Kuinka paljon teillä menee maitoa?
Kaupassa olen huomannut että jotkut ostaa aivan jäätäviä määriä maitoa. Naapurin kanssa oltiin yksi päivä peräkkäin marketissa ja hän osti 12 kappaleta 1,5 litran maitopurkkeja. Meillä ei mene noin paljon maitoa edes vuodessa. Kukaan meillä ei juo maitoa "raakana". Joskus toki ostetaan ruokiin, leipomuksiin, tai vaikka kaakaota varten, mutta vain tyyliin purkki tai pari kuukaudessa. Satunnaisia tarpeita varten on pieniä 2 tai 2,5 desin maitojuomapurkkeja, jotka säilyy lämpimässä monta kuukautta. Tuollainen pikkumaito riittää räiskäletaikinaan tai vieraan kahvimaidoksi.
Kommentit (104)
Rakastan maitoa. 😋 Meillä menee kahden aikuisen taloudessa noin litra päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee maitoa oikeastaan vain lasten puuroihin, eli ei kovin paljon. Lapset eivät juo maitoa eivätkä käytä sitä muuten. Muroja ja mysliä syövät kauramaidon kanssa. Syövät kyllä joitain muita maitotuotteita.
Miten voi olla olemassa kauramaitoa? Tai siis miten kaurasta lypsetään maitoa? Minä olen miettinyt sitä usein mutta en en ole keksinyt siihen vastausta.
Sanaa maito nyt on perinteisesti käytetty valkoisista nesteistä. Rouskuistakin tulee maitoa lypsämättä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee maitoa oikeastaan vain lasten puuroihin, eli ei kovin paljon. Lapset eivät juo maitoa eivätkä käytä sitä muuten. Muroja ja mysliä syövät kauramaidon kanssa. Syövät kyllä joitain muita maitotuotteita.
Miten voi olla olemassa kauramaitoa? Tai siis miten kaurasta lypsetään maitoa? Minä olen miettinyt sitä usein mutta en en ole keksinyt siihen vastausta.
Mutta et ole koskaan hämmästellyt kookosmaitoa? Tai lihapullia?
Ei se maito mikään mörkö oo :) kuinka aikuiset ihmiset jaksaa hämmästellä toisten ihan tavallisia ostoksia?
Litran purkilla pärjää viikon, yksi aikuinen ja käytän vain kahvin joukossa.
Kaksi litraa viikossa, satunnaisesti riisi- tai mannapuuroon tai pottumuusiin sitten vähän.
Kaksi litraa on minun kahvimaitoni ja teessä käytän myös. Maitoa on aina jemmassa, ostan Lidlista iskukuumennettua huoneenlämmössä säilyvää maitoa niin, että sitä on kaapissa aina jotain 5 litraa.
https://tomikokko.com/blogi/maito/
Olen aiemminkin lukenut tuosta Valion hommasta, järkihän nyt sanoisi ettei mikään eläin yksinkertaisesti TARVITSE toisen eläimen maitoa, eikö?
Vierailija kirjoitti:
https://tomikokko.com/blogi/maito/
Olen aiemminkin lukenut tuosta Valion hommasta, järkihän nyt sanoisi ettei mikään eläin yksinkertaisesti TARVITSE toisen eläimen maitoa, eikö?
Kuka tässä tarvitsemisesta puhuu?
Litra kestää noin viikon. Kahvi miltei ainoa johon tulee käytettyä ja siinäkin hyvä jos väri muuttuu. Joskus harvoin saatan ruisleivän kylkeen ottaa lasillisen. Join ennen enemmänkin, mutta jotenkin ihan huomaamatta vähentynyt tässä vuosien varrella.
1hlö
Vierailija kirjoitti:
Minä asun yhdessä mieheni kanssa emmekä lainkaan maitotuotteita missään muodossa koska olemme aikuisia ja maito on tarkoitettu vauvojen sekä eläinten pentujen ravinnoksi ennen kuin ne voivat syödä muuta ruokaa. Siis mitä aikuiset ihmiset tai täysikasvuiset eläimet syövät. Aikuisten ei kuulu syödä tai juoda missään muotoa maitotuotteita koska he voivat saada ravintonsa muista ruoista tai juomista.
Miten niin ei KUULU juoda? Kuka sen päättää ja kuuluttaa? Et sinä ainakaan! Pakko sitä ei ole juoda, mutta ei ole pakko moni muukaan tekemäni asia, vaan teenpä silti. Ihan vaan koska haluan tai tykkään, siihen ei mitkään kuulumiset liity millään tavalla.
Kolmeviis vauva kirjoitti:
Puolisen litraa päivässä. Palkkarijuomana yleensä. Kahviin en maitoa sotke, enkä käytä sitä yleensä ruokiinkaan.
Lisäksi menee jäätävät määrät viiliä/piimää/rahkaa. Pidän maitotuotteiden mausta ja ne pitävät myös nälkää hyvin.
Sinkkutalous.
Mikä on palkkarijuoma?
Minulla, yksin asuvalla menee n. 2 litraa viikossa. Kahviin laitan ja muutaman kerran viikossa teen kaurapuuron maitoon. Tuttavilla meni 6 litraa päivässä silloin kun lapset oli pieniä (4 kpl lapsia), siinä mies ja lapset joivat kukin yli litran päivässä maitoa. Karmeeta maidon kantamista kaupasta kotiin.
Minulla aikoinaan perheellisenä (1 lapsi + mies) meni maksimissaan litra päivässä maitoa, janoon lapsi joi aina vettä, ei maitoa. Ruoan kanssa joi maitoa lasin.
Vierailija kirjoitti:
Kolmeviis vauva kirjoitti:
Puolisen litraa päivässä. Palkkarijuomana yleensä. Kahviin en maitoa sotke, enkä käytä sitä yleensä ruokiinkaan.
Lisäksi menee jäätävät määrät viiliä/piimää/rahkaa. Pidän maitotuotteiden mausta ja ne pitävät myös nälkää hyvin.
Sinkkutalous.
Mikä on palkkarijuoma?
treenin jälkeinen palautusjuoma
Ehkä keskimäärin 25 litraa viikossa.
Kahviin menee kaurajuoma Baristaa max 1l viikossa. 4hlö perhe josta kaksi alakouluikäistä. Muuta maitoa meillä ei käytetä, ei se suinkaan ole mikään pakko lapsiperheessäkään.
Minulla menee kerralla melkein litra rasvatonta maitoa kun syön kuumaa puuroa tai keittoa. Muut juomat eivät mielestäni sovi kuuman puuron ja tai kuuman keiton kanssa.
Käytännössä litra viikossa. Aikusten kahvit ja lapselle välillä maitopuuroa tai harvemmin kaakaota. Maitoruokia varten ostan oman purkkinsa silloin kun niitä on suunnitteilla.
Piimää juodaan kaikki ruokajuomana, sitä menee 4-5 litraa viikossa.
Noin litra punaista maitoa menee viikossa kahden aikuisen taloudessa. Käytetään vain kahvin kanssa. On ostettava iskukuumennettua, jotta ei ehdi hapantua ennen kuin on käytetty.
About litra viikossa. Lapselle se maito, jos mä käytän johonkin sitten voi mennä toi kaks, jos vaikka leipoo tai johonkin ruoanlaittoon. En juo maitoa juomalla. En tiedä miksi, en vaan ole koskaan oppinut. Lapsena lopetin. Muistan, kun "pakotettiin" juomaan maitoa ja purskautin ne vain ulos.