En ymmärrä, mitä virkaa miehillä on perheessä.
Käyvät töissä ja sen jälkeen tuijottavat jotain ruutua jossain nurkassa. No, työstä saa rahaa, jonka voi käyttää perheen kuluihin, mutta olisivathan ne kulut pienemmät, jos olisi yksi vähemmän viemässä tilaa, syömässä ja autoilemassa.
Mikä on miehen virka nykypäivänä? Niiden ei tarvitse enää hakata halkoja tai kääntää peltoa, jotta perhe selviäisi. Naisen pitää edelleen pestä pyykit, siivota, laittaa ruuat, hoitaa lapset ja mummot, käydä töissä, huoltaa taloa, korjata koneita, hoitaa lasten päivähoito-, koulu-, kerho-, lääkäri- ja neuvola-asiat, maksaa laskut ja ylipäänsä pyörittää koko logistista kuviota, jotta perhe pyörisi.
Miksi miehet eivät näe mitään ongelmaa tässä kohdassa? Onko teidät opetettu jo niin helppoon elämään, että ette viitsi edes yrittää enää mitään muuta kuin makaamista?
Kommentit (55)
Miesten tehtävä on lisääntyä, naiset hoitavat jälkeläiset. Niinhän se on monilla eläimilläkin, niin on tarkoitettu.
Ajatustyö, pohdinta, filosofointi = miesten heiniä. Kotityöt toissijaisia.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:07"]
Tässä yli 40-vuotias mies. Teen lyhyttä päivää, pesen aina pyykit, pesen aina astiat, teen aina iltaisin ja viikonloppuisin ruuat. Vien lapsia harrastuksiin iltaisin ja viikonloppuisin, mutta mikään ei riitä, jää paskaksi haukkuu palkaksi.
[/quote]
Oli vähän samanlainen tilanne exän kanssa, tosi huono itse tekemään mitään mutta kova nalkuttamaan niistä asioista, mitä minä en vielä ollut ehtinyt tehdä. Hiljeni hetkeksi, kun sovittiin että pari viikkoa kirjataan ylös jokainen tehty kotityö ja hänellä jäi se lista kovin, kovin lyhyeksi. Vähän päästä jatkui kuitenkin sama laulu.
Olen kyllä jokaisessa suhteessani tehnyt leijonanosan kotitöistä, mutta yleensä se ei minua haittaa. Olen vain tottunut hoitamaan hommat sitä mukaa kun ne eteen tulee, kummemmin miettimättä että kenen vuoro se on. Tuota nalkuttamista vaan ihmettelen, joillakin naisilla tuntuu se tuntuu olevan ihan sisäsyntyistä, naisen nyt vaan kuuluu nalkuttaa miehelle tekemättömistä hommista koska "eihän ne miehet muuten mitään tee" vaikka tosiasia olisi se että nainen itse on se joka ei saa mitään aikaiseksi. Joku kotoa opittu malli tms.
Voi, voi. Kyllä se isä on kuule tärkeä lapselle vaikka sinä et häntä tärkeänä pitäisi.
T:2 lapsen isä
En minä miehellään mitään teekään, mitä kotiin tulee - mutta mitä parisuhteeseen ja kumppanuuteen tulee, silloin mies on tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:49"]Voi, voi. Kyllä se isä on kuule tärkeä lapselle vaikka sinä et häntä tärkeänä pitäisi.
[/quote]
Niin, se on ainoa ns. virka miehellä perheessä. Mutta miksi sitäkään ei viitsitä hoitaa millään muotoa kunnolla? Ollaan lasten kanssa vartti päivässä, ja senkin aikaa riehutaan kuin mies olisi itsekin vielä 5-vee. Sitten ihmetellään, kun ei ole auktoriteettia kun pitäisi komentaa. Tai kun lapsilla on jotain tärkeää: tanssiesitys, vanhempainilta, harrastusmeno - ei sinne voi lähteä, kun pitää saada tuijottaa nurkassa jotain ruutua. Parisuhteesta nyt ei tarvitse edes puhua. Kyllä minä sitä joskus kaipasin, mutta sittemmin olen luovuttanut. Ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:49"]Voi, voi. Kyllä se isä on kuule tärkeä lapselle vaikka sinä et häntä tärkeänä pitäisi.
[/quote]
Niin, se on ainoa ns. virka miehellä perheessä. Mutta miksi sitäkään ei viitsitä hoitaa millään muotoa kunnolla? Ollaan lasten kanssa vartti päivässä, ja senkin aikaa riehutaan kuin mies olisi itsekin vielä 5-vee. Sitten ihmetellään, kun ei ole auktoriteettia kun pitäisi komentaa. Tai kun lapsilla on jotain tärkeää: tanssiesitys, vanhempainilta, harrastusmeno - ei sinne voi lähteä, kun pitää saada tuijottaa nurkassa jotain ruutua. Parisuhteesta nyt ei tarvitse edes puhua. Kyllä minä sitä joskus kaipasin, mutta sittemmin olen luovuttanut. Ap
[/quote]
Paskan miehen olet valinnut, voi voi. Mutta ihan itse olet valintasi tehnyt.
Oma mieheni on ollut alusta asti aktiivinen myös kotiasioissa: laittaa ruokaa, siivoaa ja huolehtii lasten asioista siinä missä minäkin. Hoitaa kyllä raskaammat pihatyöt ym. pääosin (okt:ssa sellaisiakin edelleen on).
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:49"]
Voi, voi. Kyllä se isä on kuule tärkeä lapselle vaikka sinä et häntä tärkeänä pitäisi.
[/quote]Kyllä miehen täytyy muutakin olla kuin isä. Lapsiperheen arki on kovaa työtä ja siihen täytyy osallistua molempien vanhempien.Kyllä äitikin on tärkeä lapsille, mutta ei se oikeuta äitiä luistamaan kotitöistä. Joo, mä oon kato tarkeä lapsille, vaikka ei mitään viitsi tehdäkkään.
Haha, mietin ihan samaa. Jos mies ei olisi jäänyt kotiin lapsen kanssa niin ovea olisin näyttänyt. Tunnehan se pitää yhdessä, mutta tunnetta nyt tietty saa sitoutumattakin. Ei tarvitsisi pojan harrastuksistakaan väitellä :)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 12:43"]
Paljonkin. Maksaja. Matkalaukun kantaja. Mattojenpesijö plus ikkunat.
[/quote] en puhunut isästä vaan miehestä jota ei oo enää.
Voi harmi, vaikka kyllä itsekin olen seurustellut vastaavien sohvaperunoiden kanssa. Kotityöt, lastenhoito ja taloudellinen vastuu jaetaan nykyisen siipan kanssa mahdollisimman tasan eli vaihtamalla paranee!
Minäkin olen tällainen turha mies. Vien lapset joka aamu päiväkotiin ja kouluun ja haen kuopuksen päiväkodista 2-3 kertaa viikossa. Sitten kuskaan lapset harrastuksiin ja rouvan kauppaan (hän ei uskalla ajaa).
Jotkut naiset yrittää tehdä miehestä "äidin pikku apurin" eikä sellainen oikein miehelle istu. Mies kokee paremmaksi vetäytyä omiin oloihinsa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 12:12"]Käyvät töissä ja sen jälkeen tuijottavat jotain ruutua jossain nurkassa. No, työstä saa rahaa, jonka voi käyttää perheen kuluihin, mutta olisivathan ne kulut pienemmät, jos olisi yksi vähemmän viemässä tilaa, syömässä ja autoilemassa.
Mikä on miehen virka nykypäivänä? Niiden ei tarvitse enää hakata halkoja tai kääntää peltoa, jotta perhe selviäisi. Naisen pitää edelleen pestä pyykit, siivota, laittaa ruuat, hoitaa lapset ja mummot, käydä töissä, huoltaa taloa, korjata koneita, hoitaa lasten päivähoito-, koulu-, kerho-, lääkäri- ja neuvola-asiat, maksaa laskut ja ylipäänsä pyörittää koko logistista kuviota, jotta perhe pyörisi.
Miksi miehet eivät näe mitään ongelmaa tässä kohdassa? Onko teidät opetettu jo niin helppoon elämään, että ette viitsi edes yrittää enää mitään muuta kuin makaamista?
[/quote] Oon miettiny ihan samaa. Vaimon lempiasento on sohvalla maaten ja facebookissa kuluu koko ilta.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:01"]
Jotkut naiset yrittää tehdä miehestä "äidin pikku apurin" eikä sellainen oikein miehelle istu. Mies kokee paremmaksi vetäytyä omiin oloihinsa.
[/quote]Ei naiset kaipaa "äidin pientä apulaista" vaan osallistuvan aikuisen miehen. Vastuunsa tuntevan siis.
En minäkään. Siksi en hanki ylimääräisiä passattavia perheeseeni (toinen aikuinen on tosin ok, muttei mikään välttämättömyys).
Oon ihmetellyt, mitä se tasa-arvo on. Sitäkö, että mies tekee kaikki järkeä ja vaivaa vaativat hommat. Nainen kun suoriutuu pyykkikoneesta ja tiskikoneesta. Ne on niin vaativia töitä että loput on miehen harteilla.
Oletko ap karkoittanut miehen perheen arjesta? Neuvomalla, päälle päsmäröinnillä, arvostelulla, jatkuvalla opettamisella saa miehen helposti lopettamaan kaiken tekemisen. Mies tekee asiat omalla tyylillään ja nainen omallaan ja kummankin on joko hyväksyttävä toisen tyyli tai sitten toinen tekee kaiken.
Meillä mies siivoaa, pesee pyykkejä, tekee muuten niitä halkojakin, hoitaa lasta (teemme kumpikin osa-aikaista työtä, jotta lasta ei tarvitse laittaa hoitoon),käy kaupassa, laittaa ruokaa ja jopa leipookin. Ei tee asioita samalla tavalla kuten minä mutta mitä väliä?
Meillä on hyvin perinteinen työnjako, minä hoidan lapset ja kodin. Mutta miehestä on silti paljon iloa ja hyötyä! Tekee kaikenlaista talossa, pihatyöt, korjaukset, halot, lumet.. Tuo rahaa, huolehtii että kotona on pelit ja vehkeet kunnossa, hoitaa autot. Hieroo, sekstailee, juttelee ja pitää hyvänä. Ei valittamista, vaikka kotitöiden haista niin ehkä voisi luulla.
1) se seksi
2) miksei rahakin - Suomessa pitää olla kaksi työssäkäyvää, että riittää rahat
3) lapset tykkää, että on isi
4) niitä hommia voi välillä nakittaa sille miehellekin, jos ei oma-aloitteisesti niitä ota
5) sattunut rakastumaan joskus - on se kiva olla lähellä. yksin ei ole hauska (kaikilla, aina).