Oletko tullut valituksi työpaikkaan tällaisessa tilanteessa?
Olet hakenut työpaikkaa, etkä ole ko. organisaatiossa töissä. Sinulla on kuitenkin tuon alan työkokemusta toisesta organisaatiosta. Tähän työpaikkaan on myös talon sisältä hakija/hakijoita. Oletko tullut valituksi työpaikkaan, jos sisäisiä hakijoita on ollut? Oletko jäänyt valitsematta paikkaan, vaikka olit koulutetumpi/kokeneempi kuin sisäinen hakija ja sisäinen hakija valittiin? Kiinnostaa kuulla kokemuksia aiheesta.
Kommentit (24)
Vähän menee vierestä mut mä oon tullu valituksi tutun henkilön ohi. Henkilö oli tehnyt kesätöitä tuossa firmassa, mä olin ihan vieras.
Valituksi tuleminen tutun ohi ei lopulta ollut kiva juttu. Sain jatkuvasti kuulla, kuinka tiimiläiset olisivat toivoneet tuota tuttua tilalleni. Olin pätevämpi kaikilla mittareilla ja johto sanoi, että valintani oli yksimielinen. Jouduin tuossa työpaikassa aika ankarasti kiusatuksi ja lopulta vaihdoin paikkaa, kun en enää jaksanut.
olen sekä tullut valituksi että jäänyt valitsematta, vaikka olin selvästi pätevämpi.
Ja tämä on TOSI helppo todeta, koska meidän alalla pätevyydestä kirjoitetaan 2-3 ulkopuolisen (eli ei saa olla palkkaavan organisaation eikä hakijan kannalta osallisia) arvioitsijan lausuntoa, joissa pätevyys todistetaan. Valittu henkilö oli näissä lausunnoissa vasta kolmantena. Mut mullle ois pitänyt maksaa korkeampaa palkkaa...
Minut on useasti hylätty vaikka olen jo ollut organisaatiossa töissä ja syy oli se, että virkaan saadaan aina hakijoita, mutta hyviä sijaisia ei saada.
Vaihdoin lopulta työnantajaa
Mitä varten luulet, että paikka on laitettu hakuun? No, sitä tiettyä talon sisällä olevaa tekijää varten.
Valtionhallinnosta hain paikkaa, ammatillinen pätevyyteni oli (ja on edelleen) ko. paikkaan erinomainen ja tuolloin parempi kuin kellään muulla hakijalla. En päässyt edes haastatteluun, kun viraston sisältä valittiin toinen, ainoana meriittinään "poliittisen päätöksenteon tunteminen". Kyseinen paikka oli siis avoimena muodon vuoksi ja valinta oli todellisuudessa tehty etukäteen. Eipä liiemmin harmittanut muuten kuin se, että hakuprosessi oli todella työläs.
Omalla alallani valitaan usein talon sisältä. Virat on pakko lakisääteisesti laittaa auki, mutta moni virka on jo valmiiksi katsottu tietylle ihmiselle. Tämä näkyy siinä, että hakuilmoituksessa listataan halutuksi osaamiseksi esim. mandariinikiinan taito ja Tampereen paikallistuntemus, vaikka näillä ei olisi mitään tekemistä viran keskeisten piirteiden perusteella. Noilla nippeliasioilla voidaan sitten perustella se, miksi valittiin juuri talon sisältä se Pertti-Mimosa.
En ole koskaan kysynyt, että saako tätä paikkaa hakea työpaikan sisältä. Olen hakenut, mennyt haastatteluun ja joko saanut paikan tai sitten en. Joskus olen ohittanut sisäisen hakijan, joskus en.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kysynyt, että saako tätä paikkaa hakea työpaikan sisältä. Olen hakenut, mennyt haastatteluun ja joko saanut paikan tai sitten en. Joskus olen ohittanut sisäisen hakijan, joskus en.
Ainahan niitä saa hakea työpaikan sisältä.
Vierailija kirjoitti:
Omalla alallani valitaan usein talon sisältä. Virat on pakko lakisääteisesti laittaa auki, mutta moni virka on jo valmiiksi katsottu tietylle ihmiselle. Tämä näkyy siinä, että hakuilmoituksessa listataan halutuksi osaamiseksi esim. mandariinikiinan taito ja Tampereen paikallistuntemus, vaikka näillä ei olisi mitään tekemistä viran keskeisten piirteiden perusteella. Noilla nippeliasioilla voidaan sitten perustella se, miksi valittiin juuri talon sisältä se Pertti-Mimosa.
Kuulostaa valtionvirastomaiselta Yli-Viikaroinnilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin se tuntuu tässä ketjussa olevan iso vääryys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin se tuntuu tässä ketjussa olevan iso vääryys.
Ei ole väärin hakea paikkaa talon sisältä. Väärin on se, jos palkkaamatta jää joku ulkopuolinen pätevämpi henkilö vain siksi, että halutaan talon sisältä tuo ihminen. Jos talon sisältä palkattu on pätevin, niin hyvä, mutta isoin meriitti ei saisi olla se, että on kyseisessä paikassa ennestään töissä.
Mä inhoan tuota, että joku paikka jo jo pedattu firman sisäiselle hakijalle, mutta se on pakko laittaa auki.
Tän takia usein oon kysynyt haastattelukutsun saadessa, että onko sisäisiä hakijoita. Eräs kollega matkusti kerran 400 km työhaastatteluun ja 30 min haastattelun loputtua soitettiin ja kerrottiin, että valittiin ennestään tuttu työntekijä. Hieman oli kollega vihainen ja mielestäni syystä. Meni kokonainen päivä matkustamiseen turhan takia, kun olivat valinnan selvästi tehneet jo ennen haastattelua.
Juuri oli tällainen tilanne. Minulla työkokemusta 7 v ja olin ulkopuolinen, toisella 11 v ja oli jo firmassa. Jäin hännille, kun oli valitsijoista niin iso ero työkokemuksessa ja en tuntenut talon tapoja.
Olen tullut valituksi tällaisessa tilanteessa kaksi kertaa. Omalla alallani ei ole sellaista käsitettä kuin "pätevämpi". Joko on pätevä tehtävään tai ei ole, pätevyydellä ei ole eri asteita. Kokemusta voi sitten olla eri määrä, mutta ratkaisevin asia tuntuu kuitenkin olevan sopivuus. Ja sopivuuden nimissä rekrytoija voi perustella minkä tahansa valinnan - kunhan vain se pätevyys löytyy.
Inhoan rekryjä oman ammattialani keskuudessa. Kyse on viroista ja aina käy jotain seuraavista:
A) Virkaa hakee joku paikkakunnalta kotoisin oleva "oman kylän tyttö/poika". Ei ole mitään mahdollisuuksia saada tuota paikkaa, menee aina sille ko paikassa kasvaneelle, vaikka ei olisi se pätevin/koulutetuin.
B) Virka on muka auki, mutta siihen on katsottu joku työpaikan sisältä. Virkan työpaikkailmoitus on räätälöity niin, että ko henkilö on jo hoitanut noita tehtäviä ja täyttää siksi kriteerit parhaiten.
C) Jos jossain on paikka auki, johon ei ole valmiiksi katsottuna hakijaa ja kuvittelet, että nyt voisi olla mahdollisuuksia. Eiköhän hakijoiden joukossa ole joku, jolla on todella paljon enemmän työkokemusta, joku erikoistaito ja tuntee vielä paljon alan väkeä. Tavallisena työntekijänä ei ole mitään mahdollisuutta tulla valituksi.
Sisäinen hakija. No, siinä mielessä sisäinen, että hän oli talon väelle tuttu ja paikkakuntalainen, vaikka työskentelikin muualla. Häneen verrattuna minulla oli enemmän kokemusta, ja koulutusta, mutta toiseksi jäin.
No, ei haittaa.
Tämä oli muuten sellainen paikka, josta ennen hakemuksen laittoa kysyin, että onko tämä niin kuin jollekin teidän sijaisellenne tarkoitettu paikka. En saanut suoraa vastausta... tavallaan kyllä oli, sillä tuo valittu oli kyllä talossa tuttu, vaikka muualla työskentelikin.
Silläkin tavalla on käynyt, että sijaisena ollessani vakituista paikkaa koskeva ilmoitus oli piilotettu! osaston tiloissa jonkin valtavan paperipinon alle. Se tuli siis hakuun silloin kun itse olin lomalla. Tulkitsin asian omalla tavallani, sillä kukaan ei myöskään tuosta paikasta tullut minulle kertomaan, kuulin sitten muuten siitä esimiehen kertomana. Ja toisaalta myös niin, että työporukan pahin lusmuilija kuului käytävällä asiasta keskustelevan esimiehen esimiehen kanssa, kuulin myös tämän esimiehen esimiehen tuolle lusmuilijalle sanovan "se on (minun nimeni sanoi), jos hän vain sitä hakee".
Sillain.
Oma kokemus on, että työpaikan sisäinen hakija valitaan lähes aina. Jos on hoitanut työnsä hyvin ja tuntee työpaikan valmiiksi, niin miksi ei tulisi valituksi? Ei tarvitse perehdyttääkään kaikkea alusta asti.
Ainoat tilanteet, joissa tiedän, että on otettu joku ulkopuolinen, on sellaisia, joissa työpaikassa jo olevaan (määräaikaiseen) työntekijään on oltu tosi tyytymättömiä.