kostan lapselleni, enkä leivo synttärikakkua
Tyttäreni täyttää sunnuntaina 10vuotta. Sanoin että jos hän ei tähän päivään mennessä siivoa huonettaan, hän jää ilman kakkua. Eikä tänääkään ollut siivonnut joten kieltäydyin leipomisesta. Tuolla se nyt itkee ja mököttää huoneessaan ja sanoo että pilasin sen synttärit. Olis vissiin kannattanu siivota jos pyydetään, jäi kakut saamatta ja ehkä lahjakin
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:31"] Olet liian julma. Sopiva rangaistus olisi ollut että lapsen huone jää siivoamatta ja vieraat näkee sotkuisen huoneen. Lapsesi tajuaa tässä vaiheessa että äiti oli oikeassa, olis pitänyt siivota. [/quote] Paitsi, että äidit saattavat helposti ajatella, että tuollaisetkin klaffit kertovat kasvatuksen puutteesta ja häpeilevät sitä, että lapsi ei ole siivonnut huonettaan. Ja lapsi on ihan että sorom noo, ei mua haittaa, koska äiti kantaa kuitenkin vastuun ja häpeän. [/quote]näin juuri. Minä huomenna viimeistään sen huoneen siivoan. Sellaiseksi karsinaksi se ei voi jäädä. Ap [/quote] Jos äitinä tunnet lapsen siivoamattomasta huoneesta häpeää, on lapsesi vielä niin pieni että siivous ei voi olla yksin hänen vastuullaan. Kerropas tämä tänne kirjoittamasi juttu synttärivieraille, olen varma että lapsesi saa kaiken sympatian. Jos et kehtaa kertoa, tiedät itsekkin että olet toiminut väärin.
[/quote]
Mun äiti ei kehdannut kertoa ja sähisi mulle sitten. Olisi kyllä ollut niin oikein, että mä olisin saanutkin vierailta sympatiat. Äiti ei osaa kasvattaa lastaan ja daa, se on lapsen vika. Tai sitten ois äiti iloisena sanonut, että lapsen huone on mikä on, kun hän ei siivonnut sitä, vaikka oli sovittu, ehkä SE olisi opettanut mua. Mutta kehtasiko äiti olla kanssani samassa veneessä? Ei. Jossa kuitenkin oli. Mutta oli kuin ei ois ollutkaan "en tunne tuota tyttöä". Joopa joo.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:53"] [quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:53"]Kumpi teistä on aikuinen? [/quote]sopimus on sopimus. Ap [/quote] Yksipuolinen käsky ei ole sopimus. [/quote]käsky on toinen juttu. Jos yhdessä asiasta puhuttu niin ei ole vain pelkkä käsky minulta
[/quote]
"Sanoin että jos hän ei tähän päivään mennessä siivoa huonettaan, hän jää ilman kakkua" ei kuulosta sopimukselta.
"Mehän sovittiin" on vanhempien vakiotuubaa, ja todella ärsyttävää. Ei sovittu, vaan te käskitte ja uhkailitte rangaistuksilla.
Niinpä. En ole äitini kanssa tekemisissä nyt enää aikuisena.
43
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:12"]
Mun mielestä toi rabgaistus ei oikein sovi aiheeseen.
Mä olisin siivonut lopulta itse. Ja siinä siivouksessa olisi kadonnut paljon tavaraa...
Ja sit oisin vielä voinut sanoa, että siinä oli sun lahja multa :). Kakkua olis saanut ja vieraiden lahjat.
[/quote]
Naistenlogiikkaa. Antaisit kakun lahjaksi, mutta jätät lahjan antamatta?
Mitähän tässä nyt taas haetaan takaa. Ite laittaisin ne tavarat jätesäkkiin ja kaappiin. Etsikööt sitten sieltä jos ei siivous maistu, niin sitten on itsellään epäjärjestystä, mutta muuten en kyllä kostaisi.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:31"] Olet liian julma. Sopiva rangaistus olisi ollut että lapsen huone jää siivoamatta ja vieraat näkee sotkuisen huoneen. Lapsesi tajuaa tässä vaiheessa että äiti oli oikeassa, olis pitänyt siivota. [/quote] Paitsi, että äidit saattavat helposti ajatella, että tuollaisetkin klaffit kertovat kasvatuksen puutteesta ja häpeilevät sitä, että lapsi ei ole siivonnut huonettaan. Ja lapsi on ihan että sorom noo, ei mua haittaa, koska äiti kantaa kuitenkin vastuun ja häpeän. [/quote]näin juuri. Minä huomenna viimeistään sen huoneen siivoan. Sellaiseksi karsinaksi se ei voi jäädä. Ap
[/quote]
Sä oot sit just kuin mun äiti. Eli lapsellasi on paha olla käytöksestäsi, jos se on tällaista lasta ei-näkevää ja toinen tästä erillinen asia on, että koska et oikeasti vastuuta häntä niin tilanne on mikä on. Eihän se lapsen häpeä se huoneen kunto ole, vaan sinä äitinä sitä häpeät, koska ajattelet, ettet ole saanut lastasi siivoamaan. Minusta voisit ihan reippaasti ja hymyillen sanoa vieraille millainen sopimus teillä oli ja ei siivota huonetta mutta laittaa jonkinlaisen kakun. JOS joku vieras ei tajua, niin se on hänen häpeänsä. Siis syyttää mielessään sinua.