TE-toimiston lähettämä työtarjous. Mikä ihmeen tarjous?
Miksi sillä on tuollainen nimi? Jos näen kaupan mainoslehtisessä tarjouksen, voin itse päättää, hyödynnänkö tarjouksen vai en. Jos hyödynnän, tavara tai palvelu on minun. Työtarjouksissa TYÖNANTAJA päättää, palkkaako hän minut vai ei. Ja jos jätän hakematta kyseistä "tarjouspaikkaa", saan siitä hyvin todennäköisesti karenssin.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Eikös nyt ne omavalmentajat ole te-toimiston koulutuksessa ja kohta pääsevät aloittamaan haastattelut.
Luulen että miten ihmeessä lähelle eläkeikää olevat ihmiset työllistyvät kun kukaan ei ota töihin.
Ei varmaan ole kyse työhaluttomuudesta.
Pazkaduuneihinkin moni lähtisi jos arvostettaisiin sen verran että maksettaisiin vähän enemmän palkkaa.6
Noh ne aivokääpiöt kuvittelee työllisyyden lisääntyvän kun tehtailee vaan hakemuksia. Kun ikää vajaa kuuskymmentä, ihan turhaa niitä edes tehdä. Kun eivät voi myöntää tilannetta, sitten tempputehtaillaan. Hohhoijaa ja näin pupu loikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kehen päättäjään kannattaisi olla yhteydessä, että saataisiin tämä typerä nimi muutettua joksikin mielekkäämmäksi?
Mitä väliä käytettävällä termillä on?
Kyllä ne viimeistään haastattelussa selvittää onko haettu paikkaa ihan omasta halusta vai työkkärin vaatimuksesta. Mua harmitti kerran työhaastattelussa kun alkoivat tivaamaan mistä kuulit työpaikasta, sanoin aluksi, että ihan netistä, mutta eivät vissiin uskoneet joten lopulta piti myöntää, että työkkärin työtarjous tuli. Pelotti, että saan karenssin kun kerroin totuuden. Itsepähän tivasivat. Yllätys, että en saanut paikkaa.
Tuo nimi "TYÖTARJOUS" kuvaa täydellisesti häiriintynyttä suomalaista työllisyyspolitiikkaa jossa ei edes yritetä luoda lisää oikeita työpaikkoja.
Kukaan ei ole oikeasti tarjonnut sinulle mitään, ei varsinkaan.se työnantaja joka tulee tarjoamaan aikanaan paikkaa parhaaksi katsomalleen hakijalle
Se ei tiedä sinun olemassaolostasi mitään eikä se ole pyytänyt sinua paikkaa hakemaan.
Mikäli työkkärin asiantuntija on määrännyt sinut lähettämään hakemuksen tähän paikkaan on lähes 100% varma että työnantaja ei halua nähdäkään hakemustasi koska et täytä ainoatakaan ilmoituksessa listatuista vaatimuksista mikä selviää välittömästi CV:stä joka työkkärillä oli käytössää.
Vierailija kirjoitti:
Tää menee nyt aika lailla asian vierestä mutta mua jotenkin naurattaa se että kun siskoni on töissä S-marketin kassana niin hänelle tarjotaan välillä ihan kummallisia työvuoroja, esim. 4 tunnin iltavuoro (klo 18:05-22:05). Pulju on avoinna 7-22 ja silti tommosia naurettavia työvuoroja. Ihme ettei siellä pystytä parempaan.
Mitä outoa tuossa on? Itse olen tehnyt kahta työtä, välillä kolmeakin työtä samanaikaisesti. Eikö hän voi hakea lisätyötä toisesta työpaikasta, yösiivousta siihen lisäksi esim. Menisi samoilla silmillä.
Siinä on luultavasti palkka tarjouksessa eli hintaa on pudotettu ja siksi sitä pitääkin erikseen tarjota eli suomeksi tyrkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lainsäätäjän päättämä termi, se annetaan työhallinnon järjestelmästä eikä yksittäinen virkailija voi päättää, onko se tiedote työpaikasta, pakkohaku töihin vai työtarjous.
Joskus ne on työkkärissä niin kieroja, että työnantaja pyytää esittelyn sopivista työnhakijoista ja pyytää laittamaan näille työtarjoukset. Jos ei vastaa, saa karenssin, vaikka omasta mielestä ei ole mitään työhaluja.
Omien tietojen antamisen työnantajille voi kieltää, oma asiointi-sivulla.
Näin voi tehdä, totta, eli työtön saa osoittaa, että ei halua hakea töitä. Näissä tapauksissa työnantajalle kerrotaan, että olisi myös työnhakija, joka ei halua antaa työnhakutietojaan työnantajalle. Laitamme hänelle työtarjouksen ja hän ottaa itse yhteyttä. Jälkikäteen työnantajalta kysytään, ketkä työtä hakivat. Ja sitten katkaistaan etuus.
Huijausta se on. Mutta toisaalta hyvinkin voi verrata vaikkapa lainatarjouksiin, joissa on myös vaara joutua huijatuksi.
Mistä ihmeestä te tempaisette ne aikuisten hippaleikit ja banaaninsyömiset? Olen sen verran noita kursseja seurannut sivusta ja itsekin pitänyt, että on täysin vieras ajatuskin. Kyllä niillä työttömien kursseilla on istuttu tiiviisti pulpetissa ja opiskeltu enemmän tai vähemmän työelämässä tarpeellisia taitoja, kuten tietokoneen käyttöä ja hygieniapassia.
Vähän sama juttu kun verottajakin kutsuu asiakkaiksi eikä hallintoalamaisiksi.
No, tuollaiseen työtarjoukseenhan voi vastata lennokkaan värikkäällä työhakemuksella: "Morjens, sanoivat tyyppilöiset toisilleen. Ryyps! (Otin kulauksen kahvia.) Joo, haen tätä teillä avoimena olevaa työpaikkaa. Minulle on kyllä huumorintajua, onhan teilläkin, sillä en voi kuvitellakaan olevani töissä sellaisessa työpaikassa, jossa ihmiset ovat apaattisen vakavia kuin meren pohjassa. Voinko aloittaa jo huomenna?"
Olin itsekin yt-n jälkeen vuoden työttömänä, ihmettelen edelleen työkkärin toimintaa, huonoa, välinpitämätöntä, epäpätevää jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää menee nyt aika lailla asian vierestä mutta mua jotenkin naurattaa se että kun siskoni on töissä S-marketin kassana niin hänelle tarjotaan välillä ihan kummallisia työvuoroja, esim. 4 tunnin iltavuoro (klo 18:05-22:05). Pulju on avoinna 7-22 ja silti tommosia naurettavia työvuoroja. Ihme ettei siellä pystytä parempaan.
Mitä outoa tuossa on? Itse olen tehnyt kahta työtä, välillä kolmeakin työtä samanaikaisesti. Eikö hän voi hakea lisätyötä toisesta työpaikasta, yösiivousta siihen lisäksi esim. Menisi samoilla silmillä.
Käytännössä aika hankalaa, katsos, sitä markettyötä tehdään vuorotyönä: tänään klo 7-13, huomenna ehkä 12-18, ylihuomenna 10-16 jne.
Ottakaa huomioon myös että osassa työpaikoissa tää rokotepakko,,eipä ajatella yhtään että eipä työnhakijoita saa jotka ei suostu tai haluaa ottaa kokeellista mrna rokotetta.
Minä ymmärrän tuon niin, että a) järjestelmään kertyy osoitusta sen toimivuudesta (= jokainen tarjous on olevinaan osoitus siitä, miten palvelussa voi työ löytää tekijän) ja b) työnhakijan yhteiskelpoisuus tulee osoitetuksi työnantajien kustannuksella (= ei tarvitse maksaa sille työkkärin ihmiselle, kun ne hakemukset lukee, seuloo ja ehkä joitakin haastatteleekin se työnantaja).
Automatiikka kohdistaa enempi vähempi sattumanvaraisesti työpaikkaan x määrän hakijoita, näiden kyky pelata peliä tulee mitatuksi ja varmaan aniharvoin joku saa duunin mutta moni voi osoittaa, että ymmärtää toimia halutulla tavalla. Jokunen jää sitten kiinni ja joutuu karenssiin, kun ei ymmärrä toimia kuten halutaan.
Ihan pöllöjähän ne tarjoukset usein on, koska automatiikka ei vielä ole tarpeeksi hienosyistä. Mutta pöllö on semmoinen hakijakin, joka ei osaa sinne laittaa papereita kun kerran käsky käy. Olen itse vuosia sitten saanut tarjouksen räjäyttäjän (vai mikähän panostaja se nyt olikaan, kuitenkin siis duunissa panostetaan maaperää esim. moottoritietyömaalla) hommaan ja ei tietenkään työnanataja ota ihan eri alan paperinpyörittäjämammaa tuommoiseen! Klassisia on myös nämä, joissa esim. viulisti saa huilistin paikasta tarjouksen, tai automaalausta opettanut saa kätilökoulutuksen open paikasta "tarjouksen". Mutta ei siellä kukaan puusilmävirkailija niitä tumpeloi, vaan se järjestelmä koittaa tehdä muka viisasta tekoälyhommaansa miten parhaiten taitaa.
olin työttömänä, hain töitä, ilmoitin keskustelussa muutaman alan...sain 5 työtarjousta joihin en voinut päästä, no hain kun oli pakko, ei niistä kuulunut mitään, sitten sain töitä hakemiltani aloilta...työkkäristä oli oikeastaan vain haittaa kun piti käyttää aikaa turhiin hakemuksiin ja keskustelu oli todella masentavaa ja minua kehotettiin luopumaan sen ammatin hakemisesta jota sitten itsenäisesti sain, todella outoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä aika hankalaa, katsos, sitä markettyötä tehdään vuorotyönä: tänään klo 7-13, huomenna ehkä 12-18, ylihuomenna 10-16 jne.
Se onkin sellainen 3. valtakunnan firma. Pitkiä aukioloaikoja, eikä tarkoitustakaan lisätä kokoaikaisten (37,5 h/vko) myyjien määrää. Joku osastovastaava saa kyllä aina kokoaikaisen myyjän työsuhteen, muille on tarjolla max. 30 h/vko -soppareita. Huom! Max! Yleensä liikutaan 15-20 h/vko lukemissa.
Se on laissa nimeltään työtarjous siksi, että kun työttömät sitten hakevat sitä avointa työpaikkaa yhdessä 50 muun hakijan kanssa, eivätkä tule valituiksi, voi TE-hallinto tuottaa tilastoja, joissa todetaan, että "Työttömät eivät ottaneet vastaan xxxx kpl työtarjouksia."
Vaikka todellisuudessa mitään paikkaa ei olisi edes ollut mahdollista ottaa vastaan. Näin saadaan sanavalinnoilla muutettua mielikuvaa työttömistä negatiivisemmaksi ja pitemmän päälle lakkautettua työttömyyteen liittyvät tuet kokonaan tai pakotettua ihmiset palkattomaan työhön tukia vastaan.
Tuolla harhaanjohtavall termillä saadaan hyviä otsikoita "Pekka ei vastannut työtarjoukseen" joka kuulostaa siltä, että Pekalle ei työ kelvannut.
Itselle työTARJOUS on se, kun haastatteluiden jäljeen sinulla ilmoitetaan, että haluttaisiin sinut töihin. Tämän jälkeen vielä katsellaan joissain töissä työehtoja ja palkkaa tai jos niistä ei neuvoteltavaa sitten allekirjoitetaan suoraan työsopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se onkin sellainen 3. valtakunnan firma. Pitkiä aukioloaikoja, eikä tarkoitustakaan lisätä kokoaikaisten (37,5 h/vko) myyjien määrää. Joku osastovastaava saa kyllä aina kokoaikaisen myyjän työsuhteen, muille on tarjolla max. 30 h/vko -soppareita. Huom! Max! Yleensä liikutaan 15-20 h/vko lukemissa.
Äitini aloitti nuorena ylioppilastyttönä osuuskaupassa myyjänä kesäkuussa 1968. Hän sai heti kokoaikaisen, vakituisen myyjän paikan ja sillä tiellä hän sitten jatkoikin seuraavat 45 vuotta. Onnistuuko nykypäivänä? Tuskin.