Mitä ajattelet kun viet rikkinäisiä vaatteita kirpparille?
Kävin eilen kiertämässä läpi yhden kirpputorin ja etsiskelin lapsille vaatteita. Rekit oli täynnä venähtäneitä, kulahtaneita ja ihan rehellisesti reikäisiä ja rikkinäisiä vaatteita.
Housut oli siististi pinkattu pinoihin, mutta kun niitä nosteli katsoakseen niin polvet olivat jokaisesta puhki. Hintaa kuitenkin 2 euroa.
Kivan näköinen huppari, 4 euroa. Olisin voinut ostaakin, mutta hupparin etupuolella oli ainakin viisi reikää tai repeämää, ei mitenkään edes huomaamattomasti korjattavissa.
Ja näitä sitten rekkikaupalla roikkumassa siellä. Vähän masentavaa selata sitä tarjontaa läpi!
Yhden T-paidan ostin, mutta senkin syynäsin tarkkaan että eikö tosiaan ole kellastunutta tahraa, saumat purkautuneet, pikku reikiä jossain tms.
Vähän karsintaa, myyjät!
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:28"]
Minulla on paljon pojan merkkivaatteita lähdössä myyntiin. Suurin osa me&I vaatteita. Mietin että vienkö muutamaa vaatetta joissa reikää.. Yhdessä ihan uudenveroisessa paidassa on kolme pientä pistereikää, tullut varmaan pesukoneessa. Ja yhdet uudenveroiset velourhousut joissa reidessä saksilla tökätyt reiät. Sitten on vielä kaksi meandin svetaritakkia joista vetoketjut pitäis vaihtaa. Ostaisiko kukaan eurolla kirpparilta?
[/quote]
euro on aika iso raha. viidella sentillä enkä kannattaa yrittää. Minä en tosin huolisi ilmaiseksikaan rikkinäistä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:28"]
Minulla on paljon pojan merkkivaatteita lähdössä myyntiin. Suurin osa me&I vaatteita. Mietin että vienkö muutamaa vaatetta joissa reikää.. Yhdessä ihan uudenveroisessa paidassa on kolme pientä pistereikää, tullut varmaan pesukoneessa. Ja yhdet uudenveroiset velourhousut joissa reidessä saksilla tökätyt reiät. Sitten on vielä kaksi meandin svetaritakkia joista vetoketjut pitäis vaihtaa. Ostaisiko kukaan eurolla kirpparilta?
[/quote]
Ostaisitko itse niitä reikäisiä ja rikkinäisiä vaatteita? Vaikka kuinka olisi me&i niin puuvilla kangasta nekin ovat ja ajan myötä kulahtavat.
[/quote]
On siis ihan muuten priimaa jos ei näitä laske. Täytyy siististi korjata ja jos ei tule siistiä niin en sitten vie.
Olen kyllä joskus itse ostanut jotakin pikkuvikaista jos on muuten ollut kiva.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:28"]
[/quote]
Ostaisitko itse niitä reikäisiä ja rikkinäisiä vaatteita? Vaikka kuinka olisi me&i niin puuvilla kangasta nekin ovat ja ajan myötä kulahtavat.
[/quote]
On siis ihan muuten priimaa jos ei näitä laske. Täytyy siististi korjata ja jos ei tule siistiä niin en sitten vie.
Olen kyllä joskus itse ostanut jotakin pikkuvikaista jos on muuten ollut kiva.
[/quote]
Ja pistereiät siis lähes huomaamattomia ja se saksilla tökkäisy on sentin viilto.
Mä olen kyllä yllättynyt tästä ketjusta. Olen se, joka korjailee paljon lasten vaatteita ja vie myyntiinkiin pikkuvikaisia. Lasten paremmat vaatteet ovat hirmu kalliita.... minä ainakin joudun katsomaan, mistä ne ostan, korjailemaan ja ostamaan alennusmyynnistä tai käytettyinä, pikkuvikaisenakin. Ilmeisesti muilla ei ole niin rahasta puutetta. Meillä ei ostella mitään turhaa, vaan ainoastaan se, mitä tarvitaan, ja mahdollisimman edullisesti. Kaveri onneksi lähettää farkkuja jenkkilästä jne.
Musta ok laittaa vähän rikkinäisiä vaatteita, myyntihinta max 1€/kpl olipahan me&i tai vaikka chanel. Mutta raja onkin sitten vaikea vetää, koska jokaisella on eri käsitys. Mielestäni yhden napin puuttuminen ei vielä pilaa vaatetta tai jos sauma on hieman auennut, sen saa ommeltua kiinni, mutta reikäiset/likaiset/kulahtaneet vaatteet eivät kuulu kirpparille, nämä minä heitän suoraan roskiin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:22"]
Musta ok laittaa vähän rikkinäisiä vaatteita, myyntihinta max 1€/kpl olipahan me&i tai vaikka chanel. Mutta raja onkin sitten vaikea vetää, koska jokaisella on eri käsitys. Mielestäni yhden napin puuttuminen ei vielä pilaa vaatetta tai jos sauma on hieman auennut, sen saa ommeltua kiinni, mutta reikäiset/likaiset/kulahtaneet vaatteet eivät kuulu kirpparille, nämä minä heitän suoraan roskiin.
[/quote]
siis EUROLLA kakkaa? ei hyvää päivää. laittakaa nyt vaikka viisi senttiä hinnaksi, mutta euro on aivan törkeä kiskurihinta rikkinäisestä vaatteesta. Meillä on myös pienemmät kolikot käytössä.
Tämä ketju avasi silmäni tässä asiassa... rikkinäisiä vaatteita kirppareille vievät ajattelevat siis tekevänsä palveluksen... ajattelevat että nuo rikkinäiset vaatteet ovat jopa jollekin aarteita... anna mun kaikki kestää.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:56"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:37"]
Vaatteiden karsinta on aika julmaa puuhaa. Jos niitä on vaikka viisi Ikean kassillista, niin yksi kassillinen on sellaista mitä kannattaa lähteä myymään. Ja niistäkin osan saa kantaa vielä takaisin. Tiedän sen, kun itse tein suuren vaatetyhjennyksen. Tuli iso muovipussillinen leikattuja puuvillarättejä, yksi kassillinen suoraan roskiin, pari kassillista uffiin ja yksi sinne kirpparille myytäväksi.
[/quote]
Laitoit uffiin jotain lumppua, jota et itse saa kirpparilla myytyä. Kiva.
[/quote]
Uffille menevät oli ihan ehjiä ja puhtaita vaatteita, mutta ei sellaisia joilla haluaisin tukkia myyntipöytäni ahtaaksi sekamelskaksi. Laitoin sinne muodista pois menneitä vaatteita, toppavaatteita yms ei tämän kauden -vaatteita.
Vaikka Uffin etiikka tökkiikin, niin toivon että edes osa vaatteista menee tarvitseville ja varoja käytetään muuhunkin kuin toiminnan pyörittämiseen ja väliportaiden kassan lihottamiseen.
Jos lumppua käytetään raaka-aineeksi niin se on vain plussaa. Lumpun keräyspisteitä saisi olla joka puolella muutenkin ettei tarvitsisi tuon organisaation läpi sitä kierrättää.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:54"]
Esim polvista pussiintuneet farkut on aarteita askartelijoille ja käsityöihmisille, joilla valmistuu kankaasta upeita rahapusseja ja käsilaukkuja.
[/quote]
No niillä käsityöihmisillä olisi varmasti varaa ostaa myös ehjät farkut ja askarrella niistä. Ja joku muukin saattaisi ostaa ne, ei vain se käsityöihminen.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:27"]
Tämä ketju avasi silmäni tässä asiassa... rikkinäisiä vaatteita kirppareille vievät ajattelevat siis tekevänsä palveluksen... ajattelevat että nuo rikkinäiset vaatteet ovat jopa jollekin aarteita... anna mun kaikki kestää.
[/quote]
Minulle ainakin tekee palveluksen se, joka vie kirpparille pikkuvikaisia merkkivaatteita, joissa on esim. sauma vähän auennut tai pieni rei'änalku polvessa, nappi puuttuu jne. Oon tosi näppärä ja korjaan ne hetkessä ihan huomaamattomiksi. Kirppareitten idea (ainakin mulle) on nimenomaan löytää laatua halvalla. En mä sinne mene mitään henkkamaukkaa ostamaan, ne voi mun mielestä työntää suoraan sinne UFF:ille, olivat ehjiä tai ei.
t. se kolmen lapsen yh, joka todellakin vie pikkuvikaiset kirpparille
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:24"]
[/quote]
siis EUROLLA kakkaa? ei hyvää päivää. laittakaa nyt vaikka viisi senttiä hinnaksi, mutta euro on aivan törkeä kiskurihinta rikkinäisestä vaatteesta. Meillä on myös pienemmät kolikot käytössä.
[/quote]
Esim. kerran käytetty silkkinen juhlamekko jonka alkuperäinen hinta on vaikka 200 e, on muuten täysin moitteettomassa kunnossa mutta yksi sauma purkautun sentin matkalta = niin kakkaa ettei siitä voi maksaa kuin alle euron?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:33"]
[/quote]
[/quote]
Esim. kerran käytetty silkkinen juhlamekko jonka alkuperäinen hinta on vaikka 200 e, on muuten täysin moitteettomassa kunnossa mutta yksi sauma purkautun sentin matkalta = niin kakkaa ettei siitä voi maksaa kuin alle euron?
[/quote]
silkkivaate pitää pesettää pesulassa ensin, koska se haisee kirpparille. Kalliiksi sellainen tulee. En ostaisi.
Riippuu mekon merkistä ja tyylistä tietysti. Jos se on räikeä 80-luvun puhvi- ja olkatoppausunelma, harva ostaa muuten kuin vitsillä. Jos vielä sauma on purkautunut, ei arvoa paljon ole, olkoonkin silkkiä.
Tyypillinen tapaus on, että tällaisesta vuosikymmeniä sitten muodissa olleesta ja silloin kalliista mekosta pyritään edelleen saamaan "omat takaisin". Tuollaisen hinta on helposti 70 euroa kirpparilla, ja sitten ihmetellään kun ei kelpaa.[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:32"]
[/quote]
Minulle ainakin tekee palveluksen se, joka vie kirpparille pikkuvikaisia merkkivaatteita, joissa on esim. sauma vähän auennut tai pieni rei'änalku polvessa, nappi puuttuu jne. Oon tosi näppärä ja korjaan ne hetkessä ihan huomaamattomiksi. Kirppareitten idea (ainakin mulle) on nimenomaan löytää laatua halvalla. En mä sinne mene mitään henkkamaukkaa ostamaan, ne voi mun mielestä työntää suoraan sinne UFF:ille, olivat ehjiä tai ei.
[/quote]
mieluummin rikkinäistä vaatetta kunhan siinä on joku hienonhieno logo? No, makunsa kullakin. Kyllä minulle kelpaavat ne ehjät ja vähänkäytetyt henkkamaukat vallan mainiosti. Henkkamaukka on sitä paitsi minulle kallis merkki. yleensä ostan merkittömiä ja halvempia.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
silkkivaate pitää pesettää pesulassa ensin, koska se haisee kirpparille. Kalliiksi sellainen tulee. En ostaisi.
[/quote]
Mä olen ostanut, ei haissut kirpparille.
"Kyllä joku sen ostaa! Maksoinhan itse siitä kaksisataa mummonmarkkaa! Ja onhan se sentään pölärn ööö pyyreee!"
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:19"]
Mä olen kyllä yllättynyt tästä ketjusta. Olen se, joka korjailee paljon lasten vaatteita ja vie myyntiinkiin pikkuvikaisia. Lasten paremmat vaatteet ovat hirmu kalliita.... minä ainakin joudun katsomaan, mistä ne ostan, korjailemaan ja ostamaan alennusmyynnistä tai käytettyinä, pikkuvikaisenakin. Ilmeisesti muilla ei ole niin rahasta puutetta. Meillä ei ostella mitään turhaa, vaan ainoastaan se, mitä tarvitaan, ja mahdollisimman edullisesti. Kaveri onneksi lähettää farkkuja jenkkilästä jne.
[/quote]
Ap ostaa myös alennusmyynneistä ja kirppareilta niin omia kuin lastenkin vaatteita, enhän muuten kirppareilla kiertelisi! Mutta-rikkinäisiä-en-osta.
Joskus alkuun kun en tajunnut että ihmiset tosiaan myy rikkinäisiäkin vaatteita, saatoin kotiin tultuani huomata että vaatteessa onkin jossain kohtaa reikä tai vetoketju ei toimikaan. Kyllä köyhänä tosiaan harmittaa jos on tullut tehtyä huono ostos.
Itse saan tyydytystä siitä että lapsi joka myymäni vaatteen saa, saa hyväkuntoisen, siistin ja käyttökelpoisen vaatteen. Huonojen lumppujen myyminen on noloa ja toisen ihmisen aliarvostamista.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:32"]
[/quote]
[/quote]
mieluummin rikkinäistä vaatetta kunhan siinä on joku hienonhieno logo? No, makunsa kullakin. Kyllä minulle kelpaavat ne ehjät ja vähänkäytetyt henkkamaukat vallan mainiosti. Henkkamaukka on sitä paitsi minulle kallis merkki. yleensä ostan merkittömiä ja halvempia.
[/quote]
Ei se logo ole se juttu, mutta minua kiinnostaa se, millaisesta materiaalista vaate on valmistettu, miten se istuu päällä, toimii Suomen ilmastossa, ja miltä se yleisesti ottaen näyttää. Yleensä vain laatu näkyy kauaksi, ei se pieni (korjattu) rei'än alku tai yksi vaihdettu nappi.
Itsellenikin ostin juuri käytetyn Furlan nahkalaukun, jossa oli yksi niitti lähdössä irti. Suutari korjasi sen ilmaiseksi samalla kun korjautin kenkiä. Laukku maksaa kaupassa noin 200 e, maksoin siitä 35 euroa.
t. pikkuvikaisten ostaja / myyjä
Ärsyttävää tosiaan, ettei myyjällä ole mitään mielenkiintoa seuloa etukäteen vaatteita. Harva katsoo sen tarkemmin täyteen ahdettua hyllyä ja rekkiä, kun ensimmäisestä vaatteesta jo paistaa reikä ja tahra. Halvemmalla niitä rääsyjä pitäisi omassa varastossaan kuin viikkovuokralla kirppiksellä, fiksumpi laittaisi kierrätykseen käyttökelvottomat.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:28"]
[/quote]
ei osta