Söisitkö lihaa jos joutuisit itse teurastamaan sen?
Kysymys otsikossa.
Ja jos vastaat kyllä niin mihin eläimeen vedät rajan. Voisitko yhtä hyvin metsästää ja syödä kulkukoiran, tai tappaa ja nylkeä iäkkään lemmikin kuin vaikka peuran tai karitsan?
Jos et, niin miksi et?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla vaatteita ja kenkiä, jos joutuisit itse ompelemaan ne? Entä lääkkeitä, jos joutuisit itse valmistamaan ne? Lihansyöntiin on oikeastaan aika turha vetää tuollaista teurastuskorttia, koska yhteiskunnassa on paljon muitakin työtehtäviä, jotka joku muu tekee puolestasi. Olisiko sinulla kasvisruokaa syötäväksi, jos itse joutuisit ne kasvattamaan? Onko ok, että etenkin kolmansissa maissa ja ulkomailla käytetään paljon paperitonta työvoimaa kasviplantaaseilla epäeettisissä työoloissa? Onhan tästä epäeettisestä työstä kokemuksia täältä kotimaastakin mm. marjanpoimijoiden
Et ole ihan ymmärtänyt kysymystä. Eihän tässä ollut kysymys osaamisesta, viitsimisestä tms., vaan siitä miltä sielullisesti tuntuisi teurastaminen.
Tunteet kun pitää hallinnassa niin elämä helpottuu kummasti
Totta kai. Monia saamiani kaloja olen syönyt.
En ja todella vähän tulee myös syötyä lihaa.
Olin yöllä tulossa kotiin kun näin kuinka kani juoksi suoraan auton eturenkaaseen, rusahdus, ja henki pois. Pyöräilin kotiin, mietin että turhaan sitä paistin sinne jättää, menin paikalle mutta kettu oli jo vienyt raadon. No, kettu sitä enemmän tarvitsi. Harmitti, olisin halunnut opetella suolistamaan ja nylkemään nisäkkään. Lihaa olen käsitellyt jonkin verran kun aiemmin olin kokkina, kalaa on perattu lapsesta asti.
Teurastin jauhenlihapaketin ja söin sen (holvikaaren alla)
Vierailija kirjoitti:
Teurastin jauhenlihapaketin ja söin sen (holvikaaren alla)
Söitkö ensin lasten vanukkaat Munsalan puku yllä?
Tietenkin, jos osaisin metsästää ja leikata lihat yhtä hyvin kuin tuttu metsämies. Laitan paljon riistaa, juuri on sulamassa jäniksenpuolikas.
Ammun ja teurastan ja paloittelen joka vuosi noin kymmenen peuraa. Totta kai syön niiden lihaa. Hyvällä ruokahalulla.
Mielestäni ihmisen ei tule syödä lihaa, jos ei voi sitä itse tappaa. Katsoa elämän poistuvan silmistä ja laskea veret. Roikuttaa, nylkeä ja suolestaa.
Itse syön vain itse kaatamaani lihaa.
Metsästäjä n31
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ihmisen ei tule syödä lihaa, jos ei voi sitä itse tappaa. Katsoa elämän poistuvan silmistä ja laskea veret. Roikuttaa, nylkeä ja suolestaa.
Metsästäjä n31
Tuo on totta ja tuon kun tekee saa aina joiltain syyttelyn tunteiden puuttumisesta
Siinähän teurastellessa se vasta nälkä tulis eli kyllä, ja sellaista olenkin tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Metsästäjä n31
Mitäs juntille muuta kuuluu?
Söisin.
Vetäisin rajan tuotantoeläimiin joita tyypillisesti Suomessa käytetään ruuan valmistukseen. Käytännössä kyse on kulttuurillisista tekijöistä, aivan samalla tavalla kun Suomessa ei herkutella Casu Marzulla, Hákarlilla eikä minulla ole mitään erityistä tarvetta poseerata Mad Cook keittiön tapaan eksoottisten ruokien äärellä.
Käyn metsällä ja syön riistaa. Olen myös kasvattanut (tuotanto)eläimiä omaksi ruoaksi. Koirani en syö, koska hän on perheenjäsen (ja länsimaisen ajatusmallin mukaan lemmikki).
Vetäisin rajan ihmiseen. En myöskään söisi mitään kulkukoiraa. Sillä voi olla ties mitä loisia ja myrkkyjä. Kivasti tarhassa kasvatettua koiraa voisinkin syödä ja teurastamisesta maksaisin extraa.
Vierailija kirjoitti:
ajaisitko autolla, jos joutuisit sen itse rakentamaan?
Olipas typerä kommentti. Kannattaisi hommata sellanen lasten tehtäväkirja, jossa voi opetella "mikä ei kuulu joukkoon" esim. sika, lehmä, kana, auto, lammas.
Voisin jos olisi pakko. Eli jos muuta ruokaa ei olisi saatavilla tai henkeni riippuisi siitä. Mutta en halua tappaa eläviä olentoja, jotka eivät uhkaa minua mitenkään ilman pakkoa. Minusta tappaminen ajatuksena on vastenmielinen. Sen takia päätin lopettaa myös lihansyönnin. En tappaisi itse sitä possua tai nautaa näissä oloissa, joten miksi maksaisin toiselle, että hän sen tekee? Tässä maailman tilassa kuitenkaan se ei ole välttämätöntä vaan voin valita esimerkiksi vehnäproteiinin tai papupussin. Valitsen sen mielummin kuin viattomien olentojen tappamisen.
Jos asuisimme metsässä eikä muuta ruokaa olisi saatavilla, voisin tappaa eläimiä vaikka en siitä tykkäisi.
Lihaa syödään. Eläin teurastetaan.
Tottakai söisin.