Menen kesällä naimisiin, kerro paras vinkkisi toimivaan liittoon?
Omilta vanhemmilta(naimisissa 30v) ja isovanhemmilta (naimisissa55v) sain jo ihania Elämäntäyteisiä vinkkejä, jakakaaka tekin omanne :)
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 06:16"]
seksiä ja keskustelua.
[/quote]
mies rakastakoon ja vaimo kunnioittakoon. Paavali.
Toki nykyään tasa-arvoisesti molemmat voisivat
rakastaa ja kunnioittaa.
Ensinnäkin älkää ottako toisianne itsestäänselvyytenä, kaikissa liitoissa on ylä ja alamäkiä ja liiton eteen tarvitsee tehdä työtä. Toista on osattava kuunnella.
Edellisessä liitossa minä olin kamala päällepäsmäri ja olin se joka kertoo missä on kaapin paikka (niin kun yleensä oletetaan suomessa naisen tekevän), nykyisessä liitossa meillä on mieheni kanssa perinteiset sukupuoliroolit, eli mies on "perheen pää". Tämä toimii yllättävän hyvin. Ei tarvitse riidellä tiskaamisista tai siivoamisista ym koska ne on mun tehtävät, myös miehelläni on omat tehtävänsä. Eli meillä on säännöt selkeät joten niistä ei tule tappelua.
Sitoutuminen ja toisen kunnioittaminen on tärkeää. Kaikkien täytyy saada olla kotona turvassa ja oma itsensä. Otetaan toiset huomioon omissa ratkaisuissa, mutta ei sidota tai rajoiteta. Annetaan tilaa.
Itse olin nuorena tarkka kuinka asiat hoidetaan. Kunnes opin, että muutkin tavat käy. Jos osaa itse paremmin, kannattaa tehdä itse.
Hyvä ilmapiiri ja lasten kunnioitus on tärkeää. Meillä ei huudeta eikä rangaista. Kaikki osaa ottaa toisensa huomioon.
Yhdessä 20v
Sopikaa yhteistä aikaa, treffejä tai matkustelua niin on aina jotain mitä odottaa. Puolen vuoden päässä olevaa matkaa on kiva suunnitella yhdessä, kunhan siltä ei sitten odota liikoja. Muistelkaa arjessa esim hääpäivää, onnellisia hetkiä. Ja kuten jo moni sanonut: avioliitto on tahdon asia.
Anna puolisosi matkustella ympäri maailmaa myös yksin/ystäväporukassa. Näin annat tilaa henkiselle kasvulle ja kotiin on yleensä kiva palata kera uusien kokemusten. Jutunaiheita riittää myös kun aina ei tehdä asioita yhdessä. Välillä matkustellaan myös lapsen kanssa ilman puolisoani. Olen todella kiitollinen, että olen löytänyt miehen joka tämän mahdollistaa.
Meillä mummo sanoi, että "kun on vättänyt terältä, pitää välttää hamaraltakin" eli, kun toinen oli hyvä nuorena, kauniina ym. mitä sitä nyt ollaan, kun naimisiin mennään, niin pitää hyväksyä myös myöhemmin, kun menee se nuoruus ja kauneus ja muutenkin muuttuu - me emme vuosien päästä ole samoja ihmisiä, mutta monien ominaisuuksien kanssa voi ja pystyy elämään.
Toinen asia, jonka olen itse kokemus hyväksi ja se on sanottu ääneenkin! Vaikka kuinka olisi erimielisyyttä ja riitaa, niin ei saa haukkua/nimitellä eikä haistatella! Mielipiteen eron voi aina antaa anteeksi tai myöntyä tai todeta itsensä tai toisen olevan väärässä, mutta loukkaavat, henkilökohtaisuuksiin menevät sanomiset on vaikea antaa anteeksi! Minusta on pöyristyttävää, että puolisot haistattelevat peet ja veet ja huorittelevat ja se vain pitäisi ohittaa! Jokainen voi opetella riidoissakin argumentoimaan asiansa puolesta ja nimittelyt ja haistattelut kertovat henkisestä "köyhydestä"! Mutta pitää muistaa, että niitä erinäisiä f-wordeja ei sitten käytä myöskään itse!
1. Puhuminen. Siitä kaikki lähtee, että pari osaa puhua toisilleen mistä tahansa ja tottakai myös kuunnella. Ainoastaan puhumalla voi päästä toista ihmistä aidosti lähelle ja oppia tuntemaan toisen läpikotaisin. Ole kiinnostunut mitä sanottavaa puolisollasi on.
2. Pitkän suhteen avain on, että puolisot ovat myös ystäviä keskenään. Alussa huuma voi riittää, mutta 10 vuoden päästä ei enää. Ja se on oikeasti ihanaa et puoliso on paras ystävä, että odotat hänen näkemistään aina ja haluat viettää aikaa hänen kanssaan.
3. Huomioikaa toisiane, älkää pitäkö toisianne itsestäänselvyytenä. Se että keität kahvit toiselle valmiiksi tai kannat kauppakassit toisen puolesta, osoittaa että välität toisesta. Toki rakkaudesta pitää puhua, mutta kyllä teot loppupeleissä merkkaa enemmän.
4. Seksi/läheisyys. Sitä pitää olla sen verran että molemmat ovat tyytyväisiä, määrän päätätte te itse. Ja molempien pitää tehdä alotteita ja välillä asioita, jotka ovat enemmän toisen mieleen. Seksi on asia, joka erottaa parisuhteen muista asioista, joten siihen kannattaa panostaa.
Ja lopuksi muistaa, että rakkaus ei käyttämällä kulu vaan mitä enemmän rakastat ja näytät sen, sitä enemmän myös saat rakkautta osaksesi.
Yhteinen aika on tärkeää, mutta niin on myös molempien oma aika.
Kommunikaatio!
Keskustele puolison kanssa paljon, jakakaa ajatuksia, iloja ja suruja, viljelkää huumoria, puhukaa, keskustelkaa, höpötelkää :)
seksiä ja keskustelua.