Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-vuotias erotettiin lätkäjoukkueesta

Vierailija
05.05.2015 |

Ilta-Sanomissa oli juttua, että 9-vuotias erotettiin lätkäjoukkueesta vanhempien ja valmentajien ristiriitojen takia. Onko kellään tietoa missäpäin Suomea tämä on tapahtunut?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse asiasta en tiedä mutta kun tyttäreni vielä pelasi ringetteä niin ongelma oli ennemminkin valmentajat. Useita kertoja valmentajat saivat tuomarit hikeentymään, valmentajat myös olivat useimmilla pelireissuilla "lipat silmillä" ja eräskin valmentaja retuutti yhtä pelaajaa käsivarresta niin että siihen tuli valtaisat mustelmat. Että ei ne valkutkaan synnittömiä ole. 

Tämä EI koske tietenkään kaikkia valmentajia, osa oli asiallisia mutta osa just tällaisia mitä kirjoitin.

Vierailija
42/53 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näitä on nähty. Yleensä mopo on karannut vanhemmilta. Olettaa voi silti toisinkin. Ensinnäkin jo 7-9-v. ikäisten joukkueiden valmentajille maksetaan usein palkkaa. Korvaus on mukava lisätulo päätyössään pienipalkkaiselle ja kouluttamattomalle tee-se-itse valmentajalle. Koulutetuista osaajista on pulaa. Maksettiin palkkaa tai ei, suurin osa tee-se-itse valmentajista tekee työtä rakkaudesta lajiin ja juniorien parhaaksi. Valitettavan näkyvä pieni osa tekee sitä kuitenkin paitsi rahasta niin päteäkseen pienille pelaajanaluille ja näiden vanhemmille. Joissain vielä harvinaisemmista tapauksista toimihenkilöt ovat klikkiytyneet pieneen sisäpiiriin, ja koko toimintaa pyöritetään sisäpiirin ja kavereiden lapsia varten ja ehdoilla. Kritiikkiin vastataan penkittämällä tai savustamalla lapsi muuten joukkueesta. Eli syytä voi olla paitsi yleensä sysissä niin joskus jopa sepissä."         

Suora lainaus Iltalehden kommenteista!

Valitettavasti näitä pipipää valkkuja pesiytyy etenkin SM-seurojen juniorijoukkueisiin. Valkut jotka eivät itse pärjänneet kiekossa, saavat nyt näyttää erinomaisuutensa ja vielä suurseurassa. Seurajohtoa ei kiinnosta muutaman pikkuharrastajan menettäminen, kunhan seuran status näyttää hyvältä ulospäin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:56"]Vanhemmat voivat olla todella hankalia. Kaikki eivät ymmärrä että oma lapsi ei oikeasti ole se kaikkein paras. Esim pelimääristä tapellaan paljon. T. Jojon vaimo
[/quote]

Olin tulossa kirjoittamaan samaa. Näinpä juuri. T. Päävalmentajan vaimo

Vierailija
44/53 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsen kaveri pelaa joukkueessa. On tosi hyvä lajissa, mutta käytöksensä ei. Haukkuu ja moittii koko ajan ja aiheettomasti muita, kehuu itseään. Käyttää herkästi väkivaltaa ja tekee pikkukiusaa. No, huippuhyvän pelivahvuutensa vuoksi kukaan ei voi asialle mitään. Onneksi oma lapsi ei enää kaveeraa tämän ko. pojan kanssa. Vanhempansa eivät saa pojalle rajoja mitenkään eivätkä rajoita häntä tarpeeksi mm.pakenevat paikalta kun pojan nyrkki heiluu....

Vierailija
45/53 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koko toimintaa pyöritetään sisäpiirin ja kavereiden lapsia varten ja ehdoilla."
Harrastin joukkuelajia lapsena ja nuorena. Isä valmensi, monta iltaa viikossa ja vuosikausia. Totta helvetissä hän oli siellä ensisijaisesti minun takiani! Koko joukkueen harjoitusajatkin alussa sovittiin niin, etteivät häirinneet muita harrastuksiani. Miten muuten se voisi mennä? Toki hän teki myös ilmaista nuorisotyötä niiden eteen, joiden omia vanhempia ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Meidän auto oli aina täynnä pieniä pelaajia matkalla harkkoihin, peleihin, turnauksiin...
.
Mutta koko ajan mentiin oma lapsi etusijalla. Täysin luonnollista. Ottaa päähän tämä valmentajien arvostelu.

Vierailija
46/53 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:01"]

"Koko toimintaa pyöritetään sisäpiirin ja kavereiden lapsia varten ja ehdoilla." Harrastin joukkuelajia lapsena ja nuorena. Isä valmensi, monta iltaa viikossa ja vuosikausia. Totta helvetissä hän oli siellä ensisijaisesti minun takiani! Koko joukkueen harjoitusajatkin alussa sovittiin niin, etteivät häirinneet muita harrastuksiani. Miten muuten se voisi mennä? Toki hän teki myös ilmaista nuorisotyötä niiden eteen, joiden omia vanhempia ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Meidän auto oli aina täynnä pieniä pelaajia matkalla harkkoihin, peleihin, turnauksiin... . Mutta koko ajan mentiin oma lapsi etusijalla. Täysin luonnollista. Ottaa päähän tämä valmentajien arvostelu.

[/quote]

Ihmettelen, miksi koko joukkueen toiminta tehtiin teidän ehdoilla? Eikö toiminta kuulu tehdä enemmistön ehdoilla?

Jos nyt yhtään helpottaa, niin kerron olevani yhden suurseuran joukkueen jojo ja todellakin nähnyt näitä "pipipäisiä" valkkuja, ihan liikaakin. Itse olen toiminnassani joutunut olemaan äärimmäisen tasapuolinen, sillä joukkueen valkutkin ovat sisäpiiristäni sekä yksi harrastaja. On kaksi tapaa toimia tälläisessä tilanteessa!

Vierailija
47/53 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:56"]Vanhemmat voivat olla todella hankalia. Kaikki eivät ymmärrä että oma lapsi ei oikeasti ole se kaikkein paras. Esim pelimääristä tapellaan paljon. T. Jojon vaimo [/quote] Olin tulossa kirjoittamaan samaa. Näinpä juuri. T. Päävalmentajan vaimo

[/quote]

Arvoisat Jojon vaimo ja Päävalmentajan vaimo!

Taistellaanko teidän seuroissa peliajasta 9-vuotiaiden kohdalla? Tämä ikäluokka on ns."kaikki pelaa"-ikäluokka!!!

T.Jojo suursurasta

Vierailija
48/53 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:01"]

"Koko toimintaa pyöritetään sisäpiirin ja kavereiden lapsia varten ja ehdoilla." Harrastin joukkuelajia lapsena ja nuorena. Isä valmensi, monta iltaa viikossa ja vuosikausia. Totta helvetissä hän oli siellä ensisijaisesti minun takiani! Koko joukkueen harjoitusajatkin alussa sovittiin niin, etteivät häirinneet muita harrastuksiani. Miten muuten se voisi mennä? Toki hän teki myös ilmaista nuorisotyötä niiden eteen, joiden omia vanhempia ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Meidän auto oli aina täynnä pieniä pelaajia matkalla harkkoihin, peleihin, turnauksiin... . Mutta koko ajan mentiin oma lapsi etusijalla. Täysin luonnollista. Ottaa päähän tämä valmentajien arvostelu.

[/quote]

Ihmettelen, miksi koko joukkueen toiminta tehtiin teidän ehdoilla? Eikö toiminta kuulu tehdä enemmistön ehdoilla?

Jos nyt yhtään helpottaa, niin kerron olevani yhden suurseuran joukkueen jojo ja todellakin nähnyt näitä "pipipäisiä" valkkuja, ihan liikaakin. Itse olen toiminnassani joutunut olemaan äärimmäisen tasapuolinen, sillä joukkueen valkutkin ovat sisäpiiristäni sekä yksi harrastaja. On kaksi tapaa toimia tälläisessä tilanteessa![/quote]

Tuossahan se dialemma on pähkinänkuoressa. Täydellisessä maailmassa periaatteessa kyllä, mutta täydellisessä maailmassa onkin valmentajana ulkopuolinen, jolle maksetaan siitä.

Jos "isävalmentaja " uhraa satoja tunteja vuodessa harrastuksen mahdollistamiseen koko joukkueelle, niin tuohan on pientä, jos aikataulut suunnitellaan itsekkäästi. Valitettavsti potentiaalinen ongelma on, että nepotismi ei aina rajoitu vain aikatauluihin vaan leviää muuhunkin.

Mutta tuosta erottamisestahan tässä piti keskustella.

Suureen määrään harrastavia poikia ja tyttöjä sisältyy myös avohoitoidioottivanhempia. Erottamisen taustalla lienee juuri enemmistön etu. Jos jojon ja valmentajan mehut menevät yhden vanhemman kanssa tappelemiseen, niin siitä kärsii joko joukkue ja pahimmassa tapauksessa valmentaja pistää hanskat tiskiin.

No, ennuste on suuri, että oikeusturvalautakunta tuon käsittelee.

Vierailija
49/53 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti oikeusturvalautakunta käsittelee asian, mutta mikä on lapsen kohtalo seurassa tai joukkueessa sen jälkeen jos seurajohdon/valkkujen toiminta tuomitaan väärinkäytökseksi?

Kuka veisi lapsensa enää takaisin joukkueeseen?

Onko varmaa, että lasta ei tämän jälkeen painosteta mistään suunnasta? 

Vierailija
50/53 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:01"]

[/quote]

Jos nyt yhtään helpottaa, niin kerron olevani yhden suurseuran joukkueen jojo ja todellakin nähnyt näitä "pipipäisiä" valkkuja, ihan liikaakin. Itse olen toiminnassani joutunut olemaan äärimmäisen tasapuolinen, sillä joukkueen valkutkin ovat sisäpiiristäni sekä yksi harrastaja. On kaksi tapaa toimia tälläisessä tilanteessa!
[/quote]
Vähän OT, sori. Mutta pakko vastata tähän. Olen itsekin toiminut jojona "suurseurassa". Sama seura missä pelasin, sama seura missä isä oli ensin valmentaja ja lopulta koko junioriseuran pj. Hankalia valmentajia on tullut vastaan, isä joutui niitä erottamaankin.
.
Kirjoitin tuon ylemmän, koska minua edelleen nyppii se, miten vähän tätä isä- ja äitivalmentajien panosta arvostetaan. He antavat valtavasti omaa aikaansa ja taitoansa näiden lasten hyväksi. He myös omalta osaltaan kasvattavat, halusitte sitä tai ette.
.
Mutta edelleen, minä olin se syy, miksi isäni valmensi. Olin hänen elämänsä keskipiste kotona, olin sitä myös kentällä. Ei kai se käytännön tasolla paljoa näkynyt, samat treenit kaikki teki.
.
Tästä 9-v tapauksesta on tosi vaikea sanoa mitään, tietämättä mitä oikeasti on tapahtunut...

Vierailija
51/53 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmallistahan on lähinnä se että usein nämä hankalat vanhemmat ovat hyviä neuvomaan vierestä ja tietävät omasta mielestään kaiken mutta energia käytetään lähinnä muiden arvosteluun (sekä vastustajan että omien etenkin jos oma lapsi meinaa jäädä liian vähälle huomiolle tai joutuu väärään pelipaikkaan tai vaihdetaan väärään aikaan jne.)

Valmentajien pipipäisyys näkyy lähinnä silloin jos valmentajaksi on valittu vanhemmista innokas mutta täysin taitamaton valmentaja tai jos kyseessä on seuran palkkaama valmentaja joka kuvittelee olevansa uusi jose mourinho ja suuri stara.

Keskimäärin vanhemmat ovat kuitenin se suurempi ongelma ja ymmärrän kyllä sinällään ihan hyvin että joku pelaaja halutaan poistaa pelkästään vanhempien takia. Asian olisi tosin voinut hoitaa ehkä toisinkin mutta lopputuloksena tämä ratkaisu on ehkä parempi.

t. Suurseuran edustusjoukkueen jojo

Vierailija
52/53 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:30"]

No itse asiasta en tiedä mutta kun tyttäreni vielä pelasi ringetteä niin ongelma oli ennemminkin valmentajat. Useita kertoja valmentajat saivat tuomarit hikeentymään, valmentajat myös olivat useimmilla pelireissuilla "lipat silmillä" ja eräskin valmentaja retuutti yhtä pelaajaa käsivarresta niin että siihen tuli valtaisat mustelmat. Että ei ne valkutkaan synnittömiä ole. 

Tämä EI koske tietenkään kaikkia valmentajia, osa oli asiallisia mutta osa just tällaisia mitä kirjoitin.

[/quote] USKON, ja luulempa tietäväni keistä puhutkin. Tosin kaippa noita örveltäviä valkkuja muuallakin on. Alapeukuttajille totean, että jos ei teillä ole mitään perusteita niin turhaa peukuttaa.

Vierailija
53/53 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:47"]Ääliövanhemmat joiden vuoksi poika kärsii. [/quote] Miettikää miten paljon se lapsi kärsii. Surku :(

[/quote]

Niinpä, Koko suku kääntää selkänsä kun ei tullutkaan lupaavaa kiekkoilijaa. Nuorella ei tulisi olla omaa elämää, kun suvun maine ja kunnia on kyseessä. Ehtii sitä sitten eläkkeellä leikkiä pippelillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän