Miten jollakulla voi olla vain 3 e päivän ruokiin?
Meneekö kaikki lemmikeihin, alkoon tai tupakkaan? Miten saa itsensä tuollaiseen jamaan? Tuossahan nimittäin viimesijainen turvakin hassataan johonkin muuhun ennen ruokaostoksia.
Kerro tarinasi!
Kommentit (48)
Vanha ystäväni soitti ja pyysi töihin vaikka olin sairaana ollut jo monta vuotta ja valmis hautaan, minulla oli ensimmäisenä päivänä 0,70e rahaa ja eväänä ruispalaleipä. Jaksoin jatkaa välillä sairastaen ja nyt alkaa olla jo paremmin. Älkää jääkö kotiin jos jalat kantaa.
Itsellä menee 100e ruokaan viikossa. Olen pieniruokainen.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 01:06"]
[/quote]
Miten saat 400 euroa käytettyä ruokaan kuussa? Syötkö riistaa vai onko kaikki luomua?
Opintolainaa maksetaan siitä perusosasta, joka on tarkoitettu muihin kuluihin. Kivempi olla köyhä kuin luottotiedoton ja köyhä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 14:29"]Siksi, koska rahat ovat menneet rahapeleihin, tupakkaan tai alkoholiin.
[/quote]
Tämä ei siis ollut oma tarinani, vaan sivusta monen elämää seuranneena.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 14:29"]Siksi, koska rahat ovat menneet rahapeleihin, tupakkaan tai alkoholiin.
[/quote]
Näilläkin ihmisillä on oikeus syödä, tai pitäisi olla.
Kun maksan kämpän nii jää about 300€ käyettäväksi. Kätettynä ostan kaikki ja leikkaan hiukset ite. Lopetin alkoholin ja tupakan polton. Joskus käyn syömäs päivän subin. Pakastin täynnä ale tuotteija joita olen kaupasta metsästänyt. Pian pääsen työelämään 2200e palkal. Siitä äkkiä laskemalla vuokran jälkeen käytettäväksi jää sellanen tonni. Voi että et oon rahoissani sitte
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 01:16"]
[/quote]
Miten saat 400 euroa käytettyä ruokaan kuussa? Syötkö riistaa vai onko kaikki luomua?
[/quote]
Ihan perusruokaa. Kanaa, perunaa, pastaa, kalaa, hedelmiä, vihanneksia, maitotuotteita jne. Ostan yleensä halvimman vaihtoehdon. Summassa mukana perushygieniatarvikkeet.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 01:35"]
[/quote]
[/quote]
Ihan perusruokaa. Kanaa, perunaa, pastaa, kalaa, hedelmiä, vihanneksia, maitotuotteita jne. Ostan yleensä halvimman vaihtoehdon. Summassa mukana perushygieniatarvikkeet.
[/quote]
Anteeksi mun jankkaaminen. Mulla on samantapaiset ostokset ja menee kolmasosa tuosta. Asutko siis yksin? Vai tuleeko paljon heräteostoksia? Vai ostatko lähes kaiken ruoan lähikaupoista?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 01:43"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 01:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Anteeksi mun jankkaaminen. Mulla on samantapaiset ostokset ja menee kolmasosa tuosta. Asutko siis yksin? Vai tuleeko paljon heräteostoksia? Vai ostatko lähes kaiken ruoan lähikaupoista?
[/quote]
Lisäkysymyksiä: Meneekö paljon ruokaa roskiin? Syötkö eineksiä ja valmisruokia? Onko tässä mukana pesuaineet yms., kissanruoat?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 14:29"]Siksi, koska rahat ovat menneet rahapeleihin, tupakkaan tai alkoholiin. [/quote] Näilläkin ihmisillä on oikeus syödä, tai pitäisi olla.
[/quote]
Onko, jos se ruokaraha menee johonkin muuhun....koiralle. Montako kierrosta siellä sossussa pitäisi mielestäsi saada käydä kuukaudessa hakemassa ruokarahaa? Eikö yksi kerta riitä? Sillä joko ostetaan ruokaa tai hassataan muuhun, mutta ei voi mennä pyytämään lisää ruokarahaa kun edelliset pelasi tai joi tai osti vaikka vuittonin laukun.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 14:29"]Siksi, koska rahat ovat menneet rahapeleihin, tupakkaan tai alkoholiin. [/quote] Näilläkin ihmisillä on oikeus syödä, tai pitäisi olla.
[/quote]
Onko, jos se ruokaraha menee johonkin muuhun....koiralle. Montako kierrosta siellä sossussa pitäisi mielestäsi saada käydä kuukaudessa hakemassa ruokarahaa? Eikö yksi kerta riitä? Sillä joko ostetaan ruokaa tai hassataan muuhun, mutta ei voi mennä pyytämään lisää ruokarahaa kun edelliset pelasi tai joi tai osti vaikka vuittonin laukun.
[/quote]
En puhunut sossusta mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 14:36"] [quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 14:29"]Siksi, koska rahat ovat menneet rahapeleihin, tupakkaan tai alkoholiin. [/quote] Näilläkin ihmisillä on oikeus syödä, tai pitäisi olla. [/quote] Onko, jos se ruokaraha menee johonkin muuhun....koiralle. Montako kierrosta siellä sossussa pitäisi mielestäsi saada käydä kuukaudessa hakemassa ruokarahaa? Eikö yksi kerta riitä? Sillä joko ostetaan ruokaa tai hassataan muuhun, mutta ei voi mennä pyytämään lisää ruokarahaa kun edelliset pelasi tai joi tai osti vaikka vuittonin laukun. [/quote] En puhunut sossusta mitään.
[/quote]
No mistä sitä ruokaa sitten saa kun on ensin laitanut toimitusjohtajan palkkansa pokeriin? Kerro, minäkin haluan siihen jonoon?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 14:36"] [quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 14:29"]Siksi, koska rahat ovat menneet rahapeleihin, tupakkaan tai alkoholiin. [/quote] Näilläkin ihmisillä on oikeus syödä, tai pitäisi olla. [/quote] Onko, jos se ruokaraha menee johonkin muuhun....koiralle. Montako kierrosta siellä sossussa pitäisi mielestäsi saada käydä kuukaudessa hakemassa ruokarahaa? Eikö yksi kerta riitä? Sillä joko ostetaan ruokaa tai hassataan muuhun, mutta ei voi mennä pyytämään lisää ruokarahaa kun edelliset pelasi tai joi tai osti vaikka vuittonin laukun. [/quote] En puhunut sossusta mitään.
[/quote]
No mistä sitä ruokaa sitten saa kun on ensin laitanut toimitusjohtajan palkkansa pokeriin? Kerro, minäkin haluan siihen jonoon?
[/quote]
Ei tämä ole ollenkaan noin suoraviivainen asia. Peliriippuvuus on sairaus. Tämä tj tarvitsee apua ja hoitoa. Jos hän ei pysty itse ruokkimaan itseään, sitten me muut ruokimme hänet. Se on ihmisyyttä. Ei sen rahan ja avun tarvitse aina tulla sossusta. On hyvin surullista, että on niin paljon ihmisiä, joilla ei ole läheisiä. Sossua huudetaan apuun joka asiassa. Meillä ei ole edes varaa ulkoistaa inhimillisyyttä sossulle. Enkä minä halua elää sellaisessa yhteiskunnassa.
-4-
Mulla menee ruokakauppaan n 100€ viikossa. Syödään hyvää terveellistä ruokaa ja aika usein vähän kalliimpia juttuja, kokolihaa, kalaa jne. Kaksi aikuista, ei lapsia. Paljon vähemmälläkin rahalla vatsat täyttyisi kyllä.
"Mulla on laskujen jälkeen käytössä reilu 70 e/päivä loppukuuksi. Tiukkaa tekee mutta kai sillä on toimeen tultava. Mieltä lämmittää etten ole yksin tässä tilanteessa." - Laskujen? kieltämättä olen hieman kade. Mulla ei ole tällä hetkellä "tulot" (opintotuki ja siihen kuuluva opintolisä) -puolakaan tuosta, mitä sulla jää laskujen jälkeen käteen ja saamillani yhteiskunnan avustuksilla (tuolla edellä mainitulla "tulolla") ja satunnaisilla töillä pitäisi maksaa niin vuokra kuin kakki muukin elo, kuten (gluteeniton) ruoka, sähkö ja vesi. t. -Opiskelija minäkin. PS. Vai tapahtuko sinulla pilkkuvurhe, joka kirjoitit, että laskujen jälk 70/e/ päivä....)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 01:06"]Itsellä menee 100e ruokaan viikossa. Olen pieniruokainen.
[/quote]
Huh, meidän kolme henkinen perhe käyttää max 500€/kk tuossa summassa on ruuat, vaipat, korvikkeet, pesuaineet, siteet, dödöt, hammasharjat, vessapaperit jne.
[/quote]
Meitä on neljä. Menee n 250 viikossa
[/quote]
Meitä on kolme + kaksi kissaa. Rahaa menee ruokakauppaan 250-300€ kuussa. Eikä nähdä nälkää. Syödään ihan tavallisia ruokia.
meitä on viisi. plus kaksi kissaa.
talousrahaa on 600€ kuukautta kohti.
sillä on ostettava ruoat, juomat, kissanruoat ja hiekat, shampoot, pesuaineet, kuukautissiteet, laastarit, patterit, lamput, voiteet, tiskiaineet ym.
eli periaatteessa 4€ henkilö/päivä.
4€ ei ole kuitenkaan pelkkään ruokaan vain myös taloustarvikkeisiin.
kyllä on ärsyttävää suunnitella ja vääntää senttejä mutta joka kuukausi olen selvinnyt. teen paljon kotiruokaa, en osta yleensä eineksiä ja ostan edullisimpia shampoita ja pesuaineita.
olisihan se kiva jos olisi enemmän rahaa käytössä mutta mieheni sanoo että tuon pitää riittää, hän käy töissä, minä olen kotona kolmen lapsen kanssa.
teen kaksi lämmintä ruokaa päivässä, pullat ja kakut leivon itse, lapset syövät paljon hedelmiä ym monipuolista kotiruokaa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 01:06"]Itsellä menee 100e ruokaan viikossa. Olen pieniruokainen.
[/quote]
Huh, meidän kolme henkinen perhe käyttää max 500€/kk tuossa summassa on ruuat, vaipat, korvikkeet, pesuaineet, siteet, dödöt, hammasharjat, vessapaperit jne.
Siksi, koska rahat ovat menneet rahapeleihin, tupakkaan tai alkoholiin.