voiko asperger ihmisestä kasvaa onnellinen?
Lapsellani on todennäköisesti asperger. Nyt jos koskaan pyydän, älkää tulki tähän aloitukseen kiusaamaan tai provoilemaan.
Voiko asperger ihmisestä kasvaa onnellinen, tyytyväinen aikuinen? Kiusataanko kaikkia aspergereja koulussa? Omani ei vielä ole kouluikäinen. Onko lapsen elämä jo tuhoon tuomittu? Kuolen kohta tähän epätoivoon ja suruun lapseni puolesta. Tahdoin hänelle vain ja ainoastaan kaikkea hyvää, ja nyt tämä.
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:09"]Miten olette vanhempana "hyväksyneet" asian? Siis sen ettei lapsi koskaan tule olemaan kuin muut, ja että mahdollisesti elää vaikean elämän? Pahoittelen rajua sanavalintaa, olen vain ihan shokissa.
-ap
[/quote]
Yök, miksi haluaisit lapsesi olevan "niinkuin muut"? Ensinnäkään mitään tuollaista ei ole olemassa, standardi-ihmisiä on vain tilastoissa ja persujen haavekuvissa. Toiseksi, vaikka jotain "tavallisia ihmisiä" olisikin jossain, niin milsi kummassa haluaisit sellaisen keskinkertaisuuden äidiksi? Välillä tuntuu että näillä diagnooseilla vain vaikeutetaan ihmisten elämää; AP:kin on tässä aivan paniikissa, ihan kuin lapsella olisi aivosyöpä todettu, vaikka kyseessä on enemmänkin rykelmä luonteenpiirteitä. T. Assin lapsi itse
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:09"]Miten olette vanhempana "hyväksyneet" asian? Siis sen ettei lapsi koskaan tule olemaan kuin muut, ja että mahdollisesti elää vaikean elämän? Pahoittelen rajua sanavalintaa, olen vain ihan shokissa.
-ap
[/quote]
Yök, miksi haluaisit lapsesi olevan "niinkuin muut"? Ensinnäkään mitään tuollaista ei ole olemassa, standardi-ihmisiä on vain tilastoissa ja persujen haavekuvissa. Toiseksi, vaikka jotain "tavallisia ihmisiä" olisikin jossain, niin milsi kummassa haluaisit sellaisen keskinkertaisuuden äidiksi? Välillä tuntuu että näillä diagnooseilla vain vaikeutetaan ihmisten elämää; AP:kin on tässä aivan paniikissa, ihan kuin lapsella olisi aivosyöpä todettu, vaikka kyseessä on enemmänkin rykelmä luonteenpiirteitä. T. Assin lapsi itse
[/quote]
Normaalilla tarkoitin ihmistä joka elää onnellisen elämän, saavuttaa asioita mistä on ylpeä ja nauttii elämästään ilman tälläisiä rajotteita. Ilman pelkoa oudon leimasta ja ilman jatkuvaa koulukiusaamisen/syrjinnän pelkoa.
Ei asperger ole sairaus. Monia vaikeuksia se voi aiheuttaa etenkin lapsena ja nuorena, mutta useat pärjäävät kuitenkin aikuisena ihan hyvin, varsinkin jos heitä on matkan varrella tuettu.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:09"]Miten olette vanhempana "hyväksyneet" asian? Siis sen ettei lapsi koskaan tule olemaan kuin muut, ja että mahdollisesti elää vaikean elämän? Pahoittelen rajua sanavalintaa, olen vain ihan shokissa. -ap [/quote] Yök, miksi haluaisit lapsesi olevan "niinkuin muut"? Ensinnäkään mitään tuollaista ei ole olemassa, standardi-ihmisiä on vain tilastoissa ja persujen haavekuvissa. Toiseksi, vaikka jotain "tavallisia ihmisiä" olisikin jossain, niin milsi kummassa haluaisit sellaisen keskinkertaisuuden äidiksi? Välillä tuntuu että näillä diagnooseilla vain vaikeutetaan ihmisten elämää; AP:kin on tässä aivan paniikissa, ihan kuin lapsella olisi aivosyöpä todettu, vaikka kyseessä on enemmänkin rykelmä luonteenpiirteitä. T. Assin lapsi itse [/quote] Normaalilla tarkoitin ihmistä joka elää onnellisen elämän, saavuttaa asioita mistä on ylpeä ja nauttii elämästään ilman tälläisiä rajotteita. Ilman pelkoa oudon leimasta ja ilman jatkuvaa koulukiusaamisen/syrjinnän pelkoa.
