Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautua täysin järjettömään tilanteeseen?

Vierailija
05.05.2015 |

Olen elämässäni ajautunut niin järjettömään tilanteeseen etten tiedä itkeäkö vai nauraa.

Kyse on ex-miehestäni ja tämän on-off puolisosta. Erosin miehestä vuosia sitten, koska mies pahoinpiteli minua ja petti minkä ehti. Alkoholinkäyttö lisääntyi vuosi vuodelta ja mies katoili/ joi perheen rahat yhä useammin.  Mies oli tavattaessa kunnollinen ja työssäkäyvä, mutta muuttui dramaattisesti kun menimme naimisiin ja tulin raskaaksi.

Mies ei hyväksynyt eroa, vaan alkoi sekoilla entistä pahemmin eron jälkeen. Olen vakuuttunut että miehellä on oltava erittäin pahoja psyykkisiä ongelmia, muuten tämä käytös ei selity. Eli siis, eron jälkeen kesti vuosia kun mies kyttäsi tekemisiäni, tenttasi lapselta onko minulla uutta miestä (huom. erotessamme hänellä oli ollut jo 10 kk avioliiton ulkopuolinen suhde), ja jos hän epäili että minulla olisi sutinaa jonkun kanssa, hän soitteli tälle toiselle osapuolelle niin pitkään ja piinasi että tämä kyllästyi. Tuhosi siis järjestäen kaikki mahdollisuuteni mihinkään.

Hain yksinhuoltajuutta, sillä mies uhkaili itsemurhalla (soitin poliisit miehen perään kun tuli ovemme taakse ja ilmoitti menevänsä tappamaan itsensä nyt, sulki puhelimen ja katosi. Poliisit tavoittivat miehen kotoaan pelaamasta pleikkaa vaikka tunti aiemmin oli vakuutellut minulle tappavansa itsensä. Mies sai potkut töistä juomisensa vuoksi ja hänelllä oli ainakin 2 rattijuopomustuomiota. Myös yksi pahoinpitely tuomio minusta. Lähestymiskieltoa en saanut, koska mies ei ollut riittävän uhkaava. Poliisin mukaan päivittäin lähetetyt 10-50 tekstaria eivät riittäneet tähän. Viesteissä mies siis kertoi kuinka huono äiti, ihminen olen. Tiosinaan vannoi rakkautta, toisinaan vihaa, jne jne jne. Yksinhuoltajuutta en saanut koska sosiaalitanttojen mukaan mies on mitä parhain isä.

No, meni vuosia ja mies hiukan rauhoittui. Oli kausia jolloin hän oli hiljaa, mutta sitten taas saattoi flipata ja pommittaa puheluilla/viesteillä. Lienee selvää etten reagoinut viesteihin. Kaikki lastamme koskevat asiat (pukeutumisesta, koulusta, harrastuksiin, kaikesta) oli sellaisia joissa mies oli kanssani eri mieltä. Vaati aivan älyttömiä, mm. että lapsella pitää olla joka kerta kun tulee tapaamaan isäänsä erikseen pakatut vaatteet, ei saanut siis jättää isälle vaatteita ja sitten joka kerta isä kävi nuo vaihtovaatteet läpi ja lähetti viestejä kuinka hirveitä ne oli, ja aiheuttivat isälle astmakohtauksia koska olivat täynnä kissankarvoja. Kyllästyin ja pakkasin muovikassillisen vaatteita, sanoin että ne jää miehen luokse, enää en vaihtovaatteita pakkaa haukuttavaksi mukaan. Mies laittoi tästä viestejä lastenvalvojalle ettei suostu. Tämä siis vaan esimerkkinä siitä että miehen kanssa ei vaan pysty järjellä hoitaa asiota.

Mutta siis itse järjettömään tilanteeseen. Mies tapasi muutama vuosi sitten naisen jonka kanssa muutti yhteen. Lapsi piti tästä naisesta. Kuitenkin sitten n. 6 kk sitten tämä nainen alkoi lähettää minulle viestejä, kuinka mies hakkaa häntä(kin), hän pelkää, voinko auttaa jne jne jne. En aluksi reagoinut mutta itse hoitoalalla työskentelevänä ja liian empaattisena ja kilttinä autoin naista. Ohjasin hänet terapiaan jossa käsitellä ex-mieheni sekoiluita. Kutsuin hänet luoksemme, jotta hän näkisi että on elämää exäni jälkeen.

