Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihanko oikeasti joku uskoo että pandemia loppuu?

Vierailija
10.01.2022 |

Että pandemia loppuu kun kaikki sairastaa Omikronin? Että pandemia loppuu kun viruksen annetaan levitä ja mutatoitua? Että piikkiä piikin perään pelastaa?

No ei se lopu. Aina tulee uusi variantti, kuinka tap pa va, kukaan ei tiedä. Muistelkaa kuinka kävi Espanjantaudin kanssa...

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se joskus loppuu. Virologian perussääntö on, että virus mutatoituu vähitellen vähemmän vaarallisemmaksi mutta helpommin tarttuvaksi, koska viruksen tärkein tehtävä on pyrkiä levittäytymään, ei tappamaan isäntänsä. Omikron on jo esimerkki tästä muuntumisesta. Jonkin ajan kuluttua SARS-CoV-2 on muuntunut vielä enemmän.

Se on selvä, että kyseinen virus jää kiertämään maapallolla muiden koronavirusten ja muiden hengitystieinfektioita aiheuttavien virusten tapaan. Siitä tulee siis nuhakuume. Jollainen jo alkuperäisen viruksen aiheuttama tauti oli joillekin. Vielä ei tiedetä, miksi virus aiheuttaa joillakuille vakavan ja joillekuille oireettoman taudin. Mutta lievät infektiot lisääntyvät jatkossa. Luultavimmin vuosittainen rokotus riskiryhmille ja halukkaille, kuten influenssaankin, jää rokotuksista jäljelle.

Joten pandemia kyllä loppuu mutta SARS-CoV-2 jää kiertämään maailma aiheuttaen lievän taudin.

Minäkin uskon (ja siltä tällä hetkellä vaikuttaa), että muunnellessaan virus heikkenee heikkenemistään, vaikka muuttuukin samalla herkemmin tarttuvaksi. Itse miellän heikkenemisen lopulta pandemian päättymiseksi, vaikka virus ei häviäkään.

Minä en jaksa uskoa tuohon. Tämä virus on erilainen. Olen sairastanut influenssan 5-10 vuoden välein, korona voi tulla useita kertoja vuodessa.

Espanjantauti mutatoitui n. 10 kertaa ennen kuin siitä tuli todella tapp ava.

Miksi tämän viruksen annetaan levitä (lentomatkustus) ja mutatoitua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla