Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan nukkuttaminen parvekkeella ja tupakoivat naapurit :(

Vierailija
08.05.2015 |

Asumme kerrostalossa enkä voi nukuttaa vauvaa vaunuissa parvekkeella, sillä naapurimme tupakoivat kohtalaisen usein. Kuljen sitten vaunujen kanssa muutaman tunnin päivittäin pitkin poikin ulkona. Eihän siinä mitään, mutta joskus olisi kätevä vaikkapa imuroida vauvan nukkuessa parvekkeella raikkaassa ilmassa. Tai antaa vauvalle mahdollisuus uniin ulkona silloinkin kun on itse liian poikki kävelemään... Joskus puen vauvan ulkovaatteisiin, laitan nukkumaan pinnasänkyyn makuuhuoneeseen (parvekkeeton puoli talosta) ja avaan sieltä ikkunan. Talvella vaan kylmä varmaan käy suljetun oven alitse aika hyvin muuallekin asuntoon.
Varmasti on muitakin samassa tilanteessa olevia? Miten olette ratkaisseet asian?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö asiaa vois ottaa esille vaikka jossain yhtiökokouksessa? Ihan  ystävällisesti ja asiallisesti. Että voiko asialle tehdä mitään. Useimmat tupakoitsijat ovat normaaleja, hyvin käyttäytyviä ihmisiä. Eivät varmaan tule ajatelleeksi että siellä on joku vauva jota halutaan nukuttaa parvekkeella. 

Vierailija
62/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:57"]Mitä ihmettä? Miksi puet lapsen ulkovaatteisiin ja nukutat sisällä pinnasängyssä?
[/quote]

No kun ap avaa ikkunan siitä huoneesta, että vaavi voisi nukkua "ulkoilmassa" kun ei itse aina ehdi/jaksa lähteä ulos kävelemään. Ilman ulkovaatteita vauva paleltuisi kun ikkuna on auki eikä vielä ole kesä. Parvekkeella ei voi nukuttaa. Lue aloitus tarkemmin.
[/quote]

Luin kyllä aloituksen ja yhtä älytöntä on pitää ikkunaa auki, mikäli lämmitetään. Eli mikä siinä "ulkona" nukuttamisessa on niin tärkeää, että pitää pukea lapsi ulkovaatteisiin, nukuttaa makuuhuoneessa pinnasängyssä ja pitää ikkunaa auki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:00"]Hyvä vaan, että äiditkin liikkuu. Mene vaan ulos kävelemään siksi aikaa, kun vauvasi nukkuu, häviää ne ylimääräiset kilotkin.

Ps. En muuten tupakoi
[/quote]

Pidän ulkona liikkumisesta eikä liikakiloja ole, mutta joskus väsyttää ja kotityöt olisi kiva hoitaa pois alta vauvan nukkuessa. Voihan häntä nukuttaa sitten sisällä, mutta ulkoilmassa olisi aina parempi. Asumme vieläpä alueella jossa puhdasta ulkoilmaa olisi tarjolla, parvekettamme lukuunottamatta.

Vierailija
64/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:57"]Mitä ihmettä? Miksi puet lapsen ulkovaatteisiin ja nukutat sisällä pinnasängyssä? [/quote] No kun ap avaa ikkunan siitä huoneesta, että vaavi voisi nukkua "ulkoilmassa" kun ei itse aina ehdi/jaksa lähteä ulos kävelemään. Ilman ulkovaatteita vauva paleltuisi kun ikkuna on auki eikä vielä ole kesä. Parvekkeella ei voi nukuttaa. Lue aloitus tarkemmin. [/quote] Luin kyllä aloituksen ja yhtä älytöntä on pitää ikkunaa auki, mikäli lämmitetään. Eli mikä siinä "ulkona" nukuttamisessa on niin tärkeää, että pitää pukea lapsi ulkovaatteisiin, nukuttaa makuuhuoneessa pinnasängyssä ja pitää ikkunaa auki?

[/quote]

Vauva usein nukkuu pitempään ja paremmin viileässä. Se on suomalainen perinne, josta ei ainakaan ole mitään haittaa. Sen sijaan tupakointi on erittäin haitallinen perinne. Eihän roskiakaan saa polttaa parvekkeella, siitä tulisi hirveä haju. Mutta kessutella saa, koska se oli 50-luvulla cool.

Vierailija
65/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:09"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:00"]

Hyvä vaan, että äiditkin liikkuu. Mene vaan ulos kävelemään siksi aikaa, kun vauvasi nukkuu, häviää ne ylimääräiset kilotkin.

Ps. En muuten tupakoi

[/quote]

Mitkä ylimääräiset kilot? 174/56? Ja mulle riittää toi sali 2xvko, ratsastus 2x vko ja juoksu 2x vko... vaunujen kanssa tarpominen ilman päämäärää tuntuu typerältä.. lisäksi olisi kiva keretä hoitaa kotityöt kun vauva nukkuu että hänen hereilläoloajan voisi keskittyä häneen. T. nro 4 

[/quote]

No sinä ehkä olet poikkeus äiteihin, mutta suurella prosentilla he ovat liian lihavia. Ja juuri johtuen siitä, etteivät jaksa mitään tehdä, esim liikkua lastensa kanssa.

Minä ainakin otan lapset mukaan harrastuksiin, liikkumisiin jne ja olen mies, en lihava. Vaimo sen sijaan on kerännyt kiloja, joista aina välillä huomauttelenkin. Aikaa liikkumiseen kyllä olisi, minä voin ottaa lapset omiin harrastuksiini siksi aikaa, ei ole ongelma. 

Jossain toisessa ketjussa oli ongelma, miten jaksaa lasten kanssa arki. En ole kokenut ongelmaksi, kuljetan mukana vaan.

Vierailija
66/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:13"]Ikävä juttu, mutta kyllä ne lapset sisälläkin nukkuvat, kun siihen oppivat.
On jotenkin yliarvostettua suomessa tuo vauvojen nukuttaminen ulkona. Eihän me nukuteta leikki-ikäisiä ja siitä vanhempiakaan ulkona, emmekä itse nuku ulkona, joten miksi juuri vauvana pitää nukkua pihalla?.
Tämä siis ihan yleiseksi kysymykseksi.

Jos tupakoivia naapureita on vain yksi/yhden asunnon savut tulevat parvekkeelle, niin kyllähän sitä voi käydä keskustelemassa ihan ystävällisesti naapurin kanssa ja selittää, että haluaisit välillä nukuttaa vauvaa pihalla. Kun minä olin tupakoitsija, niin olisin mielelläni sopinut naapurin kanssa kyllä ajat, kun vauva nukkuu/sopinut jonkun "merkin" kun vauva on parvekkeella nukkumassa, jolloin en itse olisi sitten mennyt tupakoimaan parvekkeelle.
Nykyään vain tuntuu, että ihmiset eivät enää osaa keskustella toistensa kanssa. Pihistään ja puhistaan kiukkuisena ja katkeroidutaan, mutta ei yritetä asiaa mitenkään ratkaista.

Toki naapuri voi olla jokin tympeä, jota asia ei kiinnosta, mutta sitäkään ei tiedä ennenkuin kysäisee. Mitäänhän siinä ei ainakaan häviä.
[/quote]

Neljältä parvekkeelta tulee meille savut. Olisikin kyse vain yhdestä ihmisestä. Enkä pihise kiukkuisena, kunhan toin asian esille siinä toivossa, että meillä on kohtalotovereita.
Ap

Vierailija
67/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:20"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:09"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:00"]

Hyvä vaan, että äiditkin liikkuu. Mene vaan ulos kävelemään siksi aikaa, kun vauvasi nukkuu, häviää ne ylimääräiset kilotkin.

Ps. En muuten tupakoi

[/quote]

Mitkä ylimääräiset kilot? 174/56? Ja mulle riittää toi sali 2xvko, ratsastus 2x vko ja juoksu 2x vko... vaunujen kanssa tarpominen ilman päämäärää tuntuu typerältä.. lisäksi olisi kiva keretä hoitaa kotityöt kun vauva nukkuu että hänen hereilläoloajan voisi keskittyä häneen. T. nro 4 

[/quote]

No sinä ehkä olet poikkeus äiteihin, mutta suurella prosentilla he ovat liian lihavia. Ja juuri johtuen siitä, etteivät jaksa mitään tehdä, esim liikkua lastensa kanssa.

Minä ainakin otan lapset mukaan harrastuksiin, liikkumisiin jne ja olen mies, en lihava. Vaimo sen sijaan on kerännyt kiloja, joista aina välillä huomauttelenkin. Aikaa liikkumiseen kyllä olisi, minä voin ottaa lapset omiin harrastuksiini siksi aikaa, ei ole ongelma. 

Jossain toisessa ketjussa oli ongelma, miten jaksaa lasten kanssa arki. En ole kokenut ongelmaksi, kuljetan mukana vaan.

[/quote]

OT, teidän kannattaisi alkaa harrastaa eukonkantoa. Siitä saa nimittäin eukon painon verran kaljaa. Olisitte erittäin sopiva pari koska sinä olet tottunut raahaamaan penskoja mukana joka paikassa ja eukkosi on painava. 

Vierailija
68/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:13"]

Ikävä juttu, mutta kyllä ne lapset sisälläkin nukkuvat, kun siihen oppivat.
On jotenkin yliarvostettua suomessa tuo vauvojen nukuttaminen ulkona. Eihän me nukuteta leikki-ikäisiä ja siitä vanhempiakaan ulkona, emmekä itse nuku ulkona, joten miksi juuri vauvana pitää nukkua pihalla?.
Tämä siis ihan yleiseksi kysymykseksi.

Jos tupakoivia naapureita on vain yksi/yhden asunnon savut tulevat parvekkeelle, niin kyllähän sitä voi käydä keskustelemassa ihan ystävällisesti naapurin kanssa ja selittää, että haluaisit välillä nukuttaa vauvaa pihalla. Kun minä olin tupakoitsija, niin olisin mielelläni sopinut naapurin kanssa kyllä ajat, kun vauva nukkuu/sopinut jonkun "merkin" kun vauva on parvekkeella nukkumassa, jolloin en itse olisi sitten mennyt tupakoimaan parvekkeelle.
Nykyään vain tuntuu, että ihmiset eivät enää osaa keskustella toistensa kanssa. Pihistään ja puhistaan kiukkuisena ja katkeroidutaan, mutta ei yritetä asiaa mitenkään ratkaista.

Toki naapuri voi olla jokin tympeä, jota asia ei kiinnosta, mutta sitäkään ei tiedä ennenkuin kysäisee. Mitäänhän siinä ei ainakaan häviä.

[/quote]

Täysin samaa mieltä. Asiasta voisi varmaan sopia, jos osaat olla ap sovitteleva, etkä syyllistä naapuria.

Vierailija
69/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkö on koko rivari savuton, mutta yhden asukkaan miesystävä (joka ei asu täällä mutta käy lähes päivittäin kylässä aamusta iltaan) käryyttää jatkuvasti terassilla. Ei voi jättää vauvaa ulos nukkumaan vaan pitää päivystää pihalla että milloin se ukko tulee taas tupakalle (ja hölöttämään TODELLA kovalla äänellä) terassille. Sitten vauva vauhdilla sisälle ja yleensä unet loppuu siihen ellei lähde lenkille :/

Vierailija
70/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:00"]Hyvä vaan, että äiditkin liikkuu. Mene vaan ulos kävelemään siksi aikaa, kun vauvasi nukkuu, häviää ne ylimääräiset kilotkin. Ps. En muuten tupakoi [/quote] Pidän ulkona liikkumisesta eikä liikakiloja ole, mutta joskus väsyttää ja kotityöt olisi kiva hoitaa pois alta vauvan nukkuessa. Voihan häntä nukuttaa sitten sisällä, mutta ulkoilmassa olisi aina parempi. Asumme vieläpä alueella jossa puhdasta ulkoilmaa olisi tarjolla, parvekettamme lukuunottamatta.

[/quote]

Miksi ulkona olisi aina parempi?. Mitä me saamme siitä, että nukumme elämämme ensimmäisen vuoden silloin tällöin pihalla?. Mikä on se suuri hyöty siitä?. Jos kuitenkin nukumme sisällä valtaosan elämästä, niin miksi sisällä ei voi nukkua ihan sitten alusta asti. Kyllähän vauvaa voi käyttää pihalla, jotta saa raitista ilmaa, ilman sitä pihalla varsinaisesti nukkumista.
Ainakin meillä kaikki lapset on nukkuneet sisällä ihan hyvin. Olen myös tehnyt kotihommia vauvojen nukkuessa päikkäreitä. Kun lapsi tottuu nukkumaan päivällä normaalissa elämän äänissä, eikä kaikkia hyssytellä hiljaiseksi, niin kyllä vauva nukkuu vaikka samalla toisessa huoneessa imuri laulaisi. 
Samoiten harvoin on ollut ongelmia vauvan vaunuista sänkyyn nostamisessa, kun on sinne nukahtanut. Vaikka on hyvin eriunisia lapsia meilläkin perheessä. Koskaan en kokenut ongelmaksi sitä, että lapseni ei nukkuneet pihalla, muutakuin lenkkeilyajan ja mummolassa satunnaisesti.
Onko kyseessä kuitenkin viitsimättömyys, vauvan kanssa ei viitsitä olla pihalla/lenkkeillä, joten raitis ilma hoidetaan pihalla nukkumalla?.

Vierailija
71/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:57"]Mitä ihmettä? Miksi puet lapsen ulkovaatteisiin ja nukutat sisällä pinnasängyssä? [/quote] No kun ap avaa ikkunan siitä huoneesta, että vaavi voisi nukkua "ulkoilmassa" kun ei itse aina ehdi/jaksa lähteä ulos kävelemään. Ilman ulkovaatteita vauva paleltuisi kun ikkuna on auki eikä vielä ole kesä. Parvekkeella ei voi nukuttaa. Lue aloitus tarkemmin. [/quote] Luin kyllä aloituksen ja yhtä älytöntä on pitää ikkunaa auki, mikäli lämmitetään. Eli mikä siinä "ulkona" nukuttamisessa on niin tärkeää, että pitää pukea lapsi ulkovaatteisiin, nukuttaa makuuhuoneessa pinnasängyssä ja pitää ikkunaa auki?

[/quote]

Vauva usein nukkuu pitempään ja paremmin viileässä. Se on suomalainen perinne, josta ei ainakaan ole mitään haittaa. Sen sijaan tupakointi on erittäin haitallinen perinne. Eihän roskiakaan saa polttaa parvekkeella, siitä tulisi hirveä haju. Mutta kessutella saa, koska se oli 50-luvulla cool.

[/quote] Onko suomalaisilla lapsilla sitten joku geenivirhe etta eivat nuku yhta hyvin omassa sangyssaan niinkuin maailman kaikki muut lapset? Pakkasessa nukuttaminen olisi lastensuojeluasia muualla maailmassa.

Vierailija
72/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:14"]

[/quote]

[/quote]

No eihän lapsesi ulkona nuku, mikäli todellisuudessa on ulkovaatteet päällä sängyissään... "Viileys" myös kyseenalaista, kun ainoastaan kasvot ovat ulkovaatteisiin puettuna viileässä. Enkä todella usko, että lämmitetty huoneilma muuttuisi päiväunien ajaksi ulkoilman viileäksi.

Jospa harjoittelette nukkumaan ihan sisävaatteissa sisätiloissa. Toki nyt alkaa olla ulkona lämmintä, mutta käsittämätöntä energiantuhlausta olisi pitää ikkunoita talvella auki lähinnä hassuttelua vuoksi,

Vierailija
73/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vauva ehtii saada ulkoilmaa.. Nukuta sisällä jos et halua tai jaksa lähteä lenkille. Eikä se vauva välttis kyllä herää vaikka imuroistikin

Vierailija
74/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:57"]Mitä ihmettä? Miksi puet lapsen ulkovaatteisiin ja nukutat sisällä pinnasängyssä?
[/quote]

No kun ap avaa ikkunan siitä huoneesta, että vaavi voisi nukkua "ulkoilmassa" kun ei itse aina ehdi/jaksa lähteä ulos kävelemään. Ilman ulkovaatteita vauva paleltuisi kun ikkuna on auki eikä vielä ole kesä. Parvekkeella ei voi nukuttaa. Lue aloitus tarkemmin.
[/quote]

Luin kyllä aloituksen ja yhtä älytöntä on pitää ikkunaa auki, mikäli lämmitetään. Eli mikä siinä "ulkona" nukuttamisessa on niin tärkeää, että pitää pukea lapsi ulkovaatteisiin, nukuttaa makuuhuoneessa pinnasängyssä ja pitää ikkunaa auki?
[/quote]

Kyse on siitä, että vauvan ei tarvitse hengittää sisäilmaa 24/7. Sisäilma sisältää paljon suoranaista paskaa, olkoon kuinka laadukasta tahansa. Jos on mahdollista nukuttaa vauvaa raikkaassa ilmassa, niin miksi ei? Vauvat myös nukkuvat ulkona paremmin. Lämmityksen voi kytkeä huoneesta pois päältä jos täytyy nukuttaa sisällä ikkuna auki tuollaisten naapureiden takia eikä jaksa joka päivä tarpoa edestakaisin vaunujen kanssa tuntitolkulla.

Vierailija
75/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:57"]Mitä ihmettä? Miksi puet lapsen ulkovaatteisiin ja nukutat sisällä pinnasängyssä?
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyse on siitä, että vauvan ei tarvitse hengittää sisäilmaa 24/7. Sisäilma sisältää paljon suoranaista paskaa, olkoon kuinka laadukasta tahansa. Jos on mahdollista nukuttaa vauvaa raikkaassa ilmassa, niin miksi ei? Vauvat myös nukkuvat ulkona paremmin. Lämmityksen voi kytkeä huoneesta pois päältä jos täytyy nukuttaa sisällä ikkuna auki tuollaisten naapureiden takia eikä jaksa joka päivä tarpoa edestakaisin vaunujen kanssa tuntitolkulla.
[/quote]

Miksi teillä on p*skaa sisäilmassa? Miksi sinun on hyvä olla sisäilmassa sen 24/7, mutta pikkulapsen ei?

Vierailija
76/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:58"]

Tuollaisille asioille ei oikein kerrostalossa asuessa voi mitään

[/quote]

Itse asiassa voi, jos taloyhtiö asettaa jonkinlaisen tupakointirajoituksen ja rajoittaisi tupakoinnin vain yhdelle ja tietylle tupakointipaikalle, joka ei ole talon välittömässä läheisyydessä.

Vierailija
77/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapuri tuli ystävällisesti sanomaan, että nukuttavat vauvaa siihen ja siihen aikaa partsilla ja eivät halua altistaa savulle pikkuista. Meille oli todella ookoo ja emme käyneet tupakilla silloin. Emmekä provosoituneet. Enhän omaa lastanikaan nukuttaisi savussa. Nämä on järjestelykysymyksiä. Kunhan asia linjalla syyttämättä pysytään, niin ratkaisu löytyy. Tuskin kukaan haluaa pahaa vauvalle ja jokainen voi käydä vaikka pihalla jos ei pärjää paria tuntiä päivässä polttamatta.

Vierailija
78/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ihan vinkkinä, että jos pieni vauva, niin kantoliinaan tai reppuun ja kotityöt menee siinä samalla, kun vauva uinuu rintaa vasten. Samalla hyvää hyötyliikuntaa lisäpainon kanssa.

Kyllähän nämä tälläiset ongelmat on vähän sellaisia joihin ratkaisuja löytyisi, mutta ne harvemmin sitten kuitenkaan kelpaavat.

Tämäkin ketju vaikuttaa vähän sellaiselta "haukutaan taas tupakoitsijoita yhdessä-jooko" ketjulta, jossa ei mitään järkevää keskustelua/ratkaisua haetakkaan..

Vierailija
79/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tupakointi kielletty yleisissä tiloissa, joiksi meillä luetaan myös tuuletusparveke. Silti tuuletusparvekkeella käy röökillä 36-vuotias naapurini 21-vuotiaan tyttärensä kanssa. Ikäero ehkä kertoo jotain henkilöiden muustakin elämäntavasta ja -kokemuksesta.

Hallituksen pj ehdotti, että kun noita ei kerran saa sieltä partsilta pois, niin yritetään me muut vallata partsi itsellemme täyttämällä se joka päivä tuuletettavin petivaattein ym. ja meitä kehotettiin nukuttamaan vauvaa siellä.

Tulos: vaunuihin oli tumpattu kaksi tupakkaa. Siis vaunujen sisäpuolelle. Vauvan jalkojen viereen.

Vierailija
80/98 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ennen sama ongelma kerrostalossa: 4 naapurissa poltettiin. Opiskelijatalo vieläpä, joten porukkaa oli kotona pitkin päivää, eikä vauva koskaan voinut nukkua parvekkeella, eikä parvekkeen ovea koskaan voinut pitää auki. 

Rivitalossakin molemmat naapurit polttivat.

Nyt omakotitalossa yhdet naapurit polttaa, mutta pihat ovat niin isot, ettei se haittaa. Vihdoinkin saa raikasta ilmaa!