Te joilla on yli 20 vaihdetta pyörässä
Onko ne kaikki oikeasti tarpeellisia? Teen n. 20 km pyörälenkkejä ja minulla on kolmivaihteinen pyörä. Olen katsellut pyöriä joissa on enemmän ja olisi muutenkin enemmän tarkoitettu kuntoiluun mutta mietityttää että onko järkevämpää ostaa esim. 7-vaihteinen?
Kommentit (21)
Johan tuollaisessa määrässä vaihteita menee sekaisin ja saattaa sattua vahinkoja :(
Onko vaihdepyörissä ylipäätään mitään järkeä näillä leveysasteilla? Eritoten tuo kysymys on relevantti pohjoisessa, jossa kylmyys talviaikaan jumittaa helpostikin nuo vaihteet, jollei pyörää säilytetä sisätiloissa.
Mä tykkään. Vanha Tunturi ja vaihteet alkaneet hieman reistailemaan ja se harmittaa. Pitää viedä huoltoon, että saa taas täyden nautinnon fillaroinnista.
Mulla on 21 ja on niitä liikaa. Aikalailla niillä isoimmilla menen koko ajan.
Ei ole tarkoitus, että ne kaikki kelataan läpi. Pieni eturatas ja iso takaratas mahdollistaa erittäin kevyen polkemisen esim. maastossa.
ps. ketjuvaihteinen on kevyempi polkea kuin napavaihteinen 3 tai 7 vaihteinen ns. planeettavaihteisto. Johtuen rakenteesta. Siksi kilpapyörät ovat aina ketjuvaihteisia. Ne toki vaativat huoltoa enemmän.
Mäkin ajelen työmatkat pyörällä, n.7 km suunta. Pyörässä on kolme vaihdetta joista yksi toimii, kolmonen. Ei kai sitä enempää tarvitse :) Koskaan ei tarvitse nousta taluttamaan tai edes seistä polkimilla.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:51"]
[/quote]ai ylämäet isoimmilla?
Kyllä ainakin itse käytän vaihteita paljon. Jatkuvasti niitä vaihtelen maaston/tieprofiilin mukaan jotta pystyn polkemaan samaa tahtia tasaisesti.
7-vaihdetta on ihan sopiva määrä. En omassa pyörässäni koskaan vaihda keskivaihtajalla.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:51"]
[/quote]
Tuosta tuli mieleen. Muutama vuosi sitten joku tyyppi juuri kevään kynnyksellä puhui TV:ssä pyöräilystä. Ja siinä hän sanoi että varsinkin naisilla on sellainen perisynti että he ajavat liian suurilla vaihteilla. Eli hänen analyysinsä oli että naiset haluavat jotenkin polkea ylvään rauhallisesti ja nopeatahtinen polkeminen on heistä jollakin lailla rehkimistä. Tästä seuraa että he vaihtavat liian suurille vaihteille jolloin polkimet kyllä pyörivät hitaasti mutta eukko vaappuu edestakaisin pyörän selässä kun pitää käyttää omaa elopainoa avuksi joka polkaisulla jotta polkimet pyörisivät ympäri.
Sen takia sukkismiehet pyöräilee cityssä täyttä kaasua vittuuntuneina, kun vaihteiden vaihtaminen on isoilla ketjuvaihteilla niin hankalaa. Pitäs kieltää kokl härvelit muualla, kuin maantiepyöräilyssä.
Pyörässä on muitakin ominaisuuksia kuin se vaihteiden määrä ja kannattaa esim arvioida millaiseen ajoon/alustalle.
Minulla on nyt 20-vaihteinen. Testailin samasta pyörästä myös 9-vaihteista versiota. 9-vaihteisen raskain vaihde oli mielestäni liian "kevyt". Kannatta katsoa, että se vaihtaja on laadukas. Jos vaihtaja on huono, niin niitä joutuu säätää koko ajan tai ajaminen on epämiellyttävää. (Toki vaihteet saattaa jäätyä talvella, mutta vaihteiden lukumäärällä ei ole paljon asian kanssa tekemistä, koska se on se vaijeri joka jäätyy... Pyöräni vaihteet eivät ole jäätyneet, mutta miehelle kävi näin. )
Pyöriä kannatta käydä koeajamassa. Mä kävin koeajamassa 15 eri pyörää saman päivän aikana :D
Itselläni 21 vaihdetta ja on tarpeen, polvessa nivelrikko, pyöräily parasta liikuntaa kesällä (talvella hiihto ei rasita polvea). Ylämäet menen pienimmillä vaihteilla ja fillarissani pienimmillä vaihteilla tosi tiheä välitys. Ylämäessä ei tarvi voimaa kun nakutan menemään tiuhaan polkien. Alamäet ja myötätuulella tasaisella isot vaihteet käytössä. Eli minulle tuo vaihteiden runsaus takaa sen ettei rikkinäinen polvi liiaksi rasitu
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:16"]
Pyörässä on muitakin ominaisuuksia kuin se vaihteiden määrä ja kannattaa esim arvioida millaiseen ajoon/alustalle.
Minulla on nyt 20-vaihteinen. Testailin samasta pyörästä myös 9-vaihteista versiota. 9-vaihteisen raskain vaihde oli mielestäni liian "kevyt". Kannatta katsoa, että se vaihtaja on laadukas. Jos vaihtaja on huono, niin niitä joutuu säätää koko ajan tai ajaminen on epämiellyttävää. (Toki vaihteet saattaa jäätyä talvella, mutta vaihteiden lukumäärällä ei ole paljon asian kanssa tekemistä, koska se on se vaijeri joka jäätyy... Pyöräni vaihteet eivät ole jäätyneet, mutta miehelle kävi näin. )
Pyöriä kannatta käydä koeajamassa. Mä kävin koeajamassa 15 eri pyörää saman päivän aikana :D
[/quote] siis 2 ratasta edessä ja 10 takana?
Minulla on 21 vaihdetta, eikä ne toimi juuri koskaan kaikki. Seuraavan pyörän ostan 7-vaihteisena. Tykkään kyllä siitä, että löytyy tarpeeksi iso vaihde tasaisella polkiessa.
Ajan asfaltilla/soratiellä. Normaalia maastonvaihtelua reiteillä, ei mitään kovin jyrkkiä mäkiä mutta riittävän. Tasaisella suoralla vaihteet loppuu kesken ja tuntuu että "sutii tyhjää" vauhdissa, kaipailisin siksi enemmän vaihteita. Toisaalta jos seitsemän voi olla liian vähän niin ehkä se 21 vaihdetta on parempi, onpahan valinnanvaraa. T: aloittaja
21 itsellä ja kyllä niitä tulee ihan laidasta laitaan käytettyä. Onhan siellä jotain turhempiakin välissä esim 15-18.
Mulla on 24 vaihdetta. Ihan ehdottomat ovat, kun on pitkiä mäkiä matkalla. Vähämäkisessä riittää yleensä keskimmäiset kahdeksan. Pitkässä alamäessä lykkään toisella vaihtajalla maksimivaihteet (pääsee lujempaa) ja jyrkimmissä ylämäissä lykkään minimivaihteet päälle. En voisi kuvitella sotkevani jollain pilipali-vaihteistolla, kun parempiakin on olemassa. Ja lisäksi tykkään, kun polkimet eivät taaksepäin kelatessa jarruta. Saa näppärämmin laitettua ne parempaan asentoon pysähtyessä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:51"]
[/quote]ai ylämäet isoimmilla?
[/quote]
Kyllä. Ne ns kertojat aina kolmosella eli isoimmalla, pieniä vaihtelen nelosen ja seiskan välillä. Niin isoja mäkiä ei mun reittien varrella ole että pienempiä tarviis käyttää.
minä ajelen joskus harmaassa trikoo housussa ja punaisessakin takissa; ei tarvita kaikkia ellei nyt ihan jokapaikasta pidä päästä. joskus jopa pärjää keskiön kolomella.