuri osa suomalaisista on näitä väliinputoajia joilla ei oikeasti olisi varaa kumpaankaan!
Tämä! Täällä yksi väliinputoaja. Bruttotulot juurikin tuo 2000€ josta jää käteen reilu 1500€.
Olen yksineläjä, joten asuminen on kallista. Tulot ovat liian suuret asumistukeen, vaikka puolet palkasta menee vuokraan. Ja liian pienet saadakseni yksin asuntolainaa. Olisi toki varaa maksaa sitä lainaa pois, mutta näillä tuloilla se laina on ulottomattomissa.
Ja koska ei ole varaa pitää autoa, niin on asuttava järkevällä sijainnilla julkisenliikenteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Että sellainen trolli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Turussa noin 40 000 opiskelijaa, siitäkin saa köyhiä aikaiseksi niin paljon että tuo viidesosa tulee täyteen melkein pelkästään opiskelijoista. Itse en pidä opiskelijoiden tilannetta kovin lohduttomana koska he ovat nuoria joilla on tulevaisuus. Tilastoihin he kuitenkin menevät köyhinä.
Asumistuki hoitaa vuokrat, ei niitä kannata ihmetellä.
Korkeakouluopiskelijoista noin puolet käy töissä. Lisäksi Turku ei kyllä ole ainoa kaupunki, jossa on opiskelijoita...
Entä sitten? Köyhyyden raja on se että tienaa alle 40% keskiansioista. Moniko täyspäiväisesti opiskeleva saa yli 1200€/kk kuussa? Sen alla olevat yksineläjät ovat virallisesti köyhiä.
Tietenkään kaikki opiskelijat eivät ole köyhiä, edes humanisteista, joita Turussa on paljon. Onhan Turussa muitakin ryhmiä jotka eivät pärjää, niitä voi ihailla Lausteella, Varissuolla tai Pansiossa. Opiskelijat ovat vain aika suuri ryhmä joka lähtökohtaisesti koostuu tilastollisesti köyhistä ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Turussa noin 40 000 opiskelijaa, siitäkin saa köyhiä aikaiseksi niin paljon että tuo viidesosa tulee täyteen melkein pelkästään opiskelijoista. Itse en pidä opiskelijoiden tilannetta kovin lohduttomana koska he ovat nuoria joilla on tulevaisuus. Tilastoihin he kuitenkin menevät köyhinä.
Korkeakouluopiskelijoista noin puolet käy töissä. Lisäksi Turku ei kyllä ole ainoa kaupunki, jossa on opiskelijoita...
Entä sitten? Köyhyyden raja on se että tienaa alle 40% keskiansioista. Moniko täyspäiväisesti opiskeleva saa yli 1200€/kk kuussa? Sen alla olevat yksineläjät ovat virallisesti köyhiä.
Tietenkään kaikki opiskelijat eivät ole köyhiä, edes humanisteista, joita Turussa on paljon. Onhan Turussa muitakin ryhmiä jotka eivät pärjää, niitä voi ihailla Lausteella, Varissuolla tai Pansiossa. Opiskelijat ovat vain aika suuri ryhmä joka lähtökohtaisesti koostuu tilastollisesti köyhistä ihmisistä.
Pitäsikö tästä päätellä, että suurista kaupungeista ainoastaan Turussa on paljon opsikelijoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät 90-lukua jos mieleen ei tule muut kuin Lauste, Varissuo ja Pansio.
Runosmäki, Halinen, Jäkärlä, Perno jne ovat myös maineessaan, mutta kyllä pashkasti voidaan kaikkialla, joitain yksittäisiä nukkumalähiöitä ja uusia arvotaloja lukuunottamatta. Ihailtavaa riittää. Täällä Martissa voi vastaan tulla turkismamma pikkukoiraa pissattamassa, tai kotiinsa rappusia alas pyörimällä palaava harrastajakemisti. Turussa on pitkään, siis jo kymmenien vuosien ajan näkynyt kurjistuminen.
Ei tuo minua mitenkään yllätä. Vamhempani asuivat isossa omakotitalossa Turun naapurikunnassa. Molemmat kävivät töissä Turussa ja minäkin lukion, yliopistoon päästyäni muutin Turkuun. Opiskelujen jälkeen oli joitain työpätkiä, sitten perustin perheen, pienituloisena. Palattuani työelämään saatiin pian puolusoni kanssa säästettyä omistusasuntoa varten, joten ostimme omakotitalon eräästä toisesta Turun naapurikunnasta. Käymme molemmat töissä Turussa.
Ja tämä on aika peruskaava, Turusta muutetaan pois sitten, kun on varaa omakotitaloon. Siellä kannattaa pienituloisen asua, koska palvelut on lähellä ja vuokra-asuntoja runsaasti. Sitten kun on varaa siihen omakotitaloon, hyviä ja myös edullisempua vaihtoehtoja on ympäryskunnissa vaikka kuinka, ja matkaa keskustaan saattaa silti olla vähemmän, mitä esimerkiksi Pohjois-Turusta.
Vierailija kirjoitti:
Pitäsikö tästä päätellä, että suurista kaupungeista ainoastaan Turussa on paljon opsikelijoita?
Ei välttämättä. Jos ihmetellään miksi alle 200 000 asukkaan kaupungin asukkaista on viidesosa köyhiä, niin 40 000 opiskelijaa ei ainakaan helpota asiaa. Espoossakin on yksi Suomen köyhimmistä alueista, Otaniemi.
Sehän ei tietenkään tarkoita että siellä asuisi jotenkin huono-osaisia ihmisiä, ainakaan pidemmän päälle tarkasteltuna.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo minua mitenkään yllätä. Vamhempani asuivat isossa omakotitalossa Turun naapurikunnassa. Molemmat kävivät töissä Turussa ja minäkin lukion, yliopistoon päästyäni muutin Turkuun. Opiskelujen jälkeen oli joitain työpätkiä, sitten perustin perheen, pienituloisena. Palattuani työelämään saatiin pian puolusoni kanssa säästettyä omistusasuntoa varten, joten ostimme omakotitalon eräästä toisesta Turun naapurikunnasta. Käymme molemmat töissä Turussa.
Ja tämä on aika peruskaava, Turusta muutetaan pois sitten, kun on varaa omakotitaloon. Siellä kannattaa pienituloisen asua, koska palvelut on lähellä ja vuokra-asuntoja runsaasti. Sitten kun on varaa siihen omakotitaloon, hyviä ja myös edullisempua vaihtoehtoja on ympäryskunnissa vaikka kuinka, ja matkaa keskustaan saattaa silti olla vähemmän, mitä esimerkiksi Pohjois-Turusta.
Niin, työt käydään viemässä ja rahat kannetaan vieruskuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Paljon ulkomaalaisia jotka elävät tuilla.
Ja paljon kotimaalaisia, jotka elävät tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä vaan maksan.
Alle puolet maksaa oman vuokransa. Sitten on tietysti paljon niitä jotka on siinä rajoilla että jonain vuonna maksaa ja toisena taas ei, riippuen miten hyvin pätkätyöt natsaa kohdilleen.
Aika harva asuu vuokralla, jos pystyy ostamaan oman. Ja jos pystyy maksamaan vuokran, niin pystyy myös ostamaan oman, koska omassa on halvmepi asua kuin toisen omassa.
Ongelmaksi muodostuvat usein vakuudet.
Tämä oli kyllä aidosti yllätys.
Turku ei vaikuta Suomen toisiksi köyhimmiltä kaupungilta, mutta kai se uskottava on.
Noin nopeasti stetsonista olisin veikannut että Turku on päinvastoin Suomen rikkain kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kyllä aidosti yllätys.
Turku ei vaikuta Suomen toisiksi köyhimmiltä kaupungilta, mutta kai se uskottava on.
Köyhyys ei näy päällepäin jos sosiaalitoimi on antelias. Oikeasti köyhäthän eivät saa tukeja
Vierailija kirjoitti:
Ja se näkyy niin paljon katukuvassa, että sinne ei viitsi edes mennä. Suomalaiset vielä kunnioittaa sääntöjä, mutta nämä tuonti asukkaat käy päälle ja uhkailevat.
Vihreänä koen että suomalaisten nöyryys ja kunnioitus muslimeja kohtaan on saatava paremmalle tolalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon ulkomaalaisia jotka elävät tuilla.
Ja paljon kotimaalaisia, jotka elävät tuilla.
Niin on, joten miksi haalia ulkomaalaisia tuilla eläjiä.
Sama tilanne se on kaikissa keskuskaupungeissa, Tampere, Oulu, Jyväskylä...keskuskaupungit vetää puoleensa opiskelijoita ja työhaluttomia, koska siellä on paras vuokra-asuntotarjonta ja baaritarjonta. Ympäryskunnissa tilanne päinvastainen, jos haluaa sinne vuokralle niin todennäköisesti joutuu hakemaan yksityiseltä asuntoa. Siellä myös työtön helposti joutuu silmätikuksi.