Oletko tullut valituksi työpaikkaan tällaisessa tilanteessa?
Olet hakenut työpaikkaa, etkä ole ko. organisaatiossa töissä. Sinulla on kuitenkin tuon alan työkokemusta toisesta organisaatiosta. Tähän työpaikkaan on myös talon sisältä hakija/hakijoita. Oletko tullut valituksi työpaikkaan, jos sisäisiä hakijoita on ollut? Oletko jäänyt valitsematta paikkaan, vaikka olit koulutetumpi/kokeneempi kuin sisäinen hakija ja sisäinen hakija valittiin? Kiinnostaa kuulla kokemuksia aiheesta.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Sisäinen hakija. No, siinä mielessä sisäinen, että hän oli talon väelle tuttu ja paikkakuntalainen, vaikka työskentelikin muualla. Häneen verrattuna minulla oli enemmän kokemusta, ja koulutusta, mutta toiseksi jäin.
No, ei haittaa.
Tämä oli muuten sellainen paikka, josta ennen hakemuksen laittoa kysyin, että onko tämä niin kuin jollekin teidän sijaisellenne tarkoitettu paikka. En saanut suoraa vastausta... tavallaan kyllä oli, sillä tuo valittu oli kyllä talossa tuttu, vaikka muualla työskentelikin.
Silläkin tavalla on käynyt, että sijaisena ollessani vakituista paikkaa koskeva ilmoitus oli piilotettu! osaston tiloissa jonkin valtavan paperipinon alle. Se tuli siis hakuun silloin kun itse olin lomalla. Tulkitsin asian omalla tavallani, sillä kukaan ei myöskään tuosta paikasta tullut minulle kertomaan, kuulin sitten muuten siitä esimiehen kertomana. Ja toisaalta myös niin, että työporukan pahin lusmuilija kuului käytävällä asiasta keskustelevan esimiehen esimiehen kanssa, kuulin myös tämän esimiehen esimiehen tuolle lusmuilijalle sanovan "se on (minun nimeni sanoi), jos hän vain sitä hakee".
Sillain.
Lisään; Työporukasta ei luullakseni monikaan niin hirveästi meikäläistä vastustanut työkaverina, että olisi halunnut piilottaa sen ilmoituksen, joku sen piilottamisen kuitenkin hoiti, ja muuten nämä työkaverit eivät ehkä sillain tiedostaneet etten tiedä asiasta mitään, joten eivät sitten tulleet suuna päänä sanomaankaan, että nyt on haussa. Esimiesten mielestä se oli kuitenkin minulle annettavissa, jos vain hain. Suosikkina tuolla lusmuilijalla oli sitten joku vastikään taloon tullut toinen sijainen, vastikään tullut, ei lienyt vielä edes kuukautta talossa ollut, niin heti olis vakipaikkaa ollut tarjolla... toiset kun sellaista saavat kiltisti työtä tehden kuukausikaupalla, ellei peräti vuosikaupalla sijaisuuksissa odotella.
Olen ollut noissa tilanteissa kaikkina osapuolina.
Sisäisenä hakijana, joka valittiin.
Sisäisenä hakijana, jota ei valittu, vaan ulkoinen valittiin.
Ulkoisena hakijana, jota ei valittu, koska sisäinen valittiin.
Ulkoisena hakijana, joka valittiin ohi sisäisen.
Olen ollut myös ulkoisena hakijana, jota ei valittu, mutta ei valittu ketään sisäistäkään, kukaan heistä ei päässyt toiselle kierrokselle.
Melkein aina valitaan sisäisesti. Mutta joskus hyvältä vaikuttavalle hakijalle voidaan tarjota jotain toista (huonompaa) pestiä.