[/quote]
En ole tuo jolle vastasit, mutta miksi asperger ei voisi saavuttaa asioita, olla ylpeä ja nauttia elämästään? Mitä syrjinnän pelkoon ja oudon leimaan tulee, niin sen kanssa joutuvat kaikki ihmiset elämään.
Ihan kaikella ystävyydellä ap, mutta sä leimaat nyt itse lapsesi. Sun lapsella voi olla ominaisuuksia mitä kaikilla ei ole, mutta älä nyt torppaa jo etukäteen lapsesi tulevaisuutta ajattelemalla ettei hän voi nauttia elämästään eikä voi saavuttaa asioita.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:14"]
Kyllä varmasti voi, jos löytää oman paikkansa maailmassa, ympärillä ymmärtäviä ihmisiä jne. Luulisin että asperger-ihminen voi olla onnellinen helpostikin, jos saa omassa rauhassaan puuhata mielenkiinnon kohteitaan ja rutiineita ei muuteta.
[/quote]Eivät kaikki asperger-ihmiset ole sellaisia, että heille tärkeintä on touhuta yksinään oman mielenkiinnon kohteensa parissa eikä kaikille ole tärkeää noudattaa rutiineja. Tiedän asperger-ihmisiä, jotka eivät sovi ollenkaan kaikkein stereotyyppisimpiin käsityksiin, joita monilla on heihin liittyen.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:20"]
En ole tuo jolle vastasit, mutta miksi asperger ei voisi saavuttaa asioita, olla ylpeä ja nauttia elämästään? Mitä syrjinnän pelkoon ja oudon leimaan tulee, niin sen kanssa joutuvat kaikki ihmiset elämään.
[/quote]
Aspergerit kuitenkin tulevat näidenkin vastauksien perusteella lähes poikkeuksetta kiusatuiksi. Mä en vaan kestä sitä ajatusta, koska meidän lapsi kuitenkin tahtoisi että olisi kivaa ja että olisi kavereita. On todella herkkä ja pahoittaa mielensä äärettömän helposti.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:23"]Ihan kaikella ystävyydellä ap, mutta sä leimaat nyt itse lapsesi. Sun lapsella voi olla ominaisuuksia mitä kaikilla ei ole, mutta älä nyt torppaa jo etukäteen lapsesi tulevaisuutta ajattelemalla ettei hän voi nauttia elämästään eikä voi saavuttaa asioita.
[/quote]
Mutta sitä nyt vaan pelkään äärettömästi. :/
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:23"]
Ihan kaikella ystävyydellä ap, mutta sä leimaat nyt itse lapsesi. Sun lapsella voi olla ominaisuuksia mitä kaikilla ei ole, mutta älä nyt torppaa jo etukäteen lapsesi tulevaisuutta ajattelemalla ettei hän voi nauttia elämästään eikä voi saavuttaa asioita.
[/quote]
No ap on nyt alkushokissa ja ajattelee kyllä varmasti toisin kun on saanut sulateltua asiaa. Ota selvää vertaistukiryhmistä ja sopeutumisvalmennuksesta, sekä tietysti kaikista tukitoimista ja terapioista!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:23"]
[/quote]
No ap on nyt alkushokissa ja ajattelee kyllä varmasti toisin kun on saanut sulateltua asiaa. Ota selvää vertaistukiryhmistä ja sopeutumisvalmennuksesta, sekä tietysti kaikista tukitoimista ja terapioista!
[/quote]
Miten tässä voi ajatella mitenkään toisin? Näidenkin vastausten perusteella tie tulee olemaan erittäin kivinen eikä sen tien päässä välttämättä ole mikään onnellinen elämä! Ei tietysti välttämättä "normaaleillakaan" lapsilla, mutta tuntuu juuri siltä että tämä "poikkeavuus" tuhoaa kyllä totaslisesti kaiken.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:20"] En ole tuo jolle vastasit, mutta miksi asperger ei voisi saavuttaa asioita, olla ylpeä ja nauttia elämästään? Mitä syrjinnän pelkoon ja oudon leimaan tulee, niin sen kanssa joutuvat kaikki ihmiset elämään. [/quote] Aspergerit kuitenkin tulevat näidenkin vastauksien perusteella lähes poikkeuksetta kiusatuiksi. Mä en vaan kestä sitä ajatusta, koska meidän lapsi kuitenkin tahtoisi että olisi kivaa ja että olisi kavereita. On todella herkkä ja pahoittaa mielensä äärettömän helposti.
[/quote]
Monet joutuvat kiusatuiksi vaikka eivät olisi aspergereita. Etukäteen ei voi koskaan varmasti tietää kuka joutuu ja kuka ei. Teillä on kuitenkin se etu, että tiedät lapsesi tilanteen, joten voit vaikka etukäteen miettiä parempia kouluja kuin tavallinen peruskoulu. Voisiko vaikka steiner-koulu olla parempi?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:20"] En ole tuo jolle vastasit, mutta miksi asperger ei voisi saavuttaa asioita, olla ylpeä ja nauttia elämästään? Mitä syrjinnän pelkoon ja oudon leimaan tulee, niin sen kanssa joutuvat kaikki ihmiset elämään. [/quote] Aspergerit kuitenkin tulevat näidenkin vastauksien perusteella lähes poikkeuksetta kiusatuiksi. Mä en vaan kestä sitä ajatusta, koska meidän lapsi kuitenkin tahtoisi että olisi kivaa ja että olisi kavereita. On todella herkkä ja pahoittaa mielensä äärettömän helposti.
[/quote]
Monet joutuvat kiusatuiksi vaikka eivät olisi aspergereita. Etukäteen ei voi koskaan varmasti tietää kuka joutuu ja kuka ei. Teillä on kuitenkin se etu, että tiedät lapsesi tilanteen, joten voit vaikka etukäteen miettiä parempia kouluja kuin tavallinen peruskoulu. Voisiko vaikka steiner-koulu olla parempi?
[/quote]
Aion aivan varmasti saada lapseni parhaimpaan mahdolliseen kouluun, maksoi mitä maksoi. Ymmärtäkää nyt että tekisin MITÄ TAHANSA että lapseni elämä olisi onnellinen. Tieto siitä että en välttämättä voi tehdä yhtään mitään estääkseni lapsen onnetonta elämää, on raastavaa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:23"] Ihan kaikella ystävyydellä ap, mutta sä leimaat nyt itse lapsesi. Sun lapsella voi olla ominaisuuksia mitä kaikilla ei ole, mutta älä nyt torppaa jo etukäteen lapsesi tulevaisuutta ajattelemalla ettei hän voi nauttia elämästään eikä voi saavuttaa asioita. [/quote] No ap on nyt alkushokissa ja ajattelee kyllä varmasti toisin kun on saanut sulateltua asiaa. Ota selvää vertaistukiryhmistä ja sopeutumisvalmennuksesta, sekä tietysti kaikista tukitoimista ja terapioista! [/quote] Miten tässä voi ajatella mitenkään toisin? Näidenkin vastausten perusteella tie tulee olemaan erittäin kivinen eikä sen tien päässä välttämättä ole mikään onnellinen elämä! Ei tietysti välttämättä "normaaleillakaan" lapsilla, mutta tuntuu juuri siltä että tämä "poikkeavuus" tuhoaa kyllä totaslisesti kaiken.
[/quote]
Hei, tämä on av-palsta. Täällä kirjoittelevien mielestä kaikki "poikkeavuus" on pahasta. Oli sitten asperger, homo, 25 v. neitsyt, vasenkätinen, lihava, nainen joka ei meikkaa, you name it.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:23"] Ihan kaikella ystävyydellä ap, mutta sä leimaat nyt itse lapsesi. Sun lapsella voi olla ominaisuuksia mitä kaikilla ei ole, mutta älä nyt torppaa jo etukäteen lapsesi tulevaisuutta ajattelemalla ettei hän voi nauttia elämästään eikä voi saavuttaa asioita. [/quote] No ap on nyt alkushokissa ja ajattelee kyllä varmasti toisin kun on saanut sulateltua asiaa. Ota selvää vertaistukiryhmistä ja sopeutumisvalmennuksesta, sekä tietysti kaikista tukitoimista ja terapioista! [/quote] Miten tässä voi ajatella mitenkään toisin? Näidenkin vastausten perusteella tie tulee olemaan erittäin kivinen eikä sen tien päässä välttämättä ole mikään onnellinen elämä! Ei tietysti välttämättä "normaaleillakaan" lapsilla, mutta tuntuu juuri siltä että tämä "poikkeavuus" tuhoaa kyllä totaslisesti kaiken.
[/quote]Et ole siinä tapauksessa tainnut lukea kaikkia tähän ketjuun tulleita vastauksia. Mutta jos ole päättänyt päättänyt, että asperger merkitsee vain kivistä tietä ja onnetonta tulevaisuutta, sille ei kai voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:23"]
[/quote]
[/quote]
Miten tässä voi ajatella mitenkään toisin? Näidenkin vastausten perusteella tie tulee olemaan erittäin kivinen eikä sen tien päässä välttämättä ole mikään onnellinen elämä! Ei tietysti välttämättä "normaaleillakaan" lapsilla, mutta tuntuu juuri siltä että tämä "poikkeavuus" tuhoaa kyllä totaslisesti kaiken.
