Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteiskunnan pitäisi ohjata vahvasti siihen, että molemmat vanhemmat ovat perhevapaalla yhtä paljon lasten kanssa kotona

Vierailija
13.01.2022 |

Vaalikonekysymys--IL
Kuinka joku voi olla samaa mieltä?
Että valtio ohjaa kansalaisia vielä enemmän?
Sehän on sairasta.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas on uuden lain sisältö niin hämmentävän huonosti tiedossa, että mietin jopa, ovatko lastensuojelun mustamaalaajat itärajan takaa taas asialla eripuraa luomassa.

Luonnollisesti jokainen, jota asia oikeasti koskettaa, tietäisi uudistuksen sisällön, ja että oikeasti se lisää perheiden valinnanvaraa.

https://elamassa.fi/koti-ja-perhe/perhevapaat-jaetaan-tasan-vanhempien-…

Vierailija
82/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tähänhän uusi malli tähtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä 6+6 malli ei oikein istu imetyksen kanssa yhteen. Oma lapseni ei huolinut 2kk iästä eteenpäin tuttipulloa, eikä juonut pumpattua rintamaitoa edes nokkamukista myöhemmin. Vain rinta kelpasi. 6kk iässä ruokinta oli hyvin imetyspohjainen, muutamia lusikallisia meni kiinteitä. En ymmärrä miten olisin voinut olla 8h+työmatkat erossa vauvasta tässä kohtaa. Vasta 8-9kk kiinteitä + vettä upposi sen verran, että pystyin olemaan huoletta erossa 6-8h.

Ja miten tilanne olisi ollut huonompi imetyksen kannalta, jos olisit saanut vanhempainrahaa pitempään?

Vierailija
84/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen perheen pitää saada itse päättää, millä tavalla jakavat tämän.

Perhe saa päättää asiasta ihan juuri niin kuin haluaa niin nyt kuin jatkossakin. 

Se mikä on eri asia on se että mistä maksetaan ja mistä ylipäätään pitää maksaa verovaroista rahaa perheille. 

Siellä kotona saa olla lapsenvahtina vaikka lapsen aikuisuuteen asti, kunhan ei vain käsi ojossa odota muiden sitä maksavan verovaroillaan.

Vierailija
85/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-4-9-2022-jalkeen tässäpä teille linkki. Ja huomatkaa, että päivät ovat _arkipäiviä_, sunnuntaita ja pyhiä ei lasketa. Halutessaan nuo voi siis jakaa niin, että äiti on sen n. 9kk kotona niinkuin nytkin, ja isä sen jälkeen nelisen kuukautta. Tai sitten vuoronvaihto siinä 6kk kohdalla, tai jo 3-4kk kohdalla, tai jossain 4-9kk välillä. Ei siis missään tilanteessa tarvitse laittaa lasta hoitoon 6kk ikäisenä.

Vierailija
86/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä 6+6 malli ei oikein istu imetyksen kanssa yhteen. Oma lapseni ei huolinut 2kk iästä eteenpäin tuttipulloa, eikä juonut pumpattua rintamaitoa edes nokkamukista myöhemmin. Vain rinta kelpasi. 6kk iässä ruokinta oli hyvin imetyspohjainen, muutamia lusikallisia meni kiinteitä. En ymmärrä miten olisin voinut olla 8h+työmatkat erossa vauvasta tässä kohtaa. Vasta 8-9kk kiinteitä + vettä upposi sen verran, että pystyin olemaan huoletta erossa 6-8h.

Uusi mallihan on suurin piirtein 4+4+4. Minä tosin olisin ihan hyvin voinut olla poissa sen työpäivän ajan vauvan luota jo 6kk ikäisen kanssa, vaikka imetinkin paljon ja lopetin vasta kun lapsi oli yli vuoden. Lapsi olisi saanut pumpattua maitoa pullosta, pillipullosta tai hörppyyttämällä, en usko että se lopulta olisi ollut este. Isompi ongelma oli, että vauva herätti tunnin välein, joten en tiedä mitä työssäkäynnistä olisi tullut. Toisaalta silloin isän olisi varmaan ollut pakko osallistua myös yöheräilyihin, nyt se ei vaan herännyt niinä muutamana yönä kun kokeiltiin.

Vierailija
87/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä mallissa isän on mahdollista luovuttaa omista vaoaistaan jopa 63 päivää äidille, jolloin äidin vanhempainvapaa on ihan yhtä pitkä kuin nykyisinkin. Sen jälkeen äiti voi jäädä vielä kotiin hoitovapaalle vaikka kotihoidontuella. Vaikka isä luovuttaisi kaikki vapaat äidille mitä pystyy, jää hänelle silti enemmän vapaita kuin nykyisessä, ja niitä on sallitumpaa pitää useissa lyhyissä pätkissä lapsen 2v ikään asti.

