Miksi keulit kirpparivarusteillasi uutta ostavien yli?
Tuli tuosta vaunuketjusta mieleen. Miksi monet, jotka ostavat paljon kirppareilta pätevät usein tällä asialla ja pitävät itseään parempina kuin ne jotka ostavat uutena kaupasta, vaikka juuri näiden uutena ostavien (ja tavaroistaan hyvää huolta pitävien) ansiostahan siellä kirppareilla on jotain säällistä ostettavaa? Tuolla vaunuketjussakin tuli useampi tällainen kommentti.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:52"]Koska uuden ostaminen on ekologinen ongelma ja kierrättävät ihmiset pelastavat maailman, voi kirpparilta ostava syystäkin tuntea itsensä vähän paremmaksi ihmiseksi.
[/quote]
Millä perusteella väität että uutta ostavat eivät kierrätä. Minä ainakin kierrätän kaiken minkä voi kierrättää vaikka kaiken ostankin uutena.
Pitäähän jonkun uuttakin ostaa. Ei mikään tuote loputtomiin kierrättämistä kestä.
Ei vaan paljon tee mieli jatkossa enää kierrättää jos kirppareilta ostavien asenne on se, että minä olen ekologinen ongelma :(
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:50"]Minä nauran jos joku kertoo kirppareilla käyvänsä!
Pari kertaa olen käynyt itse ihan uteliaisuudesta ja se HAJU mikä iskee jo ovella vastaan! Lian, köyhyyden, epäonnistumisen haju.
Yök!
[/quote]
Olet käynyt nk. "huonomman" asuinalueen kirpputorilla ilmeisesti.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:52"]Koska uuden ostaminen on ekologinen ongelma ja kierrättävät ihmiset pelastavat maailman, voi kirpparilta ostava syystäkin tuntea itsensä vähän paremmaksi ihmiseksi.
[/quote]
Millä perusteella väität että uutta ostavat eivät kierrätä. Minä ainakin kierrätän kaiken minkä voi kierrättää vaikka kaiken ostankin uutena.
Pitäähän jonkun uuttakin ostaa. Ei mikään tuote loputtomiin kierrättämistä kestä.
Ei vaan paljon tee mieli jatkossa enää kierrättää jos kirppareilta ostavien asenne on se, että minä olen ekologinen ongelma :(
[/quote]
Miksi et osta itse mitään käytettynä? Tajuatko ollenkaan miten paljon tuhoa esim farkkujen valmistus saa aikaan? Miksi ostat farkkusi uutena etkä käytettynä? Ei se riitä että vain laittaa kiertoon ostoksensa, uuden ostamista eli siis liikatuotannon tukemista tulisi vältää.
No onhan se fiksumpaa kierrättää kuin ostaa aina uutta, sehän itsestäänselvyys.
Minä nauran jos joku kertoo kirppareilla käyvänsä!
Pari kertaa olen käynyt itse ihan uteliaisuudesta ja se HAJU mikä iskee jo ovella vastaan! Lian, köyhyyden, epäonnistumisen haju.
Yök!
Ostan itse melkein kaiken uutena kaupasta, mutta onhan se kirppari niin paljon ekologisempi ja niin voivatkin pitää itseään parempina.
Koska uuden ostaminen on ekologinen ongelma ja kierrättävät ihmiset pelastavat maailman, voi kirpparilta ostava syystäkin tuntea itsensä vähän paremmaksi ihmiseksi.
Kirpparit muuten haisevatkin tosi pahoille. Kylmä tupakansavu, keittiörasva, home, kuolinpesä, vanhuksen hilse. Se on käsittämätön, sanoinkuvaamaton sekoitus toisten ihmsiten likaisia tai unohdettuja koteja.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:50"]
[/quote]
On on, ja itsekin ostan kirppareilta paljon. Mutta jos kukaan ei ostaisi myös uutta tavaraa (tai erityisesti vaatetta), ei siellä olisi kovin paljon ostettavaa, ainakaan semmoista jota viitsisi julkisesti käyttää. Kysymys oli, miksi nämä kirppariostelijat katsovat usein olevansa uutta ostavia ihmisiä parempia, vaikka oikeasti hyötyvät heistä.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:52"]Kirpparit muuten haisevatkin tosi pahoille. Kylmä tupakansavu, keittiörasva, home, kuolinpesä, vanhuksen hilse. Se on käsittämätön, sanoinkuvaamaton sekoitus toisten ihmsiten likaisia tai unohdettuja koteja.
[/quote]
En tajua millä kirppareilla käytte... Tampereella ei ainakaan haise kirpparit muulta kuin tunkkaiselta, koska ne ei ole mitään ilmastoituja kauppahalleja :D
[/quote]
Itsestäänselvyys että noin tekevät ovat vähävaraisia jotka eivät piittaa hygieniasta.
Tuosta hajusta. Jotkut paikat ovat sellaisia, jokin kierrätyskeskus esim. Sen sijaan MLL:n kirpparit ja puistokirpparit ja vastaavat ovat hajusta vapaita, samoin esim. Akseli Espoossa. Siellä on valkoiset hyllyt ja hyvä valaistus, se tekee mielestäni paljon. Kirppareita on monenlaisia. Itse ostan sekä uutena että kirpparilta ja monta lelua lapset ovat saaneet kirpparilta, joita muuten ei olisi tullut ostettua, ja itse myynyt niitä mitä ei enää tarvita. Järkevää monin tavoin. Nyt on menossa neljännet joltakulta muulta ostetut rattaat ja toivottavasti nämä ovat nyt viimeiset (4 lasta). Yhden kuomurattaat ja yhdet tuplat ostin itse. Tuplat hajosivat 1½ vuoden kuluttua. Ainakin kolmet käytettynä ostamani ovat kestäneet pitempään. Itse ainakin iloitsen, kun saan halvalla rattaat ja ajattelen, että käytän loppuun eli on hyödyllistä. Ostan uutena mieluummin jotain muuta kuin rattaita.
Ekologisista syistä ostan mieluiten kirppikseltä. En kylläkään koe olevani parempi kuin muut.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:50"]
[/quote]
On on, ja itsekin ostan kirppareilta paljon. Mutta jos kukaan ei ostaisi myös uutta tavaraa (tai erityisesti vaatetta), ei siellä olisi kovin paljon ostettavaa, ainakaan semmoista jota viitsisi julkisesti käyttää. Kysymys oli, miksi nämä kirppariostelijat katsovat usein olevansa uutta ostavia ihmisiä parempia, vaikka oikeasti hyötyvät heistä.
ap
[/quote]
Kirppariostajat OVAT parempia ihmisiä, he ovat ekologisia. Farkkuparin valmistukseen kuluu 10 000 litraa puhdasta vettä! Kirpparilta ostetut ei yhtään, sillä ne on joku muu jo kertaalleen ostanut ja käyttänyt. Ja ihan turha hurskastella että "jonkunhan ne kirpparit täytyy täyttää". Jos kaikki miettis tarkemmin hankintojaan niin se ois vain ja ainoastaan hyvä asia.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:54"]
[/quote]
ap
[/quote]
Ehkä se tulee siitä, että on olemassa tietty ihmisryhmä joka vaan ostaa ja ostaa, aina vaan uutta ja uudempaa vaikka vanhakin toimisi vielä moitteettomasti, olematta koskaan pitkään tyytyväinen ostoksiinsa ja ja sitten tyhjentää kotinsa kirpputoreille voidakseen ostaa lisää? Uuden ostaminen on sinänsä ok kun ostaa harkitusti ja tarpeeseen, mutta uuden shoppailu harrastuksena tuhoaa maailman.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:56"]
[/quote]
Itsestäänselvyys että noin tekevät ovat vähävaraisia jotka eivät piittaa hygieniasta.
[/quote]
No, sovitaan sitten niin. :)
Ap, ymmärräthän, että vain pieni osa kerskakuluttajista viitsii kiikuttaa hylkäämänsä tavarat kirppareille myytäviksi? Useimmiten ne menevät suoraan roskiin. Argumentti siitä, että jonkun pitää tavarat ostaa uutena, on hassu. Kyllähän vaihtotuotteita ja segond hand-tuotteita riittäisi vaikka ihmiset ostelisivat vähemmänkin uutena. Käytettynä hankittuja voi ihan hyvin myydä uudelleenkin eteenpäin tai vaikka vaihtaa kaverin/tutun kanssa johonkin tarpeelliseen. Itse en ole ekologisista syistä halunnut ostaa uusia vaatteita kohta puoleentoista vuoteen. Kavereiden kanssa on pidetty silloin tällöin vaihtoiltoja, joihin tuodaan itselle pieneksi jääneet/hutiostokset/sellaiset joita ei vain tule käytettyä, ja uusimme varastomme siis vaihtamalla vaatteita keskenämme :) eikä siis tarvinnut ostaa Aasiassa lapsityövoimalla tehtyjä taikka älyttömän määrän juomakelpoista vettä vaatineita (farkut, muut puuvillatuotteet, värjätyt vaattet jne.) tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:54"]
[/quote]
ap
[/quote]
Ehkä se tulee siitä, että on olemassa tietty ihmisryhmä joka vaan ostaa ja ostaa, aina vaan uutta ja uudempaa vaikka vanhakin toimisi vielä moitteettomasti, olematta koskaan pitkään tyytyväinen ostoksiinsa ja ja sitten tyhjentää kotinsa kirpputoreille voidakseen ostaa lisää? Uuden ostaminen on sinänsä ok kun ostaa harkitusti ja tarpeeseen, mutta uuden shoppailu harrastuksena tuhoaa maailman.
[/quote]
Voi juma :D Pitäisikö ne pieneksi käyneet lastenvaatteet tai omat farkut sitten säilöä omassa kaapissa, kun ovat ihan hyviäkin vielä :D Kyllä on paljon fiksumpaa kantaa ne kirppikselle sinun ostettavaksi tai antaa pois tarvitseville.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:52"]Kirpparit muuten haisevatkin tosi pahoille. Kylmä tupakansavu, keittiörasva, home, kuolinpesä, vanhuksen hilse. Se on käsittämätön, sanoinkuvaamaton sekoitus toisten ihmsiten likaisia tai unohdettuja koteja. [/quote] En tajua millä kirppareilla käytte... Tampereella ei ainakaan haise kirpparit muulta kuin tunkkaiselta, koska ne ei ole mitään ilmastoituja kauppahalleja :D
[/quote]
No tulepa tänne pienempiin kaupunkeihin sitten. Kokeile vaikka Lappia.
Minä nauran jos joku kertoo kirppareilla käyvänsä!
Yök!
[/quote]Tukehdu kaviaariin Westendiläinen