Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perussuomalaiset sairaslomat palkattomia ,voi vit

Vierailija
09.05.2015 |

Ja sit vielä leikkaavat lomat. Et kiitos vaan

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo jos saataisiin, niin olisi ainakin se turvaamassa sairastelun aiheuttamia tulonmenetyksiä. Lisäksi minusta pitäisi olla, että jos ei esim. vähintään vuoteen olisi nostanut perustuloa niin olisi mahdollisuus saada perustuloa korotettuna vuosi pari. Turvaisi vakavan sairauden tai työttömyyden tilannetta. Tai sen turvin voisi hoitaa lapsia kotona.

Vierailija
2/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin taatusti vatsataudissakin töihin. Mitä välii jos koko firma sairastuu. Olen asiantuntija ja työt ei katoa vaikka olisin sairaana. Ne kasautuu ja jodun tekemään ne joka tapauksessa kun palaan töihin. Siitä hyvästäkö pitäis vielä palkkaki menettää. Meille ei myöskään korvata ylitöitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ainakin enemmän harmittaa sairaana töihin tulevat kuin muiden töiden teko. En halua niitä töihin muita sairastuttamaan. Toinen juttu on että meillä ei lääkärin kirjoittaman sairasloman aika töihin tulla, se on kiellettyä. Kuulemma työnantajan vakuutuksen myös sen estävät.

Vierailija
4/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:07"]

Menisin taatusti vatsataudissakin töihin. Mitä välii jos koko firma sairastuu. Olen asiantuntija ja työt ei katoa vaikka olisin sairaana. Ne kasautuu ja jodun tekemään ne joka tapauksessa kun palaan töihin. Siitä hyvästäkö pitäis vielä palkkaki menettää. Meille ei myöskään korvata ylitöitä. 

[/quote]

Luuletko, että tuo koskisi sinua?

Vierailija
5/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastele kuplassasi,  me JYTKYTETÄÄN! 

Vierailija
6/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yeah, se on teille kermaperseille ihan oikein!! Tervetuloa yrittäjäksi, missä ei sairasteta, ainakaan palkallisesti!
Joku yrittäjä se sinunkin leipäsi maksaa!

Vierailija
7/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi ihan fine että sairaslomasta esim. 1. päivä olisi palkaton. Todella moni puhuu ns. "pitämättämistä saikuista" jota aina sattuvat ajoittumaan ns. "suotuisaan ajankohtaan", ollaan itse tai lapsi on "sairaana". Uskon että tuollaiset turhat saikuttamiset jäisivät pois.

Mutta olen myös sitä mieltä että jos tuohon mennään, niin silloin palkattoman saikun saamiseksi pitää riittää työntekijän oma ilmoitus, jos ei palkkaakaan saa, niin ei voida vaatia että työntekijä menee (omalla kustannuksellaan) sinne työterveyslääkäriin, joka esim. itselleni maksaa (bensa&parkkikulut) 5-10 euroa riippuen siitä mihin auton saa parkkiin ja kaunko käynti kestää, vaikka itse lääkärikäynti onkin maksuton.

Vierailija
8/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa käsittääkseni sairastelu väheni, kun otettiin käyttöön tuo yksi karenssipäivä. Lisäksi siellä työantaja maksaa vain 80% palkasta seuraavan 13 päivän ajan ja yhteiskunta siitä eteenpäin edelleen 80%.

Ihmiset eivät siis suinkaan menneet työpaikoille tartuttamaan vielä enemmän ihmisiä, kuten tässä ketjussa uhotaan, vaan kokonaisuudessa sairastelu väheni.

Vierailija
9/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole perussuomalainen, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi kotona olemisesta pitäisi maksaa kenellekään palkkaa. Vielä vähemmän ymmärrän, miksi työnantajan pitäisi maksaa, kun lapsi sairastaa.
-----
Yhden tapauksen ymmärrän! Työkaveri oli monta kk sairaslomalla auto-onnettomuuden jälkeen. Hän sai täyden palkan, mutta vakuutusyhtiö maksoi työnantajalle koko summan takaisin.

Vierailija
10/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 pv omalla ilmoituksella ja eka pv ilman palkkaa. Säästyy myös kelan rahat

Vierailija
11/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:29"]En ole perussuomalainen, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi kotona olemisesta pitäisi maksaa kenellekään palkkaa. Vielä vähemmän ymmärrän, miksi työnantajan pitäisi maksaa, kun lapsi sairastaa.
-----
Yhden tapauksen ymmärrän! Työkaveri oli monta kk sairaslomalla auto-onnettomuuden jälkeen. Hän sai täyden palkan, mutta vakuutusyhtiö maksoi työnantajalle koko summan takaisin.
[/quote]

Miten tuo ymmärtämäsi tapaus eroaa esim pahasta keuhkokuumeesta tai vaikkapa murtumasta?

Vierailija
12/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma joutuu usein hankkimaan tuuraajan ja maksamaan tuuraajallekin palkan. Palkka sille joka työt tekee.

Kaverini oli töissä siivousfirmassa missä työntekijällä oli velvollisuus hankkia tuuraaja. Olin itse usein tuuraamassa. Palkan sai se joka työn teki.

Vierailija
13/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:26"]Minusta olisi ihan fine että sairaslomasta esim. 1. päivä olisi palkaton. Todella moni puhuu ns. "pitämättämistä saikuista" jota aina sattuvat ajoittumaan ns. "suotuisaan ajankohtaan", ollaan itse tai lapsi on "sairaana". Uskon että tuollaiset turhat saikuttamiset jäisivät pois.

Mutta olen myös sitä mieltä että jos tuohon mennään, niin silloin palkattoman saikun saamiseksi pitää riittää työntekijän oma ilmoitus, jos ei palkkaakaan saa, niin ei voida vaatia että työntekijä menee (omalla kustannuksellaan) sinne työterveyslääkäriin, joka esim. itselleni maksaa (bensa&parkkikulut) 5-10 euroa riippuen siitä mihin auton saa parkkiin ja kaunko käynti kestää, vaikka itse lääkärikäynti onkin maksuton.
[/quote]
Täytyyhän poissaololle olla todistettava syy! Tämä ei ole sidoksissa palkanmaksuun.

Vierailija
14/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:35"]

[/quote] Jotenkin kuvittelen että tuolla systeemillä kukaan ei enää koskaan ottaisi 0,5 -1 päivän flunssalomaa, niinkuin nyt on monilla tapana. Saikut venyisivät. Minun työssäni se olisi työnantajan kannalta vahingollisempaa. Työnantajani jopa maksaa lastenhoitajan jos lapsi on sairaana.

Mutta taitaa olla alakohtaista.

Vierailija
15/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki. Avainsana = vakuutus. Työnantajan ei pitäisi joutua itse maksamaan siitä, että joku hänen työntekijöistään sattuu sairastumaan ilman, että tällä sairaudella on mitään tekemistä sen työn kanssa, josta hänelle maksetaan.

Mieti samaa pienemmässä mittakaavassa: Rakennat omakotitaloa. Palkkaat timpurin viikoksi. Timpuri tulee kipeäksi, mutta joudut silti maksamaan viikon palkan. Rahasi menetit, mutta talonrakennus ei edennyt. Voisi jäädä projekti jopa siihen.

Kun työntekijän ja työnantajan velvollisuuksia mietitään, helpottaa hahmottamista kun käyttää vähän paremmin tilannetta havainnollistavia termejä.

Työnantaja: Työn ostaja.

Työntekijä: Työn myyjä.

Kumman mielestänne pitäisi oikeasti saada päättää miten raha liikkuu ja mitä sillä saa vastineeksi?

Vierailija
16/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:29"]En ole perussuomalainen, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi kotona olemisesta pitäisi maksaa kenellekään palkkaa. Vielä vähemmän ymmärrän, miksi työnantajan pitäisi maksaa, kun lapsi sairastaa.
-----
[/quote]

Miten tuo ymmärtämäsi tapaus eroaa esim pahasta keuhkokuumeesta tai vaikkapa murtumasta?
[/quote]
Maksaja oli vakuutusyhtiö, ei työnantaja. Kyse ei ollut työnantajan vakuutuksesta, vaan työntekijän omasta liikennevakuutuksesta.

Vierailija
17/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en äänestä persuja, mutta olisin myöskin sillä kannalla että palkka tulee työnteosta, ei sairastamisesta. Olisin täysin valmis muuttamaan vaikka 7 ensimmäistä saikkupäivää palkattomiksi, jolloin voitaisiin myös luopua lääkärintodistuksen hakemisesta. Ts. työntekijä voisi jäädä "saikulle" myös silloin jos jostain aivan muusta syystä sattuu tarvitsemaan vapaata, ja kukaan ei kyselisi syyn perään, mutta myöskään palkkaa ei tästä hyvästä maksettaisi. Tällöin ihmiset olisivat pois töistä vain oikeasti hyvästä syystä, kun se olisi omasta tilipussista kuitenkin pois.

Vakavat ja pitkäaikaiset sairastamiset ovat sitten asia erikseen, niihin tarvittaisiin edelleen se lääkärintodistus ja työntekijälle pitäisi maksaa jotain  korvausta siltä ajalta, ettei aivan vararikkoon joudu. Mutta tämän korvauksen pitää tulla yhteiskunnalta, ei työnantajalta. Työnantajalle tulee jo lisäkustannuksia sijaisen hankkimisesta ja kouluttamisesta, sen tulisi riittää. Työnantajan ei tule joutua maksamaan kahdelle ihmiselle palkkaa samasta työsuorituksesta, vaan ainoastaan sille, joka sen työn tekee.

Vierailija
18/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Valitatte? Itse te ne persut sinne äänestitte

Vierailija
19/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:35"]

[/quote]

Ei vaan jokainen omalla ilmoituksella tapahtuva poissaolopäivä palkattomaksi. Sitten vaikka 4. päivästä alkaen voisi saada korvausta palkasta jos toimittaa lääkärintodistuksen. Näin päästäisiin myös eroon ihmisistä, jotka ravaavat lääkärissä jonkun nuhan takia.

Vierailija
20/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:45"]

Mitä Valitatte? Itse te ne persut sinne äänestitte

[/quote]

Miksi valittaisin? Järkevä juttuhan tuo on. Teidän "muiden" valitusta ja demonisointia ei taas jaksa kuunnella yksikään järkevä ihminen.