Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin koirat kuolevat vanhuuttaan?

Vierailija
08.05.2015 |

Pettääkö yleensä sydän vai jalat, kuinka usein koira kuolee luonnollisesti kotonaan ja kuinka usein joudutaan lopettamaan?

Mietin tätä, kun minulla ei ole oikein koirakokemusta. Sain nimittäin coton de tulearin huoltajuuden sen ollessa kuusivuotias. Nyt koira on 11-vuotias, edelleen kovin pirteä. Kertaakaan ei olla eläinlääkärissä käyty muuten, kun pari kertaa hampaat putsauttamassa. 

Mitkä ovat ennusmerkkejä? Pitäisikö tässä vaiheessa tehdä yleistutkimus terveydentilan kartoittamiseksi? 

Vastailkaa kokeneet koiranomistajat. Kiitos paljon etukäteen!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta sun ei varmaan tartte sitä miettiä moneen vuoteen.

Vierailija
2/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Coton_de_tul%C3%A9ar

15-20-vuotta jos hyvin hoidetaan ja ruokitaan :3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestettä keuhkoissa, tasapainoelin pettää, sydän pettää (isot piskit).

Vierailija
4/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein pettää sydän tai maksa, joskus koira hyvin vanhana lopettaa syömisen ja kuolee sen vuoksi. Myös syövät ovat aika yleisiä. Kyllä sinä huomaat jos koirasi käytös tai terveydentila muuttuu.

Vierailija
5/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemma vanhat sekarotuiset nartut kuolivat munuaisten pettämiseen. Toisella oli kyllä oso lumppi nisässä, jota ei koskaan tutkittu tai leikattu. Mutta välitön syy oli eläinlääkärin mukaan munuaisvika.

Vierailija
6/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä tulikin jo yllä. Harvoin koirat kuolevat kivuttomasti kotonaan. Eutanasian aika alkaa olla kun koirasi ei enää selviydy normaaleista koiran toimista, eli ei pysty syömään/juomaan/pissaamaan/kakkaamaan itse tai liikkumaan vaivattomasti. Jos koiran yleisvointi alkaa heiketä, kannattaa koira käyttää eläinlääkärissä mielummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Kipulääkityksellä ym. voi ainakin parantaa vanhan koiran elämänlaatua (jos siis sellaiselle on tarvetta).

Toivottavasti teillä on vielä monta vuotta edessä. Ihanaa kuitenkin, että mietit jo noita asioita. Koiran hankintaan kun valitettavasti kuuluu myös siitä luopuminen.

Vierailija
7/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:50"]

Syitä tulikin jo yllä. Harvoin koirat kuolevat kivuttomasti kotonaan. Eutanasian aika alkaa olla kun koirasi ei enää selviydy normaaleista koiran toimista, eli ei pysty syömään/juomaan/pissaamaan/kakkaamaan itse tai liikkumaan vaivattomasti. Jos koiran yleisvointi alkaa heiketä, kannattaa koira käyttää eläinlääkärissä mielummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Kipulääkityksellä ym. voi ainakin parantaa vanhan koiran elämänlaatua (jos siis sellaiselle on tarvetta).

Toivottavasti teillä on vielä monta vuotta edessä. Ihanaa kuitenkin, että mietit jo noita asioita. Koiran hankintaan kun valitettavasti kuuluu myös siitä luopuminen.

[/quote]

Tai tietysti jos koiran elämä alkaa olla jatkuvaa kipua tai kärsimystä. Unohtui laittaa.

Vierailija
8/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä useinkaan tutkita mihin kuoli, joten ei tarkkaan tiedä. Itse en ole koskaan joutunut lopetuttamaan koiraa, aina ovat luonnollisesti kotona kuolleet, varsin rauhallisesti. 

"Mitkä ovat ennusmerkkejä? Pitäisikö tässä vaiheessa tehdä yleistutkimus terveydentilan kartoittamiseksi? "

Minusta ei hyödytä mitään. Sitten kun se vanhuus tulee, niin ei sille mitään voi. JOs koiralla on vaivaavia oireita niin sitten eläinlääkäriin, moneen on apuakin jos ei sitten parantavaa hoitoa olisikaan. Esim. nivelvaivoihin on kipulääkkeet, sydämen ongelmiin on monipuolisesti lääkkeitä jne. Erilaisia kasvaimia vanhoille koirille tulee useimmiten, mutta itse olen ainakin ottanut sen linjan etten niitä tutkituta tai leikkauta, saavat olla vaan. Esim. viime elokuussa 16-vuotiaana kuolleella koirallani oli 9-vuotiaasta asti nisäkasvaimia, mutta eivät menoa haitanneet. Sitten 13-vuoden iän jälkeen myös ns. rasvapatteja eri puolilla kroppaa.

Vierailija
9/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:51"]

Eipä niitä useinkaan tutkita mihin kuoli, joten ei tarkkaan tiedä. Itse en ole koskaan joutunut lopetuttamaan koiraa, aina ovat luonnollisesti kotona kuolleet, varsin rauhallisesti. 

"Mitkä ovat ennusmerkkejä? Pitäisikö tässä vaiheessa tehdä yleistutkimus terveydentilan kartoittamiseksi? "

Minusta ei hyödytä mitään. Sitten kun se vanhuus tulee, niin ei sille mitään voi. JOs koiralla on vaivaavia oireita niin sitten eläinlääkäriin, moneen on apuakin jos ei sitten parantavaa hoitoa olisikaan. Esim. nivelvaivoihin on kipulääkkeet, sydämen ongelmiin on monipuolisesti lääkkeitä jne. Erilaisia kasvaimia vanhoille koirille tulee useimmiten, mutta itse olen ainakin ottanut sen linjan etten niitä tutkituta tai leikkauta, saavat olla vaan. Esim. viime elokuussa 16-vuotiaana kuolleella koirallani oli 9-vuotiaasta asti nisäkasvaimia, mutta eivät menoa haitanneet. Sitten 13-vuoden iän jälkeen myös ns. rasvapatteja eri puolilla kroppaa.

[/quote]

Eläimet kärsivät syöpäkivuista aivan kuten ihmisetkin. Monet eivät vain näytä kipuaan. Minusta on julmaa antaa eläimen kärsiä loppuun asti kun vaihtoehtojakin (lääkitys, leikkaus, eutanasia) on olemassa.

Vierailija
10/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:51"]Eipä niitä useinkaan tutkita mihin kuoli, joten ei tarkkaan tiedä. Itse en ole koskaan joutunut lopetuttamaan koiraa, aina ovat luonnollisesti kotona kuolleet, varsin rauhallisesti. 

[/quote]

9 v on vielä nuori koira eikä vanhus. Agressiivinen nisäkasvain steriloimattomalla koiralla voi viedä hengen viikoissa.

Vierailija
11/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, kun ei tutkittu. Eräänä aamuna vanhus ei vaan enää herännyt. Ennen sitä ei vaikuttanut erityisen sairaalta, mutta liikkuminen oli selvästi vaivalloisempaa kuin nuorempana.

Vierailija
12/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen vajaatoiminta, nesteen kertyminen keuhkoihin, kasvaimet. Siinä varmaan tärkeimmät. Vähittäinen kunnon heikkeneminen ja läähätys oireina.

Vierailija
13/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mitään tarkistuksi, ainoastaan tarkkailee että huomaa jos koiran käytös muuttuu jotenkin tavanomaisesta.

Tutkii sitten jos huomaa jotain poikkeavaa ja samalla voi sitten tutkia vähän ylimääräistäkin ihan tarkastuksena, mutta turha viedä koiraa eläinlääkäriin kiusattavaksi ilman syytä.

Ja olen kyllä samaa mieltä muiden kanssa että se muka kauniilta kuulostava "luonnollinen kuolema kotona" ei monessakaan tapauksessa ole vanhalle koiralle kivuton, kyllä omistajalla on velvollisuus päästää koira kivuistaan vihreämmille niityille eikä väkisin roikottaa elämässä. Se on se tärkeä viimeinen palvelus ystävälle.

Vierailija
14/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kaikki koirat hyvä välillä tarkastuttaa eläinlääkärillä. Monilla koirilla tulee vanhemmiten esim. nivelrikkoa ja kipulääkitys on hyväksi. Meidän koirat piti lopettaa 15- ja 17-vuotiaina. Aika äkkiä kunto huononi  ja tiesimme, ettei leikkaukset tai muut rankat hoidot tuossa iässä enää kannata. Toisella löytyi keuhkoissa jotain tummentumaa ja vanhemmalla oli veriarvot hypänneet pilviin. Enemmän kadun turhia päiviä kotona kärsivän koiran kanssa kuin piikille viemistä, vaikka rakkaasta perheenjäsenestä onkin vaikea luopua.

Vierailija
15/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä ap:lle, tuon ikäiselle koiralle kannattaisi syöttää nivelravinnetta (glukosamiini ja kondroitiinisulfaatti). Helpottaa jäykkyyttä.

Vierailija
16/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen käyttämään vuosittain kuitenkin perustarkistuksessa ja verikokeissa. Monet vaivat näkyvät niissä paljon ennen muita oireita, ja vaivoja voi vielä hoitaa/hidastaa.

Vierailija
17/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:51"]Eipä niitä useinkaan tutkita mihin kuoli, joten ei tarkkaan tiedä. Itse en ole koskaan joutunut lopetuttamaan koiraa, aina ovat luonnollisesti kotona kuolleet, varsin rauhallisesti.  "Mitkä ovat ennusmerkkejä? Pitäisikö tässä vaiheessa tehdä yleistutkimus terveydentilan kartoittamiseksi? " Minusta ei hyödytä mitään. Sitten kun se vanhuus tulee, niin ei sille mitään voi. JOs koiralla on vaivaavia oireita niin sitten eläinlääkäriin, moneen on apuakin jos ei sitten parantavaa hoitoa olisikaan. Esim. nivelvaivoihin on kipulääkkeet, sydämen ongelmiin on monipuolisesti lääkkeitä jne. Erilaisia kasvaimia vanhoille koirille tulee useimmiten, mutta itse olen ainakin ottanut sen linjan etten niitä tutkituta tai leikkauta, saavat olla vaan. Esim. viime elokuussa 16-vuotiaana kuolleella koirallani oli 9-vuotiaasta asti nisäkasvaimia, mutta eivät menoa haitanneet. Sitten 13-vuoden iän jälkeen myös ns. rasvapatteja eri puolilla kroppaa. [/quote] 9 v on vielä nuori koira eikä vanhus. Agressiivinen nisäkasvain steriloimattomalla koiralla voi viedä hengen viikoissa.

[/quote]

No niin voi. Nämä nisäkasvaimet onkin aika monipiippuinen juttu. Nimittäin niihin ihan kaikkein aggressiivisimpiin ei yleensä enää mikään leikkaus auta, sitten kun ne huomaa. Sitten on toisaalta hyvin suuri joukko kasvaimia, jotka eivät ikinä koiran elinaikana häiritse niitä millään tavalla. Osa näistä on jopa syöviksi luokiteltavia, mutta sellaisia että kasvavat vain hitaasti ja paikallisesti lähettämättä etäpesäkkeitä. Näiden poistaminen on melko turhaa, varsinkin kun toisinaan alueen leikkaukset villitsevät kasvainten kasvamista. Ei ole epätavallista, että uutta kasvainkudosta alkaa jonkin aikaa leikkauksen jälkeen tulla leikkaushaavojen seudulle. 

On loppujen lopuksi aika kapea alue se joissa nisäkasvainten leikkaus oikeasti pelastaa koiran hengen tai erityisemmin auttaa sitä mitenkään. Siksi itse valitsen olla poistattamatta, ellei sitten kasvain vaikuta varsin nopeasti kasvavalta tai vaivaa koiraa jotenkin. Omat koirani kyllä näyttävät kipunsa, erittäinkin herkästi. Ei tarvi olla kuin joku punkki kiinni jossain niin jo ollaan vaikeita ja vikistään.

Vierailija
18/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:28"]

Ja olen kyllä samaa mieltä muiden kanssa että se muka kauniilta kuulostava "luonnollinen kuolema kotona" ei monessakaan tapauksessa ole vanhalle koiralle kivuton, kyllä omistajalla on velvollisuus päästää koira kivuistaan vihreämmille niityille eikä väkisin roikottaa elämässä. Se on se tärkeä viimeinen palvelus ystävälle.

[/quote]

Miksei tätä muuten sitten sovelleta myös ihmisiin, jos se on niin hyvä periaate. Useimmilla vanhuksilla alkaa olla kipuja ja vaivoja, piikki perseeseen vaan palveluksena? Useimmat eivät sitä kuitenkaan haluaisi silti vaikka terveys olisikin jo kohtuu huono. Elämisen halun lannistaa vasta aivan ylivoimainen kipu tai masennus tai uupumus. Näin vaikuttaa olevan myös eläimillä. Kyllä sen eläimen käytöksestä ja silmistä näkee, jos se haluaa jo päästä pois, luovuttaa. Mutta toisinaan varsin kivulloinenkin voi haluta taistella elämänsä puolesta.

Vierailija
19/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa on koira, jota rouva joutuu raahaamaan perässään kun lonkat on niin jäykät ettei enää kävele kunnolla, pököttää koivet suorana menemään vaivalloisesti. En voi ymmärtää mitä tää nainen ajattelee, koira ei haluaisi selvästikään enää lenkkeillä mutta hinha tiukalla vaan vetää koiraa perässään. Antaisin mennä, ei ole koiran elämää..

Vierailija
20/27 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma koiramme ei tahtonut päästä makuulta ylös, takajalat meni ristiin ja meinasi kaatua, ei jaksanut kuin lyhyen lenkin mutta söi kohtalaisen hyvin ja joi paljon vettä. Lopetuspiikki kuitenkin oli ajankohtainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme