Miksi ette työttömät ala puhelinmyyjiksi,selvännäkijöiksi yms?t.ammattivalittaja
Töitä olisi vaikka kuinka tarjolla. Miksi ne ei kelpaa?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 15:55"]
Hauska miten valitit työttömyydestä vuosikaudet ja voivottelit sääliä kerjäten. Nyt kun olet töihin menossa niin vaihtui ääni ja haukutaan muut työttömät nirsoiksi. Eiköhän se kesäkuun puoliväliin mennessä ole taas ääni vaihtunut takaisin vanhaan kun ei työnteko maittanutkaan.
[/quote]
Mä en lopeta kesken. Aina olen työttömiä korvaukset ottavia yhteiskunnan rahoilla elviä halveksinut.ap
[/quote]
J., lopeta nyt jo.
[/quote]
Kuka J? Mä olen tehnyt puhelintöitä mutta firma lopetti täällä aikoinaan siksi olen ollut kotona. Olen maksanut elämiseni pienestä perinnöstäni en yhteiskunnan rahoista. Meillä miehen kanssa omat rahat.ap
[/quote]
Ketäpä veikkaisit? :D
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:45"]
Hauska miten valitit työttömyydestä vuosikaudet ja voivottelit sääliä kerjäten. Nyt kun olet töihin menossa niin vaihtui ääni ja haukutaan muut työttömät nirsoiksi. Eiköhän se kesäkuun puoliväliin mennessä ole taas ääni vaihtunut takaisin vanhaan kun ei työnteko maittanutkaan.
[/quote]
Mä en lopeta kesken. Aina olen työttömiä korvaukset ottavia yhteiskunnan rahoilla elviä halveksinut.ap
[/quote]
J., lopeta nyt jo.
[/quote]
Kuka J? Mä olen tehnyt puhelintöitä mutta firma lopetti täällä aikoinaan siksi olen ollut kotona. Olen maksanut elämiseni pienestä perinnöstäni en yhteiskunnan rahoista. Meillä miehen kanssa omat rahat.ap
[/quote]
Ketäpä veikkaisit? :D
[/quote]
Kerro.ap
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:20"] Kyllä työttömänä työnhakijana voi tehdä vaikka sitten sitä puhelinmyyntiä ja työmarkkinatuki tulee täytenä jos tulot ei ylitä 300e/kk. Itse olen ponnistellut tuossa kyseisellä alalla ja parhaimmillaan saanut osapäiväsenä n.400e/kk. Pääasia että jotain yrittää vaikka on työtön. Enkä pakkomyy mitään vaan olen myyntineuvottelija! [/quote] Oma kokemus muutaman vuoden takaa: tuki ei todellakaan tullut täytenä, vaikka tuloja ei ollutkaan, koska tuki on tarkoitettu työttömille, ei työssä käyville. [/quote]No olisiko laki muuttunut tuolta osin, en kai nyt mitään erityiskohtelua voi saada vaan ihan fakta homma: työmarkkinatukeen ei vaikuta tienaamiset mikäli ne ei ylitä 300e/kk.
[/quote]
Mutta jos on ollut joka ikinen arkipäivä töissä, niihin papereihin joutuu kirjoittamaan joka ikiselle arkipäivälle "töissä", vaikkei rahaa olisi tullutkaan. Hankala saada tukea, kun ei papereiden mukaan ole työtön vaan töissä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:31"]
Olin puhelinmyyjä, sairastuin ja vein saikkulapun, jolloin mulle ilmoitettiin että minut irtisanotaan välittömästi - syynä peruspalkka jota ne ois joutuneet maksamaan sairasloman ajalta.
Imurikauppias. Muutaman viikon jälkeen oli pakko pyytää että minut irtisanotaan kun ei ollut varaa enää ostaa bensaa jotta olisin päässyt esittelykohteisiin. Palkkaa sain tuolta ajalta 0€, samoin kun mun työttömyyskorvaus katkaistiin tolta ajalta. Työkaveri otti lainaa tehdäkseen tuota työtä mutta ei saanut palkkaa.
Olen siis ainakin yrittänyt, mutta kun rahat loppuu noissa töissä eikä velkaakaan työntekoon saa rajattomasti.
PS. Olen myös jakanut yöllä sanomalehtiä, mutta se on toinen tarina - eikä silläkään onnellinen loppu, onneksi olen sentään hengissä.
[/quote]
Jatkanpa vielä aiheestani. Näiden hommien jälkeen, kun vielä silloin kolmisen vuotta sitten sai käydä TE-toimiston virkailijan luona keskustelemassa (nykyään tietokone ja puhelin hoitavat tuon homman) sanoi virkailija minulle että älä ota enää vastaan myyntityötä, ellet saa sovittua jo työsopimuksen tekovaiheessa että työnantaja irtisanoo koeajalla. Hän sentään ymmärsi tommosen provisiopalkkaisen paskamyynnin idean. Tosin tuota ei kirjattu minun työllistymissuunnitelmaan.
Imurikaupasta sain ohjeet TE-toimiston virkailijalta (eri kuin edellinen) kuinka päästä pois työstä ilman karenssia. Sanoi, että viet valmiiksi kirjoitetun irtisanomisilmoituksen jossa on syyksi mainittu taloudelliset syyt. Lisäksi sain ohjeet kuinka toimia ilman karenssia jos minua ei irtisanota - minun olisi pitänyt viedä asia johonkin lautakuntaan. Sain lautakunnasta jopa alustavan päätöksen ennen irtisanomista. Jos palkka on 0€, niin erityisistä syistä karenssia ei toimeenpanna.
Lopputulos: on ne virkailijat siellä myös ihmisiäkin, silloin kun niiden ei ole pakko noudattaa sääntöjä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:20"] Kyllä työttömänä työnhakijana voi tehdä vaikka sitten sitä puhelinmyyntiä ja työmarkkinatuki tulee täytenä jos tulot ei ylitä 300e/kk. Itse olen ponnistellut tuossa kyseisellä alalla ja parhaimmillaan saanut osapäiväsenä n.400e/kk. Pääasia että jotain yrittää vaikka on työtön. Enkä pakkomyy mitään vaan olen myyntineuvottelija! [/quote] Oma kokemus muutaman vuoden takaa: tuki ei todellakaan tullut täytenä, vaikka tuloja ei ollutkaan, koska tuki on tarkoitettu työttömille, ei työssä käyville. [/quote]No olisiko laki muuttunut tuolta osin, en kai nyt mitään erityiskohtelua voi saada vaan ihan fakta homma: työmarkkinatukeen ei vaikuta tienaamiset mikäli ne ei ylitä 300e/kk.
[/quote]
Mutta jos on ollut joka ikinen arkipäivä töissä, niihin papereihin joutuu kirjoittamaan joka ikiselle arkipäivälle "töissä", vaikkei rahaa olisi tullutkaan. Hankala saada tukea, kun ei papereiden mukaan ole työtön vaan töissä.
[/quote]
Provisiopalkaan ei saa soviteltua työttömyyskorvausta. Jos joutuu ilmoittamaan että työssä, niin silloin kysytään työtunnit. Jos työaika per päivä on korkeintaan 6h, niin silloin on oikeutettu soviteltuun päivärahaan. Muutoin työ tulkitaan kokoaikaiseksi ja matalapalkka omaksi mokaksi neuvottelutaidoissa palkan suhteen.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:20"]Kyllä työttömänä työnhakijana voi tehdä vaikka sitten sitä puhelinmyyntiä ja työmarkkinatuki tulee täytenä jos tulot ei ylitä 300e/kk. Itse olen ponnistellut tuossa kyseisellä alalla ja parhaimmillaan saanut osapäiväsenä n.400e/kk. Pääasia että jotain yrittää vaikka on työtön. Enkä pakkomyy mitään vaan olen myyntineuvottelija!
[/quote]
Ei minulla ole mitään neuvoteltavaa minulle pyytämättä soittelevien kanssa!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:39"]Olen ollut puhelinmyyjänä 6kk, siivoojana 3kk ja mainostenjakajana 3kk. Kaikilla näillä olen saanut vuokrani maksettua ja ruokaa ostettua. Nykyään olen opiskelija ja käyn satunnaisesti töissä. En ikinä kehtaisi olla työttömänä ja olettaa, että joku maksaa siitä että makaan sohvalla kotona. Jokainen, joka sanoo, ettei töitä ole, valehtelee. 15-vuotiaasta asti olen saanut aina töitä kun olen tarvinnut ja nyt olen 25, eri asia on sitten, kelpaako työ laiskoille.
[/quote]
Jokainen, joka sanoo että työtön makaa sohvalla, valehtelee!
Olen ollut 12 vuotta puhelinmyyjämä. Nyt hain kouluun.
[/quote]
[/quote]No noinpa keskeytit lupaavasti alkaneen työttömän urasikin! Jos olisit sitkeästi eläkkeelle asti jatkanut niin voisit rehennellä ettet kesken jättänyt kun kerran aloitit.
Mun laps oli pyhelinmyyjänä jonkun kesän ja tienasi noin tonnin kuussa. Mutta kyllä sen eteen piti puhua kuin ruuneperi, että sai jotakin myytyä.