Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TradenoMIKSI?

Vierailija
06.05.2015 |

Olen 19-vuotias viime vuonna yo-merkonomiksi valmistunut tyttö. Hain yhteishaussa ammattikorkeaan opiskelemaan liiketaloutta ja nyt luen pääsykokeisiin.
Nyt kuitenkin mietin, onko sinne hakeminen turhaa? En haluaisi pitää toista välivuottakaan, kun työtilannekkin on huono.
Liiketalous alana kiinnostaa, mutta työllistymisen heikkous ja tradenomien paljous pelottaa.
Kiinnostaisi kuulla tradenomiksi opiskelevien ja valmistuneiden kokemuksia alasta, ja mielipiteitä mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä :)

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Tuo on kyllä totta, että pitää erottua edukseen lukuisista tradenomeista. Alan vaihdos ei itseäni kiinnosta ja kauppakorkea on myös ollut haaveenani, mutta haaveeksi se ainakin vielä jää. Mielelläni kuulisin vielä lisää kokemuksia ja mielipiteitä :)
-ap

Vierailija
2/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tradenomi on ihan hyvä perustutkinto. Ihan hyville palkoillekin voi päästä, jos suuntautuu oikein eli lähinnä tietojenkäsittelyyn tai taloushallintoon. Itse suuntauduin markkinointiin, meitä on ihan liikaa. Olen kuitenkin saanut hyvän työpaikan pankista, viihdyn nykyisissä hommissa ja palkka 2700 e/kk, huonomminkin voisi olla. Mieheni on myös tradenomi (tietojenkäsittely) ja palkka 4200 e/kk, mikä on mielestäni todella hyvin, ei ole edes esimiehen tehtäviä, työajat joustavat yms.

Jos nyt vuosia valmistumisen jälkeen saisin valita uudelleen, kouluttaisin kuitenkin tradenomiksi koska en keksi muutakaan, mikä kiinostaisi. Liiketalous on mielestäni mielenkiintoista ja hommat pääsääntöisesti kevyttä toimistohommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen huomio vielä, että kyllähän se leikkikoulu on siinä mielessä, että helpompi sieltä on valmistua kuin lukiosta. Mutta sitten taas ainakin uudellamaalla opettajat ovat sen verran meritoituneita, että jos haluja ja kykyjä löytyy, ei kovienkaan kannusten hankkiminen ainakaan koulusta ja opettajista tule olemaan kiinni. Kursseja on todella laidasta laitaan ja osa on ihan samanlaista kamaa kuin yliopistossakin. Mennään syvälle kaupallisen maailman ytimeen tämän päivän näkökulmasta ja jottei olisi liian helppoa, kielenä on todennäköisesti englanti. Kohtalaisen paljon tehdään myös "tieteellistä tutkimustyötä", joka voi hyvin tehtynä hyvällä ohjauksella olla ihan ok referenssi jatkoa ajatellen. Lainausmerkeissä sen takia, että tutkimustyön laatu ei ole välttämättä aina ihan samalla tasolla yliopistojen kanssa.

Kielitaitoa korostetaan paljon ja siellä opitaan hyödyllistä liike-elämän sanastoa, joka on ihan hyödyllistä. Edelleen pakko korostaa, että valmis tradenomi ei ole kummoinen vahvistus mihinkään työpaikkaan, mutta on se paljon parempi kuin mitään. Kirjoitin siis myös tuon neljännen viestin.

Vierailija
4/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin miksi? Oli ainakin oman elämäni huonoimpia päätöksiä, mutten silloin muutakaan keksinyt. Aika turhaan heitetyt vuodet oli mun elämässä, nyt on jo liian laiska ja ei ole enää varaakaan lukea uutta korkeakoulututkintoa.

Vierailija
5/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hyvä vaihtoehto, kunhan et mene Laureaan tai Metropoliaan. Opetus ihanan käytännönläheistä osalla kursseista, saadaan tehdä projekteja yrityksille ja organisaatioille toimeksiantona, hyvää kokemusta ja vaihtelua tentteille ja raporteille.

Vierailija
6/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sama tilanne, pohdin jatko-opiskelua liiketalouden alalta.

Kynnys hakea tradenomiksi on huomattavasti matalampi, koska tiedän että siellä pärjäisin. Kuitenkin kaipaan haastetta ja haaveilen kauppakorkeasta. 

Mutta onko realistista mahdollisuutta pärjätä kauppakorkeassa, jos  ruotsinkielentaito ja matikka on heikko?

Ala kiinnostaa kovastikin ja olen todella kova tekemään töitä, mutta mietin että onko kauppakorkea liian haastava, pysynkö mukana?

Kuitenkin kuullut että AMK opiskelu on enemmän ohjattua ja opetuksen taso vaihtelee paljon paikkakuntien välillä.

Olisi kiva kuulla lähiaikoina valmistuneelta KTM:ltä että mitkä asiat olivat opiskelussa ne hankalimmat ja mikä osaaminen tulee olla hallussa ennen pyrkimistä?

Vierailija
7/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomin tutkinto antoi ihan hyvän pohjan työllistymiselle vaikka henkilökohtaisesti pidän sitä vähän pilipalikoulutuksena. Olen oppinut puolen vuoden aikana töissä enemmän kuin sen 3 vuoden aikana koulussa. Silti suosittelen. Jatkokoulutus siitä kyllä kannattaa!

Vierailija
8/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:13"]Vaikea sanoa. Tradenomeja on tuhansia työttömänä mutta niin on varmasti merkonomejakin. Ja niitä koulutetaan koko ajan lisää ja lisää.... :(
[/quote]

Taitaa olla harvassa ne tutkinnot joissa ei olisi tuhansia työttömänä. ..

Vierailija
9/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaan. Tradenomi on vähän sellainen laulu-ja leikkikoulututkinto jolla kuitenkin työllistyy kivasti erilaisiin töihin. Itse sain työpaikan pankista jo ennen valmistumistani. Eihän se sinällään koulutusta vastaa (markkinointi) mutta hyvä työpaikka on.

Vierailija
10/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Tradenomeja on tuhansia työttömänä mutta niin on varmasti merkonomejakin. Ja niitä koulutetaan koko ajan lisää ja lisää.... :(

Vierailija
11/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Itse kävin ammattikorkeassa liiketalouden linjan valmistuttuani ylioppilaaksi. Itse opiskelu oli turhauttavaa, koska asiat olivat tähdellisiä, mutta oppimisilmapiiri heikohko. Sosiaalisena yhteisönä koulussa vietetty aika oli kuitenkin elämäni parasta aikaa. Jos siis yhtään kiinnostaa oikeasti mennä työelämässä pitkälle, suosittelen tutustumaan kauppakorkean pääsykokeita.

Päädyin koulun jälkeen alalle, jossa tradenomin papereilla ei tee yhtikäs mitään. Uskokaa tai älkää, mutta kyllä tuosta koulutuksesta silti paljon hyötyä on ollut. Liiketalouden lainalaisuuksien ymmärtäminen on tärkeää kenelle tahansa työelämässä. Samoin lainsäädäntö, työelämän pelisäännöt, taloushallinto, markkinointi. Sitten haet pankista lainaa, hoidat omaa kotitalouttasi, kyllä se on tradenomille erilaista kuin pelkän peruskoulun käyneelle. Tietokoneella office -ohjelmien käyttötaidon oppiminen olisi todella hankalaa omaehtoisesti.

Mutta miinuksena ehdottomasti se, että sinulla pitäisi olla varhain tiedossa se että millä meinaat pärjätä työelämässä. Tradenomi itsessään ei ole työnhaussa minkäänlainen substanssi. Mitä myyt itsessäsi? Minkälaista osaamista? Aiotko luottaa siihen, että olet ulospäinsuuntautunut ja edustavan näköinen? Silläkin voi päästä jo jonnekin.

Vierailija
12/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kauppakorkeaan. Miksi käydä ammattisurkeakoulu?

Vierailija
13/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomin koulutus on merkonomin koulutuksen omaavalle henkilölle hyvä lisäkoulutus. Tradenomi laajalla työkokemuksella ja omalla valttikortillaan (jolla erottuu edukseen) saa varmasti työpaikan jos vastassa on kauppakorkean käynyt niukemman työkokemuksen omaava persoona jolla ei ole sitä omaa asiaa jolla erottua. :)

Vierailija
14/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupallisille aloille on koulutettu jo pitkään liikaa väkeä(merkonomit,tradenomit, kauppatieteen maisterit). Tilanne on tämän laman aikana räjähtänyt käsiin, kun edes työelämässä jo oleville kokeneille konkareille ei töitä riitä. Yt:tä vaan Yt:n perään.
Itse valmistuin 2013 ja olen ollut siitä lähtien työtön. Nyt hain yhteishauissa uudelleen opiskelemaan. Alana sosiaali- ja terveysala.
Sen verran voin vielä sanoa, et omista opiskelukavereista harva tekee ns. oman alan töitä. Osa on kouluttautunut tai on parhaillaan kouluttautumassa paremmin työllistäviin hommiin.
Eli itse en kyllä voi suositella tradenomiksi kouluttautumista.

Vierailija
15/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen merkonomi enkä ole työtön. Kirjoitan myös wsoy:lle tietokirjoja vapaa-aika. Merkonomi takaa työpaikan, menisitte töihin!

Vierailija
16/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nykypäivänä tuskin mikään tutkinto takaa varman työpaikan.

Vierailija
17/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikean tyyppinen henkilö oikeanlaisella työkokemustaustalla ja tradenomin koulutuksella, tadaa.... palkka 4080 eur/kk.

Vierailija
18/33 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pohdiskelen samoja juttuja ja on todella mielenkiintoista kuulla muidenkin mielipiteitä !  

Vierailija
19/33 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vanha topic, mutta nostan silti. Olen koulutukseltani tradenomi ja nyt opiskelen yliopistossa toista alaa. Vaatimustasossa yliopiston ja AMK:n välillä ei ole juurikaan eroa. Se ero on ainoastaan työnantajien päässä. Olen nähnyt näitä ktm:iä työelämässä ja osaaminen ei ole sen kummoisempaa, mutta kyllä he paremmin töitä sillä tutkinnolla saavat. Paperiyhteiskunta.

Vierailija
20/33 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi on hyvä tutkinto, jos ei tiedä mitä oikeasti haluaa isona tehdä. Vähän ku lukion jatke. Työllistyminen hyviin duuneihin tai edes pääsy hyvään harjoittelupaikkaan on lähes mahdotonta.

En suosittele.