onko muilla näin hankalaa vauvan nukuttaminen
Meillä alkaa klo 19.30 hiljaisuus. Rutiinina ollut kylpy ennen sitä noin viikon. 4Kk vauvamme saattaa nukahtaa hetimmiten, mutta heti sänkyyn laitettua saattaa herätä tai sitten nukkuu 5-10 min ja herää, jonka jälkeen saa kannella/imettää useaan kertaan, kunnes nukahtaa ja sama rumba alkaa taas.
Lapsi nukahtaa sitten siinä keskiyön aikaan viimeisimmillään ja nukkuukin pitkään. Eli ongelma on vain illan nukkumaanmenossa.
Onko muillakin tällaista. Mitä voisi tehdä?
Kommentit (37)
Me ollaan nukutettu kaikki lapset omaan sänkyyn. Nimenomaan siten, että iltatoimien jälkeen hereillä vuoteeseen, jossa nukahtavat. Ajatuksena on ollut, että tietävät yöllä, missä ovat eivätkä säikähdä, kuten vaikka jos olisi nostettu äidin vierestä nukkuvana sänkyyn.
Alkuun tietysti on ollut jonkun aikaa (2-15min) itkua, jolloin ollaan pidetty kättä päälaella ja suhistu rauhoittavasti. Vauvan totuttua tapoihimme ovat nukahtamiset helpottuneet, ja yöt olleet ehyitä n.6kk iästä ilman yöaikana pidettäviä unikouluja.
Nukumaanmenoaika on ehkä himpun aikainen noin nuorelle vauvalle. Olisiko esim.21 sopivampi.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:28"] Me opetimme kaikki kolme lastamme ensimmäisestä yöstä alkaen nukkumaan omassa huoneessaan ja nukahtamaan ilman satuja tai muita häiriöitä. Jokaiseen vinkaisuun emme reagoineet, nälkäitkunhan erottaa muusta kitinästä... Lapset oppivat todella nopeasti nukahtamaan itsekseen ja vaikka havahtuisivat hetken päästä hereille hetkeksi, uni kyllä jatkuu pian. :) [/quote] Hauskaa että tätä alapeukutetaan vaikka kirjoittaja on toiminut täysin oikein. [/quote] Missä niin sanotaan, että vauva täytyy heti kotiin päästyä laittaa toiseen huoneeseen nukkumaan eroon äidistään? Mikä siitä tekee oikean tavan toimia? Mä en ole kuulutkaan...
[/quote]
Näin lapsi oppii nukahtamaan ilman kanniskelua, heiluttelua, taputtelua, iltasatua jne. jne. Kaikille paljon helpompaa.
[/quote]
Meillä vauva nukahti syliin, mikä sen parempaa. Siitä hiljalleen, ilman itkuja ja stressiä siirryttiin siihen, että nukahtaa omassa sängyssä. Asiat voi hoitaa lempeästi ja vauvaa kuunnellen.
unohtakaa jo se ,että nyt kun alle puoli vuotiaalle tai alle vuoden ikäiselle teette näin niin se jatkuu lopun elämää
Tiheän imun kausi ja iltatankkaus. Tai alkava pieni tietoisuus erillisyydestä äitiin ja ns eroahdistus
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:28"]
Me opetimme kaikki kolme lastamme ensimmäisestä yöstä alkaen nukkumaan omassa huoneessaan ja nukahtamaan ilman satuja tai muita häiriöitä. Jokaiseen vinkaisuun emme reagoineet, nälkäitkunhan erottaa muusta kitinästä... Lapset oppivat todella nopeasti nukahtamaan itsekseen ja vaikka havahtuisivat hetken päästä hereille hetkeksi, uni kyllä jatkuu pian. :)
[/quote]
Hauskaa että tätä alapeukutetaan vaikka kirjoittaja on toiminut täysin oikein.
[/quote]
Oikein? Itse en ymmärrä miksi vastasyntyneen pitäisi osata nukkua yksin. Kohdusta hiljaisuuteen, itkuun ei reagoida jos ei nälkäitkua jne. Kuulostaa kauhealta :(
Ap, mihin aikaan vauva nukkuu viimeiset päiväunet? Tuleehan ainakin viiden tunnin hereilläolo ennen nukkumaanmenoa?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:28"] Me opetimme kaikki kolme lastamme ensimmäisestä yöstä alkaen nukkumaan omassa huoneessaan ja nukahtamaan ilman satuja tai muita häiriöitä. Jokaiseen vinkaisuun emme reagoineet, nälkäitkunhan erottaa muusta kitinästä... Lapset oppivat todella nopeasti nukahtamaan itsekseen ja vaikka havahtuisivat hetken päästä hereille hetkeksi, uni kyllä jatkuu pian. :) [/quote] Hauskaa että tätä alapeukutetaan vaikka kirjoittaja on toiminut täysin oikein. [/quote] Oikein? Itse en ymmärrä miksi vastasyntyneen pitäisi osata nukkua yksin. Kohdusta hiljaisuuteen, itkuun ei reagoida jos ei nälkäitkua jne. Kuulostaa kauhealta :(
[/quote]
Ihan ovat täysipäisiä ja täydellisiä lapsia vaikka itsekseen ovat nukkuneet. :)
Mun on nyt ihan pakko vastata sulle. Mun poika on ollut tosi epäsäännöllinen nukkuja aina. Nyt on kaksi ja puoli vuotias, nukkunut viimeisen viikon ENSIMMÄISTÄ KERTAA IKINÄ omassa sängyssä, heräämättä ja 20-07. Ja oppi siis juuri itse myls nukahtamaan ilman tuntikausien silittelyä. Vielä 2vuotiaana nukkui aina meidän sängyssä ja jouduin nukuttamaan 1-2h per unet eli noin 3h vuorokaudessa. Erittäin raskasta. Eli neuvoni: koita olla stressaamatta, se kyllä joskus oppii nukkumaan. Olisin itse päässyt helpommalla jos olisin vain edennyt lapsen ehdoilla. Nyt on ihanaa kun olen saanut lisäaikaa 3 tuntia vuorokaudessa, kun ennen se aika meni nukuttamiseen.
Mihin vauva nukahtaa? Me laitoimme vauvan hereillä omaan sänkyyn ja nukahti sitten siihen, kun oltiin vieressä, siliteltiin jne. Jos olisi nukahtanut vaikka syliin, niin olisi herännyt kun lasketaan sänkyyn.
Aika kylmiä vanhempia kyllä on näköjään olemassa! Mutta hei, tärkeintä, että itse saa omaa aikaa sohvalla, kun lapsi yksin kylmässä sängyssä.. Miksiköhän sielä synnärilläkin nykyisin kannatetaan vierihoitoa?? hmmm...
No joo.. Mikään ei minusta ole ollut ihanampaa kuin köllötellä vauvan kanssa sängyssä ja katsella televisiota. Ja siihen on tuhisija sitten nukahtanut. Ja tiesittekö, että se lapsi ei panikoi, vaikka herääkin omassa sängyssä, vaikka tissille olisi nukahtanu. Ai miksikö? Siksi, koska tietää, että äiti tulee, jos minulla on hätä! Ja ei, lapsen ei tarvitse alle vuoden ikäisenä osata nukuttaa itseään yksin!!
Ja jos se lapsi herää siihen, kun viedään sinne sänkyyn, nukuta omaan sänkyysi ja anna nukkua siellä. Nosta sitten omaan sänkyyn, kun nukkuu syvästi. Ja onko sen lapsen pakko siellä omassa sängyssä edes nukkua?
Ei ole mitään oikeaa tapaa olemassa, teet niinkuin itsellesi parhaaksi näet, mutta koita tehdä se lapsen parasta ajatellen! Ei niin, että kun joku sanoi, että pitää osata jo hampaat itse harjata 1 kk ikäisenä.. Jollakin on sydäntä jättää lapsi yksin, oppiihan se. Mutta toisaalta, mitä se haittaa, jos se vauva saisi sinun sydämensykettä kuunnellen nukkua turvallisessa sylissä??
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:28"] Me opetimme kaikki kolme lastamme ensimmäisestä yöstä alkaen nukkumaan omassa huoneessaan ja nukahtamaan ilman satuja tai muita häiriöitä. Jokaiseen vinkaisuun emme reagoineet, nälkäitkunhan erottaa muusta kitinästä... Lapset oppivat todella nopeasti nukahtamaan itsekseen ja vaikka havahtuisivat hetken päästä hereille hetkeksi, uni kyllä jatkuu pian. :) [/quote] Hauskaa että tätä alapeukutetaan vaikka kirjoittaja on toiminut täysin oikein. [/quote] Missä niin sanotaan, että vauva täytyy heti kotiin päästyä laittaa toiseen huoneeseen nukkumaan eroon äidistään? Mikä siitä tekee oikean tavan toimia? Mä en ole kuulutkaan...
[/quote]
Näin lapsi oppii nukahtamaan ilman kanniskelua, heiluttelua, taputtelua, iltasatua jne. jne. Kaikille paljon helpompaa.
[/quote]
Vai niin. Ei meillä ole tarvinut kantaa ja heilutella. Kyllä mä olen kokenut helpoksi sen, että vauva nukku omassa sängyssä meidän sängyn vieressä tai sitten jopa meidän välissä. Imetyskin tapahtu yöaikaan vaivattomasti. Ja iltasatu on mukava perheen yhteinen hetki illalla. Jännä ajatus tapa, että vauva joka on ollut 9kk äidissään ja sitten siirretäänkin mahdollisimman kauaksi tutusta ja turvallisesta. Kuulostaa julmalta. Mutta kukin tyylillään.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:28"]Me opetimme kaikki kolme lastamme ensimmäisestä yöstä alkaen nukkumaan omassa huoneessaan ja nukahtamaan ilman satuja tai muita häiriöitä. Jokaiseen vinkaisuun emme reagoineet, nälkäitkunhan erottaa muusta kitinästä... Lapset oppivat todella nopeasti nukahtamaan itsekseen ja vaikka havahtuisivat hetken päästä hereille hetkeksi, uni kyllä jatkuu pian. :)
[/quote]
http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Kasvu-ja-kehitys/Lapsi-0-1-v/Vauva-tarvitsee-sylia/
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:28"]Me opetimme kaikki kolme lastamme ensimmäisestä yöstä alkaen nukkumaan omassa huoneessaan ja nukahtamaan ilman satuja tai muita häiriöitä. Jokaiseen vinkaisuun emme reagoineet, nälkäitkunhan erottaa muusta kitinästä... Lapset oppivat todella nopeasti nukahtamaan itsekseen ja vaikka havahtuisivat hetken päästä hereille hetkeksi, uni kyllä jatkuu pian. :) [/quote] http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Kasvu-ja-kehitys/Lapsi-0-1-v/Vauva-tarvitsee-sylia/
[/quote]
Niin? Luitko tekstini ajatuksella? Kirjoitin että jokaiseen vinkaukseen emme reagoineet. :) Jos lapseni olisivat huutaneet kauhuissaan olisimme tietenkin menneet häntä tyynnyttelemään. Sellaista vaan ei kenenkään kohdalla tapahtunut. Huusivat kun tuli nälkä tai vaippa oli märkä, muuten nukkuivat sikeästi satunnaisia unisia marinoita lukuunottamatta.
Vastasyntyneen viereen nukuttamisen ymmärrän, mutta miten ihmeessä te saatte ne isommat vauvat pysymään sängyssä? Meillä on kyllä niin levoton kaveri, ettei mitään toivoa (ja ei siellä kyllä kukaan muukaan nukkuisi, kun yksi myllertää puolelta toiselle). Ensimmäiset kolme kk nukutin viereen, mutta sitten alkoi se kylkiluiden monotus ja omat unet oli historiaa, joten siirsin omaan sänkyyn meidän sängyn viereen. Meillä tosin tuolloin oli vielä hirveät iltaitkut (alkoi 1,5 kk ikäisenä ja loppuivat yhtäkkiä reilun 4 kk ikäisenä), joten nukahti yleensä syliin, kunhan oli tarpeeksi huutanut ja siitä siirsin omaan sänkyyn.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:46"]
[/quote]
[/quote]
Meillä lapsi oppi jo alta vuoden ikäisenä nukahtamaan itse hetkessä, vaikka ei jätetty ihan vauvana yksin nukkumaan toiseen huoneeseen, ja käytiin hyssyttelemässä, jos itki. Nyt 1,5-vuotiaana nukkuu edelleen meidän makkarissa omassa sängyssään, mun mielestä on vielä liian aikaista siirtää toiseen huoneeseen.
Kiitos neuvoista. meille ei taids sopia myöhemmät nukkumaanmenoajat, koska on sitten liian väsynyt ja parkuu.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:04"]Ap, mihin aikaan vauva nukkuu viimeiset päiväunet? Tuleehan ainakin viiden tunnin hereilläolo ennen nukkumaanmenoa?
[/quote]
Päiväunet tosi epäsäännöllisiä, joskus saattaa nukkua puoli tuntia, joskus jopa yli puolitoista tuntia. Ajankohta vaihtelee, mutta usein kahden kolmen aikoihin. Ap
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:28"]Me opetimme kaikki kolme lastamme ensimmäisestä yöstä alkaen nukkumaan omassa huoneessaan ja nukahtamaan ilman satuja tai muita häiriöitä. Jokaiseen vinkaisuun emme reagoineet, nälkäitkunhan erottaa muusta kitinästä... Lapset oppivat todella nopeasti nukahtamaan itsekseen ja vaikka havahtuisivat hetken päästä hereille hetkeksi, uni kyllä jatkuu pian. :)
[/quote]
Vauvoja kannaakin hoitaa kuin koneita. Nehän eivät ole ihmisiä, joilla on tunteet ja tarpeet. Pääasia, että jo synnäriltä alkaen ovat häiritsemättä vanhempien elämää.