Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö 10-vuotiaat osaa laskea päässä?

Vierailija
11.01.2022 |

Onko normaalia laskea yksinkertaisia laskuja sormilla? Nelosluokkalainen poika. Esimerkiksi 10+20 ja 15+30 tyyppiset laskut tuotti suuria vaikeuksia.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään varmaan ihan normaalia. Siitä päättelen, että koulussa edetään todella hitaasti. Silti kokeet taas ihan normivaikeita.

Eli osa pääsee luokalta, vaikka ei osaa mitään. Se on hirveää lapselle, koska koskaan ei onnistu. Tai ehkä luulee onnistuvansa, kun valehdellaan. Silti ei pärjää.

Vierailija
2/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta. Minun neljäsluokkalaiseni laskee päässä nopeammin kuin minä, etenkin isoja kertolaskuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysy siltä että annan sulle 100 e ja ostat Sea of Thievesin 19.90 e sekä Fortniten 19.90 e,  enkä huomioi ikärajoja. 

Lisäksi ostat paketin Pringlesejä 2,50 e sekä Pepsin 2 e. 

Paljonko jää rahaa näiden jälkeen? 

Vierailija
4/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina kysellyt laskuja "ohimennen", etenkin kertolaskuja. Olivat vaikea oppia mutta tällä  metodilla + koulun opetus ja harjoitteet, oppi hyvin. 

10 v poika kyseessä. 

Laittaisin opelle viestiä tukiopetuksen tarpeesta, jos on vaikaa laskea 10+20 tasoisia laskuja. 

Vierailija
5/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kysy siltä että annan sulle 100 e ja ostat Sea of Thievesin 19.90 e sekä Fortniten 19.90 e,  enkä huomioi ikärajoja. 

Fortnite on ilmaispeli, että sikäli.

Vierailija
6/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fortnite on ilmaispeli, että sikäli.

Aha... siis onko lasku nyt mahdoton laskea vai. 

Vierailija
7/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei niinkään ole kouluopetuksesta vaan siitä, että arkielämässä ei lasketa enää mitään päässä. Ei käsitellä rahaa, ei jaeta karkkeja, ei mitään sellaista.

Todennäköisesti omakin päässälaskutaitosi on vähän ruosteessa, ihan vaan harjoituksen puutetta.

Vierailija
8/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo laskut pitäisi sujua hyvin. Tukiopetukseen. 

Vierailija
9/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ihmiset, myös aikuiset, ovat tottuneet laskemaan koneilla ja digilaitteilla. Ostin torimyykältä hauen, joka painoi tasan yhden kilon ja hinta oli 10 euroa/kg. Taskulaskimella myyjä selvitti näppärästi hinnaksi tasan kympin!

Siihen aikaan kun käteistä rahaa käytettiin maksuvälineenä, niin minulla oli tapana esimerkiksi 4,80 maksava ostos maksaa 5-setelillä+80 senttiä kolikkoina, jotta pääsin eroon pikku helyistä ja sain euron taskuuni. Varsinkin nuoremille myyjille tämä tuotti vaikeuksia ja koneen apua tarvittiin taas laskettaessa kuinka paljon pitää antaa takaisin.

Vierailija
10/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kymmenvuotias ei osaa laskea päässään tehtäviä, jotka jo ekaluokkalainenkin hallitsee, siis sellainen normaalijärjellä varustettu tenava.

Toisaalta myyntityössä on nuoria, jotka eivät osaa laskea ilman taskulaskinta, paljonko tavarat maksavat ja paljonko pitää antaa rahasta takaisin, siis eivät osaa laskea kynällä paperille, jos päässälasku ei onnistu. Näin siis, jos käytössä ei ole kassakonetta.

Vierailija
11/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, näinhän se on. kun yksi ei osaa, kukaan ei osaa.

Vierailija
12/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään peruskoulun oppimistulokset ovat aika heikkoja.

15% ei opi peruskoulussa lukemaan niin, että sillä pärjäisi jatko-opinnoissa. Siis yläasteen jälkeenkään.

Noin 20% ei opi ala-asteella laskemaan käyttäen yli 10 olevia numeroita. Eli 4+4 vielä onnistuu, mutta 5+6 ei enää onnistu.

Tuosta löytyy muutama kuukausi sitten uutinen IS, jossa tuosta matematiikan tasosta kirjoitettiin. Muistan tuon vielä, kun tuosta silloin keskusteltiin. Ero on huima omaan ala-asteaikaan 1980-luvun alussa, jolloin kaikki oppivat lukemaan ja laskemaan.

Vierailija
13/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi kuinka surkeaa. Yliopisto ihminen ei osaa laskea päässään 100x100 . Onko se 10 000 vai 100 000 ? No onneksi puhelimessa on laskin

Vierailija
14/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään varmaan ihan normaalia. Siitä päättelen, että koulussa edetään todella hitaasti. Silti kokeet taas ihan normivaikeita.

Eli osa pääsee luokalta, vaikka ei osaa mitään. Se on hirveää lapselle, koska koskaan ei onnistu. Tai ehkä luulee onnistuvansa, kun valehdellaan. Silti ei pärjää.

Eihän ala-asteella ole edes numeroarvostulua todistuksissa, eli eihän tuota tiedä mistään, pärjääkö vai ei.. Ennen yläastetta ja ekaa numeroarvosteltua todistusta (5,5,5,5,5..).

Vierailija
15/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään alaluokkien matikassa mennään koko ajan eteenpäin. Uusi aihe melkein joka päivä.

Olen melko varma, että itse laskin kertolaskuja vasta 3 lk, mutta nyt ne tulevat jo tokalla.

Matematiikkaa on harjoiteltava paljon kotona, jos haluaa lapsen oppivankin jotain. Kertaus on opintojen äiti, ja jos ei ole matemaattisestitaitava. Ei se noin 30 minuutin opetus päivässä koulussa välttämättä riitä.

Vierailija
16/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ala-asteella ole edes numeroarvostulua todistuksissa, eli eihän tuota tiedä mistään, pärjääkö vai ei.. Ennen yläastetta ja ekaa numeroarvosteltua todistusta (5,5,5,5,5..).

Kyllä alakoulussa numerot annetaan.

Vierailija
17/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä viedään kuin litran mittaa, kun nykyään aikuisillakaan ei ole aina tajua suuruusluokista. Olen huviksi ja hyödyksi välillä laskenut päässä kaupan kassajonossa seisoskellessa valmiiksi maksettavan summan. Tietysti vain kun ostoksia on sopivan rajallinen lukumäärä. Samoin lasken päässä monia muitakin tarvittavia laskuja. Tuleepa tarkistettua, että vielä olen kartalla.

Vierailija
18/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 34 enkä osaa laskea tota päässä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme