Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TradenoMIKSI?

Vierailija
06.05.2015 |

Olen 19-vuotias viime vuonna yo-merkonomiksi valmistunut tyttö. Hain yhteishaussa ammattikorkeaan opiskelemaan liiketaloutta ja nyt luen pääsykokeisiin.
Nyt kuitenkin mietin, onko sinne hakeminen turhaa? En haluaisi pitää toista välivuottakaan, kun työtilannekkin on huono.
Liiketalous alana kiinnostaa, mutta työllistymisen heikkous ja tradenomien paljous pelottaa.
Kiinnostaisi kuulla tradenomiksi opiskelevien ja valmistuneiden kokemuksia alasta, ja mielipiteitä mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä :)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ammattikoulun opettaja sanoi että yo-merkonomin koulutus vastaa tradenomin koulutusta lähes täysin. Tradenomeja myös koulutetaan liikaa, joten töitä on vaikea saada.

T. Yo-merkonomi

Vierailija
22/33 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut monimuotokoulutukseen tradenomiksi opiskelemaan. En vaan osaa päättää että haluanko oikeasti sinne ja "jaksanko" panostaa pääsykokeeseen. Olen merkonomi ja yo ja vakituisessa työsuhteessa työpaikassa joka varmasti näyttää cv:ssä tosi hyvältä, olen vaan täysin leipääntynyt ja kyllästynyt työhöni monen vuoden jälkeen ja syksyllä työtunnit vähenevät puolella luultavasti. Avoimia työpaikkoja katsellessa tuntuu että merkonomeille ei ole juuri mitään vaan kaikkeen halutaan tradenomi: tästä syystä olen kouluun hakenut. Harkitsen myös samalla aikuiskoulutusta toisen asteen koulutuksessa, tuntuu vaan tyhmältä opiskella kolmas saman asteen tutkinto, varsinkin kun ei tiedä onko siitä oikeasti mitään hyötyä aan onko vaan yksi virheliike lisää. Matkailuala kiinnostaisi, asun saaristossa jossa siitä varmasti olisi hyötyä ja ehkä löytyisi joku duunikin. Ajatuksia, apuja? Tuntuu että olen ihan jumissa ajatusteni kanssa.

Ja onko jollainen tuoretta kokemusta liiketalouden monimuotokoulutuksesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 kirjotit sopivaan aikaan koska mulla on vähän sama tilanne. Mulla ei ole mitään korkeakoulututkintoa mutta osunut jotenkin valinnat niin kohdilleen, että nyt olen ollut 5 vuotta samassa firmassa hyvässä duunissa, mutta alkanu jo tehdä mieli vaihtaa työpaikkaa. Työkokemusta multa löytyy 10 vuotta, mutta pohjalla ihan eri alan amiksen perustutkinto, eli kilpailukykyä ei juuri mulla ole jos sitä tutkintoa vaaditaan joten hain nyt yhteishauissa liiketalouden monimuotototeutukseen. Kokopäiväopiskelijaks mulla ei olis mitään kanttia enää ruveta.

Mä oletan ja toivon, että ne tradenomiopinnot vaikka olis edes vaiheessa niin näyttäis CV:ssä sen verran hyvältä, jos ja KUN sinne kouluun sisään pääsen (todellakin haluan) että rupeis helpommin irtoomaan paikkoja. 

Vierailija
24/33 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että löytyy kohtalotoveri! Tavallaan. :) Mua ärsyttää kun kaikki (perhe, mies) sanoo että "pitäis olla tyytyväinen että on työpaikka". Niin olenkin, mutta ei se tarkoita sitä että pitäisi lopun elämäänsä olla duunissa missä ei viihdy ja motivaatio on aika vähissä. 

Vierailija
25/33 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomin koulutus on ihan hyvä juttu, kunhan et usko kaikkia näitä Tral-liiton juttuja lakkoineen ja muineen. Vaihda heti liittoa oman työalasi liittooon, kun saat töitä jostakin, saat liittymisestä ja jäsenyydestä enemmän hyötyä. Kunnon palveluja, eikä liiton johdossa olevien poliitikkojen vauhkoamista, jotta saavat lakkohommilla nimensä lehteen.

Mikä Tradenomin koulutuksessa on sellaista, että sitä pitää vaikka 20 vuotta koulutuksen jälkeen valvoa ja paapoa. Ei mikään.

Kunta-alan työntekijät sen alan liittoon, pankkialan suoraan eli prohon, vakuutusalan vakuutusväkeen, myyntialan ihmiset PAm (jos kaupassa) ja MMA jos muuten myyntitöissä, valtion työntekijät valtiontyöntekijöiden liittoihin jne... Ja voihan sitä tardenomiliittoonkin jäädä, jos ei tosiaan muuta keksi.

Vierailija
26/33 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomiksi siinä tapauksessa, jos sulla on matikkapäätä ja organisointikykyä. Pääsuuntautumiset meidän koulussa on a) markkinointi ja b) raha ja talous, tossa markkinoinnissa huono työllistymistilanne.

Eli raha- ja talouspuoli on kirjanpito/sijoitus/taloustieto ym. tämäntyylistä, aika kuivaa, mutta parempi työllistyminen ja palkka. 

Yleisesti suosittelisin sote-alaa sinulle. :)

Vierailija
27/33 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian poitkä vastaus ei jaksa lukea.

Vierailija
28/33 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu mielummin sote-alalle. Ei tarvitse koko tutkinnon ajan miettiä työllistyykö vai ei.

Vierailija
29/33 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomiksi vain, jos valitset oikean linjan. Kirjanpito/talous/rahoitus voivat työllistää, mutta markkinointi, johtaminen ja muut höpöhöpöt eivät töitä tuo. 

Vierailija
30/33 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala huoraksi

Vierailija
31/33 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomiksi vain, jos valitset oikean linjan. Kirjanpito/talous/rahoitus voivat työllistää, mutta markkinointi, johtaminen ja muut höpöhöpöt eivät töitä tuo. 

Meinaatko, että aloittaja on 8 vuotta odotellut tätä ohjettasi?

Vierailija
32/33 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä tutkinto, monessa tosiaan nykyään vaatimuksena mutta muistettava tuo mitä on jo moneen kertaan sanottu. Perustutkintona hyvä, mutta ei sillä juhlita tai ei se tuo automaattisesti mitään. 

Vierailija
33/33 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka tradenomiksi, sitten yamk tai ktm tutkinto. Tuo on minun suunnitelmani.