Kuitenkin kaikesta avusta huolimatta tuo nainen päätti palata exäni luo. Hyväksyin tilanteen, ei ole minun ongelmani. MUTTA sen jälkeen kun nämä kaksi palasivat yhteen, on minun kiusaamiseni alkanut. Exäni syyttää minua "manipuloinnista" että MINÄ käytin hyväkseni hänen viatonta puolisoaan. Haukkuu päivittäin kuinka tämä XXX on kertonut minusta asioita. Osa on totta (esim. kerroin tälle naiselle miten pääsin yli tästä exästäni) ja mies käyttää näitä tietoja häikäilemättä hyväkseen. Nainen on jostain syystä kääntynyt minua vastaan, vaikka minä autoin häntä. Ikinä emme riidelleet, emme olleet edes ystäviä, autoin vain häntä. Nainen on kertonut kaiken mitä kanssani puhui exälle, ja lisäillyt omiaan ja nyt minusta on tehty hullu ja sairas- Ei auta vaikka koitan sanoa että tuo nainennhan sinnikkäästi aneli apua minulta. EI, mies lähettelee viestejä, tässä muutama sanasta sanaan kopio eilen tulleista:

"XXX kertoi kuinka sun puolisosi oli puhunut susta niin paljon paskaa hänelle, sun mieskin vihaa sua" (Siis, että mieheni olisi avautunut exäni naisystävälle kuinka vihaa minua...)

"Kaikki vihaa sua, XXX on kertonut kaikille miten kuvottava valehtelija ja sairas ihminen sä olet"

"Sä käytiti XXX:ää hyväkseen, senkin sairas kiero ämmä"

"Mä tiedän että sä kaipaat XXX:ää, se ei tuu koskaan enää edes kusemaan suhun päin, se vihaa sua"

Ja viestit vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Jouduin olemaan mieheen yhteydessä lasta koskevissa asioissa, ja mies vaati että mun on selvitettävä juttuja, mutta käänsi kokoajan puheen tuohon naiseensa ja kuinka hirveä minä olen. Kun sanoin että keskity lapseen, jos on jotain häneen liittyvää vielä, niin mies alkaa räyhätä että tämähän koskee lasta koska kyse on suoraan siitä miten sairas ihminen minä olen.

Tiedän ettei pitäisi välittää, mutta menetin yöuneni tämän takia. Tunnen oikeasti niin suurta epäoikeudenmukaisuutta siitä että tuo nainen puukotti minua selkään ja kuinka exäni ei vaan rauhoitu vaan jatkaa ja jatkaa tämän jankkaamista. :(

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko kommunikoida exäsi kanssa vain ja ainoastaan sosiaaliviranomaisten kanssa? Ja luonnollisesti vain lapsen asioista? Katkaisisit välit muutoin kokonaan. Puh.no salaiseksi jne. Keskity omaan elämääsi! Tsemppiä <3

Vierailija
2/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et noteeraa niitä viestejä mitenkään, mutta pidät ne tallessa.

Olet yhteyksissä vain ja ainoastaan lapsen asiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi että. Ihan ku jostain kamalasta leffasta. Etkö sä voi tehdä tosta ilmoitusta jonnekin? Ihan sairas toi muija kun sä vielä autoit sitä! Yritä pärjäillä... ♡ Sä ansaitset parempaa elämää.

Vierailija
4/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos molemmille teille vastauksista. Tätä yritän, eli kommunikoida vain ja ainoastaan tekstiviestitse ja vain lapsen asioista. Meillä on tällähetkellä päällä lastensuojelun asiakkuus (liittyen lapsen oloihin isän luona). Lastensuojelu ehdotti lapselle perheneuvolaa, mutta mies ei anna lupaa siihen. Mies räyhää että lastensuojelu on käskenyt meidän hoitaa keskenämme asian ja nimenomaan puhelimitse. En voi puhua miehen kanssa koska hän on aivan raivohullu puhelimessa, voitte kuvitella vaan kun viestitkin on tota tasoa. Mies väittää kivenkovaa että lastensuojelu on hänen puolellaan, ja väittää että LS ei ole koskaan ehdottanut mitään perheneuvolaa vaan tämä on kuulemma vain minun katkera ristiretkeni häntä vastaan. Itseasiassa, ongelma on että mies liittää aivan kaiken itseensä. Hän saattaa raivota kymmenien viestien ajan kuinka hän tietää että minä puhun hänestä pahaa lapselle ja hänen tyttöystävänsä voi todistaa jne jne jne. Kääntää vain kaiken puheen aina häneen. Jopa se että minä olen vihdoin onnellisessa parisuhteessa on vain minun kostoni hänelle.

AP

Vierailija
5/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita kestää! Valitettavasti uskon, että jossain vaiheessa tuo exäsi ryhtyy taas hakkaamaan tuota naista uudestaan, siihen luultavasti loppuu ainakin heidän yhteishyökkäyksensä sinua kohtaan. (Ja jos nainen tulee sitten taas pyytämään apua, niin tiedät mitä tehdä...)

Vierailija
6/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samantyylistä meillä ollut eron jälkeen. Mies bipolaarihäiriöstä kärsivä alkoholisti, ei käytä lääkkeitä. Sekoilua, vainoharhoja, uhkailuja, kaikkea mahdollista. En jaksanut ehkä vuoden jälkeen enää ottaa miehen touhuja muuten vakavasit mutta pelotti tyttären puolesta kun joutui joka toinen viikonloppu niin epävakaan ihmisen luo, vaikka pelkäsikin tätä. Nyt tytär on jo 12 ja on toivonut ettei tarvitse tavata isää eikä hänen enää tarvitse. Lopultakin se ihminen on pois elämästämme, paitsi että maniassa edelleen yrittää soitella jatkauvasti, vaan en vastaa.

Vierailija
7/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:33"]

Vähän samantyylistä meillä ollut eron jälkeen. Mies bipolaarihäiriöstä kärsivä alkoholisti, ei käytä lääkkeitä. Sekoilua, vainoharhoja, uhkailuja, kaikkea mahdollista. En jaksanut ehkä vuoden jälkeen enää ottaa miehen touhuja muuten vakavasit mutta pelotti tyttären puolesta kun joutui joka toinen viikonloppu niin epävakaan ihmisen luo, vaikka pelkäsikin tätä. Nyt tytär on jo 12 ja on toivonut ettei tarvitse tavata isää eikä hänen enää tarvitse. Lopultakin se ihminen on pois elämästämme, paitsi että maniassa edelleen yrittää soitella jatkauvasti, vaan en vastaa.

[/quote]

Kaikkein hulluinta tässä on ettei kukaan laita miestä kuriin. Hänen perheensä komppaa 100% miestä, lyövät vaan vettä myllyyn. Kukaan ei sano miehelle että nyt riittää, tuo hänen touhunsa ja pohjaton vihansa minua kohtaan on aivan sairasta. Mies soittelee jopa äidilleni haukkuakseen minua, muttei äiti vastaa koska pelkää ja halveksuu miestä.

Koitan vielä kerran hakea yksinhuoltajuutta vedoten siihen että asioiden hoitaminen yhdessä ei vaan onnistu. Viimeksi kun otin asian esille, sanoi lastenvalvoja ettei kannata hakea, koska huoltajuus voidaan antaa myös miehelle (mies työtön, asuu pienessä yksiössä 150 km päässä, väkivalta/päihdetaustaa, minulla vakituinen työ, iso talo jossa lapsella oma huone, piha, kaverit kaikki lähellä). Ehkä otan riskin vaikka lastenvalvojan mielestä se on ajanhukkaa taas kerran. Eipähän tarvi stressata joka ikistä asiaa, miten mies koittaa sabotoida elämäämme kun kerran toisena huoltaja nyt voi.

AP

Vierailija
8/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:33"]

[/quote]

Onneksi valitsin täyden vastaamattomuuden, muuten tämä olisi myös minun elämääni,samoin kuin myös ap:n. Kaikenlainen jousto ja vastakaiku paukahtaa aina omaan nilkkaan, ei maksa vaivaa. Lapsi ei varmasti halua tavata enää, sitten kun saa itse päättää.

Vierailija
9/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnehäiriöiseltä selvästi vaikuttaa. Ei hän itsekään välttämättä usko omia juttujaan, vaan pyörittää vain myllyään, johon kaikki sisäiset ja ulkoiset ärsykkeet tuovat lisää vettä. Ukko varmaan oireilee huonosti menevää tätäkin ihmissuhdettaan. Ei taida olla liialla romantiikalla pilattu, vaan yhtä sekoilua ja ukon horinoiden kuuntelemista. Älä ota mitään tuon ihmisten puheita vakavasti, hän tuntuu vain kokeilevan kepillä jäätä eli koettavan kaikkea, mitä mieleen vain juolahtaa ollakseen oikein hankala. On syytä sääliä heikkoa ja tasapainotonta kestovauvaa. Pystyisit muuten itsekin, jos vain haluaisit, vetämään hatusta samanlaista soopaa eli valittamaan kaikesta keksitystä nonstoppina, eikö vain? Näillä on helpot ja halvat huvit, kuten lapsilla yleensä.

Vierailija
10/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olet viimeksi näyttänyt poliisille niitä viestejä?

viime vuoden alusta tuli voimaan se laki vainoamisesta:

Vuoden 2014 alusta astui voimaan Laki rikoslain muuttamisesta, jolla lisättiin rikoslakiin uusi vainoamista koskeva rangaistussäännös. Vainoamiseen syyllistyy, jos toistuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai muuten näihin rinnastettavalla tavalla oikeudettomasti vainoaa toista siten, että se on omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta.

Olisiko tässä välissä viestien sävy rankentunut, jolloin tuola lakia voisi soveltaa tapaukseesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi