Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keuhkoveritulppa, miksi minua hävettää näin paljon?

Vierailija
06.05.2015 |

Loputtomiin en voi salailla miksi olin kaksi päivää sairaalassa ja nyt kotona joudun olemaan käytännössä vuodepotilaana jonkun aikaa. Asun yksin, mutta pitäisi saada toiset vara-avaimet eräältä ystävältä. 

Olen miettinyt pääni puhki miten kysyisin avaimia ilman että pitäisi kertoa miksi niitä tarvitsen. En ymmärrä miksi tämä hävettää niin paljon, luultavasti varmaan sen takia, että elämäntapani todennäköisesti aiheuttivat veritulpan (en nuku tarpeeksi, en syö tarpeeksi, en liiku, olen käyttänyt e-pillereitä miten sattuu (aloittanut uudestaan ilman taukoja yms.) )

Olen nuori, 21-vuotias, joten varmasti joudun selittämään mistä tämä nyt johtui. :(

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen siis vara-avaimet koska minulla on koira jolle tarvitsen ulkoiluttajan. Siltä varalta jos jotain sattuu.

ap

Vierailija
2/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien veritulpan takia ollaan kaksi päivää sairaalassa? Tai ei voida liikkua mihinkään sen jälkeen? Eihän se rasitus siihen vaikuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 19:54"]

Mistä lähtien veritulpan takia ollaan kaksi päivää sairaalassa? Tai ei voida liikkua mihinkään sen jälkeen? Eihän se rasitus siihen vaikuta.

[/quote]

Yleensä veritulppa hoidetaan suonensisäisellä lääkityksellä, eli kyllä, saattaa mennä useampikin päivä tarkkailussa. 

Lepo- ja lääkitysaikana ei saisi oikeasti tehdä mitään sykettä nostattavaa, ensimmäiset päivät pitää viettää vuodelevossa. Ruuan tulisi olla vähän verenpainetta korottavaa, eikä tiettyjä aineita (vihreät vihannekset) tai verenpainetta laskevia tuotteita saa käyttää ollenkaan.  

Vierailija
4/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 19:54"]

[/quote]

Yleensä veritulppa hoidetaan suonensisäisellä lääkityksellä, eli kyllä, saattaa mennä useampikin päivä tarkkailussa. 

Lepo- ja lääkitysaikana ei saisi oikeasti tehdä mitään sykettä nostattavaa, ensimmäiset päivät pitää viettää vuodelevossa. Ruuan tulisi olla vähän verenpainetta korottavaa, eikä tiettyjä aineita (vihreät vihannekset) tai verenpainetta laskevia tuotteita saa käyttää ollenkaan.  

[/quote]

*kohottavaa siis, typerä sanankirjaus..

Vierailija
5/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet selvinnyt hengenvaarallisesta sairauskohtauksesta - olisit voinut kuolla tuohon! Ja nyt sinua hävettää! Miksi? Sinulla ei ole siihen mitään syytä. Olisit mieluummin onnellinen, että jäit henkiin ja ilmeisesti toivutkin ihan normaalivauhtia.

Keuhkoveritulppariski on yleensä perinnöllistä. Myös e-pillereiden syöminen lisää veritulppariskiä. Mutta so what! Nauti elämästäsi. Kerro myös läheisimmillesi, niin kuulet ihan saman: sinulla ei ole mitään hävettävää. Tuli mieleeni oma nuoruuteni, kun ihan kaikki hävetti. Ihan nolottaa jälkeen päin ajatellakin, kuinka vaikeaksi tein elämäni häpeilemällä mitä omituisimpia asioita. Onneksi häpeily on väistyvä luonteenpiirre. Pitää vain päättää, ettei ole mitään hävettävää. :)

Voisitko värvätä vara-avaimen hakijaksi äitisi tai jonkun muun luotettavan henkilön? Soittaisit vara-avaimen haltijalle ja kertoisit, että äitisi (tai kuka tahansa se onkaan!) tulee hakemaan avaintasi, koska tarvitset sitä, mutta et pääse itse hakemaan sitä. Ei sinun tarvitse hänelle kertoa sairaudestasi, jos hän ei ole sinulle erityisen läheinen.

Vierailija
6/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kun häpeät. Se on merkki, että olet vielä elossa ja pystyt ajattelemaan.
Tuttavani, hänellä ei ollut yhtä paljon onnea. Hän kuoli.

Vierailija
7/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisellä veritulppa johtuu enimmäkseen geeneistä. Ei elämäntavoista (eihän e-pillereitä voisi muuten määrät kenellekään...). Aivan turhaan siis häpeät. Mutta hienoa että olet toipumassa vakavasta sairaudesta.

Vierailija
8/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinussa on pääministeriainesta. Sipilällähän on ollut samaa ongelmaa.

Vierailija
9/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä hävetä, eikä muiden mielipiteitä kannata miettiä näissä terveysasioissa. Pikaista paranemista. Ole jatkossa itsellesi parempi, hoida itseäsi nyt hyvin. Olet sen arvoinen. 

Vierailija
10/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinta osaa veritulpat nolottavat varmaan sen takia, että nuorilla ne johtuvat poikkeuksetta e-pillereistä. Kuka haluaisi myöntää sairastuneensa seksivälineistä.

Vierailija
11/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaikka että hukkasit avaimet. Ei sun oikeasti tarvitse selittää kenellekään mitään eikä veritulpassa oikeasti ole mitään hävettävää. Onneksi pääsit hoitoon ja olet kunnossa.

Vierailija
12/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sairautesi laatu kellekään kuuluu?
Sanot että tarvitset avaimet ja piste.
Hyvä kun olet toipumassa

Vierailija
13/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten missään tapauksessa saa käyttää e-pillereitä enää koskaan. Minipillerit jos pakko jotain saada. 

Uusiutuu helposti kun on kerran tullut. 

Vierailija
14/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:40"]

Suurinta osaa veritulpat nolottavat varmaan sen takia, että nuorilla ne johtuvat poikkeuksetta e-pillereistä. Kuka haluaisi myöntää sairastuneensa seksivälineistä.

[/quote]

E-pillerit ei ole mikään seksiväline. Se on hormonaalinen ehkäisyvalmiste, jolla hoidetaan myös kuukautisvaivoja ja aknea, muun muassa.

Vierailija
15/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veritulppa voi tulla kelle vaan, ainakin kuulostaa siltä. Moni nuori urheilijakin on sellaisen saanut. Nyrkkeilijä Evakin sai sen, eikö? Mitä hittoa tuollaista häpeämään. En minä ainakaan häpeä omaani. Hyvä kun selvisin hengissä, kauhea pelko jäi kyllä uusiutumisesta.

Vierailija
16/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:40"]Suurinta osaa veritulpat nolottavat varmaan sen takia, että nuorilla ne johtuvat poikkeuksetta e-pillereistä. Kuka haluaisi myöntää sairastuneensa seksivälineistä.
[/quote]

Seksivälineistä?? Minulla on kahdesti ollut embolia ja koskaan en ole hormonaalista lääkitystä käyttänyt

Vierailija
17/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sinun kenellekään tarvisee selittää mistä sairaus johtui vaikka todennäköisesti joku kysyy elämäntavoista tai antaa ohjeita kuinka uusimisen voisi välttää.

Vierailija
18/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:40"]Suurinta osaa veritulpat nolottavat varmaan sen takia, että nuorilla ne johtuvat poikkeuksetta e-pillereistä. Kuka haluaisi myöntää sairastuneensa seksivälineistä. [/quote] Seksivälineistä?? Minulla on kahdesti ollut embolia ja koskaan en ole hormonaalista lääkitystä käyttänyt

[/quote]

No kyllä nyt yleensä ap:n ikäsillä syy veritulppaan on hormoniaalinen ehkäisy. 

Vierailija
19/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua hävettää, koska sä kuvittelet, että sulla on "vanhojen ihmisten tauti".

öytönnössä kaiki alle viisikymppisten ja useimmat alle kuusikyppisten veritulpat johtuvat perinnöllisestä taipumuksesta liialliseen veren hyytymiseen. Se tarkoittaa, että ihan normaaleilla elintavoilla voi saada (ja ennen pitkää todennäköisesti saa) tulpan. Joillain terveillä elintavoilla (esim runsaalla vihreiden kasvisten syönnillä) voi jopa pahentaa tilanetta. Sen sijaan, kun tilanne tunnistetaanvoi alkaa noudattaa specifimpää ruokavaliota ja käyttää estolääkitystä. Siksi sun pitäisi oikeastaan heti kertoa kaikille pelastaaksesi mahdolliset sisaresi ja serkkusi tai jopa vanhempasi potentiaalisen tappavalta tai vammauttavalta kohtaukseltw.

Vierailija
20/32 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jalassa tulppa,en todellakaan hävennyt sitä,olin niin kipeä etten pystynyt kävelemään.Minullakin e-pillereistä johtuva,söin aina 3kk tauotta.Voimia sinulle:-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi