Vaihtoehdoksi taitaa jäädä kierukka. Kokemuksia kaivataan!
Eli ehkäisyongelmia taas vaihteeksi. Aikoinani söin monta vuotta ye-pillereitä, sain kamalan aurallisen migreenin ja lopetin pillerit siihen (samalla loppui kyllä parisuhde). Tapasin uuden kumppanin ja aloitin minipillerit. Kokeilin kahta merkkiä, jotka eivät toimineet (monta kk pelkkää vuotoa) ja kolmannet olivat ihan hyvät (kerran kuussa 7-10 päivää vuotoa). Nyt nämäkin pillerit ovat alkaneet reistailla reilun kahden vuoden jälkeen (miksi?). Viimeinen vähän reilu kuukausi on mennyt siten että viikko runsasta vuotoa, viikko taukoa ja taas viikko vuotoa. Lisäksi halut ovat kadonneet kokonaan, mieskin valmis vaihtamaan kortsuun kun joko minä vuodan tai ei huvita.
Eli ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä kierukka tai lortsut. Pelkkiin kortsuihin en haluaisi palata sillä vakituista suhdetta takana 3 vuotta ja ne eivät kummastakaan tunnu hyvältä. Kuinka vaikea on 24v synnyttämättömän naisen saada kierukka? Lisäksi haluaisin muutenkin kokemuksia. Menkkani ovat aina olleet aika runsaat, joten se haittavaikutuksena ei enää tässä tilanteessa haittaisi.
Kommentit (34)
Minulle ei sopinut yhdistelmäpillerit, eikä minipillerit, mutta hormonikierukka sopii hyvin. Tosi upea vehje !
Mieluummin olisin selibaatissa kun laitattaisin kierukan, hyi saatana.
Olisin halunnut kuparikierukan itse, mutta sitä ei suostuttu mulle laittamaan, koska mulla on runsaat ja kivuliaat menkat. Synnyttämättömyys ei olisi ollut ongelma.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:37"]Olisin halunnut kuparikierukan itse, mutta sitä ei suostuttu mulle laittamaan, koska mulla on runsaat ja kivuliaat menkat. Synnyttämättömyys ei olisi ollut ongelma.
[/quote]
Minun on paha sanoa kun niin kauan syönyt hormonivalmisteita. Olisi ihanaa päästä niistä eroon. Mutta niinä hetkinä kun olen ilman ollut eivät menkat ole olleet minusta tavallista runsaammat.
Olen kuullut ettei kierukan kanssa suositella tampoonin käyttöä. Itse en voisi siirtyä siteiden käyttöön varsinkin jos kuukautiset muuttuisi vielä runsaammiksi... :(
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:42"]Olen kuullut ettei kierukan kanssa suositella tampoonin käyttöä. Itse en voisi siirtyä siteiden käyttöön varsinkin jos kuukautiset muuttuisi vielä runsaammiksi... :(
[/quote]
Olet kuullut tarkoittaa mitä? Miten voi harrastaa seksiä jos ei tamponeja voi käyttää? Onko tästä jotain faktaa?
Tamponin vanu voi takertua kierukan lankoihin, mutta en tiedä auttaako niiden lyhennyttäminen? Ei tosiaan omaa kokemusta ole.
//13
siis jos ei voi käyttää estrogeenivalmisteita (migreeni) jää todellakin vain minipillerit ja ehkäisykapseli (arvet+kivulias laittaa) tai kierukat. runsaille kuukausille ei käy kuparikierukka joka siis lisää yleensä runsasta vuotoa. löytyy minikierukka joka sopii myös synnyttämättömille jaydess jossa on siis vain keltarauhashormonia kuten mirenassakin. ap voit saada ehkäisyneuvolassa kierukan ilmaiseksi jos hoidetaan esim anemiaa.
Ei ole anemiaa tai tosi runsaita menkkoja. Hormonikierukan kohdalla epäilyttää vain se että jokainen minipillerimerkki on aiheuttanut jatkuvaa vuotoa/tiputtelua/loputtomia menkkoja ja haluttomuutta niin en halua pistää hirveästi rahaa kierukkaan, joka huonolla tuurilla aiheuttaisi vaan samaa kuin pillerimuodossa oleva hormoni.
http://www.ehkaisy.net/mekaaniset/kuparikierukka
Viimeinen lase sivulla
Av:n lainaus ei nyt toiminu...
Ehkäisytietokone. Suosittelen! Iloa aikanaan myös päinvastaiseen tarkoitukseen, kun haluat raskautua.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:20"]Omasta puolestani en voi suositella: ehkäisi kyllä mutta ei pysynyt aloillaan. [/quote] Mitä sitten suosittelet? Kortsu jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
[/quote]
No eipä tätä ole meillä kauhean hyvin ratkaistu: seuraamme kalenterista varmoja päiviä, ja epävarmoina päivinä käytetään kortsua.
Mutta yksi lapsi saa tullakin. Olen kyllä miettinyt että mitä sen jälkeen? Ehkäisykapselia ajattelin kokeilla, vaikka sylettääkni ajatus hormonaalisesta ehkäisystä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:53"]http://www.ehkaisy.net/mekaaniset/kuparikierukka
Viimeinen lase sivulla
Av:n lainaus ei nyt toiminu...
[/quote]
No aina voi käyttää kuukuppia sitten. :)
Hormonikierukassa on tosi vähän hormonia mutta kyllä kuparikierukankin saa synnyttämätön. Menkat voi runsastua entisestään.
mulla mirena jonka kohta uusin, pillereistä sain hermoromahduksia ym