Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjekuoren oikeaoppinen täyttö - katoava kansalaistaito?

Vierailija
09.05.2015 |

http://www.iltalehti.fi/perhe/2015050719642497_pr.shtml

"Alakouluikäinen kirjoitti mummilleen äitienpäiväkorttia ja rustasi mummin nimen ja osoitteen kuoren vasempaan ylänurkkaan.

Äiti hämmästeli ja tuumasi, että kännyköitä ja tietokoneita käyttävät lapset enää tiedä, miten kirjekuori kirjoitetaan oikeaoppisesti. Äiti lähetti lapsensa opettajalle viestin, että asiaa voisi treenata koulussa, sillä kyse on tarpeellisesta kansalaistaidosta. "

Onko kyseessä todellakin tarpeellinen kansalaistaito?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ihmettä! Luin ensin nopeasti aloituksen olevan "Kirjakieltä puhuva tyttö". Nukkumaan.

Vierailija
22/29 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:29"]

Moniko palstalla on lähettänyt kirjeen viimeisen viiden vuoden aikana? Postikortteja ei lasketa, niissä on viivat ja postimerkin paikka valmiina.

Itse en rehellisesti edes muista milloin olen viimeksi kirjeitä tai vastaavia lähettänyt.

Ymmärrän hyvin, että taito on katoamassa, mutta onko sillä niin väliä?

[/quote]

Tänään lähetin kirjeen viimeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:32"]

On se tarpeellinen taito. En tosin pitäisi taidon opettamista välttämättä perusopetuksen tehtävänä alakoulussa.

[/quote]

Onko todellakin tarpeellinen taito? Missä yhteydessä nykyään on tarvetta kirjoittaa käsin kirjekuoreen osoitteita?

[/quote]

No itse myyn tavaroita netissä ja niihin kirjoitan osoitteen käsin. Postin sivuilta löytyy muuten ohjeet mitä kirjoittaa minnekin, kun se on niin vaikeaa.

Vierailija
24/29 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:31"]

Typerintä on OLETTAA, että koulu opettaisi tämänkin taidon...

[/quote]

Typerää! Miten niin typerää? Koulussa käydään oppimassa asioita vai meinaatko, että siellä käydään vain päivähoidossa ja vanhempien tehtävä on sitten opettaa lapsiaan? Ennen vanhaan koulussa oli oppiaine nimeltään kansakaistaito ja  silloin opetettiin juuri tällaisia asioita kuten tervehtimistä, pöytätapoja, käyttäytymistä puhelimessa, liikennesääntöjä, tulipalon alkusammutusta, tekohengitystä jne. Olin sontia housuuni kun kuulin, ettei omille lapsilleni puhuttu ala-asteella sanaakaan esim. liikennesäännöistä.

Vierailija
25/29 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:29"]Moniko palstalla on lähettänyt kirjeen viimeisen viiden vuoden aikana? Postikortteja ei lasketa, niissä on viivat ja postimerkin paikka valmiina. Itse en rehellisesti edes muista milloin olen viimeksi kirjeitä tai vastaavia lähettänyt. Ymmärrän hyvin, että taito on katoamassa, mutta onko sillä niin väliä? [/quote] Mulla on iäkäs isä, joka asuu ulkomailla. Osaa käyttää nettiä, mutta ei tykkää siitä. Hän lukee mielellään kirjeitä, vaikka puhelimessakin puhutaan. Erityisesti lastenlasten kirjeet ovat mieluisia.

[/quote]

Herttaista, mutta en silti kutsuisi tarpeelliseksi kansalaistaidoksi. Meidän muori tykkää rosvopaistissa ja suvussa on pidetty taitoa yllä, mutta en odota, että muualla lasten tarvitsee oppia rosvopaistia väsäämään.

[/quote]

Meillä oli kaulussa oppiaine nimeltään kotitalous. Opin siellä esim leipomaan kääretorttuja joista edesmennyt äitini tykkäsi kovasti.

Vierailija
26/29 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äiti oli oikeassa. En ainakaan käsittänyt, että äiti olisi ollut närkästynyt, kun lapselle ei ollut taitoa opetettu koulussa, vaan totesi ettei asiaa kotona välttämättä enää opi.

Tätäkin asiaa voisi aivan hyvin opettaa vaikka äidinkielen tunneilla. Edelleen pitää lähetellä kirjeitä virallisissa tarkoituksissa, vaikka yksityinen kirjeenvaihto ei kiinnostaisikaan. 

Vierailija
27/29 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei ole työelämässä, ei varmaan tarvitse mitään kauheasti lähetellä.

Itselläni kyllä lähtee sanotaan vähintään pari kirjepostia päivässä, sopimuksia ja muita virallisia asiakirjoja. Yleensä kirjoitan vastaanottajan tiedot käsin. Jos on joku isompi erä lähdössä jotain, niin osoitetarrat käytössä. Mutta samalla tavalla niistäkin pitää tietää mihin se lätkäistään. 

Mutta en mä nyt ymmärrä miksi koulun tääkin pitäis opettaa. Eiköhän sen jo normaalilla älyllä varustettu leikki-ikäinen sisäistä ihan yhdestä ohjeesta, että tuohon nimi ja osoite, tuohon postimerkki ja sen muistaa sitten loppuelämän.

Vierailija
28/29 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:07"]Näköjään ei, kun minäkin luulin että molemmat lapseni asian tietävät...no, siitä huolimatta 18v poikani kirjoitti nimen ja osoitteen vasempaan alakulmaan. Että tarvii näköjään opettaa uudelleen.
[/quote]
Miten teillä ja varsinkin pojallasi menee yleensäkin?

Vierailija
29/29 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun oppisisältö on suurelta osin melko turhaa, opetetaan kaikkea "yleissivistävää" eli tietoa, jota harvemmin tarvitsee mihinkään. Aivan liian vähän opetetaan sellaista mitä tarvitsee jokapäiväisessä elämässä. Paljon olennaista jää kuitenkin kotona oppimatta. Esim. miten käydään lääkärissä, miten haetaan töitä ilman työkokemusta, miten haetaan tukia, miten huolehditaan vuokra-asunnosta, miten asennetaan kattovalaisin (katossa saattaa olla pelkkä johto kun muuttaa sisään), mitä tehdä jos saa aiheettoman laskun, miten luottotiedot menevät jne.