Onko täällä muita, joilla ei ole ajokorttia?
Miksi ei ole? Ihmetelläänkö kortittomuuttanne jotenkin?
Kommentit (34)
Olen muuttanut maalta pk-seudulle. Maalla lähes kaikki ajavat kortin, koska muuten ei maalla oikein pärjää. Sen sijaan täällä pk-seudulla ei korttia välttämättä tarvitse ja usealla ei tunnu olevan sitä.
Itsekin ajoin kortin heti kun täytin 18.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:27"]Juu, 22-vuotias äiti. Ei mun kortittomuutta oikein ihmetellä. Kun asuin vielä vanhemmillani niin rahat menivät kaikkeen muuhun, ajattelin että mitäs sillä kortilla kun autoonkaan ei olisi vielä varaa. Ja edelleen rahat laitan mielelläni muuhun kuin korttiin, mies ajaa meillä autoa (ja jos ilman häntä liikun niin kävellen pääsee) vaikka välillä vihjaileekin että voisin jo hankkia kortin ettei hänen tarvitsisi aina olla ratissa.
[/quote]
Sulla on mies ja lapsi mutta asut vanhemmillasi? Ihailtavaa :)
Ja mulla on kortti ja auto ja en ilman pärjäisi. En ymmärrä niitä joilla ei ole ajokorttia. Eikö se hankaloita elämää? Onko teillä harrastuksia? En pärjäisi ilman autoa. Käyn koulua toisella paikkakunnalla, harrastan ratsastusta, ja kaverini asuvat eri puolilla kaupunikia.
Ei ole korttia. Ei ole koskaan ollut tarvetta, enkä halua käyttää tuhansia euroja rahaa mihinkään niin turhaan.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:27"]Juu, 22-vuotias äiti. Ei mun kortittomuutta oikein ihmetellä. Kun asuin vielä vanhemmillani niin rahat menivät kaikkeen muuhun, ajattelin että mitäs sillä kortilla kun autoonkaan ei olisi vielä varaa. Ja edelleen rahat laitan mielelläni muuhun kuin korttiin, mies ajaa meillä autoa (ja jos ilman häntä liikun niin kävellen pääsee) vaikka välillä vihjaileekin että voisin jo hankkia kortin ettei hänen tarvitsisi aina olla ratissa.
[/quote]
[/quote]
Asuin = imperfekti eli mennyt muoto asua-verbista.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:27"]
Juu, 22-vuotias äiti. Ei mun kortittomuutta oikein ihmetellä. Kun asuin vielä vanhemmillani niin rahat menivät kaikkeen muuhun, ajattelin että mitäs sillä kortilla kun autoonkaan ei olisi vielä varaa. Ja edelleen rahat laitan mielelläni muuhun kuin korttiin, mies ajaa meillä autoa (ja jos ilman häntä liikun niin kävellen pääsee) vaikka välillä vihjaileekin että voisin jo hankkia kortin ettei hänen tarvitsisi aina olla ratissa.
[/quote]
Tuo kortittomuus on oikeasti hirmu rasittavaa kumppanin kannalta jos ajellaan vähänkin pidempiä välimatkoja ja viimeistään sitten kun tulee lasten harrastuskuskauksia. Melkein jätin kortittoman mieheni seurustelun alkuvaiheissa mutta onneksi se sitten älysi mennä autokouluun.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:46"]Ja mulla on kortti ja auto ja en ilman pärjäisi. En ymmärrä niitä joilla ei ole ajokorttia. Eikö se hankaloita elämää? Onko teillä harrastuksia? En pärjäisi ilman autoa. Käyn koulua toisella paikkakunnalla, harrastan ratsastusta, ja kaverini asuvat eri puolilla kaupunikia.
[/quote]
Pienessä kaupungissa varmaan näin onkin mutta isoissa kaupungeissa julkisilla pääsee. Polkupyörät ja jalat myös vievät eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:27"]Juu, 22-vuotias äiti. Ei mun kortittomuutta oikein ihmetellä. Kun asuin vielä vanhemmillani niin rahat menivät kaikkeen muuhun, ajattelin että mitäs sillä kortilla kun autoonkaan ei olisi vielä varaa. Ja edelleen rahat laitan mielelläni muuhun kuin korttiin, mies ajaa meillä autoa (ja jos ilman häntä liikun niin kävellen pääsee) vaikka välillä vihjaileekin että voisin jo hankkia kortin ettei hänen tarvitsisi aina olla ratissa.
[/quote]
[/quote]
Tiedätkö mitä tarkoittaa imperfekti?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:27"]Juu, 22-vuotias äiti. Ei mun kortittomuutta oikein ihmetellä. Kun asuin vielä vanhemmillani niin rahat menivät kaikkeen muuhun, ajattelin että mitäs sillä kortilla kun autoonkaan ei olisi vielä varaa. Ja edelleen rahat laitan mielelläni muuhun kuin korttiin, mies ajaa meillä autoa (ja jos ilman häntä liikun niin kävellen pääsee) vaikka välillä vihjaileekin että voisin jo hankkia kortin ettei hänen tarvitsisi aina olla ratissa.
[/quote]
[/quote]
Asuin = imperfekti eli mennyt muoto asua-verbista.
[/quote]
Ah, gotcha ;)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:27"]Juu, 22-vuotias äiti. Ei mun kortittomuutta oikein ihmetellä. Kun asuin vielä vanhemmillani niin rahat menivät kaikkeen muuhun, ajattelin että mitäs sillä kortilla kun autoonkaan ei olisi vielä varaa. Ja edelleen rahat laitan mielelläni muuhun kuin korttiin, mies ajaa meillä autoa (ja jos ilman häntä liikun niin kävellen pääsee) vaikka välillä vihjaileekin että voisin jo hankkia kortin ettei hänen tarvitsisi aina olla ratissa.
[/quote]
[/quote]
Tiedätkö mitä tarkoittaa imperfekti?
[/quote]
Tiedätkö mitä tarkoittaa lukihäiriö?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:46"]
Ja mulla on kortti ja auto ja en ilman pärjäisi. En ymmärrä niitä joilla ei ole ajokorttia. Eikö se hankaloita elämää? Onko teillä harrastuksia? En pärjäisi ilman autoa. Käyn koulua toisella paikkakunnalla, harrastan ratsastusta, ja kaverini asuvat eri puolilla kaupunikia.
[/quote]
Ei hankaloita millään tavalla. Eihän kortista ole mitään hyötyä, jos ei omista autoa, ja auton omistaminen taas hankaloittaisi elämää todella paljon. Joutuisi maksamaan verot, bensat, vakuutukset, huollot, pysäköinnin... Aivan järkyttävä rahareikä. En ottaisi autoa riesakseni vaikka saisin ilmaiseksi.
Käytän harrastuksiini 20-30 tuntia viikossa. -6
Juu. Eo korttia ja kyllähän se vähän kyrsii, kun katsoo niiden korttien hintaa nykyään verrattuna esim. 90-luvun korttien hintoihin, jolloin täytin 18v. Valintojahan nämä...
Mulla ei ole, eikä kaupunkilaisena keskusta-asujana sitä ole koskaan tullut kaivanneeksi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:59"]Mulla ei ole, eikä kaupunkilaisena keskusta-asujana sitä ole koskaan tullut kaivanneeksi.
[/quote]
Etkä koskaan kinu keneltäkään kyytiä kun olet menossa häihin, mökille, ostamaan jotain isoa, saattamassa lasta leirille, mustikkametsään, jne
Ei ole, mitä minä sillä tekisin? Hyvin olen pärjännyt yli viisikymppiseksi. Isossa kaupungissa omaa autoa ei tarvitse. Sukulaiset vaan on ihmetelleet.
Ei ole korttia. Ei ole ollut koskaan sen vertaa rahaa että olisi saanut. Alaikäisenä en saanut töitä. Maksavia vanhempia ei ole. Täysi-ikäisenä opintolainani meni vuokran maksuun ja ruokaan. Nyt 23-vuotiaana mieheni käyttää autoa, ja minä bussia. Kun saan vakituisen työpaikan, on ajokortti ensimmäinen hankinta.
Olen reilu 50 ja pärjännyt elämäni ilman ajokorttia. Kerran saanut sakot 900 markkaa kortitta ajamisesta.
Tosin tuo tapahtui, kun kuski rupes ryyppäämään kapakassa ja ajattelin, että parempi että minä ajan, ettei hän menetä ajokorttiaan.
No poliisit pyysi ajokorttia ja rekisteriotetta ja annoin heille rekisteriotteen ja henkkarin, josta seurasi päiväsakot.
Ukaasi oli, että jos jatkan matkaani kortitta, he pysäyttävät uudelleen ja antavat uuden sakon.
Totesivat silti minun toimineen "oikein".
Ajoin kortin 24-vuotiaana, kun tarvitsi töiden takia. Sitä ennen ei ollut ajankohtainen, koska asuin kaupungissa, jossa julkiset vievät (etenkin keskusta-alueella) samaan aikaan tai nopeammin perille. Nykyisin tulee käyttöä, vaikkei omaa autoa ole ja töidenkään puolesta en enää tarvitse. Esim tänään vuokraan auton ja mennään kavereiden kanssa mökille. Kellään ei autoa ja minä ainoa kortillinen :D
Ap.:lle tiedoksi: nyky-Suomessa on paljon ihmisiä joilla ei tulojensa vähäisyyden vuoksi ole varaa ajatellakaan niin kallista asiaa,kuin edes ajokortin hankintaa ,auton hankinnasta ja sen ylläpito-ja katsastuskustannuksista ja polttoainekuluista puhumattakaan.
Ei vaikka sille kuinka käyttöä olisi .
Tajuatko? Kaikilla EI ole niin paljoa rahaa ja on ehkä ollut köyhät autoa omistamattomat vanhemmatkin. Siinä se yksinkertainen syy monella kortittomuuteen.
Aika yksinkertainen ,koko ikänsä pumpulissa elänyt elintasokakara pitää olla jos ei noin yksinkertaista asiaa tajua.
Asuminen, laskut, ruoka ja vaatteet vievät kaiken eikä mitään jää tilille eikä käteen niiden päälle ja aivan kaikilla ei riitä näihinkään.
Ajokorttikaan ei ole kaikille mikään ´pappa betalar´-itsestäänselvyys.
Toisaalta näillä ihmisillä saattaa olla vielä viiskymppisinäkin niin hyvä kunto ,että talvipakkasellakin 10 kilometrin päivittäinen pyöräily (sivulaukku tai kori täynnä ostoksia) sujuu ´ihan tuosta vaan´ ja milloin hyvänsä.
Eli jos jotain on elämässään menettänyt niin jotain on sitten sen korvaukseksi ja vastineeksi saanutkin...
Juu, 22-vuotias äiti. Ei mun kortittomuutta oikein ihmetellä. Kun asuin vielä vanhemmillani niin rahat menivät kaikkeen muuhun, ajattelin että mitäs sillä kortilla kun autoonkaan ei olisi vielä varaa. Ja edelleen rahat laitan mielelläni muuhun kuin korttiin, mies ajaa meillä autoa (ja jos ilman häntä liikun niin kävellen pääsee) vaikka välillä vihjaileekin että voisin jo hankkia kortin ettei hänen tarvitsisi aina olla ratissa.