ihan ekana vois ottaa kirkolliset pyhävapaat pois kirkkoon kuulumattomilta.
Kommentit (58)
Ja uskovaisille ne päivät voisivat olla palkattomia vapaapäiviä. Miksi työnantajien pitäisi tukea teidän uskonnon harjoittamista?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:33"]Mä olen vähän samaa mieltä. En kuulu kirkkoon ja olen kyllä jo valmiiksi alalla, jossa tehdään töitä 24/7/365, ja siten usein joulunakin töissä. Mitään ongelmia tästä ei ole aiheutunut. Välillä on juhlittu joulua jo aatonaattona tai joulupukki on käynytkin heti joulurauhan julistamisen jälkeen, niin olen nähnyt lasten lahjanavaamishäsellykset ennen töihin lähtöä. Pääsiäinen on ihan kiva juhla, kevät on mukava ja puput ja tiput kivoja, mutta teen ihan mielelläni silloin töitä (lisät <3), kun mitään elämänkatsomuksellista hypetystä siihen ei liity. Ja nämä ihmeen helatorstait ja helluntait sitten? Vapun, uuden vuoden ja juhannuksen kun saan vapaiksi (edes suunnilleen), olen tyytyväinen, vaikka taitaa kirkko omia juhannuksenkin Johannes Kastajaan vedoten?
[/quote]
Saat ne vapaat kuitenkin vaikka eri päivänä. Tai ylim palkan yvp päivistä. Haluaisitko lupua niistä? Minä en
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:41"]Joo!!! Ja pakanoille pakanalliset juhlapäivät vapaiksi. Jesss, lisää vapaapäiviä!
[/quote]
unohdit täysin, että on uskonnollista pyhittää pyhäpäivää, joten turha ruemuita asiasta. Eihän juhlapäivät kuulu pyhitykseen, jos on pakana
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:35"]Olen samaa mieltä. Kirkkoon kuulumattomilla on oltava oikeus sijoittaa ylimääräiset vapaansa mihin haluavat. [/quote] ei niille kuulu vapaapäiviä. Nuo ovat kirkollisia päiviä ja liittyvät täysin (evlut) uskontoon
[/quote]
Lol. Joulu ja pääsiänen ovat siis vain luterilaisten juttu? Ihanan tietämätöntä.
[/quote]
ei tuossa niin sanottu. Ihanan lukutaidotonta! ;)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:33"]
Mä olen vähän samaa mieltä. En kuulu kirkkoon ja olen kyllä jo valmiiksi alalla, jossa tehdään töitä 24/7/365, ja siten usein joulunakin töissä. Mitään ongelmia tästä ei ole aiheutunut. Välillä on juhlittu joulua jo aatonaattona tai joulupukki on käynytkin heti joulurauhan julistamisen jälkeen, niin olen nähnyt lasten lahjanavaamishäsellykset ennen töihin lähtöä. Pääsiäinen on ihan kiva juhla, kevät on mukava ja puput ja tiput kivoja, mutta teen ihan mielelläni silloin töitä (lisät <3), kun mitään elämänkatsomuksellista hypetystä siihen ei liity. Ja nämä ihmeen helatorstait ja helluntait sitten? Vapun, uuden vuoden ja juhannuksen kun saan vapaiksi (edes suunnilleen), olen tyytyväinen, vaikka taitaa kirkko omia juhannuksenkin Johannes Kastajaan vedoten?
[/quote]
Saman verran sulla vapaata kuitenkin on, vaikka teet vuorotyöyä.
Ja samalla logiikalla kaikki ammattiliittojen hankkimat / ajamat edut pois ammattiliittoon kuulumattomilta.
Kirkkoon kuuluvat saavat sitten esittää todistuksen, että pyhät (työpäivän verran) on sitten istuttu kirkossa palvontamenoissa. :D Muutenhan ne olisivat vain vapaapäiviä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:41"]Joo!!! Ja pakanoille pakanalliset juhlapäivät vapaiksi. Jesss, lisää vapaapäiviä! [/quote] unohdit täysin, että on uskonnollista pyhittää pyhäpäivää, joten turha ruemuita asiasta. Eihän juhlapäivät kuulu pyhitykseen, jos on pakana
[/quote]
Mitä sä horiset? Kyllä pakanat pyhittävät omat pyhäpäivänsä ihan siinä missä muutkin uskovaiset. Tarkoititko sinä mahdollisesti uskonnottomia etkä pakanoita?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:41"]Joo!!! Ja pakanoille pakanalliset juhlapäivät vapaiksi. Jesss, lisää vapaapäiviä! [/quote] unohdit täysin, että on uskonnollista pyhittää pyhäpäivää, joten turha ruemuita asiasta. Eihän juhlapäivät kuulu pyhitykseen, jos on pakana
[/quote]
Mitä sä horiset? Kyllä pakanat pyhittävät omat pyhäpäivänsä ihan siinä missä muutkin uskovaiset. Tarkoititko sinä mahdollisesti uskonnottomia etkä pakanoita?
[/quote]
en sekoittanut uskottomuutta/pakanuutta. se vaan ei ole peruskäskyissä pakanoilla
Perustan uskonnon jossa on viiden päivän viikonloppu. Tämä olisi kai aloittajalle ihan okei, uskonto ennen kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:51"]
[/quote]
Miten aikuinen ihminen ei tiedä mitä pakana tarkoittaa? Tor murskaa kallosi!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:41"]Enemmän työtä ja vähemmän vapaata kaikille! Ihmisen ei kuulu saada nauttia elämästä, koska talous.
[/quote]
Koska talous ei makseta eläkkeitä, lapsilisiä, asunmistukea, SOS.turvaa...
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:51"] [quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:41"]Joo!!! Ja pakanoille pakanalliset juhlapäivät vapaiksi. Jesss, lisää vapaapäiviä! [/quote] unohdit täysin, että on uskonnollista pyhittää pyhäpäivää, joten turha ruemuita asiasta. Eihän juhlapäivät kuulu pyhitykseen, jos on pakana [/quote] Mitä sä horiset? Kyllä pakanat pyhittävät omat pyhäpäivänsä ihan siinä missä muutkin uskovaiset. Tarkoititko sinä mahdollisesti uskonnottomia etkä pakanoita? [/quote] en sekoittanut uskottomuutta/pakanuutta. se vaan ei ole peruskäskyissä pakanoilla
[/quote]
Älä höpötä, kyllä islamissa on pyhäpäiviä. Tosin kristinusko ja islam ovat käytännössä sama asia, joten et ehkä et erottele niitä. En minäkään.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:27"]Miksi?
[/quote]
Koska miksi kirkkoon kuuluvat juhlivat esim. Pääsiäistä vaikka eivät tunnusta uskoaan kuulumalla kirkkoon. Ja pitäisikö ateistien sitten saada juhlia myös muiden uskontojen juhlia, anoa hanukkavapaita ja vuohenuhrausviikkoja? Niinpä
[/quote]
Mitä sillä on väliä miten kukakin vapaansa viettää? Niin kauan kuin näiden pyhien palkat ja korvaukset maksaa työnantaja, ei niitä oikein voi toisilta pois ottaa ja antaa vain toisille.
Kristityt varmaan sitten ovat esimerkiksi jouluna ja juhannuksena töissä? Näillähän ei ole mitään tekemistä kuitenkaan kristinuskon kanssa.
Kristityt sitten varmasti tekevät 6-päiväisen työviikon?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:18"]
Kristityt sitten varmasti tekevät 6-päiväisen työviikon?
[/quote]
Keksivät myös viikonpäiville uudet, ei-pakanalliset nimet. Torsdag. Thorin päivä. Fredag. Freijan päivä.
Mun uskonto on pyhän perjantain pyllistäjät, joka tarkoittaa sitä, että perjantain lisäksi mulle pyhiä päiviä on keskiviikko, torstai, lauantai ja sunnuntai. Pari päivää valmisteluun, ja pari toipumiseen.
Oletan saavani kahden työpäivän viikosta täyden viikon palkan, onhan kyse mun uskonnosta. Vai miksi vain luterilaisuus kelpaisi?
Ap päättellyn tueksi haluasin perusteet myös sille, että miksi sekulaarisessa valtiossa on ylipäätänsä mitään kirkollisia vapaita kellekkään kuului sitten kirkkoon tai ei. Voitte toteuttaa sitä uskonnonvapauttanne ihan omalla ajallanne ja rahoillanne eikä työnantajien - tai sitten vain säilytetään nämä perinteiset vapaapäivät ihan kaikille.
Heh, ihan hauska ehdotus. Taitaisi kuitenkin olla lievästi sanottuna ongelmallista alkaa jakaa ihmisiä kahteen kastiin uskonnon perusteella. Tulee vähän 30-lukulaiset fiilikset.