Ymmärrän siis huolesi imetyksestä, mutta se ei ole uhattuna tässä mallissa. Mulla esikoisen kanssa oli sama, että kyllä sinne noin 11kk paikkeille asti tissi oli pääasiallinen ravinnonlähde hänelle, tuttipullo ei juuri huolinut. Ja kiinteät kun nykysuosituksella aloitetaan vasta 6kk iässä pienillä maisteluilla, noin teelusikallusenkärjellinen per päivä, niin eipä siinä äiti mihinkään töihin voi mennä kun vauva on 6kk :D

Meille syntyy toinen lapsi juuri, kun tuo uudistus on tullut voimaan. Seuraavaa muksua aion imettää myös vähintään sen vuoden verran, tätä esikoista imetän yhä 1,5v ikäisenä, mutta enää vain 2x per päivä. Olen kotona lapsen kanssa, mutta teen satunnaisia freelancerhommia esim lapsen päiväuniaikaan. Ensimmäisen vuoden ajan vauva söi vielä öisin noin 2h välein, ja muutenkin minä hoidin nuo yöheräämiset, eli töiden teko ei käynyt mielessä silloin sillä uni velalla :D

Lisäksi moni muukin tekee lapset nykyään näin pienillä iköeroilla, eli tällöin äiti jokatapauksessa on kotona, isä kun ei voi imettää...

Pointti on, että tää tuleva malli ottaa huom mioon imetyksen kyllä. Mutta ottaa huomioon myös muunlaiset perheet ja tilanteet.

Vierailija
88/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetys seis, nyt pitää olla tasa-arvoa!

Suomalainen täysimetys kestää keskimäärin 7 viikkoa.

Meillä kaikki imivät 12kk asti. Pitemmästäkin imetyksestä on hyviä vaikutuksia lapselle.

Niin teillä ja se ei ole se pyhä totuus tässä asiassa. THL:n raportin mukaan 40% äideistä täysimettää. Ja tuskin sinunkaan kohdalla se imetys oli este töihin paluulle koko tuota vuotta.

Vierailija
89/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mietittiin, että minä äiti pidän minimivapaat ja olen opiskelijan statuksella lapsen ensivuodet, mies pitää täydet vapaat, saa Kelan korvauksen ja lisäksi voi pyörittää samaan aikaan yritystoimintaa siten, että ei nosta euroakaan palkkaa. Koko perhe voittaa, koska olen käytännössä miehen etuuksilla kotona ja Kelan suuntaan näyttää siltä, että mies ei ole töissä, koska tilalle on palkattu sijainen.

Vierailija
90/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen perheen pitää saada itse päättää, millä tavalla jakavat tämän.

Perhe saa päättää asiasta ihan juuri niin kuin haluaa niin nyt kuin jatkossakin. 

Se mikä on eri asia on se että mistä maksetaan ja mistä ylipäätään pitää maksaa verovaroista rahaa perheille. 

Siellä kotona saa olla lapsenvahtina vaikka lapsen aikuisuuteen asti, kunhan ei vain käsi ojossa odota muiden sitä maksavan verovaroillaan.

Ai, lapsiperheetkö ei maksa veroja? Kyllä maksaa ja monet erittäin paljonkin. Ne uppoaakin juubelisti teidän VELA-vihervassujen psykiatrisiin hoitoihin.

Vierailija
91/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. Saksassa tämä on hyvin yksinkertaista; perheverotus ja hurjan isot lapsilisät. Perheet saa aidosti valita mitä tekevät.

Vierailija
92/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mietittiin, että minä äiti pidän minimivapaat ja olen opiskelijan statuksella lapsen ensivuodet, mies pitää täydet vapaat, saa Kelan korvauksen ja lisäksi voi pyörittää samaan aikaan yritystoimintaa siten, että ei nosta euroakaan palkkaa. Koko perhe voittaa, koska olen käytännössä miehen etuuksilla kotona ja Kelan suuntaan näyttää siltä, että mies ei ole töissä, koska tilalle on palkattu sijainen.

Eipä muuten kuin onnea matkaan. Toivottavasti missään vaiheessa ei tule riitoja ajasta tai rahasta.

Vierailija
93/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. Saksassa tämä on hyvin yksinkertaista; perheverotus ja hurjan isot lapsilisät. Perheet saa aidosti valita mitä tekevät.

Saksassa harvempi kuin joka kymmenes alle kolmivuotiaan äiti työskentelee täysipäiväisesti, eikä päivähoitojärjestelmäkään ole sellaiseen rakennettu. Ei kuulosta minusta aidolta valinnanvapaudelta.

Vierailija
94/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa harvempi kuin joka kymmenes alle kolmivuotiaan äiti työskentelee täysipäiväisesti, eikä päivähoitojärjestelmäkään ole sellaiseen rakennettu. Ei kuulosta minusta aidolta valinnanvapaudelta.

Niiden ei tarvitse työskennellä täysipäiväisesti juuri verotuksen ja isojen lapsilisien takia. Tekevät ns. minijobeja lähinnä omaksi huvikseen ja niitä löytyy alalta kuin alalta. Kaupunkien päivähoitopaikat ovat halpoja ja ainakin pari vuotta ennen koulun alkua lapsella on oikeus sellainen saada.

Mikä tässä ei kuulosta valinnan vapaudelta?

Vierailija
95/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden ei tarvitse työskennellä täysipäiväisesti juuri verotuksen ja isojen lapsilisien takia. Tekevät ns. minijobeja lähinnä omaksi huvikseen ja niitä löytyy alalta kuin alalta. Kaupunkien päivähoitopaikat ovat halpoja ja ainakin pari vuotta ennen koulun alkua lapsella on oikeus sellainen saada.

Minä äitinä kyllä haluaisin sen vaihtoehdon, että voin halutessani tehdä töitä ihan oikeasti enkä omaksi huviksi.

Vierailija
96/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä äitinä kyllä haluaisin sen vaihtoehdon, että voin halutessani tehdä töitä ihan oikeasti enkä omaksi huviksi.

Mikä Saksan mallissa sen estää? Päivähoitopaikkoja kyllä saa, mutta ei niitä välittömästi ehkä saa kun huvittaa. Itse olen asunut yli 10 vuotta tuolla ja en kyllä kokenut, että äidit olisivat olleet jotenkin tyytymättömiä. Päinvastoin. Tunsin monia pitkälle koulutettuja naisia lastemme kaverien kautta; heillekään ei tuntunut olevan ongelma vuodet pois työelämästä.

Heillä ei vaan ole mikään kiire töihin ja tuo systeemi mahdollistaa oikeasti valinnan. Toki koulusysteemi on taas siellä hankala varsinkin ulkomaalaisille; se ehkä vie myös aikaa.

Suomessa on vaan totuttu tällaiseen systeemiin, mutta ei se mahdollista (taloudellisesti) niin suurta vapautta.

Vierailija
97/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä Saksan mallissa sen estää? Päivähoitopaikkoja kyllä saa, mutta ei niitä välittömästi ehkä saa kun huvittaa. Itse olen asunut yli 10 vuotta tuolla ja en kyllä kokenut, että äidit olisivat olleet jotenkin tyytymättömiä. Päinvastoin. Tunsin monia pitkälle koulutettuja naisia lastemme kaverien kautta; heillekään ei tuntunut olevan ongelma vuodet pois työelämästä.

Heillä ei vaan ole mikään kiire töihin ja tuo systeemi mahdollistaa oikeasti valinnan. Toki koulusysteemi on taas siellä hankala varsinkin ulkomaalaisille; se ehkä vie myös aikaa.

Suomessa on vaan totuttu tällaiseen systeemiin, mutta ei se mahdollista (taloudellisesti) niin suurta vapautta.

Edelleenkään en tajua, mitä vapautta on siinä, että korkeasti koulutetut äidit istuvat vuosikausia hiekkalaatikolla samaan aikaan kun miehensä tienaavat rahaa. Ja kaikki nyökyttelevät miten ”ei ole kiire töihin”.

Vierailija
98/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään en tajua, mitä vapautta on siinä, että korkeasti koulutetut äidit istuvat vuosikausia hiekkalaatikolla samaan aikaan kun miehensä tienaavat rahaa. Ja kaikki nyökyttelevät miten ”ei ole kiire töihin”.

Kyllä ne töihin pääsee. Mikä sen estää? Ei ainakaan raha; korkeasti koulutetulla on Saksassa myös palkka sellainen, että voivat myös palkata hoitajan kotiinsa. En ymmärrä tätä ongelmaa muuta kuin poliittisesti ideologisena, kun ihminen voi valita oikeasti laajemmin.

Vierailija
99/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa läntisiin naapurimaihin, rakenteita ja toimintatapoja voi muuttaa niin, että lapsen saaminen on tasapuolinen "taakka" molemmille vanhemmille ja heidän työnantajilleen. Kyseessä ei ole mikään pakko tai yksityiselämään puuttuminen tai valtion ohjaaminen. Järjestelmään ovat kaikki tyytyväisiä ja naisten asema on sekä työelämässä ja taloudellisesti parempi kuin Suomessa. 

Toki jotkut voivat olla tyytymättömiä naapurimaiden malliin, sillä se ei varsinaisesti edistä yhden vanhemman kotiin jäämistä vuosikausiksi. 

Vierailija
100/102 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti olen sitä mieltä että lapsesta aiheutuva 'haitta' tulee olla yhtä suuri sekä isän että äidin työnantajille. Ja molempien lompakolle. Ja ajankäytölle. Siksipä minä en lisäänny kun noin ei vielä ole. Mutta askel askeleelta.

Juuri näin. Tasapuolisuutta kehiin, muuten naisia ei haluta palkata, naisten eläkekertymä kärsii, naiset eivät pääse toteuttamaan urahaaveitaan yhtä vapaasti kuin miehet, eivätkä isät saa luotua lapsiinsa yhtä läheistä suhdetta kuin äidit.