[/quote]
Kuulostat oudolta, et yhtään kannustavalta tai positiiviselta ihmiseltä. Unohda omat ennakkoluulosi nyt heti ja lopeta tuollainen. Itsehän sinä oikein ruokit stereotypioita, joita monet ammentaa kiusaamisessa! Ethän edes tiedä minkälainen lapsestasi kasvaa!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:26"] [quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:20"] En ole tuo jolle vastasit, mutta miksi asperger ei voisi saavuttaa asioita, olla ylpeä ja nauttia elämästään? Mitä syrjinnän pelkoon ja oudon leimaan tulee, niin sen kanssa joutuvat kaikki ihmiset elämään. [/quote] Aspergerit kuitenkin tulevat näidenkin vastauksien perusteella lähes poikkeuksetta kiusatuiksi. Mä en vaan kestä sitä ajatusta, koska meidän lapsi kuitenkin tahtoisi että olisi kivaa ja että olisi kavereita. On todella herkkä ja pahoittaa mielensä äärettömän helposti. [/quote] Monet joutuvat kiusatuiksi vaikka eivät olisi aspergereita. Etukäteen ei voi koskaan varmasti tietää kuka joutuu ja kuka ei. Teillä on kuitenkin se etu, että tiedät lapsesi tilanteen, joten voit vaikka etukäteen miettiä parempia kouluja kuin tavallinen peruskoulu. Voisiko vaikka steiner-koulu olla parempi? [/quote] Aion aivan varmasti saada lapseni parhaimpaan mahdolliseen kouluun, maksoi mitä maksoi. Ymmärtäkää nyt että tekisin MITÄ TAHANSA että lapseni elämä olisi onnellinen. Tieto siitä että en välttämättä voi tehdä yhtään mitään estääkseni lapsen onnetonta elämää, on raastavaa.
[/quote]
Se on tuska joka koskettaa ihan jokaista vanhempaa. Omaa lastaan ei voi suojella kaikelta.
Mä olen oikeasti pahoillani mun ilmaisuista, vaikeeta vaan ymmärtää miten tästä selvitään. Tuntuu että matto vedetty alta. Nytkin olen vaan itkenyt kun luen näitä teidän vastauksia. -ap
Tahtoisin vaan että joku näyttäisi miltä tulevaisuus näyttää 20v päästä, ja että se näyttäisi hyvältä. Ärsyttää kun ammattilaisetkin vaan mutisee kun yrittää niiltä puristaa tietoa että minkälaiset mahdollisuudet lapsella on normaaliin elämään. Raivostuttaa ja itkettää. Miksi joku ei vaan voisi kertoa että tämä oli virhe, ja että kyllä kaikki kääntyy hyväksi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:42"]
Tahtoisin vaan että joku näyttäisi miltä tulevaisuus näyttää 20v päästä, ja että se näyttäisi hyvältä. Ärsyttää kun ammattilaisetkin vaan mutisee kun yrittää niiltä puristaa tietoa että minkälaiset mahdollisuudet lapsella on normaaliin elämään. Raivostuttaa ja itkettää. Miksi joku ei vaan voisi kertoa että tämä oli virhe, ja että kyllä kaikki kääntyy hyväksi.
[/quote]
Elämä voi mennä ihan v*tuiksi kenellä tahansa meistä, voi olla että tulee vaikka ydinsota ja 20 vuoden kuluttua ketään meistä ei edes ole. Mutta sinun lapsesi on sellainen kuin on ja hyvä sellaisena eikä se ole mikään virhe. Kaikki on hyvin nyt. Eläkää elämää ja nauttikaa siitä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:05"] [quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:01"] [quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:00"]Voi kasvaa onnellinen. Hyvin todennäköisesti kaikkia aspergereja kiusataan koulussa. Autismi- ja aspergerliiton talvipäivilläkin on sanottu, ettei tiedossa ole ainuttakaan sellaista assia, jota ei olisi kiusattu koulussa. [/quote] No eikai ne tuollaisia siellä sano vaikka olisikin totta!!! [/quote] Kyllä sanovat. Mikseivät sanoisi? [/quote] Koska se ei ole totta? [/quote] Mutta kun se on totta. Miksi yrität väittää muuta? [/quote] Koska en tahdo kuvitella sitä tilannetta, kun erittäin herkkää lastani kiusattaisiin koulussa. En voi, en halua.
[/quote]
Haluat siis sulkea silmäsi totuudelta, ja kieltäytyä hyväksymästä tosiasioita. Olet tyypillinen nentti.
[/quote]
Ei vaan olen äiti jonka lapsen tulevaisuus on juuri äsken leimattu!