Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa nuorta työhön liittyvässä asiassa!

Vierailija
09.05.2015 |

Täällä varmaan on ihmisiä, jotka osaavat auttaa minua.. Itsellä ei ole kertynyt vielä niin paljon kokemusta työelämästä ja vaikka olen työsopimuksen lukenut läpi, en saanut vastausta kysymykseeni.

Tilanne on siis se, että jäin työttömäksi reilu kuukausi sitten, lähdin heti hakemaan töitä ja ehdin olla viikon työttömänä, kun minulle tarjottiin keikkatyösopimusta yhdestä vuokrafirmasta. Keikkatyösopimus on siis vaan sopimus yleisistä työskentelyehdoista ja jokainen keikka on ns työsopimus itsessään. Keikkatyöstä voi kieltäytyä jos ei halua tehdä. Tein keikkoja about viikon, kun minulle tarjottiin vakituisempaa työpaikkaa. Kävin haastattelussa asiakasyrityksessä, siellä kertoivat että työtä on ihan vakituisesti. Sovittiin että katsotaan muutama viikko eteenpäin kuinka töissä sujuu ja sen perusteella sitten jatketaan. Olen nyt ollut töissä pari viikkoa. Nyt minulle tarjottiin määräaikaista sopimusta tuonne yritykseen, mutta samalla sain todella hyvän työtarjouksen toisesta yrityksestä. Työtarjous on sellainen että se ehdottomasti kannattaa ottaa vastaan. 

Periaatteessa en ole edes suullisesti sopinut jatkavani kyseisessä yrityksessä, en ole tehnyt muuta sopimusta kuin tuon "keikkasopimuksen", mutta toki kaikki olettavat että jatkan tuolla... Olenko kuitenkin ihan vapaa lähtemään? Pelottaa kertoa etten halua jatkaa, koska asiakasyrityksen pomot ovat muutenkin helposti suuttuvaa sorttia ja huutavat ja kiroilevat työntekijöille jo ilman mitään sen kummempaa syytä. Minulla on vuoroja vielä ensiviikoksi ja sitä seuraaaksi viikoksi, joten ne on pakko tehdä ilmeisesti mutta sitten voi lopettaa? Ketään ei saa näin viikonloppuisin kiinni tietenkään niin pakko kysyä täältä, että saan mielenrauhan asian kanssa. Olen niin innoissani tuosta toisesta työpaikasta etten halua että mikään pilaa mahdollisuuksiani päästä sinne. 

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tietty irtisanoa 0 sopparin tai sitten ilmoittaa, että voivat tarjota keikkaa jatkossakin. Jos haluat joskus tehdä enemmän duunia

Vierailija
22/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 10:31"]Spämmään tänne yksinäni näitä kysymyksiä, mutta miten ihmeessä kiemurtelen tästä tilanteesta ilman että poltan sillat takanani? Tiedän että nykyiseen asiakasyritykseen ei helpolla saada ketään töihin sen maineen takia, yrittäjät toki tietävät sen myös joten he ovat ihan pulassa kun lopetan. Tämä ei ole siis mikään syy olla lähtemättä, mutta tiedän että oikeasti suuttuvat kun lähden. ap 
[/quote]

Menet ja kerrot tilanteen suoraan. Business as usual. Työntekijät tulee ja menee. Kerro myös, että toinen yritys sitoutuu sinuun pidemmäksi aikaa. Älä nöyristele, mutta älä myöskään hauku työnantajaa. Asiallisest faktat pöytään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös kertoa työnantajalle, että mulla on kaveri xxxx, jota voinsiositella hommaan

Vierailija
24/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 10:31"]

Spämmään tänne yksinäni näitä kysymyksiä, mutta miten ihmeessä kiemurtelen tästä tilanteesta ilman että poltan sillat takanani? Tiedän että nykyiseen asiakasyritykseen ei helpolla saada ketään töihin sen maineen takia, yrittäjät toki tietävät sen myös joten he ovat ihan pulassa kun lopetan. Tämä ei ole siis mikään syy olla lähtemättä, mutta tiedän että oikeasti suuttuvat kun lähden. ap 

[/quote]21 vastasi jo hyvin.

Jätät (tässä tilanteessa) parhaan mahdollisen vaikutelman, kun irtisanoudut paikan päällä (ei puhelimella/sähköpostilla) ja esität syyksi tuon mitä 21 sanoi. Älä missään nimessä sano, että sait paremman paikan, koska ottavat sen sitten arvosteluna. Voit myös kiittää mahdollisuudesta, jonka he antoivat, ja kertoa vielä että heillä viettämäsi aika oli sulle kaikin puolin positiivinen kokemus.

Vierailija
25/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spämmään tänne yksinäni näitä kysymyksiä, mutta miten ihmeessä kiemurtelen tästä tilanteesta ilman että poltan sillat takanani? Tiedän että nykyiseen asiakasyritykseen ei helpolla saada ketään töihin sen maineen takia, yrittäjät toki tietävät sen myös joten he ovat ihan pulassa kun lopetan. Tämä ei ole siis mikään syy olla lähtemättä, mutta tiedän että oikeasti suuttuvat kun lähden. ap 

[/quote]

se on vain elämää keikkalaisena varsinkaan et ole lupautunut palvelukseen, joten on myös hyvin todnnäköistä että lähdet. Ei ole sinun tehtäväsi potea huonoa omaa tuntoa huonosta työpaikasta, kyllä se on šen firman tehtävä.

jos snulla ei ole määräaikaista, niin olet valmis lähtemään milloin haluat. Jos puolestaan on, olet sidottu määräajan loppuun ko. työnantajaan. Koeaika valituisissa työsuhteissa ja pitkissä sijaisuuksissa on max 4kk, minkä aiana työsuhteen voi päättää puolin ja toisin ilman irtisanomisaikaa.

Lisätietoja esim. Täältä : www.tyoelamaan.fi

Vierailija
26/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Eli ilmoitan tuonne vuokrafirmaan ja asiakasyritykselle etten jatka, teen sovitut vuorot ja aloitan uudessa työssä. :) Hieno homma! Olen niin täpinöissäni tuosta uudesta työstä etten malttaisi odottaa sen alkamista :D ap

Vierailija
27/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis aloittajan tapauksessahan jokainen keikka eli työpäivä on itsessään se määräaikainen sopimus. Kun nämä määräaikaiset tekee loppuun, voi lähteä. 

Vierailija
28/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikat jotka on sovittu loppuun ja sitten lähdet uuteen duuniin. Irtisano myös tuo nollatuntisoppari.

Vierailija
29/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 10:45"]

Jätät (tässä tilanteessa) parhaan mahdollisen vaikutelman, kun irtisanoudut paikan päällä (ei puhelimella/sähköpostilla) ja esität syyksi tuon mitä 21 sanoi. Älä missään nimessä sano, että sait paremman paikan, koska ottavat sen sitten arvosteluna. Voit myös kiittää mahdollisuudesta, jonka he antoivat, ja kertoa vielä että heillä viettämäsi aika oli sulle kaikin puolin positiivinen kokemus.

[/quote]

Nyt kannattaa muistaa, että ei ole mitään, mistä pitää irtisanoutua, koska ei ole mitään sopimusta! Sille määräaikaista tarjoavalle firmalle riittää, että ilmoittaa saaneensa vakipaikan muualta eikä voi enää jatkaa. Se siitä. Jos firma käyttää vuokratyöntekijöitä, se ottaa riskin, että työntekijät vaihtavat paikkaa ripeästikin. Siksi ei tarvita selityksiä, perusteluja, puolusteluja jne. vaan pelkkä neutraali ilmoitus.

Vierailija
30/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollatuntisopparinkin voi ja kannattaa irtisanoa. Ei tule ongelmia siitä, jos joutuu työttömäksi joskus, jollei sitten ilmoita vuokrafirmaan, että saa tarjota keikkoja viikonlopuille.

Vierailija
31/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 09:52"]

Täällä varmaan on ihmisiä, jotka osaavat auttaa minua.. Itsellä ei ole kertynyt vielä niin paljon kokemusta työelämästä ja vaikka olen työsopimuksen lukenut läpi, en saanut vastausta kysymykseeni.

Tilanne on siis se, että jäin työttömäksi reilu kuukausi sitten, lähdin heti hakemaan töitä ja ehdin olla viikon työttömänä, kun minulle tarjottiin keikkatyösopimusta yhdestä vuokrafirmasta. Keikkatyösopimus on siis vaan sopimus yleisistä työskentelyehdoista ja jokainen keikka on ns työsopimus itsessään. Keikkatyöstä voi kieltäytyä jos ei halua tehdä. Tein keikkoja about viikon, kun minulle tarjottiin vakituisempaa työpaikkaa. Kävin haastattelussa asiakasyrityksessä, siellä kertoivat että työtä on ihan vakituisesti. Sovittiin että katsotaan muutama viikko eteenpäin kuinka töissä sujuu ja sen perusteella sitten jatketaan. Olen nyt ollut töissä pari viikkoa. Nyt minulle tarjottiin määräaikaista sopimusta tuonne yritykseen, mutta samalla sain todella hyvän työtarjouksen toisesta yrityksestä. Työtarjous on sellainen että se ehdottomasti kannattaa ottaa vastaan. 

Periaatteessa en ole edes suullisesti sopinut jatkavani kyseisessä yrityksessä, en ole tehnyt muuta sopimusta kuin tuon "keikkasopimuksen", mutta toki kaikki olettavat että jatkan tuolla... Olenko kuitenkin ihan vapaa lähtemään? Pelottaa kertoa etten halua jatkaa, koska asiakasyrityksen pomot ovat muutenkin helposti suuttuvaa sorttia ja huutavat ja kiroilevat työntekijöille jo ilman mitään sen kummempaa syytä. Minulla on vuoroja vielä ensiviikoksi ja sitä seuraaaksi viikoksi, joten ne on pakko tehdä ilmeisesti mutta sitten voi lopettaa? Ketään ei saa näin viikonloppuisin kiinni tietenkään niin pakko kysyä täältä, että saan mielenrauhan asian kanssa. Olen niin innoissani tuosta toisesta työpaikasta etten halua että mikään pilaa mahdollisuuksiani päästä sinne. 

[/quote]tuo on jo syy miksi en itse jäisi kyseiseen yritykseen ja olet vapaa lähtemään koska et ole kirjoittanut mitään pitempiaikaista sopimusta. Luultavasti pomot antaa murhaavan katseen sinulle kun ilmoitat että sait toisen työpaikan.

Vierailija
32/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa niiden sit kiukutella.

Vierailija
33/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 10:45"]

[/quote]

Nyt kannattaa muistaa, että ei ole mitään, mistä pitää irtisanoutua, koska ei ole mitään sopimusta! Sille määräaikaista tarjoavalle firmalle riittää, että ilmoittaa saaneensa vakipaikan muualta eikä voi enää jatkaa. Se siitä. Jos firma käyttää vuokratyöntekijöitä, se ottaa riskin, että työntekijät vaihtavat paikkaa ripeästikin. Siksi ei tarvita selityksiä, perusteluja, puolusteluja jne. vaan pelkkä neutraali ilmoitus.

[/quote]

Mutta on varmaan ihan kohteliasta kertoa silti syy? Tosin itse en tiedä tuossa tilanteessa alkaisinko selittelemään mitään, jos vastaanotto on joka tapauksessa huono. Sovitut vuorot on tehtävä ja on myös hyvä ilmoittaa ajoissa, ettei aio jatkaa. On varmaan hyvät tunnelmat tehdä viimeiset viikot töitä tuollaisessa paikassa. Jos tilanne menee huutamiseksi niin missä kohtaa menee raja, että voi lopettaa saman tien? Itse en kuuntelisi huutoa hetkeäkään.

Vierailija
34/34 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lyön pääni pantiksi että kyseessä on joku yksityinen (perhe)yritys. Aika usein ovat maineeltaan niin huonoja, kun eivät noudata lakeja ja yrittäjät kuvittelevat olevansa jumalasta seuraavia.. 32

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän