Synnytyskipu
Tuli mieleen tosta eppari-keskustelusta, että kuinka kipeää se synnytys oikein käy? Voiko sitä mitenkään kuvailla tai verrata johonkin muuhun kipuun?
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:48"]
Siis käykö sen istukankin "synnyttäminen" kipeää? :O
[/quote]
Ei mulla ainakaan.
63
Kipua jonka kestää kyllä kun tietää että parempaa on luvassa ja kun vauva syntynyt loppuu supistuksetkin. Ei sitä oikein voi kuvailla. Lopussa saattaa olla tuskaista ja tuntuu että on "pihalla" tästä maailmasta.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:48"]
Siis käykö sen istukankin "synnyttäminen" kipeää? :O
[/quote]
Itselläni se on ollut jumissa joka kerta ja käsin revitty irti, ollut kuin jauhelihaa. Miltä se nyt sitten tuntuu, kun lääkärin käsi on alapäässä repimässä väkisin istukkaa, mieti sitä....
[/quote]
:(
Ei käynyt istukan syntyminen kipeää. Se vain tuli ja plumpsahti pois samalla kun olin onneni kukkuloilla ja vauva kainalossa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:27"]
Ei todellakaan voi verrata hermokipuun! Hermokipu on tuskaa. Supistukset tuntuu hyvältä kivulta, vaikea selittää jos ei ole kokenut. Ikinä en ole kokenut niitä kauheimpia supistuksia(ennen ponnistusvaihetta) aina ollut epiduraali ja ilokaasu lieventämässä niitä. Ponnistusvaihetta en muista, oli kai aivan hirveää kun pidin vain silmiä kiinni että olisin jossakinmuualla ja keskityin siihen "kakkaamiseen" :D
[/quote]
Et ole itse kokenut niitä pahimpia supistuksia, joten ehkä ei kannata olla kommentoimassa miten supistukset tuntuu hyvältä kivulta.
t. ne pahemmatkin kokenut
No eka syntyis kovilla supistuksilla ilokaasulla 8h toinen tunnissa pelkällä selän juilimisella, lopuksi pari napakkaa supistusta. Eli omalla kohdallani toinen synnytys ei tuntunut juuri missään.
Minä olen synnyttänyt luomuna ja ne kivut oli paljon helpommin kestettävissä kuin kuukautiskivut. Supistusten välissä oli sentään taukoa, jolloin ehti hitusen rentoutua ja levähtää kun kuukautiskivut on minulla ihan jatkuvaa kipua. Ja tosiaan synnytyskipu on tervettä, hyvää kipua.
Mä synnytin luomuna yli 4kg vauvan. Luomuna siks etten tarvinnut kivunlievitystä koska musta ne ei tuntunut kivuilta... Pikemminkin supistukset oli kuin olisi ollut valtavia ilmavaivoja :) siis kuin pieru joka ei vaan tuu pihalle :) sattuuhan sekin, mut ei ollenkaan sietämätöntä. Mun kipu alkoi tikkien ompeluvaiheessa ja jatkui sietämättömänä seur 2kk, söin tulehtuneidrn tikkien takia 3 anbioottitkuuria, haava oli tosi syvä, pyörryin 2x gynen tuoliin jne.... Onneksi vauva oli ns helppo.pystyin istumaan vasta 3kk jälkeen kunnolla...
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 01:54"]
Miehenä pitää sanoa, että en usko synnytyksen oikeasti sattuvan kovin paljon. Naiset ovat evoluution seurauksena kehittäneet itselleen sellaisia kykyjä, jotka herättävät miehissä auttamisen halun naisia kohtaan. Esim. itkeminen, jonka jokainen nainen pystyy aloittamaan sormia napsauttamalla. Ja kaikkihan tietää, että nainen saa miehen sympatiat heti puolelleen itkemällä.
Synnytyksessä ollaan ääritilassa, joten naiset feikkaavat olevansa suurissa kivuissa saadakseen miehen sympatiat ja avun silloin, kun sitä eniten tarvitaan.
[/quote]
Toivottavasti paskannat joskus jalkapallon kokoisen kivikovan paskan, joka juuttuukin tunneiksi kiinni, ei meinaa tulla ulos ja anuksesi repeää nivusiin asti. Äläkä silloin itke, se olisi feikkiä! Eihän se oikeasti voi sattua!!!
Supistus oli sellainen laaja-alainen keskivartalokramppi/suonenveto. Lantiota rutistava rautakoura.
Hui saakeli...Oon aina pelännyt synnyttämistä ja nyt pelottaa vielä enemmän :O
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:10"]Hui saakeli...Oon aina pelännyt synnyttämistä ja nyt pelottaa vielä enemmän :O
[/quote]
Sama täällä! Pelkään että paikat repeää...
Mitä sitä pelkäämään, sen on niin moni kokenu. Kyllä se sattuu, kramppaa inhottavasti, mutta kyllä tovi sen jälkeen olis valmis tekemään kaiken uudelleen. Samalta ne tuntuu ku menkkakivut, mutta paljon laajempana, onhan se supisteleva kohtu melkein rintojen korkeudella.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:10"]Hui saakeli...Oon aina pelännyt synnyttämistä ja nyt pelottaa vielä enemmän :O [/quote] Sama täällä! Pelkään että paikat repeää...
[/quote]
Ei repeämistä oikeastaan edes huomaa siinä kaiken muun tohinan ja kivun keskellä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:10"]Hui saakeli...Oon aina pelännyt synnyttämistä ja nyt pelottaa vielä enemmän :O [/quote] Sama täällä! Pelkään että paikat repeää...
[/quote]
Ei repeämistä oikeastaan edes huomaa siinä kaiken muun tohinan ja kivun keskellä.
[/quote]
Ömmmm....mitä se kaikki muu kipu oikeastaan pitää sisällään? Ne supistukset ja...?
Mietin itse tuota kipuasiaa paljon ennen synnytystä. Tässä siis minun versio. Supistus tuntuu siltä kuin joku ottaisi siitä (tosi isosta) kohdusta kiinni kaksin käsin ja vääntäisi kuin rättiä, kohdun puoliskoja eri suuntiin. Kova puristus, joka käy tosi kipeää samalla tavalla kuin jos on kovat kuukautiskivut, mutta vain vielä enemmän. Kun supistukset oli tosi kovia, en pystynyt mitenkään olemaan hiljaa vaan oli pakko voihkia, koska puristuksen voima oli niin älyttömän iso. Epiduraali ja spinaali toimi tosi hyvin, kipu lakkasi ihan kokonaan melko pian epiduraalin jälkeen ja heti spinaalin jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:21"]
[/quote]
[/quote]
Ömmmm....mitä se kaikki muu kipu oikeastaan pitää sisällään? Ne supistukset ja...?
[/quote]
Varmaan tällä tarkoitetaan sitä, että siinä ei olla repimässä kynttä varpaasta, vaan tilanne on jotenkin "isompi"... Meinaa pää räjähtää ja silmät pullistua ja korvat soida. Ja sormet hajota, kun puristaa niin kovaa jotain lähellä olevaa.
No mulla synnytyskipu oli paljon lievempää kuin kuukautiskivut. Mulla on ihan järkyttävät kuukautiskivut joiden aikana olen mm pyörtynyt kovan kivun takia. Sen sijaan synnytys ei ollut lähelläkään yhtä paha.
Jännää etten muista ponnistusta mitenkään kivuliaampana. Tiesin että nyt se vauva tulee ulos ja kohta pitäis helpottaa. Enemmän mieleen on jäänyt helkkarin kipeät, tauottomat supistukset (käynnistys) ja kuulen vieläkin korvissani miten nyyhkin sitä kipua. Supistuksista ei tiennyt miten pitkään ne kestää ja milloin tulee seuraava. Tuli vaan semmoinen aalto ("ei helvetti ei taas, sattuuu aaaarrrgh kuolen, joko taas!!) toisensa jälkeen. Epiduraali meni vissiin väärään väliin koska siitä ei ollut mitään apua. Noh, selvisin kuitenkin, mutta kipu oli jotain helvetillistä eikä sitä oikein osaa kuvailla. Se on jotenkin niin kokonaisvaltaista ja se on vaan pakko ottaa vastaan. Järkky tilanne tämmöiselle kontrollifriikille :D
Ei todellakaan voi verrata hermokipuun! Hermokipu on tuskaa. Supistukset tuntuu hyvältä kivulta, vaikea selittää jos ei ole kokenut. Ikinä en ole kokenut niitä kauheimpia supistuksia(ennen ponnistusvaihetta) aina ollut epiduraali ja ilokaasu lieventämässä niitä.
Ponnistusvaihetta en muista, oli kai aivan hirveää kun pidin vain silmiä kiinni että olisin jossakinmuualla ja keskityin siihen "kakkaamiseen" :D