Vauvasta saakka vegaani!
Jos imetystä ei lasketa, niin meidän vauvastamme (syntyy kesällä) tulee heti alusta asti vegaani. Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus kasvattaa lapsensa vaalimaan tärkeitä arvoja, ja niin aiomme tehdä. Vihaajat vihatkoon! :)
Kommentit (243)
Hyvä päätös, ap. Meilläkin kaikki lapset vegaaneja. Reippaita ja terveitä ja normaalisti kehittyneitä ovat. Sekasyöjäpläskit saa vihata jos tahtoo, menettävätpä rakkaansa aiemmin kaikille sydäntaudeille ja diabetekselle.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:38"]Hyvä päätös, ap. Meilläkin kaikki lapset vegaaneja. Reippaita ja terveitä ja normaalisti kehittyneitä ovat. Sekasyöjäpläskit saa vihata jos tahtoo, menettävätpä rakkaansa aiemmin kaikille sydäntaudeille ja diabetekselle.
[/quote]
Vaikutat ääriajattelijalta ja rasistilta.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:28"]Minun puolestani olkoot ihmiset kuinka vegaaneja hyvänsä, mutta jaksaa ärsyttää ne äärihuutelijat, joiden vasta-argumentti lähes tulkoin aina on että sekasyöjät syövät epäterveellisesti pelkkää makaronia ja mäkkäriruokaa. Luulevatko he kenties olevansa nokkeliakin? Ei ihme että näiden tapausten vuoksi vegaaneilla on toisinaan vähän huono maine ahdaskatseisina ja ylimielisinä nirppanokkina, jotka luulevat olevansa muiden yläpuolella. Tunnen kyllä oikeinkin järkeviä vegaaneja, mutta tästä keskutelusta en kovin montaa sellaista löytänyt.
[/quote]
Taitaa olla vaan ärsyyntymistä sille, että aletaan huutelemaan vegeruuan sairastuttavuudesta ja leikkimään ravitsemuksen asiantuntijoita vaikkei tunneta faktoja. Fakta on se, että terveellinen sekaruokavalio on ihmiselle ihanteellisin, mutta hyvin koostettu kasvisruokavalio on puolpyllyistä sekaruokavaliota terveellisempi. Todellakaan kaikissa sekaruokaa syövissä perheissä syödä oikein, eikä toki kaikissa vegeperheissäkään.
Ottamatta kantaa mihinkään ravintoarvoihin, minusta tuo on väärin lasta kohtaan, ihan siksi ettei hän saa itse valita, haluaako olla vegaani vai ei. Mä olen ollut kasvissyöjä jo lähes 20 vuotta, lapseni eivät ole. Saavat sitten isona itse päättää ruokavaliostaan. Onpa sillä muksullakin sitten kivaa kun kaverisynttäreille yms. pitää otaa suunnilleen eväät mukaan, kun ei saa syödä täytekakkua, keksejä tai jäätelöä. Pakottakaa nyt saman tien lapsraukka liittymään johonkin uskonlahkoon.
No ihan samallalailla myös liharuokavalio on valinta pienen lapsen puolesta. Aika monet muksut vetäis pelkkää karkkia, jos itse saisivat ruokavalionsa valita.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:35"]
Ottamatta kantaa mihinkään ravintoarvoihin, minusta tuo on väärin lasta kohtaan, ihan siksi ettei hän saa itse valita, haluaako olla vegaani vai ei. Mä olen ollut kasvissyöjä jo lähes 20 vuotta, lapseni eivät ole. Saavat sitten isona itse päättää ruokavaliostaan. Onpa sillä muksullakin sitten kivaa kun kaverisynttäreille yms. pitää otaa suunnilleen eväät mukaan, kun ei saa syödä täytekakkua, keksejä tai jäätelöä. Pakottakaa nyt saman tien lapsraukka liittymään johonkin uskonlahkoon.
[/quote]
No miksi se, että lapselle valitaan ravinnoksi sekaruoka, olisi yhtään sen parempi valinta, että lapselle valitaan ruuaksi kasvisruoka? Valinta on tehtävä. Se että vanhemmat valitsisi omaa etiikkaansa vastaan olevan vaihtoehdon, kuulostaa todella pimeältä. (Ja mun tuntemat vegaaniperheen lapset saavat syödä kaverisynttäreillä yms. ihan mitä tahtovat, ovat vaan maininneet, ettei maistu kovin hyvälle, kun ovat kermakakkua maistaneet. Ja meillä on synttäreillä ainakin tarjoolla useita vegaaneita vaihtoehtoja, koska menevät myös laktoosittomalle, maidottomalle ja munattomalle. Helppoa.)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:35"]Ottamatta kantaa mihinkään ravintoarvoihin, minusta tuo on väärin lasta kohtaan, ihan siksi ettei hän saa itse valita, haluaako olla vegaani vai ei. Mä olen ollut kasvissyöjä jo lähes 20 vuotta, lapseni eivät ole. Saavat sitten isona itse päättää ruokavaliostaan. Onpa sillä muksullakin sitten kivaa kun kaverisynttäreille yms. pitää otaa suunnilleen eväät mukaan, kun ei saa syödä täytekakkua, keksejä tai jäätelöä. Pakottakaa nyt saman tien lapsraukka liittymään johonkin uskonlahkoon.
[/quote]
Kotivegenä säästyy monta elämää kun rääkkäysbisnestä ei tueta rahallisesti, mutta lapsi saa syödä kavereilla, koulussa, mummollassa ja muualla ihan mitä tahtoo.
Työkaverini on kasvatettu noin ja nyt vanhempana ei pysty syömään mitään lihaa vähääkään, koska aiheuttaa vastaavan reaktion kuin viljat keliaakikolle. Usean kerran ollaan asiasta puhuttu ja on juurikin tuosta syystä äärimmäisen katkera vanhemmilleen. On itse sanonut , että elämästään on viety iso osa ennen kuin hänellä itsellään oli mitään vaikutusvaltaa asiaan ja se on todella vaikea antaa anteeksi. Lapsen puolesta saa ja pitää tehdä järkeviä päätöksiä, mutta toisen aikuisen puolesta te ette voi päättää koko elämään vaikuttavia asioita. Vastaavaa tilannetta sivusta seuranneena pistää vihaksi jo etukäteen lapsenne puolesta
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:10"]Siis mitä "vitamiineja" tai ainutlaatuisen erinomaista te kuvittelette lihassa olevan? B12, oliko muita?
Jos ette itse osaa syödä kuin jauhelihaa ja makaronia, ei tarkoita että vegaanit söisivät vain sitä makaronia.
Ja kyllä, äidinmaito on vegaanista.
[/quote]
Eläinrasvassa on pitkäketjuista omega kolmosta ja k2-vitamiinia. Kumpaakaan ei saa vegaaniravinnosta.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:18"]Oikein koostettu vegaaniruokavalio toimii lapsillakin. Minulla on ystävä, joka oli elämänsä ensimmäiset 15 vuotta kasvissyöjä ja niistä 2 ensimmäistä täysin vegaani. Vegaanista siirryttiin kasvissyöjäksi, kun siihen aikaan ei löytynyt päiväkotia jossa lapselle olisi saanut täysin vegaanin ruokavalion.
Teininä sitten kaverini kapinoi vanhempien eettistä ajatusta vastaan ja alkoi syödä lihaa.
Nykyisin hän on terve, pitkä ja hyväkuntoinen kolmekymppinen nainen. Lapsuuden lihattomuudesta huolimatta.
Enemmän olisin huolissani sekasyöjän lapsesta, joka ruokailee säännöllisesti mäkissä ja lempiruokaa makaronilaatikko....
[/quote]
Vittu että menee hermo. KAIKKI sekasyöjät käyvät säännöllisesti mäkkärissä??? Ja syö makaronilaatikkoa? Ton takia teidän ideologiaa ei kukaan jaksa kuunnella, nostatte itseänne jalustalle ja potkitte muita alas. Minä vedän possua kanaa ja lehmää sunkin edestäs, ihan vaan kun en halua vegaani jos se saa käyttäytymään noin typerästi.
Minusta kaikkien tulisi vähentää lihansyöntiä, ja kasvissyönti on hyväksi terveydelle ja maapallolle. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun ruokavaliosta puuttuu ravintoaine (B12), joka on tärkeä vauva kehittymisen kannalta, on tuo täysin itsekästä. Voihan vaikka kaikki ravintoaineet popsia pillereinä, mutta se ei tutkitusti ole läheskään sama asia kuin monipuolisen ruoan syöminen.
"Ottamatta kantaa mihinkään ravintoarvoihin, minusta tuo on väärin lasta kohtaan, ihan siksi ettei hän saa itse valita, haluaako olla vegaani vai ei. Mä olen ollut kasvissyöjä jo lähes 20 vuotta, lapseni eivät ole. Saavat sitten isona itse päättää ruokavaliostaan. Onpa sillä muksullakin sitten kivaa kun kaverisynttäreille yms. pitää otaa suunnilleen eväät mukaan, kun ei saa syödä täytekakkua, keksejä tai jäätelöä. Pakottakaa nyt saman tien lapsraukka liittymään johonkin uskonlahkoon."
No mun lapsi ei saa päättää monesta muustakaan asiasta, kuten siitä saako kaveria lyödä tai koska mennään nukkumaan tai saako tietokoneen heittää lattialle. Samoin kerron lapselle rajojen ja oikeuksien suhteesta ruokavaliossa. En anna lapsen syödä karkkia joka päivä, en suostu tekemään uutta päivällistä vain koska lapsi haluaa jotain muuta, en anna lapsen kertoa minulle kaupassa mitä ruokaa pitää ostaa. Ja saan kertoa lapselle mihin uskon, ja jos eläinten itseisarvon, ympäristön tilan ja ihmisoikeuksien edistämisen tunnustaminen on se mihin uskon, sen myös opetan ja selitän lapsilleni.
Mutta... Sitä mukaa kun lapsi alkaa ymmärtää tällaisia kotoa opittuja perusarvoja, mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista erikseen kieltää lasta vaikkapa maistamasta lihaa, oppia uskontoja, tutustua muihin tapoihin elää kodin ulkopuolella. Hän kyllä itse kertoo mitä on valmis syömään ja mitä ei. Minun tehtäväni vanhempana on kertoa tämä päiväkodin/koulun/kavereiden vanhemmille ja keskustella jos tarvetta on - ei tähän päivään mennessä ole hankalaa tilannetta tullut. Ikinä siis lasta ei ole pakotettu mihinkään miltään taholta, joten en ymmärrä miten veganismi/kasvissyönti olisi väärin lasta kohtaan.
Vääräksi katson kyllä sellaisen mielikuvan antamisen lapselle, ettei lihansyönnissä ole niin mitään pahoja vaikutuksia mihinkään ja se lihanpala on vain elintarvike kaupan hyllyllä siinä missä muutkin. Lapsellakin on oikeus saada tietää mistä kukin raaka-aine tehdään ja miten, vaikkei aihe aina helppo olekaan.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 23:39"]
"Ottamatta kantaa mihinkään ravintoarvoihin, minusta tuo on väärin lasta kohtaan, ihan siksi ettei hän saa itse valita, haluaako olla vegaani vai ei. Mä olen ollut kasvissyöjä jo lähes 20 vuotta, lapseni eivät ole. Saavat sitten isona itse päättää ruokavaliostaan. Onpa sillä muksullakin sitten kivaa kun kaverisynttäreille yms. pitää otaa suunnilleen eväät mukaan, kun ei saa syödä täytekakkua, keksejä tai jäätelöä. Pakottakaa nyt saman tien lapsraukka liittymään johonkin uskonlahkoon."
No mun lapsi ei saa päättää monesta muustakaan asiasta, kuten siitä saako kaveria lyödä tai koska mennään nukkumaan tai saako tietokoneen heittää lattialle. Samoin kerron lapselle rajojen ja oikeuksien suhteesta ruokavaliossa. En anna lapsen syödä karkkia joka päivä, en suostu tekemään uutta päivällistä vain koska lapsi haluaa jotain muuta, en anna lapsen kertoa minulle kaupassa mitä ruokaa pitää ostaa. Ja saan kertoa lapselle mihin uskon, ja jos eläinten itseisarvon, ympäristön tilan ja ihmisoikeuksien edistämisen tunnustaminen on se mihin uskon, sen myös opetan ja selitän lapsilleni.
Mutta... Sitä mukaa kun lapsi alkaa ymmärtää tällaisia kotoa opittuja perusarvoja, mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista erikseen kieltää lasta vaikkapa maistamasta lihaa, oppia uskontoja, tutustua muihin tapoihin elää kodin ulkopuolella. Hän kyllä itse kertoo mitä on valmis syömään ja mitä ei. Minun tehtäväni vanhempana on kertoa tämä päiväkodin/koulun/kavereiden vanhemmille ja keskustella jos tarvetta on - ei tähän päivään mennessä ole hankalaa tilannetta tullut. Ikinä siis lasta ei ole pakotettu mihinkään miltään taholta, joten en ymmärrä miten veganismi/kasvissyönti olisi väärin lasta kohtaan.
Vääräksi katson kyllä sellaisen mielikuvan antamisen lapselle, ettei lihansyönnissä ole niin mitään pahoja vaikutuksia mihinkään ja se lihanpala on vain elintarvike kaupan hyllyllä siinä missä muutkin. Lapsellakin on oikeus saada tietää mistä kukin raaka-aine tehdään ja miten, vaikkei aihe aina helppo olekaan.
[/quote]
Siis.. vertasit juuri toisen lyömistä ja ruokavaliota toisiinsa? Meinaat, että koska annan lasteni syödä lihaa, vaikken itse syö, ei heillä ole minkään näköistä kuria eikä rajoja? :D Et voi olla tosissasi. Loppuosiosta tekstiäsi olen samaa mieltä, kyllä minunkin lapseni tietävät mistä esim. makkara tehdään. Ja useimmiten meillä on sattuneesta syystä kasvisruokaa kotona, mutta tarhassa ja eskarissa syövät samaa kuin muutkin, ja ostan kyllä kotiinkin esim. kinkkuleikkeitä leivän päälle heitä varten (ja ei, lapseni eivät päätä mitä kaupasta ostetaan, toiveita saa toki esittää, en ole tyranni ;))
Ja sille jonka luona vegaanilapset saavat sitä kermakakkua; no, eiväthän he sitten ole vegaaneita, vai kuinka? :)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 23:39"]
[/quote]
Siis.. vertasit juuri toisen lyömistä ja ruokavaliota toisiinsa? Meinaat, että koska annan lasteni syödä lihaa, vaikken itse syö, ei heillä ole minkään näköistä kuria eikä rajoja? :D Et voi olla tosissasi. Loppuosiosta tekstiäsi olen samaa mieltä, kyllä minunkin lapseni tietävät mistä esim. makkara tehdään. Ja useimmiten meillä on sattuneesta syystä kasvisruokaa kotona, mutta tarhassa ja eskarissa syövät samaa kuin muutkin, ja ostan kyllä kotiinkin esim. kinkkuleikkeitä leivän päälle heitä varten (ja ei, lapseni eivät päätä mitä kaupasta ostetaan, toiveita saa toki esittää, en ole tyranni ;))
Ja sille jonka luona vegaanilapset saavat sitä kermakakkua; no, eiväthän he sitten ole vegaaneita, vai kuinka? :)
[/quote]
Vertasin siinä mielessä, ettei pieni lapsi itse päätä ruokavaliostaan(seka tai kasvis) kuten ei päätä siitäkään millaisia arvoja vanhemmat haluavat hänelle antaa tai mitä arvoja yhteiskunnassa noudatetaan. Totesin vain, että mikäli haluan demokraattisessa yhteiskunnassa kunnioitettavan tiettyjä asioita, on minun ne vanhempana omalle jälkipolvelle opetettava. En ole tehnyt väitöksiä siitä millaisia rajoja ja kuria teillä noudatetaan. Sinä sanoit että on "väärin lasta kohtaan" määritellä rajat vanhempien toimesta sille, mikä on sopiva ruokavalio heidän lapselleen. Jos vanhemmat itse kokevat, että eläinten hyväksikäyttö on väärin eikä terveydellisiä esteitä kasvisruokavaliolle ole, miksi tähän pitäisi puuttua tai leimata vanhemmat automaattisesti väärässä oleviksi mikäli he valitsevat kasvisruokavalion myös lapselleen?
Oma lapsenikaan ei varmasti ole 100% vegaani, mutta ymmärtää miksi meillä on vegaanista ruokaa. Se riittää minulle, sillä lapsen kasvatus ei ole projekti vaan elämäntapa.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:10"]
Siis mitä "vitamiineja" tai ainutlaatuisen erinomaista te kuvittelette lihassa olevan? B12, oliko muita?
Jos ette itse osaa syödä kuin jauhelihaa ja makaronia, ei tarkoita että vegaanit söisivät vain sitä makaronia.
Ja kyllä, äidinmaito on vegaanista.
[/quote]
Vaikkapa niitä A- ja D-vitamiineja ja kalsiumia jotka ovat todella tärkeää lapsen luuston rakennuksessa. Niitä saa vain lihatuotteista. Millä ajattelit lihaperäisen aineksen kasvavan? Aurinkoöljyllä ja pähkinöillä?
[/quote]
Pöljä. A-vitamiinia ja D:tä saa myös muualta (eikä tarvi ottaa purkeista), samoin kalsiumia.
PS. Onko MAITO lihatuote? eläinkuntaa juu, mutta LIHAA? Toki A:n paras lähde on maksa, mutta harva maksaa syö.
[/quote]
Saa niitä kasviksistakin, mutta kasvavalle lapselle ei pelkkä kasviksista saatava riitä. Aikuiselle kyllä, koska luusto ei tarvitse samalla tavalla rakennusaineita. Vertaa vaikka maksa, josta A-vitamiinia saa 20 000 mikrogrammaa per 100g, porkkanoista 774 mikrogrammaa per 100g.
Suosittelen lämpimästi, että harkitset asiaa ja puhut lääkärin kanssa ja teet ruokavaliosta suunnitelman jonkun ammattilaisen kanssa. Niin, että oikeasti voit olla 100% varma, että lapsi saa kaiken tarvittavan.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:30"]
Sanokaa mitä sanotte mutta mielestäni vanhemmilla ei ole oikeutta pakottaa lastaan tuollaiseen vakaumukselliseen ruokavalioon. Lapsella tulisi olla oikeus päättää vanhempana vasta, haluaako ryhtyä vegaaniksi vai ei.
[/quote]
Juuri näin!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:23"]Niin? Ja sekasyöjä voisi tehdä täysin samoin å[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:23"]Niin? Ja sekasyöjä voisi tehdä täysin samoin niin halutessaan. [/quote] Ai syödä 100% kasvikunnan tuotteita? No silloin on vegaani,ei sekasyöjä.
[/quote]
No ei vaan olla kärvistelemättä nälässä tai himoitsematta sokerisia karkkeja tms. Antaa elimistölle sen mitä se tarvitsee. Ja laihtua jos näin hlauaa. Ja olla käyttämättä valmisruokia ja syödä mahd. paljon raakana.
Onnistuu sekasyöjältä jopa helpommin kuin vegaanilta.
LDO.
Jep, sekasyöjällä on huomattavasti leveämpi raaka-ainevalikoima, mistä valita ravintorikkaita tuotteita täyttämään päivittäiset tarpeet.
Minulla ei ole mitään (AIKUISTEN, its asioista päättämään kykenevien) vegaaniutta vastaan, mutta ko. ruokavalion toitottaminen jotenkin terveellisempänä on täyttä hevonkukkua.
Eettisyys on sitten toinen uttu.