Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtoehdoksi taitaa jäädä kierukka. Kokemuksia kaivataan!

Vierailija
08.05.2015 |

Eli ehkäisyongelmia taas vaihteeksi. Aikoinani söin monta vuotta ye-pillereitä, sain kamalan aurallisen migreenin ja lopetin pillerit siihen (samalla loppui kyllä parisuhde). Tapasin uuden kumppanin ja aloitin minipillerit. Kokeilin kahta merkkiä, jotka eivät toimineet (monta kk pelkkää vuotoa) ja kolmannet olivat ihan hyvät (kerran kuussa 7-10 päivää vuotoa). Nyt nämäkin pillerit ovat alkaneet reistailla reilun kahden vuoden jälkeen (miksi?). Viimeinen vähän reilu kuukausi on mennyt siten että viikko runsasta vuotoa, viikko taukoa ja taas viikko vuotoa. Lisäksi halut ovat kadonneet kokonaan, mieskin valmis vaihtamaan kortsuun kun joko minä vuodan tai ei huvita.

Eli ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä kierukka tai lortsut. Pelkkiin kortsuihin en haluaisi palata sillä vakituista suhdetta takana 3 vuotta ja ne eivät kummastakaan tunnu hyvältä. Kuinka vaikea on 24v synnyttämättömän naisen saada kierukka? Lisäksi haluaisin muutenkin kokemuksia. Menkkani ovat aina olleet aika runsaat, joten se haittavaikutuksena ei enää tässä tilanteessa haittaisi.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin kuukuppia ja sinnehän se kierukka sitten lupsahti. Lyhennyttäkää ne langat kunnolla! Tosin saatan olla niin isokohtuinen itse että kierukka ei vain pysy :D

Vierailija
2/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä saa nyt sellaisen mielikuvan että kierukka ei ole ikinä hyvä että kumihuput vaan käyttöön :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli ainakin ihan helppo hankkia kuparikierukka viisi vuotta sitten, kun olin 23-vuotias ja synnyttämätön.

Varasin ajan omalle lääkärille terveyskeskukseen. Lääkäri kyseli hetken kuukautisistani ja mitä ehkäisyä olin mahdollisesti aiemmin käyttänyt, kerroin että kuukautiset ovat aika runsaat, kivuliaat ja epäsäännölliset ja että olin lopettanut vuosien ye-pillerien käytön puoli vuotta aiemmin. Sitten asennettiin kierukka paikoilleen. Se että olin nuori ja synnyttämätön ei ollut mikään ongelma tai este kierukalle. Se siinä vaan oli, että kohdunkaulan avaaminen ja kierukan asennus kyllä sattui ihan kunnolla, mutta siihen olin osannut varautua ja siitä kerrottiin. Laitettiin pienikokoinen kierukka.

Mulla on vain hyvää sanottavaa kuparikierukasta. Se on ollut huoleton ja harmiton ehkäisy, se on pysynyt hyvin paikoillaan eikä ole muuttanut kuukautisiani oleellisesti runsaammiksi.

Vierailija
4/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Femcapia ( http://www.pessar.nu/files/FemCap-bruksanvisning-p%C3%A5-finska.pdf ) Contragel Greenin kanssa (saa tilattua netistä esim. Briteistä) + ovulaatioajankohdan seuraaminen peruslämmön mittauksen ja limojen seuraamisen avulla ( http://www.fertilityfriend.com ). Kallista ehkäisytietokonetta ei tarvita välttämättä.

Itselläni oli sama ongelma, hormonit eivät sopineet niin yhtään ja koko ehkäisyn hankaluus ahdisti suunnattomasti. Nyt mittailen peruslämpöä ja käytän FemCapia, ja juuri ovulaation aikaan aivan suurimman raskautumisen riskin päivinä lisänä meillä on myös kondomi, koska FemCap saattaa joskus harvoin huolimattomasti asetettuna lipsahtaa paikaltaan. Hyvin on toiminut jo muutaman vuoden! Suosittelen lukemaan Toni Weschlerin kirjan Taking Charge of Your Fertility ensin, mikäli päädyt tähän vaihtoehtoon. :)

Vierailija
5/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:42"]Olen kuullut ettei kierukan kanssa suositella tampoonin käyttöä. Itse en voisi siirtyä siteiden käyttöön varsinkin jos kuukautiset muuttuisi vielä runsaammiksi... :(
[/quote]
Ei suositella, mutta esim. mä käytän.

Vierailija
6/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:23"]Tästä saa nyt sellaisen mielikuvan että kierukka ei ole ikinä hyvä että kumihuput vaan käyttöön :D
[/quote]
Mulla on ollut kierukka 3v ajan eikä mitään valittamista. Täysin ongelmaton, siis mulla. Olen synnyttänyt kolme kertaa, se vaikuttaa jonkun verran. Ei ole edes liian runsaat menkat.

Vierailija
7/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee aivan liian vaikeaksi tuo 25 ehdottama asia (naisten kondomi?) Ja joku lämmönmittailu. Ei kiitos tuollaista säätöä minulle.

Vierailija
8/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen uutta viime vuoden alussa synnyttämättömille naisille tarkoitettua kierrukkaa Jaydess:iä. Minulla ollut kohta vuoden ja olen ollut todella tyytyväinen. Ei mitään sivuvaikutuksia ainakaan itsellä ole ollut.

Vierailija
9/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on tullut viime vuonna markkinoille^

Vierailija
10/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:38"]

Menee aivan liian vaikeaksi tuo 25 ehdottama asia (naisten kondomi?) Ja joku lämmönmittailu. Ei kiitos tuollaista säätöä minulle.

[/quote]

Se kuulostaa paljon hankalammalta kuin onkaan! Lämmön mittaus aamuisin vie puoli minuuttia. Femcap itse on vähän kuin pessaari; pehmeä muovinen kuppi mikä peittää kohdunnapukan ja estää siittiöiden pääsyn eteenpäin, helppo laittaa paikalleen muutaman harjoituskerran jälkeen. Ja sitä voi pitää paikoillaan aina 2 päivää kerrallaan.

Vierailija
11/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:41"]Suosittelen uutta viime vuoden alussa synnyttämättömille naisille tarkoitettua kierrukkaa Jaydess:iä. Minulla ollut kohta vuoden ja olen ollut todella tyytyväinen. Ei mitään sivuvaikutuksia ainakaan itsellä ole ollut.
[/quote]

Mutta eikös se ole hormonikierukka ja hormonitonta haettiin?

Vierailija
12/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:38"]

[/quote]

Se kuulostaa paljon hankalammalta kuin onkaan! Lämmön mittaus aamuisin vie puoli minuuttia. Femcap itse on vähän kuin pessaari; pehmeä muovinen kuppi mikä peittää kohdunnapukan ja estää siittiöiden pääsyn eteenpäin, helppo laittaa paikalleen muutaman harjoituskerran jälkeen. Ja sitä voi pitää paikoillaan aina 2 päivää kerrallaan.
[/quote]

Kyllä se pari minuuttia muutenkin kiireisenä aamuna johonkin pirun kuumeenmittailuun on liikaa. Kierukkaa saa pitää 5 vuotta ilman huolia.

Vierailija
13/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:49"]siis jos ei voi käyttää estrogeenivalmisteita (migreeni) jää todellakin vain minipillerit ja ehkäisykapseli (arvet+kivulias laittaa) tai kierukat. runsaille kuukausille ei käy kuparikierukka joka siis lisää yleensä runsasta vuotoa. löytyy minikierukka joka sopii myös synnyttämättömille jaydess jossa on siis vain keltarauhashormonia kuten mirenassakin. ap voit saada ehkäisyneuvolassa kierukan ilmaiseksi jos hoidetaan esim anemiaa.
[/quote]

Ehkäisykapselin laitto ei kyllä todellakaan ole kivuliasta, siihen saa halutessaan puudutteen. Arpi on n. 2x2mm käden sisäsyrjässä joten aika minimaalinen "haitta". Kapseli ei tosin sovi jos ei minipilleritkään sovi sillä niissä on ihan samaa hormonia. Etpä tainnut paljoa kapselists tietää.

Vierailija
14/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 22:41"]Suosittelen uutta viime vuoden alussa synnyttämättömille naisille tarkoitettua kierrukkaa Jaydess:iä. Minulla ollut kohta vuoden ja olen ollut todella tyytyväinen. Ei mitään sivuvaikutuksia ainakaan itsellä ole ollut.
[/quote]

Mutta eikös se ole hormonikierukka ja hormonitonta haettiin?
[/quote]
Kyllä, kyseessä hormonikierrukka, mutta sisältää hormoneja todella vähän. (Vs e-pilleri tai Mirena kierrukka.)

Vierailija
15/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitat ilmeisesti kuparikierukkaa?

Vierailija
16/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:15"]tarkoitat ilmeisesti kuparikierukkaa?
[/quote]

En nyt ainakaan hormonikierukkaa kun yksikään hormonivalmiste ei tunnu minulla toimivan :D

Vierailija
17/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta puolestani en voi suositella: ehkäisi kyllä mutta ei pysynyt aloillaan.

Vierailija
18/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:20"]Omasta puolestani en voi suositella: ehkäisi kyllä mutta ei pysynyt aloillaan.
[/quote]

Mitä sitten suosittelet? Kortsu jää ainoaksi vaihtoehdoksi.

Vierailija
19/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:15"]tarkoitat ilmeisesti kuparikierukkaa? [/quote] En nyt ainakaan hormonikierukkaa kun yksikään hormonivalmiste ei tunnu minulla toimivan :D

[/quote]

yksikään? oot kokeillut siis mitä? pillereitä?

Vierailija
20/34 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:15"]tarkoitat ilmeisesti kuparikierukkaa? [/quote] En nyt ainakaan hormonikierukkaa kun yksikään hormonivalmiste ei tunnu minulla toimivan :D

[/quote]

yksikään? oot kokeillut siis mitä? pillereitä?
[/quote]

Mikään ye-pilleri ei käy ja nyt jo kolmas eri merkkinen minipilleri menossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi