Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Opettajilla ei ole kesälomaa"

Vierailija
07.05.2015 |

Aahahaa, OAJ:n Olli Luukkainen pistää parastaan. Väittää ylen uutisissa, että ihan vääriin mielikuviin perustuu opettajien lomat, että ihan on kyllä tehokasta työaikaa sekin "kesäkeskeytys".  Olisikohan sitten kunnilta ihan reilua, että tuo kesällä tehtävä raskas ja kovin arvokas valmistelutyö tehdään koulun tiloissa. Jokaiselle löytyy kyllä luokasta rauhallinen työtila. Voivat sitten kouluttautua tai juoda niitä torikahveja ihan palkattomalla lomalla niinkuin muutkin raskasta vuorovaikutustyötä tekevät työntekijät.

Ja kaikkein klassisin harhautustaktiikka on tuo, että puhutaan kaikista opettajista yhtenä ryhmänä, vaikka kaikki tietävät että opetusalalla palkka on sitä suurempi, mitä helpompaa työ on henkisesti. Ihan uskomatonta, että Luukkainenkin kehtaa edes omalla naamalla tässä taloustilanteessa lähteä tuolle linjalle. Vaikka eläkepäiväthän ne hänellä ovat oven takana, joten kai se on sama kokeilla kepillä jäätä.

http://yle.fi/uutiset/opettajalla_ei_ole_kesalomaa_virallisestihan_kyseessa_on_koulutyon_kesakeskeytys/7975757

Kommentit (229)

Vierailija
101/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eijumalauta miten turhanpäivästä väittelyä alusta loppuun. Jos on tosiaan tuhansilla suomen opettajilla niin jättimäiset palkat että riittää 3 tuhatta euroa jaettavaa hiljasemmille vuodenajoille niin kyllä se palkkataso on sillon liian suuri. 

Vierailija
102/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:46"]

No näin se vaan on. Opettajilla ei ole kesälomaa, jonka voi esim. Pitää hoitovapaan lopuksi tai äitiysloman aluksi tai muulloin sopivaksi katsomanaan aikana. Jos olet lomalla kesäkeskeytyksen ulkopuolella, olet palkattomalla. Samoin jos olet äitiyslomalla kesän, se loma menee siinä eikä tallennu mihinkään tai korvaudu rahana kuten muilla työntekujöillä.

[/quote]

Minä olen elättänyt itseni viimeiset 10 vuotta pätkätöillä. Tuo ylläoleva teksti suututtaa tosi paljon. Voi kyynel ettei voi pitää kesälomaa hoitovapaan lopuksi. Kyllä teitä virassa olevia nyt sorretaan.

[/quote]

Eipä meidän pätkätyöläistenkään "lomat" tallennu mihinkään tai korvaudu rahalla. Meillä ei myöskään ole työterveyshuoltoa, oikeutta koulutuspäiviin, vuorotteluvapaisiin, tykyihin tai mihinkään muihin etuihin, joita monet tuntuvat pitävän itsestäänselvinä.

Ja tällaisen porukan kanssa pitäisi sitten jotenkin selvitä tulevasta valtiontalouden romahduksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaa, eli te siis teette mielestänne vuoden edestä töitä 9 kuukauden aikana ja siksi on loma tarpeen. Ehkäpä se olisi kaikkien etu että tulisi opettajillekin kattava työajanseuranta :D Miksi Luukkainen sitten väittää että te teette töitä kesällä? Mitenkäs ne määräaikaiset sitten tekee? Tekeekö ne vähemmän kun eivät saa kesältä palkkaa? 

Vierailija
104/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkuhupaisaa keskustelua. Yksi vaahtoaa täällä vaihtelevalla tasolla, mutta kovasti on kiihkeä.

Itselläni ei ole opetusalaa kohtaan mitään intohimoja. Sen verran tiedän, että palkat on pienet. Etenkin luokanopettajilla. Hiukan paremmat palkat on peruskoulun aineenopettajilla. Ammatillisella puolella samaa luokkaa. AMK:ssa korkeammat. Palkat ei ole korkeita missään opetustyössä verrattuna työn vaatimukseen ja korkeaan koulultukseen. Kaikilla on omat työaikakuviot. Suhteellisen tasan ne "edut menee". Työtä on kaikilla paljon ja se keskittyy talveen. Kesällä on sopimuksesta riippuen joko opetuksetonta aikaa tai vuosilomaa. Yhteistä on se, että talvella tehdään urakkaluonteisesti työtä.

Itse en kadehdi heistä ainuttakaan. Toivon, että täälläkin keskityttäisiin vähän tärkeämpiin asioihin.

Vierailija
105/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:09"]

Surkuhupaisaa keskustelua.

(...)  Toivon, että täälläkin keskityttäisiin vähän tärkeämpiin asioihin.

[/quote]

Tämä on tärkeä asia, sillä OAJ:n ulostulo oli selkeästi ennaltaehkäisevä isku työajan pidennyksiä vastaan, joita Juha Sipilä on ehdottanut.

Vierailija
106/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miltei vastavalmistunut aineenopettaja, työskentelen vakinaisessa virassa alakoulun puolella kielenopettajana. Opetusvelvollisuus mulla 18 h/vko, mutta ylitunteja 6, eli opetusta 24 h/vko. Olen nyt raskaana, nostan (totta kai) kesältä täysin vailla huonoa omaa tuntoa täyden palkkani ja käyn elokuussa koulujen alkaessa parisen viikkoa töissä ennen kuin jään äitiyslomalleKesän alussa palaan töihin, mutta todennäköisesti jään vielä elokuussa 2016 lapsen kanssa kotiin. Eikä edes hävetä, minä olen palkkani ansainnut. :)

Vierailija
107/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:51"]

Olen miltei vastavalmistunut aineenopettaja, työskentelen vakinaisessa virassa alakoulun puolella kielenopettajana. Opetusvelvollisuus mulla 18 h/vko, mutta ylitunteja 6, eli opetusta 24 h/vko. Olen nyt raskaana, nostan (totta kai) kesältä täysin vailla huonoa omaa tuntoa täyden palkkani ja käyn elokuussa koulujen alkaessa parisen viikkoa töissä ennen kuin jään äitiyslomalleKesän alussa palaan töihin, mutta todennäköisesti jään vielä elokuussa 2016 lapsen kanssa kotiin. Eikä edes hävetä, minä olen palkkani ansainnut. :)

[/quote]

Siinäpä kaikki olennainen tiivistettynä :)

Vierailija
108/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämän vuoksi kannattaa jo työtaistella.

Vierailija
109/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nii-ih. Ugh, olen puhunut!

Vierailija
110/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko todella ansainnut palkkasi? Kaikki aina kevyesti heittävät, että ovat palkkansa ansainneet. Itse olen tasan kerran ollut töissä, jossa saatoin rehellisesti sanoa ansainneeni kaiken mitä sain. Olin kesätöissä ja tein n. kahden vanhan työntekijän työmäärän puolella palkalla.

Vierailija
111/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:33"]

Miksi perus- ja aineenopettajien työehdoissa voida käyttää samaa kaavaa kuin yliopiston opettajien työssä? Vuosityöaika on 1600h, joka sisältää kaiken luennoinnista kokoustamiseen,  tenttien korjaamiseen ja omaan kouluttautumiseen. Ei ole suurikaan vaiva merkitä järjestelmään tuntisuunnitelma lukukauden alussa ja kirjata näitä toteutumia sitten pitkin vuotta. Homma toimii hyvin yliopistolla, miksi ei alemmilla koulutusasteilla? Loppuisi tämä iänikuinen narina.

t. Yliopisto-ope

[/quote]

Ammattiopistosta päivää. Toivomme kaikki täälläkin että pääsisimme tuohon järjestelmään. Opettajan työ on muuttunut niin paljon, että on hankalaa laskea, mikä työ on minkäkin arvoista. Opetus: maksetaan tunneista. Projektit: pitää tehdä 1,5 tuntia töitä yhden tunnin palkan eteen. Kokoukset kuuluvat työaikaan, eli ei ekstraa. Suunnittelu: kuuluu opetustuntiin, ei ekstraa. Tuskin saamme 1600 tuntia vuoteen, ops-uudistuksen mukana opetustunnit ennestäänkin vähenevät eli ei ainakaan palkka nouse. Mutta olisi selkeämpää, kun tunnit siirrettäisiin vuosityöaikaan ja kaikki työ on saman arvoista. 

Vierailija
112/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina välillä huvittaa kun opet valittaa että loma on oikeitettu koska rankka työ ja muut valittaa miten epäreilua että opeilla niin pitkä loma.

Haloo, se loma on niitä lapsia varten, ei todellakaan ketään muuta.

Vierailija
113/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista kateutta. En tiennytkään opettajaksi opiskellessani, että tulevaa ammattikuntaani näin kadehditaan. Tunnelma on suorastaan vihamielinen. Aivan kuin ahtaajien lakkoaikana.

Mitenköhän tämän asian sanoisi kauniisti? Haluatteko, että pidennetään kouluvuotta niin, että lomat alkaa vasta juhannuksen jälkeen? Sitten opettajille 5 viikkoa vuosilomaa? Ja elokuun tokaviikolla takaisin kouluun? Sitten ei ainakaan makseta opettajille turhasta. Lyhennetään vielä joululoma 3 päivään ja luovutaan syyslomasta?

On kaksi eri tahoa, jotka määrittelevät kouluvuoden pituuden ja ketkä sopivat miten palkka työstä maksetaan. Minulle sopii vallan mainiosti, että palkkaa maksetaan vain työssäkäyntipäiviltä jos samalla työpäivälle asetetaan tuntirajat. Jos tulee työajanylittäviä tunteja, laskutan niistä työnantajaa ylityökorvauksina. Jos ylitöitä ei saa tehdä, jätän ne työtehtävät hoitamatta, eli asiat opettamatta mitä en ehdi työaikana tehdä.

Sitten voidaan alkaa neuvotella palkasta. Jos lähdetään rakentamaan normaalia vuosityötuntimallia akateemisella loppututkinnolla olevalle työntekijälle, oletan palkan vastaavan yksityispuolella olevaa tuntipalkkaa. Remonttimies laatoitti kylpyhuoneeni ja laskutti 80 euroa tunnilta. Sähkömies kävi kytkemässä jotakin taloyhtiön sähkötauluun, lasku oli 240e / 15min. Asiantuntijatehtävistä kouluttajana voisin laskuttaa esim. noin 200-300 tunti. Lakimieheni, joka on oikeustieteen kandi, laskuttaa sen jo nyt. Hammaslääkärini, joka on lisensiaatti, laskuttaa saman. Jos tähän taksaan ei ole kiinnostusta, kuntahan voi opetusta järjestävänä tahona hommata luokan eteen vaikka tanssivan apinan minun puolestani. Kauhistellaan niitä PISA-tuloksia sitten taas kun seuraavan kerran osaamista mittaillaan. Minä voin mennä sillä aikaa esimerkiksi toimittajaksi, ict-koordinaattoriksi, tilastotieteilijäksi, vakuutusmatemaatikoksi, pörssianalyytikoksi tai mihin vain yksityinen sektori minua tarvitsee, niin sanottuihin oikeisiin töihin.

Opettajat eivät ammattikuntana ole etuoikeutettuja missään mielessä. Olen kuitenkin päivät pitkät teidän lastenne kanssa kasvattamassa ja opettamassa heitä, että heillä olisi mahdollisuus itsellään menestyä. Aika kurjalta kuulostaa, että kesälomani ja palkkani on täällä julkisen arvostelun kohteena. Työnkuvanikin kaikki tuntuvat tietävän, vaikka ei kokemusta alalta olisikaan. Poliitikkojenhan niitä kusitolppia piti olla.

Vierailija
114/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sekä luokan- että aineenopettaja. Luokanopettajana joutuu keksimään pyörän joka tunnille uudestaan tai vaihtoehtoisesti vetämään opeoppaiden mukaan suhteellisen yksilöimätöntä opetusta. Kuitenkin oman luokan aikataulutus täytyy suunnitella: milloin pidetään teemapäiviä, miten niihin valmistaudutaan, miten saan asiat opetettua kokonaisuuksina ja ujutettua mukaan koulun ulkopuolisia toimijoita, retkiä ja teknologiaa pedagogisesti pätevällä tavalla. Jokainen lukuvuosi on uusi ja erilainen, eikä ole mitään mieltä vetää samaa settiä kuuden vuoden päästä, tuurillahan opskin on ehtinyt vaihtua ja kirjasarjat ja oppilaiden tarpeet nyt ainakin. Niinpä suunnitteluun menee aikaa.

Aineenopena taas täytyy laskea erikoispäivät, miettiä vierailut ja varatakin ne, suunnitella jaksojen sisällöt, ottaa selvää uudesta tutkimustiedosta ja vertailla sitä, selvittää onko tullut uutta oppimateriaalia tai toimijoita, joista oppilaat saisivat jotain irti. Jokainen tunti täytyy vetää useampaan kertaan, mutta ryhmät ovat erilaisia ja eri kokoisia, jollain jää jaksosta kolme kertaa pois: miten tiivistän olennaisen heille? Pitää pohtia teemavuodet ja -päivät ja ideoida laaja-alaisia yhteistyöproggiksia ennakkoon.

Kyllä minä ihan oikeasti tarvitsen ja käytän sen suunnitteluajan. Tai pärjään ilmankin, mutta näkyyhän se sitten opetuksessa. On ihan suhteellisen helppoa mennä kirjasarjojen mukaan. Mutta jos tavoitteena on muukin kuin kirjojen lukeminen ääneen, esimerkiksi kriittisesti ajattelevat ja omasta oppimisestaan vastuulliset ja innostuneet oppilaat, niin koen suunnittelutyön oikeastaan välttämättömyydeksi.

Vierailija
115/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa muistaa, että aloittelevan, pätevän luokanopettajan alkupalkka on n. 2500e bruttona eikä se siitä kamalasti nouse.

Palkkaa sa nostettua lisätunneilla ja vuosien päästä sitten kokemuslisissä (jotka nekään eivät ole suuria).

Noissa palkkataulukoissa on vinoumaa ns. vanhempien ikäluokkien takia, heillä on jo vuosikymmenien kokemuslisät ym. edut, mitä ei n. alle 50 v opettajilla ole.

Vierailija
116/229 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalaisen paljastavaa palstalaisista, kun jokaisen selkeästi opettajan kirjoittaman kommentin perään tulee ne samat muutamat alapeukut. Vaikka kommentti olisi kuinka neutraalisti kirjoitettu ja sisältäisi pelkkiä faktoja vaikkapa palkkakuitista niin jonkun mielestä se on huonosti argumentoitu. Tai sitten en ymmärrä koko peukuttamisen ideaa. Välittyy vaan sellainen kuva, että joillakin henkilöillä on jäänyt jotain pahasti hampaan koloon omilta kouluvuosiltaan, että vielä aikuisenakin pitää purkaa pahaa oloaan opettajien kommentteihin. Tai sitten on muuten vain kateellinen ja katkera yhtä tiettyä ammattikuntaa kohtaan. Uskon, että tällaisia ihmisiä on, mutta heidän itsensä kannalta lienisi syytä hakeutua johonkin terapiaan, jos voisi purkaa tuntojaan. Ei kannata pilata omaa elämäniloaan sen vuoksi, että jokin ammattiryhmä saa pidemmän kesäloman kuin muut.

Kaiken kaikkiaan minulle jäi tästä keskustelusta seuraavanlainen mielikuva: opettajilla on normaali, koulutustaan vastaava palkka niiltä kuukausilta kun tekevät töitä. Kun palkka jaetaan kaikille 12 kuukaudelle, se laskee jonkin verran sen tulotason alle mitä vastaavalla koulutuksella tienataan. Kaikki muu puhe koulutuksista ja omasta ajankäytöstä koulutyön hyväksi on pelkkää mielikuvilla pelaamista, puolin ja toisin omien näkemysten ja kokemusten puolustamista. Tässä valossa myös Olli Luukkaisen kommentit täytyy mielestäni lukea, tuskin OAJ:n puheenjohtaja koskaan tulee ehdottamaan oman ammattikuntansa etujen heikentämistä.

Täytyy lisäksi muistaa, että opettajien palkkataso ja palkkausjärjestelmä on neuvotteluiden tulos. Kuntatyönantaja ei todellakaan maksa huvikseen opettajille liian suurta palkkaa. OAJ on jäsenilleen tällaiset työehdot ja palkat neuvotellut, ja niistä osapuolten ulkopuolella olevien on oikeastaan turha valittaa. Jos haluaa pidemmät koulupäivät tai lukuvuodet ja siitä pienemmän korvauksen oppituntien pitäjille tai mahdollisesti suuremmat luokkakoot, että rahaa säästyy sitä kautta, niin ei muuta kuin hakeutuu sitten niihin päättäviin elimiin, missä näistä asioista sovitaan. Täällä palstalla on helppo vaatia ja huudella katkerana. Jos haluaa, että yhteiskunta säästää opettajien palkkauksessa niin ei muuta kuin neuvottelupöytään vaan. Kannattaa toki varautua jonkinlaiseen vastarintaan. Opettajakunnan luulisi osaavan käyttää lakkoasettaan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin yhteiskunnan välttämättömiin toimintoihin kuuluva osanen, kuten lääkärit, hoitajat tai ahtaajat.

Vierailija
118/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku aloitteleva opettaja sitten kertoa paljonko se kuukausipalkka oikeasti on?Aina sanotaan että se on vähemmän kuin tilastot kertoo niin voisiko joku rehellisesti kertoa palkkansa? Onko palkka sama joka kuukausi vai saatteko opetusaikana joistain extratunneista enemmän kuin kesällä?

Vierailija
119/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:50"]

Jos tähän taksaan ei ole kiinnostusta, kuntahan voi opetusta järjestävänä tahona hommata luokan eteen vaikka tanssivan apinan minun puolestani. Kauhistellaan niitä PISA-tuloksia sitten taas kun seuraavan kerran osaamista mittaillaan. Minä voin mennä sillä aikaa esimerkiksi toimittajaksi, ict-koordinaattoriksi, tilastotieteilijäksi, vakuutusmatemaatikoksi, pörssianalyytikoksi tai mihin vain

[/quote]

Juu, ihan varmasti voit. Ootko sattunut tutkimaan viime aikoina toimittajien työllisyystilannetta? Ja pörssianalyytikoksihan joku opettajaksi opiskeleva varmasti ihan heti pääsee. Jotain rajaa hybrikselläkin, kiitos.

Vierailija
120/229 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:23"]

Minä olen sekä luokan- että aineenopettaja. Luokanopettajana joutuu keksimään pyörän joka tunnille uudestaan tai vaihtoehtoisesti vetämään opeoppaiden mukaan suhteellisen yksilöimätöntä opetusta. Kuitenkin oman luokan aikataulutus täytyy suunnitella: milloin pidetään teemapäiviä, miten niihin valmistaudutaan, miten saan asiat opetettua kokonaisuuksina ja ujutettua mukaan koulun ulkopuolisia toimijoita, retkiä ja teknologiaa pedagogisesti pätevällä tavalla. Jokainen lukuvuosi on uusi ja erilainen, eikä ole mitään mieltä vetää samaa settiä kuuden vuoden päästä, tuurillahan opskin on ehtinyt vaihtua ja kirjasarjat ja oppilaiden tarpeet nyt ainakin. Niinpä suunnitteluun menee aikaa.

Aineenopena taas täytyy laskea erikoispäivät, miettiä vierailut ja varatakin ne, suunnitella jaksojen sisällöt, ottaa selvää uudesta tutkimustiedosta ja vertailla sitä, selvittää onko tullut uutta oppimateriaalia tai toimijoita, joista oppilaat saisivat jotain irti. Jokainen tunti täytyy vetää useampaan kertaan, mutta ryhmät ovat erilaisia ja eri kokoisia, jollain jää jaksosta kolme kertaa pois: miten tiivistän olennaisen heille? Pitää pohtia teemavuodet ja -päivät ja ideoida laaja-alaisia yhteistyöproggiksia ennakkoon.

Kyllä minä ihan oikeasti tarvitsen ja käytän sen suunnitteluajan. Tai pärjään ilmankin, mutta näkyyhän se sitten opetuksessa. On ihan suhteellisen helppoa mennä kirjasarjojen mukaan. Mutta jos tavoitteena on muukin kuin kirjojen lukeminen ääneen, esimerkiksi kriittisesti ajattelevat ja omasta oppimisestaan vastuulliset ja innostuneet oppilaat, niin koen suunnittelutyön oikeastaan välttämättömyydeksi.

[/quote]

Uutislööppi: töissä joutuu tekemään töitä. On se kauheaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan