Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinäisyydestä ollaan tekemässä uutta sairautta?

Vierailija
09.05.2015 |

Tuossa sattui olemaan uutiset päällä ja puheena oli yksinäisyys. Jotenkin outoa että suorastaan syyllistetään tai pidetään jopa sairaana jos on yksinelävä. Puhuttiin kognitiivisesta terapiasta ja jotain hiton neuvoja sosiaaliseen kanssakäymiseen: Ilmeet ja eleet sekä miten ihmisten kanssa "ollaan". En tosin kuullut uutista kokonaan joten kyseessä voikin olla oikeasti apua tarvitsevat ihmiset. 

Näin vapaaehtoisesti yksinäisenä pistää miettimään tuollaiset asenteet. Onko yksinäinen sairas? Eikö muka koskaan yksinäisen lähipiirissä ole mitään vialla? Sitä sietää miettiä.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttavia, joiden koen ottavan enemmän kuin antavan. Kun olen / olen ollut heidän seurassaan koen itseni yksinäisemmäksi ( sekä surullisemmaksi ja ahdistuneemmaksi) kuin etten olisi tavannut heitä lainkaan.

Olenko siis yksinäinen, vaikka minulla on seuraa? Jotenkin omalta kohdaltani ainakin ajattelen, että yksinäisyyttä ei voi poistaa mikä tahansa seura.

Minulla on myös joitain harvoja tuttavia, joiden seurassa tätä tunnetta ei tule. 

Vierailija
22/48 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:20"]Yksinäisyys on lähinnä koettavissa oleva asia eikä niinkään mitattavissa ihmiskontaktien määrällä. Erakko ei välttämättä ole yksinäinen. Yksinäisyys lyhentää elinikää ja tekee jäljellä olevista vuosistakin kurjempia. Hienoa että tuo tunnustetaan ja siihen järjestetään jotain
[/quote]
Tuli juuri MTV.doc yksinäisyyden yllättämät. Katsoitteko?
Jäin miettimään kun siinä sanottiin että yksinäisyys johtaa ennenaikaiseen kuolemaan kaksi kertaa enemmän kuin ylipaino. Mistä tämä ennenaikainen kuolema silloin johtuu, eihän se itse yksinäisyys ihmistä tapa? Tarkoitetaanko tällä yksinäisyyden seurauksena tullutta alkoholismia tms?
[/quote]
Osaako joku vastata tähän?
[/quote]
Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:20"]Yksinäisyys on lähinnä koettavissa oleva asia eikä niinkään mitattavissa ihmiskontaktien määrällä. Erakko ei välttämättä ole yksinäinen. Yksinäisyys lyhentää elinikää ja tekee jäljellä olevista vuosistakin kurjempia. Hienoa että tuo tunnustetaan ja siihen järjestetään jotain
[/quote]
Tuli juuri MTV.doc yksinäisyyden yllättämät. Katsoitteko?
Jäin miettimään kun siinä sanottiin että yksinäisyys johtaa ennenaikaiseen kuolemaan kaksi kertaa enemmän kuin ylipaino. Mistä tämä ennenaikainen kuolema silloin johtuu, eihän se itse yksinäisyys ihmistä tapa? Tarkoitetaanko tällä yksinäisyyden seurauksena tullutta alkoholismia tms?
[/quote]
Osaako joku vastata tähän?

Vierailija
24/48 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
25/48 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:20"]Yksinäisyys on lähinnä koettavissa oleva asia eikä niinkään mitattavissa ihmiskontaktien määrällä. Erakko ei välttämättä ole yksinäinen. Yksinäisyys lyhentää elinikää ja tekee jäljellä olevista vuosistakin kurjempia. Hienoa että tuo tunnustetaan ja siihen järjestetään jotain [/quote] Tuli juuri MTV.doc yksinäisyyden yllättämät. Katsoitteko? Jäin miettimään kun siinä sanottiin että yksinäisyys johtaa ennenaikaiseen kuolemaan kaksi kertaa enemmän kuin ylipaino. Mistä tämä ennenaikainen kuolema silloin johtuu, eihän se itse yksinäisyys ihmistä tapa? Tarkoitetaanko tällä yksinäisyyden seurauksena tullutta alkoholismia tms? [/quote] Osaako joku vastata tähän? [/quote] Up

[/quote]

Yksinäisyys on sosiaaliselle ihmislajille epäluonnollista, joten porukan ulkopuolelle jääminen aiheuttaa jo itsessään elimistölle stressireaktion. Näin sanottiin jossain yksinäisyyttä käsittelevässä ohjelmassa. Lisäksi uskon että usein yksinäisyys voi altistaa huonoille elintavoille, liikkumattomuudelle, liikasyömiselle, alkoholinkäytölle, syömishäiriöille... -> elämäntavoista johtuen terveysongelmat. Ja varmaan ihan ääritapauksena sitten itsemurhat.

Vierailija
26/48 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lääketehtailla on siis tarjota joku älyttömän kallis douppi.

Vierailija
27/48 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:07"]

Medikalisaatio leviää yhä laajemmalle. Koskahan tavallista ujoutta aletaan lääkittää kuten esim. USA:ssa?

[/quote]

Ehkä sitten kun terveydenhuollosta vastaa yksityinen sektori.

[/quote]

Toki, mutta USA:ssa on sosiaalisuutta ja ekstroversiota varmaankin maailman eniten korostava kulttuuri, hiljalleen samat asenteet alkavat levitä tänne. Jos vertaa vaikkapa Kiinan kulttuuriin siellä hiljaisuus on jopa arvostettua.

Vierailija
28/48 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:04"]

Miltä kanavalta uutinen tuli? Kiinnostaisi, koska itse kärsin yksinäisyydestä ja haluaisin päästä siitä eroon. Yksinäisyys aiheuttaa masennusta ihan tutkimustenkin mukaan. Tämän voin todeta ihan omastakin kokemuksesta. Masennus taas aiheuttaa ihmisistä eristäytymistä joten kierre on valmis. 

[/quote]

Kymppiuutisista. Katso maikkarin uutisista netistä, veikkaan että siellä on juttua aiheesta. Niinhän se yksinäisyys aiheuttaa masennusta jos on omasta tahdostaan riippumatta yksin. Täällähän meitä yksinäisiä on pilvin pimein :)

Vierailija
29/48 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsisinköhän sillä sairaseläkkeelle.

Vierailija
30/48 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyys on lähinnä koettavissa oleva asia eikä niinkään mitattavissa ihmiskontaktien määrällä. Erakko ei välttämättä ole yksinäinen. Yksinäisyys lyhentää elinikää ja tekee jäljellä olevista vuosistakin kurjempia. Hienoa että tuo tunnustetaan ja siihen järjestetään jotain

Vierailija
31/48 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:18"]

Miltä kanavalta uutinen tuli? Kiinnostaisi, koska itse kärsin yksinäisyydestä ja haluaisin päästä siitä eroon. Yksinäisyys aiheuttaa masennusta ihan tutkimustenkin mukaan. Tämän voin todeta ihan omastakin kokemuksesta. Masennus taas aiheuttaa ihmisistä eristäytymistä joten kierre on valmis. 

[/quote]

Kymppiuutisista. Katso maikkarin uutisista netistä, veikkaan että siellä on juttua aiheesta. Niinhän se yksinäisyys aiheuttaa masennusta jos on omasta tahdostaan riippumatta yksin. Täällähän meitä yksinäisiä on pilvin pimein :)

[/quote]

Niin no, jokuhan laittoi jo linkin..... Huomasitko?

Vierailija
32/48 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:12"]

Ei se ole sairaus vaan samanlainen ongelma kuin köyhyys. Ihan terve ihminen voi ajautua yksinäisyyteen, ihan terve ihminen voi ajautua köyhyyteen.

[/quote]

Ja nämä kaksi asiaa käyvät usein käsi kädessä.

Ap

Vierailija
33/48 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ihmisiä jotka ovat yksinäisiä, haluisivat seuraa mutta sitä ei oo. En tunne itseäni yksinäiseksi, lapsi on. Viihdyn erinomaisesti myös yksin, kiva puuhailla tai olla muuten vaan.

Vierailija
34/48 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:18"]

[/quote]

[/quote]

Niin no, jokuhan laittoi jo linkin..... Huomasitko?

[/quote]

Ai että vastata ei silti saa kysymykseen. Ongelmansa kullakin.

Vierailija
35/48 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen on naimisissa, 1-3 lasta tai enemmänkin nykyhallituksen mukaan. Kultalusikka suussa syntynyt, hyvä duuni, ulkonäöllä ei väliä. Omakotitalo ja suuri auto pihassa. Ehkä pari lehmää. Mielellään supisuomalainen. 

Umpitollo ja sosiaalisesti syrjäytynyt käy hyvin kunhan tuottaa valuuttaa valtion kassaan. 

Vierailija
36/48 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta päinvastoin jokaisessa viime aikojen yksinäisyyttä käsittelevässä jutussa on erikseen painotettu, että on eri asia olla vapaaehtoisesti yksinään kuin yksinäinen (englanniksi solitude vs. loneliness). Minusta on hienoa että yksinäisyydestä puhutaan. Olin itse hyvin yksinäinen lapsi ja aloin sitä jo varhain teini-iässä oireilemaan. Sittemmin sairastuin masennukseen ja tällä hetkellä elämäni on aika kurjaa. On oikeasti ihan mahtavaa jos yksinäisiä voidaan jotenkin auttaa. Yksinäisyys ei ole sairaus, mutta se kohottaa huomattavasti riskiä sairastumiselle.

Vierailija
37/48 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse oli siitä, että toiset kärsii yksinäisyydestä, toiset vapaaehtoisesti yksinäisiä ja voivat hyvin. Tarkoitus auttaa ensimmäisiä, ei syyllistää toisia. Luin ton netistä ja ihan selkeästi näin.

Vierailija
38/48 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvaitsematon yhteiskunta. Ajattele yksinäinen köyhä jos sinulla olisi rahaa mennä kerrankin ostamaan jotakin kivaa itsellesi, ostaa jotain piristystä kotiisi tai mennä edes lyhyelle reissulle. Köyhyys masentaa, mutta siitä puhuminenkin on jo häpeä.

Vierailija
39/48 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää lokeroinnit. Itse olen jo 46- vuotias, vapaaehtoisesti yksinelävä nainen. Käyn töissä, maksan omaa asuntoani, osaan remontoida, tapetoida, maalata yms. Saan naulat, proput sekä lamput laitettua. En tarvitse ukkoa tekemään edellämainittuja asioita. Seksikään ei ole koskaan ollut ykkösenä elämässäni. Uskokaa tai älkää, olen naisellinen sekä kaunis nainen.

Vierailija
40/48 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 23:07"]

Medikalisaatio leviää yhä laajemmalle. Koskahan tavallista ujoutta aletaan lääkittää kuten esim. USA:ssa?

[/quote]

Ehkä sitten kun terveydenhuollosta vastaa yksityinen sektori.

[/quote]

Toki, mutta USA:ssa on sosiaalisuutta ja ekstroversiota varmaankin maailman eniten korostava kulttuuri, hiljalleen samat asenteet alkavat levitä tänne. Jos vertaa vaikkapa Kiinan kulttuuriin siellä hiljaisuus on jopa arvostettua.

[/quote]

Hyvä pointti! Suomalaiset on kohta yhtä vilkkaita kuin jenkit konsanaan kunhan saadaan kunnon napit naamariin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä