Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri pitää räppänää auki 24/7

Vierailija
08.05.2015 |

ja sitten alkaa armoton vinkuvonku kun käyn pari kertaa omalla parvekkeellani tupakalla. Toistaiseksi tupakointi ei ole laitonta joten en ymmärrä sitä itkupotkuraivarien määrää. Ei se, että on kesä, tarkoita sitä että niitä kaikkia räppänöitä pitää pitää auki 24/7 ja sitten itkeä kun naapuri käy polttelemassa henkoset partsilla. Jotkut ne vaan haluaa tehdä elämästä vaikeaa, ja ei, se en ole minä.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 09:09"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 08:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 23:24"] [quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 23:13"] [quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:46"] [quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:39"]Ja miten te arvon parveketupakoinnin vastustajat valvoisitte tällaista kieltoa? Poliisin voimin? Olisiko sanktio kenties vankeusrangaistus, jota yleisesti vaaditaan siitä sun tästä miettimättä oikeasti asiaa? Ei kielloilla ja sanktioilla saavuteta toivottua lopputulosta. Liikaa holhoamista tulisi välttää eikä ihmisten oikeuteen käyttää omaisuuttaan tulisi puuttua. [/quote] Otetaan esimerkki. Taloyhtiöissä on yleensä säännöt. Miten näiden sääntöjen toteutusta valvotaan mm. Hiljaisuuden suhteen? Siinäpä pähkinä purtavaksi. Jos valitsee vaikuttaa terveyteensä negatiivisesti, voi tästä vastuun kantona myös vaivautua harjoittamaan valintaansa niin, ettei siitä ole muiden terveydelle haittaa. Miksi toisen (haitallinen) oikeus menee ohi toisten terveydestä ja asuinmukavuudesta? [/quote] Tätä juuri hain. Naapurin metelistä soitetaan poliisille. Sitäkö haluatte, että kiireiset poliisit saavat soittoja, joissa kerrotaan naapurin polttavan tupakkaa? Ei helvetti, kyllä resursseja pitää kohdentaa oikein. Kyse ei ole mistään haitallisesta oikeudesta vaan omistusoikeudesta (tai hallinta-oikeudesta), jonka pitää mennä asuinmukavuuden edelle. Terveysvaikutuksiin voit itsekin vaikuttaa esim. sulkemalla ikkunan. [/quote] Tuot esille täydellisesti tupakoitsijan itsekkyyden. Poliisia ei tarvita ja valituksia ei tarvita jos tupakoitsija noudattaa kieltoa ja tupakoi muualla. Voit yrittää hyväksyttää itsellesi itsekkyyttäsi vaikka millä jankkaamisella, mutta et voi kieltää tupakoinnin olevan terveydelle haitallinen valinta. Minulla on oikeus huoneistoon, jonka huoneilmaa naapuri ei heikennä. Vain itsekäs tupakoija käskee muiden terveydestä piittaamatta toista sulkemaan ikkunat, kun toinen yrittää öisin viilentää asuntoaan ja toisen savut tunkee huoneistoon. Sinun sietää kyllä hävetä. [/quote] Itse en tupakoi. Pidän tupakointia terveydelle vaarallisena. Minua vituttaa tupakoiva naapurini. Mutta silti en näe perusteita kieltää tupakointia omalla parvekkeella. Siitä tässä on kysymys. Sinulla on oikeus olla (melko) vapaasti asunnossasi, samoin tupakoitsijoilla. Sitä on omistusoikeus. Eikä elämä toimi kuvaamallasi tavalla. Ihmiset rikkovat kieltoja joka tapauksessa. Tällöin tarvitaan valvontaa ja peräänkuulutinkin keinoja siihen. En häpeä sitä, että arvostan omistusoikeutta enkä itse tupakoisi koskaan, koska se on vaarallista. Mutta jotkut tupakoivat haluttiin me sitä tai emme. Ehkäpä sinun kannattaisi hävetä sitä, että tunnut ajattelevan ainoastaan itseäsi. [/quote] Se, että käytän esimerkkinä omaa tapaustani ei tarkoita, että ajattelisin vain itseäni. [/quote] No valitettavasti et kyllä näytä pystyvän ajattelemaan asian kääntöpuolta... Haukut minua jankkaavaksi ja itsekkääksi vaikka mielestäni perustelen kantani. Sinulla sen sijaan ei tunnu oikein olevan perusteita omalle kannallesi. [/quote] Et vain suostu näkemään toisten perusteluja, jotka lyttäät mitä ihmeellisimmillä syillä, ajattelematta asiaa oikeasti. Mikään oman mielipiteen perustelu ei ole "no paahdu asuntoosi laita, ikkunat kiinni IDIOOTTI jos savut muka niin haittaa. Muuta maalle kun minulla on oikeus käyttää parvekettani." Jos oikeasti suostuisit tulemaan poterostasi niin näkisit vähän muutakin ympärilläsi jatkuvan kielteisyytesi sijaan. Pelkkä puolustuskanta ei ole kovin hedelmällinen lähtökohta keskusteluille. [quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 00:23"

[/quote]

En ole tällaisia "perusteluita" kirjoittanutta, joku muu on sen tehnyt. Olen perustellut kantaani omistusoikeudesta ja jokaisen oikeudella käyttää omaa parvekettaan haluamallaan tavalla. Lisäksi olen peräänkuuluttanut keinoja valoa ehdottamaanne kieltoa. Joten lopeta tuo hyökkäili ja perustele oma kantasi.

[/quote]

Tällaisella palstalla, jossa kirjoitetaan nimettömänä on mahdotonta tietää kuka kirjoittaa ja mitä. Kerrotko ystävällisesti, mikä minulta on ollut hyökkäilyä? Minä näen, että enemmän minun kimppuuni on hyökätty haukkumalla idiootiksi jne.

Miten minun vielä tulee lisää perustella kantaani kuin mitä olen jo sanonut ja mitä muutkin täällä ovat kertoneet? Tiivistetään nyt vielä: Tupakoitsijan tupakoidessa parvekkeellaan, hänen savunsa suurella varmuudella siirtyy myös ympäröivien parvekkeiden alueille, pahimmillaan jopa korvausilmaventtiiliin. Tutkitusti tupakan savu on terveydelle haitallista ja tähän liittyen lisään vielä muutaman lähteen, vaikka jokaisen luulisi tänä päivänä haitat jo tiedostavan. Nyt tuo lisäksi pahanhajuinen savu leijailee naapurien parvekkeilla ja häiritsee muiden omistusoikeutta sillä siinä lemussa ja haitat tiedostaen harva haluaa parvekkeellaan nuuhkia tupruttelijan tuotoksia, saati antaa lastensa tai lemmikin oleskella parvekkeella. Lisäksi osa naapureista on ollut tuulettamassa asuntojaan ja jo kodin sisällä tulee hajuja (tähän liittyen viimeisin laittamani linkki). Näin tupruttelija käy hymyillen parvekkeellaan hermosauhuilla tunnin välein ja käytännössä ajaa muut visusti loukkoihinsa suljettujen ikkunoiden taa. Sen sijaan, että tämä tietoisen valinnan oman terveytensä heikentämisestä tehnyt suostuisi yhteistyöhön ja edes pohtisi muiden kanssa miten näitä muille koituvia haittoja voisi vähentää, hän linnoittautuu poteroonsa heristämään nyrkkiä, samalla huutaen "MINULLA on oikeus!"

Edelleen minä haluaisin tietää, miksi omistusoikeus ja tämän nojalla ympäristöään tupakoiden saastuttavan oikeus menee ylemmäs, kuin muiden naapureiden oikeus käyttöö ilman terveyshaittoja omaa parvekettaan ja tuulettaa asuntojaan? Miksi juuri tupakointi on sellainen asia, minkä nojalla saa häiritä naapureitaan ja aiheuttaa tietoisesti haittaa heidän terveydelleen? Ihmisten, väestön terveys tulisi olla asia, jota vaalia.

https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/tupakka/tupakka-ja-terveys/ympariston-tupakansavu mielenkiintoinen

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&viewType=viewArticle&tunnus=duo10286

Mielenkiintoinen tämäkin:

http://yle.fi/uutiset/tutkimus_pintoihin_ja_esineisiin_pinttynyt_tupakansavu_terveydelle_haitallista/7067257

Vierailija
2/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusipää.

Polta sellaisella paikalla ettet häitise muita -mikä vittu siinä ON NIIN VAIKEAA?

Itse tekisin elämästäsi helvetin ihan piruuttani. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa eli 25 kertaa päivässä? Ja kaverit siihen päälle mukana tupruttelemassa? Ai että kun saataisiin parveketupakointi lailla kiellettyä. Ihan uskomatonta, että voi vielä nykyäänkin olla sallittua.

Pitäisikö sen naapurin olla enjustaja, että tietää sulkea ikkunansa, kun sinä tulet tupakalle? Siinä vaiheessa on jo myöhäistä, kun se savu on tullut sisälle asti, ei auta sulkemiset enää. Sekundäärinen tupakointi on vaarallista, että kysymys ei ole vaan mielipahasta, vaan aiheutat naapurillesi terveysriskin.

Vierailija
4/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä se on se haju. Ellei nyt suoraan ikkunasta sisään tuprauttele... vittumaista kylläkin mutta ei nyt liioitella että tosta jotain terveyshaittoja tulisi.

Vierailija
5/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä räppänöitä voi pitää vaikka koko ajan auki. Voit mennä tupakoimaan muualle. Tosi ilkeää saastuttaa toisten huoneilmaa.

Vierailija
6/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa korpeen te joita häiritsee normaali kaupunki asuminen. Kaupungeissa kuuluu ääniä.

Vierailija
7/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:15"]

Lähinnä se on se haju. Ellei nyt suoraan ikkunasta sisään tuprauttele... vittumaista kylläkin mutta ei nyt liioitella että tosta jotain terveyshaittoja tulisi.

[/quote]

Tutkittu juttu terveyshaittojen osalta, mutta toki jos sinä olet suuressa viisaudessasi päättänyt ettei terveyshaittoja tule, niin varmaan tutkijat ovat väärässä.

Vierailija
8/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokainen saa tehdä omalla parvekkeellaan mitä haluaa. Myös tupakoida. Se on OMA parveke. Itse en polta ja pännii, jos naapuri polttaa ja mulla ikkuna auki, mutta silti olen tätä mieltä.

Vierailija
9/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:20"]

Muuttakaa korpeen te joita häiritsee normaali kaupunki asuminen. Kaupungeissa kuuluu ääniä.

[/quote]

Tupakoinnissa ärsyttävintä onkin juuri se ääni.

Vierailija
10/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tupakoitsijan pitäisi leikkiä jotain kakkosluokan kansalaista? Omalla partsilla saa polttaa tupakkaa, grillata ei saa. Miksi jotkut pitävät räppänöitä auki 24/7 mikä tarkoittaa melkoista energian hukkaa? Olen lopen kyllästynyt siihen valheelliseen ylemmyydentuntoon mitä tupakoimattomat potevat suhteessa tupakoijiin. Minä en itke naapurien humalahakuisista vaimonhakkaamisista, miksi minun pitäisi kuunnella isojen ihmisten vinkumista siitä että toteutan lain minulle suomaa oikeutta sytyttää vaikka kuubalainen sikari omalla partsillani? Missä logiikka ja lähimmäisen hyväksyminen? Minä hyväksyn, naapurit eivät.

Vierailija
11/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:21"]

Mielestäni jokainen saa tehdä omalla parvekkeellaan mitä haluaa. Myös tupakoida. Se on OMA parveke. Itse en polta ja pännii, jos naapuri polttaa ja mulla ikkuna auki, mutta silti olen tätä mieltä.

[/quote]

minäkin olisin samaa mieltä, mikäli toiminnan haitat ulottuisivat vain sinne jokaisen omalle parvekkelle eikä naapureille asti. Sen sijaan minusta on väärin, että sinne MINUNKIN parvekkeelle ja asuntoon tuo haju kulkeutuu jos naapuri tupakoi omalla partsillaan, ja mun ei sitren auta kuin kärsiä. 

Onko kyse laiskuudesta, vai miksi se on niin vaikea käydä pihalla asti tupakalla? Saisi samalla edes muutaman askeleen verran liikuntaa.

Vierailija
12/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:15"]

[/quote]

Tutkittu juttu terveyshaittojen osalta, mutta toki jos sinä olet suuressa viisaudessasi päättänyt ettei terveyshaittoja tule, niin varmaan tutkijat ovat väärässä.

[/quote]

Ei ole tutkittu. Asia on edelleenkin erittäin kiistanalainen. Ja tämä tieto on nimenomaan tutkijoilta.

Vierailija
13/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:21"]

[/quote]

minäkin olisin samaa mieltä, mikäli toiminnan haitat ulottuisivat vain sinne jokaisen omalle parvekkelle eikä naapureille asti. Sen sijaan minusta on väärin, että sinne MINUNKIN parvekkeelle ja asuntoon tuo haju kulkeutuu jos naapuri tupakoi omalla partsillaan, ja mun ei sitren auta kuin kärsiä. 

Onko kyse laiskuudesta, vai miksi se on niin vaikea käydä pihalla asti tupakalla? Saisi samalla edes muutaman askeleen verran liikuntaa.
[/quote]
Muuta maalle tai pidä ikkunat kiinni. Kerrostalossa ei saa ihan kaikkea. Ei edes juuri SINULLE sopivia naapureita.

Vierailija
14/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parveketupakointi tulisi kieltää tyystin... Meillä ylimmässä kerroksessa on kesäisin kuuma ja asuntoa olisi hyvä viilentää illasta aamuun ulkoilman viilentyessä. Tupakoitsevan naapurin savut vain kulkeutuvat tällöin läpi asunnon. Hajuhaitan lisäksi kyseessä on terveys, minkä katson kyllä paljon tärkeämmäksi kuin tupakoijan oikeuden tupruttaa parvekkeellaan.

Vierailija
15/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa nyt on niin hankalaa. Mene seisomaan parvekkeen ovelle siten, että jalkasi ovat sisäpuolella. Silloin et tupakoi parvekkeella.

Jos tupakoit asunnossasi, ei kenelläkään ole nokan koputtamista. Ja asunnossasi saat tupakoida vastakin.

Sitä nämä kaiken vihaajat eivät tajua, kun tupakointi parvekkeilla kielletään ja siirretään asuntoon sisälle,  kulkeutuu savu ilmastointihormeja pitkin koko taloon. Siinähän kärvistelevät vinkujat sitten.

Ja ei, minä en polta. Mutta en myöskään vaahtoa toisten asioista.

Vierailija
16/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten te arvon parveketupakoinnin vastustajat valvoisitte tällaista kieltoa? Poliisin voimin? Olisiko sanktio kenties vankeusrangaistus, jota yleisesti vaaditaan siitä sun tästä miettimättä oikeasti asiaa? Ei kielloilla ja sanktioilla saavuteta toivottua lopputulosta. Liikaa holhoamista tulisi välttää eikä ihmisten oikeuteen käyttää omaisuuttaan tulisi puuttua.

Vierailija
17/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen lähinnä sitä että miksi naapurin omalla partsilla laadukkaan tupakan, huom. ei mahorkaa, polttamisesta itketään, mutta ketään ei kiinnosta ne raskasmetallit joita liikenteen mukana kulkeutuu mammojen ja vaunuissa uinuvien vaavien aivoihin?

Vierailija
18/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:23"]Miksi tupakoitsijan pitäisi leikkiä jotain kakkosluokan kansalaista? Omalla partsilla saa polttaa tupakkaa, grillata ei saa. Miksi jotkut pitävät räppänöitä auki 24/7 mikä tarkoittaa melkoista energian hukkaa? Olen lopen kyllästynyt siihen valheelliseen ylemmyydentuntoon mitä tupakoimattomat potevat suhteessa tupakoijiin. Minä en itke naapurien humalahakuisista vaimonhakkaamisista, miksi minun pitäisi kuunnella isojen ihmisten vinkumista siitä että toteutan lain minulle suomaa oikeutta sytyttää vaikka kuubalainen sikari omalla partsillani? Missä logiikka ja lähimmäisen hyväksyminen? Minä hyväksyn, naapurit eivät.
[/quote]
Vastahan siitä oli juttua, että myös grillata saa. Mikään taloyhtiönhallitus ei tämmöisiä normaali elämiseen kuuluvia asioita voi kieltää.

Vierailija
19/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:39"]Ja miten te arvon parveketupakoinnin vastustajat valvoisitte tällaista kieltoa? Poliisin voimin? Olisiko sanktio kenties vankeusrangaistus, jota yleisesti vaaditaan siitä sun tästä miettimättä oikeasti asiaa? Ei kielloilla ja sanktioilla saavuteta toivottua lopputulosta. Liikaa holhoamista tulisi välttää eikä ihmisten oikeuteen käyttää omaisuuttaan tulisi puuttua.
[/quote]
Otetaan esimerkki. Taloyhtiöissä on yleensä säännöt. Miten näiden sääntöjen toteutusta valvotaan mm. Hiljaisuuden suhteen? Siinäpä pähkinä purtavaksi. Jos valitsee vaikuttaa terveyteensä negatiivisesti, voi tästä vastuun kantona myös vaivautua harjoittamaan valintaansa niin, ettei siitä ole muiden terveydelle haittaa. Miksi toisen (haitallinen) oikeus menee ohi toisten terveydestä ja asuinmukavuudesta?

Vierailija
20/53 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:39"]

Ja miten te arvon parveketupakoinnin vastustajat valvoisitte tällaista kieltoa? Poliisin voimin? Olisiko sanktio kenties vankeusrangaistus, jota yleisesti vaaditaan siitä sun tästä miettimättä oikeasti asiaa? Ei kielloilla ja sanktioilla saavuteta toivottua lopputulosta. Liikaa holhoamista tulisi välttää eikä ihmisten oikeuteen käyttää omaisuuttaan tulisi puuttua.

[/quote]

Ottaisin vaikkapa kännykällä videopätkiä joiden perusteella vaatisin tupakoivaa kusipäätä häädettäväksi.

Tietty sääntöjen rikkojat kuriin saadaan, ei tämä sen vaikeampaa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi