Laihdutin 26 kg, nyt ei ole rahaa hienoihin vaatteisiin
Olen ollut työttömänä kohta puoli vuotta ja laihtunut -26 kiloa. Nyt vanhat vaatteet rötköttää päällä, mutta tilillä on vain muutama satanen jäljellä pahan päivän varalle. Työttömyyskorvaukseni riittää vain juuri ja juuri ruokaan ja vuokraan. Rakastan laadukkaita ja uusia vaatteita, mutta kirppareilta en koskaan löydä omankokoisia saati tyylisiä vaatteita. Pitäisikö ottaa kulutusluotto vai saisiko esim. Ulkomailta tilattua halvempia laadukkaita renttuja? Mikä avuksi?
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:12"]Saatat joutua juoksemaan työhaastatteluissa vaikka kaksi vuotta. Mitäs sitten teet, kun lainaa pitää alkaa kuitenkin lyhentään viimeistään parin kuukauden päästä sen ottamisesta?
Minä tekisin tuossa tilanteessa niin, että hommaisin jotkut siistit, halvat vaatteet työhaastatteluja varten, ja sitten kun palkka alkaa juosta niin menisin ostamaan niitä laadukkaita oman maun mukaisia vaatteita. Ei mitään järkeä ottaa tuollaista älytöntä riskiä, pahimmassa tapauksessa et saa töitä pitkään aikaan ja sen päälle vielä menee luottotiedot. Eikö nyt vähän pienempi paha olisi käydä siellä H&M:llä ostamassa joku halpa perussiisti kauluspaita ja housut, ne ei montaa kymppiä maksa. Ja tosiaan FB-kirppareilta voisi hyvin löytyä todella halvalla työhaastatteluihin sopivia vaatteita kun laittaa vaan ilmoituksen.
[/quote]
Kiitos, tämä oli ehkä asiallisin vastaus tähän mennessä. Mutta entä jos mahdollinen työnantaja huomaa että kuljen jossain viime sesongin alevaatteissa tai halvoissa räteissä? Hän varmaan ajattelee heti, että olen jotain roskasakkia, mitä ei kannata palkata, tai että olen pihi, tai että minulla ei ok tyylitajua vaikka on. - Ap
Kyllä kirppareilta löytyy, kun käy ahkerasti. Työttömällä on aikaakin. Minä ainakin olen löytänyt laihduttamisen jälkeen sieltä kaikki vaatteeni tosi halvalla.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:29"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:22"]Kyllä kirppareilla on kaiken kokoisia ja laatuisia vaatteita, älä selitä. Ja tyhmempää syytä lainaan työttömänä en ole kuullutkaan
[/quote]
Minä en kirppareihin sorry. Jotain rajaa nyt sentään. En saata edes käydä niissä, hajukin jo kuvottaa. - Ap
[/quote]
Sulla taitaa olla vähän vanha käsitys kirppareista. Joo, ennen suurin osa oli juuri niitä KIRPPUtoreja, joissa haisi tosi ummehtuneelle ja karmealle. Nykyisin kun kirpparit on paljon suositumpia, tavarat vaihtuvat nopeasti ja oikeasti hyvääkin vaatetta on myynnissä. Tietenkin riippuu paikasta, mutta ainakin kaupunkien suosituilla kirppareilla.
T. Aktiivinen kirpparisti
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:12"]Saatat joutua juoksemaan työhaastatteluissa vaikka kaksi vuotta. Mitäs sitten teet, kun lainaa pitää alkaa kuitenkin lyhentään viimeistään parin kuukauden päästä sen ottamisesta? Minä tekisin tuossa tilanteessa niin, että hommaisin jotkut siistit, halvat vaatteet työhaastatteluja varten, ja sitten kun palkka alkaa juosta niin menisin ostamaan niitä laadukkaita oman maun mukaisia vaatteita. Ei mitään järkeä ottaa tuollaista älytöntä riskiä, pahimmassa tapauksessa et saa töitä pitkään aikaan ja sen päälle vielä menee luottotiedot. Eikö nyt vähän pienempi paha olisi käydä siellä H&M:llä ostamassa joku halpa perussiisti kauluspaita ja housut, ne ei montaa kymppiä maksa. Ja tosiaan FB-kirppareilta voisi hyvin löytyä todella halvalla työhaastatteluihin sopivia vaatteita kun laittaa vaan ilmoituksen. [/quote] Kiitos, tämä oli ehkä asiallisin vastaus tähän mennessä. Mutta entä jos mahdollinen työnantaja huomaa että kuljen jossain viime sesongin alevaatteissa tai halvoissa räteissä? Hän varmaan ajattelee heti, että olen jotain roskasakkia, mitä ei kannata palkata, tai että olen pihi, tai että minulla ei ok tyylitajua vaikka on. - Ap
[/quote]
Sitten on kyllä työnantaja syynännyt tarkkaan H&M:n kuvastot, jos näkee heti että jaahas, tuo kauluspaita oli kyllä viime talvena myynnissä ja nuo housutkin on syksyn mallistoa. Haloo :D
Älkää jaksako ruokkia tätä ap:n provoa.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:06"]
Lihota!
[/quote]
Vähän alkaa vaikuttaa siltä, että ap:n ainoa mahdollisuus on lihoa takaisin vanhoihin vaatteisiinsa! Kun kerran mikään ei kelpaa. Ongelma ratkaistu!
[/quote]
Haloo!? Miten joku voi edes ehdottaa moista? Aikalailla mun savutuksia ja ihmisarvoa loukkaavaa kyllä. - Ap
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:25"]Älkää jaksako ruokkia tätä ap:n provoa.
[/quote]
Anteeks mitä? - Ap
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:19"]Hän varmaan ajattelee heti, että olen jotain roskasakkia, mitä ei kannata palkata, tai että olen pihi, tai että minulla ei ok tyylitajua vaikka on. - Ap[/quote]
Mutta sähän olet roskasakkia..
Työnantajat on kyllä kiinnostuneita ihan muusta, kuin vaatteistasi, jos kuitenkin olet puhdas ja vaatteet siistit ja neutraalit. Housut ja paita yhteensä 10 e kirpparilta. Ongelmaa ei oikeasti ole.
Jos olet laihtunut, niin halvatkinrektut näyttävät hyviltä. Voit myös itse pienentää vanhoja vaatteita. Mikä vaatekoko ja tyyli? Voin lähettää omia hyväkuntoisia vaatteitani, jos maksat postikulut ja jos koko/tyyli täsmäävät.
Onhan tää provo, onhan. Jankuti jankuti.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:29"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:22"]Kyllä kirppareilla on kaiken kokoisia ja laatuisia vaatteita, älä selitä. Ja tyhmempää syytä lainaan työttömänä en ole kuullutkaan
[/quote]
Minä en kirppareihin sorry. Jotain rajaa nyt sentään. En saata edes käydä niissä, hajukin jo kuvottaa. - Ap
[/quote]
Sulla taitaa olla vähän vanha käsitys kirppareista. Joo, ennen suurin osa oli juuri niitä KIRPPUtoreja, joissa haisi tosi ummehtuneelle ja karmealle. Nykyisin kun kirpparit on paljon suositumpia, tavarat vaihtuvat nopeasti ja oikeasti hyvääkin vaatetta on myynnissä. Tietenkin riippuu paikasta, mutta ainakin kaupunkien suosituilla kirppareilla.
T. Aktiivinen kirpparisti
[/quote]
Kiitos kauheasti näistä kaikista kirppisvinkeistä ja muista. Mä juttelin nyt asiasta puhelimessa myös erittäin pitkäaikaisen ystäväni kanssa ja hän lupautui lahjoittamaan tai lainaamaan mulle vaatteitaan työhaastatteluun ja arkeen. Hänellä on samanlainen tyyli kuin mullakin. Luotan myös hänen hygieniatasoonsa sen verran, että niistä on pidetty hyvää huolta. Ystäväni ei ole myöskään mitä tahansa roskasakkia, onhan hän Minun ystäväni. Näillä vaatteilla siis pääsen nyt ainakin alkuun. Myönnän myös olevani hieman bakteerikammoinen, esim. jos joskus harvoin käytän julkisia liikennevälineitä on kaikki vaatteet pestävä heti sen jälkeen. Takki on poikkeus. Niin ja vaikka en ennen ole koskaan kierrätettyjä vaatteita yhtä kahta LV:n vintage-laukkua lukuun ottamatta huolinut, niin te rohkaisitte mut nyt kierrättämään.
Ystäväni totesi ihmetelleensä, miksi kuljen edelleen vanhoissa vaatteissani, mutta kertoi ymmärtävänsä asian taloudellisen tilanteeni vuoksi. Kauhean noloa oli ottaa koko asia puheeksi. Ystävä kertoi myös, että ei ole uskaltanut huomauttaa asiasta minulle, koska suutun kuulemma helposti ulkonäköäni arvostelevista kommenteista, no jaa enpä tiedä. Hän lupasi myös lähteä shoppailemaan kanssani uusiakin vaatteita sitten kun vihdoin pääsen taas töihin - aina kivempi kun on makutuomareita mukana.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:06"]
Lihota!
[/quote]
Vähän alkaa vaikuttaa siltä, että ap:n ainoa mahdollisuus on lihoa takaisin vanhoihin vaatteisiinsa! Kun kerran mikään ei kelpaa. Ongelma ratkaistu!