Mitä suomalaista ruokaa tekisin muunmaalasille :)?
Olen siis vaihdossa ja pari paikallista pyys että me pidettäis ruokakemut jonne jokainen kokkais jotain oman maan ruokaa... Mitään poroa täältä nyt ei varmaan löydy niin en oikein keksi mitään sen eksoottisempaa :D oma suomikokkaaminen rajottuu tyyliin auramakaronilaatikkoon, eli kaipaisin vinkkejä :) joku kalaruoka ehkä?
Kommentit (28)
Karjalapaistiin tarttet naudanlihaa ja porsaanlihaa 50/50, sellaista haudetettavaan ruokaan sopivaa (kysy lihatiskiltä), leikkaa itse kuutioiksi. Ei ole hankalaa. Kun itse olin muilla mailla vierahilla, tein usein karjalanpaistia. On muuten mun miehen lempiruoka suomalaisista ruuista.
Ei sen niin väliä ole mitä tarjoot, ei sitä kukaan tarkasta että on suomalaista. Ota yhteyttä suurlähetystöön, jos vaikka sieltä saisit apuja. Korvapuustit on varma valinta tai letut, vaniljajäätelö ja lakkahillo.
Jos karjalanpaisti tuntuu hankalalta, tee naudanlihasta ihan vaan kastike perunamuusin kaveriksi ja lisäkkeeksi vaikka joku kasvisgratiini.
Janssoninkiusaus, silakkalaatikko tai kaalilaatikko.
Ihania ehdotuksia! Tulee hirvee nälkä näitä lukiessa :D harmi että osa voi olla aineksien kannalta täällä vähän mahdottomia, mutta pitää käydä kiertämässä ruokamarketteja nuo safkat mielessä. Lohikeitto ja ruisleipä graavilohella kuulostaa kyllä ihanalta ja tosi suomalaiselta, aineksetkin löytyis kun täällä on saksalais-skandinaavinen leipomo pyörämatkan päässä mistä saa tummaakin leipää. Onkohan täällä tilliä... :D
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:52"]
:D olen siis Japanissa, vois olla aika kauhunsekaiset reaktiot jos täällä vetäisin marinoidut muumit pöytään... Karjalanpaisti olis kyllä helppo ratkasu mutta oikeenlainen liha saattaa olla vähän vaikee löytää? Kun en en muutenkaan ole sitä koskaan tehnyt :( harmi kun muuten ainekset sais täällä helposti kasaan. Joku lohi+potut+voikastike kävi siis mielessä, mutta täällä nyt syödään muutenkin paljon kalaa, niin mietityttää sen erikoisuus... Vaikka itse kyllä ahmaisin moisen annoksen kitaan vaikka ja heti :D pullaa oon tekemässä, kerran jo leipasin ja meni hyvin markkinaksi! Makaronilaatikko on mulle itselle vaan niin opiskelijasafkaa, etten kehtaisi sitä tarjota "herkkuna"...
[/quote]
Ap, mitä lihaa sinä luulet karjalanpaistiin menevän...? Jotan karjalaneläintä vissiin... Karjalanpaistia tehdään mistä tahansa lihasta, yleensä sekaan pannaan porsaasta rasvaisia osia, jotta paisti ei kuivu liikaa. Mutta siis ihan vaan ostat naudan lapaa tai jotain muuta huokeaa ruhonosaa ja vaikkapa porsaan kasleria, sitä luulisi olevan Japanissakin.
Mutta karjalanpaisti nyt on vain yksi vaihtoehto, minusta tavallinen makaronilaatikkokin on ihan ok tarjottava. Olkoon vaan arkiruokaa, niin ne on yleensä muutkin kansalliset erikoisuudet, mietipä vaikka sushia, ei sekään Japanissa mikään juhlaruoka ole!
Japanilaisten kanssa kala on varmasti helpoin. Tee lohikeitto. Sitten voisit graavata lohta ja tarjota sen mahdollisimman tumman leivän kanssa. Jälkiruoaksi pulla olisi kova juttu.