&¤& MARRASMURUJEN KESKIVIIKKO &¤&
Kommentit (34)
Minulla poika syntyi 6 pv lasketunajan jälkeen, vaikka luultiin kokoajan, että syntyy ennenaikojaan kun paikat pehmennyt ja kaula lyhentynyt jo vk 20. Kun oli 36 vk kasassa lääkäri sanoi, että nyt saa tulla, niin johan lopetti supistukset... No supistuksilla alkoi ja lopuksi imukupilla, sain myös tipan kun meinasi hyytyä 8cm.
Nuorimmainen 40+1 vesien menolla, tosin supistukset alkoivat vasta seuraavana päivänä klo 14 aikaan ja vauva syntyi seuraavana yönä, synnytyksen kesto 33t!! Ja joku oli vielä sanonut, että toinen tulee nopeammin, tosin raskauksien välillä 5 vuotta. Sain myös tipan, kun hyytyi taas 8cm.
Nyt veikkaan aika lailla laskettuna päivänä 24.-25.11. Paikat on nyt jo pehmennyt ja etusormelle auki, mutta kaulaa on 3cm vielä.
saarimar 30+5
La on siis 16.11 ja mieleen on juolahtanut josko tämä masukki syntyis isänpäivänä 12.11.
Kivoja juttuja:
1. Kun mies hieroo
2. Rauhallinen kahvihetki yksin
3. Täydelliset naiset hyvän iltapalan kanssa
4. Hetki saunan lauteilla maaten yksinään (on kyllä jo hankalaa)
Inhottavia juttuja:
1. Tytön kitinähetket
2. Ahdistushetket, kun tuntuu että just nyt pitäis laittaa kaikki kuntoon, mutta kun ei millään jaksa.
3. Hankalat yöt... levottomat jalat, levoton vauva, selkäsärky, mies nukkuu vierellä levottomasti....
4. Ne päivät kun ei millään jaksais keksii mitä tänään syötäisiin
Sarafan
Laskettu päivä on 10.11., arvaan leikilläni (toivon) että syntyy 6.11. (svenska dagen). Pääasia että ei menisi kamalasti yliajan, pelkään että vauvasta tulee kovin iso.
Esikoinen meni 12 pv yli, painoi 4.2 kg. Synnyts alkoi supistuksilla, ja meni kyllä suht nopeaan ja epiduraalin ansiosta ei ollut kivulias.
Kuopusta odottaessa jouduin supistusten takia sairaslomalle kotiin makaamaan rv 27. N. viikoilla 34-35 aloin taas liikkua normaalista ja kuopus syntyi laskettuna päivänä ja painoi 4 kg. Synnytys alkoi tuolloinkin supistuksilla. Gynekologini arveli että tuskin niillä viime raskauden supistuksilla joista sairaslomalle jouduin mitään merkitystä oli, koska synnytys alkoi supistuksilla. Jos supistukset ovat oikeasti paikkoja kypsyttäneet ja aukaisseet niin synnytys alkaa helposti vesien menolla, jos taas paikat ei ihmeemmin ole auki niin alkaa supistuksilla (sanoi gynekologini).
Koska nyt olen niin kamalan isomahainen pelkään vauvan olevan isompi kuin 4+ kiloisina syntyneet veljensä, minkä vuoksi toivon että syntyisi hiukan ennen laskettua aikaa. Mutta ei liian monta viikkoa, haluaisin että vauva olisi terve täysiaikainen joka heti jaksaa itse syödä ym. Lähipiirissä on monta jotka syntyneet ihan ok viikoilla (36-37) mutta ovat kuitenkin olleet sen verran " keskeneräisiä" että ovat aluksi joutuneet olemaan verensokeriseurannoissa, nenämahaletkuissa ym.
Mari 32+5
Heräsin aamulla normaaliaikaan klo 6,30 ja huolehdin lapset 8:ksi kouluun ja eskariin. Sitten ajattelin köllähtää sängylle ja pötkötellä vähän aikaa, nukahdin ja heräsin 12.15 joten tuli sitten otettua neljän tunnin päivätirsat :) Illalla nukahdin pojan viereen kymmenen aikoihin, menen joskus aina pötköttelemään jomman kumman lapsen viereen ja jutellaan päivästä ja muistakin asioista. On nyt sitten tullut ainakin nukuttua....
Synnytyksen ajankohdasta veikkaus : jotenkin aluksi ajattelin että yli menee, mutta nytpä en tiedä, toivottavasti tapahtuu 15.11-30.11 välisenä aikana niin ehditään marraskuun puolelle, tai sitten aikaisemmin - en oikein osaa sanoa mitään.
Synnytyksen käynnistyminen : on alkanut aina supistuksilla, kipeät supistukset tulivat viimeksi vasta sairaalassa vastaanottohuoneessa jolloin paikat oli täysin auki, joten niitä ei kannattane jäädä nytkään odottelemaan, riittää että supistelee " jonkin aikaa" parin minuutin välein, edellinen synnytys kesti kaikenkaikkiaan pari tuntia joten saa olla tarkkana milloin lähtee sairaalaan. Kalvot ovat puhjenneet vasta salissa hieman ennen kuin koko touhu on ollut ohitse. Viimeksi mies sai vauvan suoraan syliinsä kun tuli saliin vaikka mentiin samalla kyydillä :)
Parasta raskaudessa : levollinen ja rauhallinen onnellinen olo ja se huomio jonka saan muilta ihmisiltä. Iho on hyvä, hiukset kiiltää ja kynnet kasvaa. Tuntuu että koko keho nauttii, paitsi vatsanahka joka venyyyyyyy....
Pahinta : närästys ja peräpukamat (silloin kun niitä on) sairaalareissun jälkeen vatsa heittäytyi toimimattomaksi, juuri kun sain sen kuntoon luumujen avulla. Rennie-paketti on uskollinen ystävä jota ilman ei tosiaan uskalla lähteä minnekään.
MrsCruiser, tasan 30 viikkoa täynnä :)
Kaikki menot pitää peruttaa sillä nyt on minun vuoroni sairastaa perheessä jo kolme päivää riehunut flunssa. Ihmeen pitkään pysyinkin terveenä. Sain juuri miehen ja lapsen jotenkuten terveeksi ja sitten PAM! sain tuon flunssan itsekin.
Niin voipunut olo, ettei edes koneella voi olla tämän kauempaa. Tuskan hiki virtaa...
Swehina rv 32+3
Viimeksi, kun pinouduin, kiukuttelin, kun ei sitä lääkäriaikaa meinannut mulle löytyä. Sain sitten neuvolantädin kiinni ja hän sai järkättyä Omalle neuvolalääkärilleni päivystysajan. Ensin meinasi, että voisi pyytää läälkäriä kuitenkin kirjoittamaan lisää sairaslomaa ihan näkemättä. Voi hyvänen aika sentään!
Lääkäri sitten tarkasti kohdunsuun, ja kirjoitti lähetteen välittömästi äitipolille. Oli kaula lyhentynyt 1,5cm:ään ja pehmennyt entisestään.
Polilla sitten ultrattiin vauva tarkoin ja oli 2kg sekä ihan kunnossa. Käyrillä piti vielä käydä 40min ja supistusten vuoksi vauva aina karkasi anturin alta, mutta vauvan syke vaikutti hyvältä ja pääsin kotiin. Sairaslomaa jatkettiin äippälomaan saakka.
Illalla soittivat kuitenkin synnäriltä (Voi että säikähdin), että lääkäri oli tarkastanut käyrän ja halusi minun vielä tulevan viikon päästä (eli ylihuomenna) " käyrättäväksi" .
Oli ihmetellyt niitä tyhjiä jaksoja, jolloin oli supistus ja vauva luikahti anturan alta. Se synnytyslääkäri on tosi tähdellinen ja nyt tuntuu, että meistä pidetään nyt hyvää huolta. Eli loppu hyvin, kaikki hyvin. Tosin Pitää ottaa rauhallisesti tuon kohdunsuun kypsymisen vuoksi, mutta ylihuomenna on viikkoja jo 34.
Voi kun Momentillakin olisi!!! Hyvä, että käyt meille kertomassa fiilikset, niin me voidaan aina ottaa niistä, niin hyvistä, kuin huonoistakin osamme ja yritetään olla tukenasi. VOIMIA SINULLE!
G: Meillä laskettuaika 4.11. Menee tosiaan aivan veikkauksen puolelle... öö syntyisköhän 20.10. Viikkoja silloin 38.
Huomenna sitten neuvolakuulumisia.
Olivi@78 & Mönkiäinen 33+5
Täällähän on ollutkin vilkasta. Mitäs kaikkea pitikään kirjoittaa, ai niin.
Mikä on ollut parasta:
- kun on ylipäätään saanut kokea tämän raskauden kovan yrittämisen jälkeen.
- mies on tällä kertaa ollut täysillä mukana jutussa.
- nähdä vanhempien lasten ilo tulevasta sisaruksesta kun odotus on edennyt pidemmälle
- kiireettömät päivät kotona sekä se, että tällä kertaa todella tuntuu, ettei minulta vaadita ihan päättömiä asioita. Saan olla oma heikko itseni. Mies kantaa puolestani myös kauppakassit, mitä ei ole tapahtunut tähän saakka lainkaan.
Pahinta:
- kivut ja kolotukset sekä selän ongelmat
- ummetus ja närästys sekä fyysinen rapistuminen
- alkuraskauden raju pahoinvointi
- jaksamattomuus, väsymys
- uniongelmat, pissalla ravaamisen ja asennonvaihdoksiin heräilyn vuoksi
Syntymäpäivägalluppiin piti myös vastailla. En osaa yhtään kyllä kuvitella, että tämä syntyisi ennen laskettua aikaa, vaikka toivoisin kyllä, että syntyisi vaikka viikkoa ennen, esim. 11.11. Realistisempi syntymäajankohta lienee kuitenkin joskus 23.11. tienoilla...La minulla oli 18.11. Toisaalta, jos vauva on todellakin tyttö, hän voi olla yhtä täsmällinen kuin isosiskonsa, joka syntyi tismalleen laskettuna päivänä. Lopullinen veikkaukseni on kuitenkin 11.11. Enkä tosiaan halua tällä kertaa punnertaa ulos viisikiloista möhkälettä kun on taas noiden sokerien kanssa ollut häikkää.
Synnytykset minulla ovat lähteneet käyntiin ihan eri tavalla. Esikoinen lähti vesien menolla ja tyttö olikin maailmassa 5h kuluttua melkoisen pienin kivuin. Kuopus sen sijaan olisi varmaan jäänyt yksiöönsä koko loppuelämäkseen jos olisi itse saanut päättää. Synnytys lähti käyntiin melkoisen rajun sisätutkimuksen jälkeen yliaikaiskontrollipäivänä, 11pv lasketun ajan jälkeen. Synnytys oli kivuliaampi sillä kalvot jouduttiin puhkaisemaan (jonka jälkeen supparit olivat aivan megakovat ja jatkuivat tauotta) ja synnytys kesti 8,5h. Tällä kertaa toivon samanlaista syntymää kuin esikoisestakin ja kovasti kiinnostaisi mahdollisuus saada synnyttää jakkaralla.
Jep: omassa olossa ei ole mitään erityistä. Samat vaivat edelleen seuranani :-) Vauva tuntuu olevan todella iso jo ja hänen päänsä on ruuvautunut todella alas. Ilmeisesti tänään siellä vielä imeskeltiin sormiakin, kun joku räpläsi ja muljasi tuolla alhaalla niin, että tuntui todella epämukavalle. Jalat potkuttelevat nyt vasemmalle rintalastan alle ja välillä vatsani on ihan nelikulmainen kun joka raajaa pitää saada oikoa samalla hetkellä.
Saimme autoasian nyt kuntoon vihdosta viimein. Eli voimme huokaista helpotuksesta asian suhteen. Auton saamme luultavasti marras-joulukuun vaihteessa tehtaalta, joten tiukoille vetää. Valitsimme nyt pitkän puntaroinnin jälkeen Renault Grand Espacen. Siinä on ainakin tilaa ja mukava varustelukin.
Nyt pitää lähteä hakemaan lapset koulusta.
Kanelisokeri 31+4
Se toinen galluppi:
Mukavia asioita:
- Päiväunet
- Hyvien ruokien syöminen
- Syöminen, vaikka ei ole nälkä
- Suklaan syöminen telkkarin ääressä
- Vauvan liikkeet
- Auttavaisempi ja ymmärtäväisempi mies
Ei niin mukavia:
- Lihoaminen
- Mielialan vaihtelut
- Väsymys
- Varpaiden pesu
- Närästys
Ensimmäisen lapsen synnytys käynnistyi vesien menolla. Ajelimme synnytyssairaalaan ihan rauhassa, kun ei supistellutkaan ja todettiin, että sentin oli auennut. Miettivät jo sitä, että lähettävät äidin kotiin takaisin odottelemaan supistuksia, mutta pyysin heitä, että käynnistettäisiin, koska l.a oli kuitenkin 2 pv:n kuluttua ja joulun aikaa kun oli, niin ettei menisi kovin loppu vuoteen (niinkuin sillä nyt jälkikäteen olisi ollut hirmuinen merkitys enää). Laittoivat geelit ja synnytys käynnistyi sillä sekunnilla, supisteli rajusti ja 6 h kuluttua oli tyttö maailmassa.
Toisen kanssa supistelut alkoivat kotona säännöllisinä päivää ennen laskettua aikaa ja poika syntyikin 8 tunnin kuluttua. Siksipä siis ajattelisin (toivoisinkin), että tämäkin vauva syntyisi " oikeana päivänä" , eli arvelen päiväksi 25.11.
Iltasella kävin kävelylenkillä ja lenkki venyikin 2 h mittaiseksi jäätyäni suustani kiinni tuttavan kanssa. Kylläpä sitten makuututtikin loppuillan kun niin painatti ja supistelujakin oli. Yö meni kivasti kuitenkin. Nyt tänä aamuna pesin ulkoa muutaman ikkunan ja mietiskelin, että menenkö päiväunille kun niiiiiiiiiin nukutti vai lähtiskö pyöräilemään. Lähdin pyöräilemään ja kastuinkin paluureissulla mojovasti ihan läpimäräksi kuuron yllätettyä.
Iltasella ajattelin lähteä ostamaan vauvan hoitopöydän pehmustetta, rintapumppua ja jotain vauvatavaraa, kun en ole ostellut oikeastaan uudelle tulokkaalle vielä mitään muuta kuin tutin ja aluslakin. Olen saanut paljon tavaraa kaveriltani, ja entisiäkin on tallessa + äitiyspakkaus.
Alkoi tekemään nyt mieli mannapuuroa, eli alanpa keittelyhommiin,
travel 30+4
ja naamakin ihan tavallisen näköinen.
Paino on nyt samoissa kuin toista,kolmatta ja neljättä synnyttäessä.. Onneksi sitä on tullut hitaammin kun alkupaino oli korkeampi. En vain malta olla syömättä..
G: minulla 1. käynnistettiin 42+1 ja syntyi kaksi päivää myöhemmin
2. syntyi käynnistyksella 41+0
3. syntyi 41+6
4. syntyi 41+3
Näistä olen päätellyt että tämä neiti syntyy 41+0 eli 17.11.
Eipä tässä muuta tällä kertaa,
Jas ja pikkuneiti 32+5
Taisin viimeksi viime viikolla kirjoitaa niin onkin aika päivittää kuulumisia.
Paraikaa olen vahempieni luona vantaalla ja olen oikein nauttinut kun olen yksin päässyt shoppailemaan. Jumbo ja itis on jo kierretty läpi ja pankkikortti vinkunut kunnolla. Kaikkea pientä on tarttunut mukaan vauvalle (poikasiis tulossa, kax ed tyttöjä). Meillä kotona päin ei pääsekään ihan näin shoppailemaan kun asun pienessä kaupungissa. Huomenna onkin Ikean vuoro...
Galluppeja piisaa, muistankohan vastata kaikkiin..
Synnytyksistä sen verran, että esikoinen syntyi perätilan takia sovitusti sektiolla ja kuopuksen kohdalla lähdin suppareiden alettua sairaalaan, mutta jouduin sektioon sydänäänten hidastettua (syntyi kuitenkin laskettuna päivänä) eli tämän kolmanne syntymäpäivä selviää synnytystapa-arviossa rv 36 (ellei halua tulla maailmaan aikaisemmin). Esikoisen kohdalla sain valita päivän kun lääkärillä " kalenteri tyhjä" . LA siis mulla 11.11 eli kyseisellä viikolla alkuviikosta syntynee tämä yksilö.
Mullakin rennie on paras kaveri tällä hetkellä. Onneksi tullut uusi maku eli lakritsi, niin alkoi kyllästyttää ne muut.
Mukavia hetkiä mulla on kun saa rauhassa olla koneella ja miehen tultua töistä kotiin saa rauhassa makoilla sohvalla tai mitä lie haluankaan kun ukkeli huolehtii tenavista tovin. Ja kun mies hieroo hartioita. Ja siihen olen tyytyväinen kun yöt tulee nukuttua kuin tukki ja kun mies nukuttaa kuopuksen.
Inhokkeja on tuo närästys ja kun viime aikoina alkanut väsyttämään herkästi kun jotain isompaa puuhailee. Taitaa siivous pian jäädä miehen kontolle. Ja lasten ininä kyllä ottaa välillä niin pattiin.. On niitä paljon muitakin, mutta eipä muuta tule heti mieleen. Tai ostinpa tänään tomaatti maksamakkaraa ja maistui niin hyvälle. Sekä kopperbergin alkoholitonta siideriä löytyy aina jääkaapista.
Mukavaa viikon jatkoa murusille ja hyviä vointeja ja kärsivällisyyttä ja voimia kaikille vuodelepoon joutuneille!!
Vilma rv 32+4
..tulipa paljon kirjoitusvirheitä ja tönkköä tekstiä viestiini.
Sitä vielä piti sanomani, että onkohan hormonien vaikutusta kun on koko ajan kuuma (joku muukin taisi todeta samaa). Tekisi mieli kesävaatteissa kulkea... Viime yönkin nukuin ikkuna auki.
Palaillaan :)
Vilma
Parasta raskaudessa:
-vauvan tulo
-miehen antama jalkahieronta ja masun rasvaus
-terveellinen eläminen on nyt hyvästä syystä helpompaa
-jätin tupakan helposti kun aloimme yrittämään vauvaa
-vauvan liikkeet, eli kun tuntee elävän olennon kasvun sisällään
-Naisellinen olo ja paisuneet rinnat
-tämä keskustelupalsta
Ikävintä raskaudessa:
-lihominen (painan enempi nyt kuin oon ikinä painanut)
-raskausarvet
-kömpelö olo
-levottomat jalat
-närästys
-lisääntynyt valkovuoto
-seksielämä on aika rajoittunutta
Mulla LA 15.11 ja suunniteltu sektio edessä. Veikkaan että vauva syntyy 1.11 kun kasassa on tasan 38viikkoa (toiveajattelua? :D )
t.Vaavaa rv 32 (Jes, taas pyörähti uus viikko ja vauvan syntymään arviolta 6-7viikkoa! Ei enää kamalan pitkä aika)
Aamutoimet suoritettu ja nyt pitäis lähteä kaupungille asioille, mutta täällä on pakko käydä ennen sitä. =)
Ensiksi gallupit (jos muistan): La on 23.11 ja luulen että synnytys menee muutamalla päivällä yli, ensisynnyttäjä kun olen. Eli veikkaan että vauva syntyy joskus 27.11 tienoilla. Ainakin toivon että syntyis marraskuun puolella, ettei mene joulukuun puolelle. Niinkin voi käydä.
Hyvät asiat; vointi on hyvä saikusta huolimatta, ettei tarvi ihan sängynpohjalla vielä maata. Huonot; ehdottomasti närästys ja yölliset wc käynnit.
Eli täälläkin on Rennie kovassa käytössä. Minnekään en lähde ilman niitä. =/
Oma (.) voi ihan hyvin. Eilen nukkumaan mennessä alko kova myllerrys. Toivottavasti ei kääntynyt uudelleen peppu alaspäin. No vielä tässä ehtii kääntyä moneen kertaan. Maanantaina on lääkäri joten siellä sen sitten taas näkee.
Nyt kaupungille...
Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti! =)
rusina rv 30+6