Mistä tunnistaa älykkään lapsen? Ja kuinka varhain?
Kommentit (43)
Häntä piti koko ajan viiihdyttää, leikittää, kuljettaa, näyttää paikkoja jne.
Lapseni on kielellisesti ja matemaattisesti sekä sosiaalisesti lahjakas. Äo on mitattu (ei minun toimesta tai toiveesta). Ja myös se kertoi samaa.
Vierailija:
Esim. sosiaalinen älykkyys. Kuinka aikaisin lapsessa voi huomata sosiaalisen älykkyyden " oireita" ?Melkeinpä jokainen vanhempi varmaankin haluaisi ajatella, että juuri hänen lapsensa on älykäs. Minäkin olin melkein varma, että lapseni on huippulahjakas (lahjakkuus on tietty eri asia kuin älykkyys...) musiikissa, sillä hän on todella pienestä pitäen itkenyt tiettyjä lauluja kuunneltaessa/laulettaessa. Olin kuullut että monet muusikot käyttäytyivät pienenä samoin. Mutta toisaalta, nyt hän on 4-vuotias ja laulaa selkeästi nuotin vierestä. Joten enpä sitten enää tiedä siitä lahjakkuudesta... =)
Oma esikoiseni on nyt 10v. eikä edelleenkään laula kovin hienosti. Kuitenkin soittaa musiikkiopistossa klarinettia 4. vuotta ja edistyy siinä erittäin hyvin. Pääsi ensimmäisellä yrittämällä eikä ollut edes muskarivalmennettu. Itse olin asiasta hyvin hämmästynyt ja veinkin aikoinaan kokeisiin erittäin pitkän harkinnan tuloksena.
6v. veljensä taas on noita, jotka pillahtavat itkuun kuullessaan tiettyä musiikkia. Hän on jo myöskin musiikkiopiston oppilas ja todettu hyvin lahjakkaaksi.
Voi siis ilmentyä tuokin monella tapaa!
niin kyllä se varmaan lannistaa lapsen kuin lapsen. Tuntuu että ei eletä lapsen ehdoilla, vaan vaaditaan mahdottomia, ja ikätasoaan vastaamatonta käyttäytymistä, vaikka siihen ei mitään järkevää syytä. Ja jatkuvastihan täällä käydään keskusteluja että nippaamalla, mitä lieneekin, saadaan lapsi estettyä tekemästä jotakin, vaikka olisi ollut paljon parempi antaa lapsen rauhassa tutkia sitä mikä sillä hetkellä olisi kiinnostanut. Miksi tehdä lapsia, ja sitten vaatia että ovat pieniä aikuisia, miksi luullaan että lapsella on samanlainen ajatusmaailma kun aikuisella, ja samat käsitykset siitä mikä on oikein, miksi aikuinen ei voi edes yrittää katsoa asioita lapsen näkökulmasta?
..toista heistä hoidin 8 vuotta sitten, kun oli vasta 3-4 v. Huomasin silloin, että hänellä raksuttaa erilailla kuin useimmilla ikäisillään. Hän kyseli asioita, joita tuon ikäinen ei yleensä ajattele ja hoksaili asiayhteyksiä. Hän oli myös HYVIN kriittinen itseään kohtaan. Hänelle täytyi sanoa, että voi epäonnistuakin. Tämä lapsi aloitti koulun varhain ja siitäkin huolimatta on hypännyt yhden luokan yli.
Toinen lapsi (eivät sisaruksia) kiinnostui jo 1 vuotiaana kirjaimista. Kaksivuotiaana osasi ne kaikki ja yllätti vanhempansa ennen 3 synt. päivää sanomalla esim. kello alkaa k -kirjaimella. Hän oppi lukemaan 5 -vuotiaana. 6-vuotiaana aloitti koulun ja nyt 7-vuotiaana menestyy siellä todella hyvin. Tosin lukeminen ei ole hänelle mieluisinta vaan matematiikka: kertolaskut sujuvat jo. Ja hänkin on itseään kohtaan TODELLA kriittinen ja sosiaalisilta taidoiltaan " ei niin pitkällä" .
posti, saa hyviä numeroita pienellä vaivalla. Muuten musiikillinen lahjakkuus ei kyllä tarkoita että on älykäs, useimmat kai tuntee vähemmän älykkäitä muusikota:)
Minusta eivät ole tyhmiä, mutta ovatko älykkäitä, en osaa sanoa. Monissa asioissa ovat erittäin taitavia, matemaattisesti lahjakkaita, musikaalia, sosiaalisia.
Olkoot älykkäitä t. ei, ovat jo nyt tarpeeksi hyviä mulle :)
Vierailija:
Minusta eivät ole tyhmiä, mutta ovatko älykkäitä, en osaa sanoa. Monissa asioissa ovat erittäin taitavia, matemaattisesti lahjakkaita, musikaalia, sosiaalisia.Olkoot älykkäitä t. ei, ovat jo nyt tarpeeksi hyviä mulle :)
Vierailija:
Kaikki muusikot eivät välttämättä ole niin lahjakkaita musiikillisesti...
Se rauhassa pohtija on hidasälyinen ja kaikkea kokeileva on utelias ja hoksaavainen. Meillä on vilkas höseltävä 4-vuotias, joka on pöyristyttävän älykäs kun sille päälle sattuu. Laskee yhteen ja vähennyslaskuja 20 asti, opettelee kelloa, kehittelee huikeita ajatuskuvioita tulevaisuudesta jne. Isoveljensä ei ollut noin nokkela 4-vuotiaana, mutta on kyllä luokkansa parhaita nykyään.
Yhteistä molemmille on kyllä hyvä keskiittyimiskyky silloin, kun tehtävä on heistä kiinnostava. Sen huomasin lapsista jo alle vuoden vanhana.
Vierailija:
rakastaa kaiken laatuisia ongelmia, ratkaisuja on mielenkiintoista pohtia. Enemmän ajattelee , koittaa ja tekee sitten vasta, ei hösää. Ei anna periksi. Hyvä keskittymiskyky. Haastaa itse itseään. Näkyy selvästi jo 6-vuotiaasta.
Itse olen testejen mukaan keskivertoluokkaa, mutta huomaan että lapseni ajattelukyky on huomattavasti kehittyneempi kuin itselläni samassa iässä.
ajattelin, että mikäs nero se siinä onkaan kasvamassa.
Sitten kerran oli meillä leikkimässä , ehkä noin 5,5-vuotiaana,
pelasivat Nalle Puh Uno-korttipeliä, missä pitää siis vaan lyödä
pöytään samaa väriä tai numeoa kuin edellinen pelaaja. Ei siis mikään
vaikea peli, meillä kuopus alle 3-vuotiaanakin on sitä pelannut , kun
vähän neuvoo. Mutta tämä tyttöpä ei yhtään ymmärtänyt sitä peliä,
ei vaikka neuvoimme. Olin todella hämmästynyt.
Tarkoitan sellaista " pärjäämistä" , joka mitataan tulotasolla ja ammatillisella statuksella. Luokallani oli eräs tyyppi joka oli ihan oikeasti TYHMÄ ja koulumenestys oli aivan surkea, mutta nyt hän on johtavassa asemassa suuressa kansainvälisessä firmassa. Sen sijaan esim. Mensan jäsenet saattavat toimia aika tavallisissa ammateissa, taannoin oli lehdessä juttua Mensan jäsenistä, joista yksi toimi narikan hoitajana ja toinen taksikuskina.
Ei siis tarvitse olla mikään huippuälykäs, riittää kun on itseluottamusta, itsevarmuutta ja taitoa tulla erilaisten ihmisten kanssa toimeen.
Einsteinista sen verran, että eikös hän oppinut puhumaan vasta 4-vuotiaana? Joten voihan tosiaan siitä " hitaammastakin" lapsesta kehkeytyä vaikka mikä neropatti.
Olin aina luokkani priimus, lukuaineet oli mulle helppoja, samoin matikka. Opin lukemaan vasta ekan luokan keväällä, mutta kun alkuun pääsin, niin loppua ei näy...Lapsena olin rauhallinen ja jaksoin keskittyä.
laudaaturia ja oli aina luokkansa paras. Äö tutkitsto 145. Ja silti on sairaanhoitaja.
Tässä palataan alun kysymykseen mikä on älykkyyttä. Esim. Mensan käsitys älykkyydestä on vain hyvin suppea alue älykkyydestä. Menestykseen se ei välttämättä riitä tai kaikki sitä eivät edes tarvitse. Omista vanhoista koulukavereista menestyneimpiä (niin, mikä on menestystä..) ovat nimenomaan sosiaalisesti älykkäät ihmiset,jotka menestyivät koulussa keskiverrosti tai vähän alle. Tästä on tehty tutkimuksiakin. Hiljattain HS sivusi yhtä. Jutussa todettiin, että sosiaalisesti älykkäät ihmiset ylennetään työtehtävissä välkkyjä puurtajia herkemmin. Heillä on paremmat mahdollisuudet urallaan kuin pelkällä ' perinteisellä' älyllä varustetuilla ihmisillä. Jos katson ympärilleni, en voi kuin todeta että totta.
keitä jne. Kuiten aidosti sosiaalisesti lahjakas voi olla vaikkapa se empaattinen ja ihana, ehkäpä ujo vanhustenhoitaja tms. Joka ei ole ns. menestynyt.
Voi menestyä narsistin tavoin (käyttää näppärästi toisia hyväkseen) tai muita kuunnellen (jolloin ei todennäköisesti pääse kovin näkyvään asemaan). Itsekorostus ja sosiaalinen lahjakkuus eivät välttämättä osu samalle ihmiselle, mutta monella alalla itsensä korostaminen ja omien tavoitteiden esillä pitäminen lienee menestyksen avain.
Älykkyyden mittaamista varten on kehitetty Mensan testi ja jotain muitakin testejä ja menestymistä mitataan perinteisesti rahalla. Mutta jospa menestymisen mittapuuna käytettäisiinkin onnellisuutta ja mielenrauhaa? Niitä ei ole helppoa suoraan mitata, mutta ne ovat kaikkien, niin älykkäiden kuin vähemmän älykkäiden, sosiaalisten ja vähemmän sosiaalisten saavutettavissa. Ja niihinhän lopulta meistä useimmat pyrkivät. Toivottavasti lapsemme saavuttavat ne.
Minulla on kaveri, jolla on erittäin korkea äo. Käytännössä hän on kömpelö. Mutta lukion kielten opettajat sanoivat, ettei heillä ole koskaan ollut yhtä kielellisesti lahjakasta oppilasta.
Hän kuitenkin oppi lukemaan vasta koulussa, 7-vuotiaana.
Minulla on toinen kaveri, joka myös on hyvin älykäs. Nörttinä on hän kehittänyt uusia ohjelmia ja tehnyt itselleen sievoisen omaisuuden. Hänen äitinsä sanoi, että vasta koulun alettua hän tiesi, että poika on matemaattisesti lahjakas.
Eli eiköhän se ole niin, että jos on älykäs, niin se nousee sieltä, jos on noustakseen.
Vierailija: